Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stiga Älgen 30-06

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har fått fatt i en Stiga Älgen 30-06 som är till salu men jag vet i princip ingenting om dessa bössor.

Tanken är att den ska vara ett komplement till min lilla älskling, CG 6,5x55.

Ska användas vid tex grisjakt, övningsskjutning, mm.

Är det någon som vet mer om dessa bössor, vanliga fel, svagheter, mm.

Tack på förhand

David

• Svar 71
  • Visningar 25,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Hej

Jag har fått fatt i en Stiga Älgen 30-06 som är till salu men jag vet i princip ingenting om dessa bössor.

Tanken är att den ska vara ett komplement till min lilla älskling, CG 6,5x55.

Ska användas vid tex grisjakt, övningsskjutning, mm.

Är det någon som vet mer om dessa bössor, vanliga fel, svagheter, mm.

Tack på förhand

David

Är inte Stiga studsarna omgjorda 96:or?? Har det i bakhuvudet nånstans...........i så fall är det nog inget att ha.

I allafall inte med tanke på hur många fina 98:or det finns för i princip ingenting.

Publicerat

Skicka ett pm till "Robban M" och fråga -_-

Publicerat

Finns många som kan detta, men har även jag för mig att Stiga inte är nått att hänga på väggen, eller ja.. skjuta med iaf...  -_-:D

Publicerat

köp en bättre bössa.

Publicerat

Jag har en som jag köpte billigt med kikarsiktet monterat med sidomontage... Inget man skryter med men den har gjort sitt jobb sedan jag håller koll på att allt är fastskruvat. Jag behöver inte vara så rädd om den och jag är ingen putsnisse. -_- Fast vem skulle inte vilja ha en finare bössa?

Vad jag förstått är vapnet inte något man ska experimentera överladdad ammunition med... :D men vad jag vet är min bössa knappt inskjuten. Dessutom får man kanske inte slarva med att göra rent loppet så att inte kulan fastnar och gastrycket blir för högt.

Jag ägnar mig inte åt långhållskytte heller så jag hoppas att jag kan få in träffarna i trakterna av där jag siktar...vi får se hur det går i morgon då jag ska försöka lite på skjutbanan igen.

Vad mer...jo, den sparkar rätt bra men håller man bara i den ordentligt så... :lol:

Vad kostar den? Ge absolut inte för mkt för den!

Publicerat
Finns många som kan detta, men har även jag för mig att Stiga inte är nått att hänga på väggen, eller ja.. skjuta med iaf...  B):D

Eller så kan man säga så här: Köp inte en Stiga, då den bara håller upp plats i garderoben. Det finns mycket fina vapen på begagnatmarknaden som jag håller mycket högre som t.ex. Sako, Tikka, Husqvarna, CG med fler...

Publicerat
  • Författare

ja begärt pris är 500 kr... tänkte köpa en under 1000-lappen så denna platsar ju in under det...

David

Publicerat
  • Författare

Är det kanske någon som har en bössa i kal.30-06 och uppåt för under tusingen så är det bara att säga till.

Behöver absolut inte vara någon skönhet men den ska vara hel och funktionsduglig.

David

Publicerat
  • Författare

96:or, 98:or... jag fattar ingenting vad detta innebär... vill någon förklara...

David

Publicerat
96:or, 98:or... jag fattar ingenting vad detta innebär... vill någon förklara...

David

Mauser 96 och 98 är två olika sorters mekanismer. m98 är den mest använda och orsaken till det är att den är säkrare och håller för högt gastryck från patroner. m96 är klenare och håller inte lika ofta högt gastryck, därmed är den farligare att skjuta med än en m98.

Det finns en hel del information om detta på jaktsnack och robsoft...

Om jag vore du skulle jag inte köpa stigan, då det förmodligen om inte 100 % är en ombyggd m96. .30-06 har högt gastryck, då det är en snabb kaliber.

Publicerat
  • Författare

jag har två bössor till att välja på men den ena är en Husqvarna 8x57JS M96 och den andra är också en 8x57JS men den har en "spricka vid lådstjärten", enligt säljaren så är det i kolven men då är ju frågan om det är någon fara...

TIPS???

David

Publicerat
jag har två bössor till att välja på men den ena är en Husqvarna 8x57JS M96 och den andra är också en 8x57JS men den har en "spricka vid lådstjärten", enligt säljaren så är det i kolven men då är ju frågan om det är någon fara...

TIPS???

David

Har även jag kollat på 8x57'n med "sprickan vid lådstjärten"... Om det bara är i kolven så finns det massor av begagnade eller nya sådana hos vapenhandlare i landet.. Annars finns det ju många olika sätt att köpa vapen på, då det är lagligt att skicka vapen med Bussgods.

Publicerat
  • Författare

30-06 är en kaliber med högt gastryck så M96 är med andra ord för klen, men har 8x57 också högt gastryck eller?

Hittat en Husqvarna M96 8x57, är detta något att satsa påP

David

Publicerat
30-06 är en kaliber med högt gastryck så M96 är med andra ord för klen, men har 8x57 också högt gastryck eller?

Hittat en Husqvarna M96 8x57, är detta något att satsa påP

David

Alla kalibrar inom klass 1 utom 9,3x57 har för högt gastryck för m96... Så, tyvärr.

Publicerat
Alla kalibrar inom klass 1 utom 9,3x57 har för högt gastryck för m96... Så, tyvärr.

Jag har hört det också men: Finns det några säkra belägg för det eller är det en skröna som blivit en sanning? :lol:

Vad jag förstått är m96 en av världens mest använda mekanismer historiskt sett och frågan om det inte är överladdade utslitna bössor som gett upphovet till detta rykte...eller hur är det e g e n t l i g e n?

Jag vet inte men finns det någon som vet med sanning varför det skulle vara farligt med en "modern" patron i en m96 låda? Finns det någon som råkat ut för/sett en skada på en sådan bössa som berott på något annat än överladdning/utnött bössa/bristande rengörning av pipa osv?

Publicerat
Jag har hört det också men: Finns det några säkra belägg för det eller är det en skröna som blivit en sanning? :lol:

Vad jag förstått är m96 en av världens mest använda mekanismer historiskt sett och frågan om det inte är överladdade utslitna bössor som gett upphovet till detta rykte...eller hur är det e g e n t l i g e n?

Jag vet inte men finns det någon som vet med sanning varför det skulle vara farligt med en "modern" patron i en m96 låda? Finns det någon som råkat ut för/sett en skada på en sådan bössa som berott på något annat än överladdning/utnött bössa/bristande rengörning av pipa osv?

Efter man skjutit nog många skott kan en m96 haverera med t.ex. blindhet eller dödsfall som följd. Eftersom det inte går att veta med säkerhet hur många skott en sådan "ombyggd" m96-mekanism skjutit går det inte skjuta säkert med den, men visst, om inte livet är dig kärt, so be my guest...  :D:D

Också om man också råkar ut för en olycka som t.ex. gubben som sköt upp inför jägarexamen och bössan sprängdes med S&B-köpeskott, som jakt- och skyttepressen skrivit om i sommar, så skulle jag iaf välja m98 före m96. 

Publicerat
Efter man skjutit nog många skott kan en m96 haverera med t.ex. blindhet eller dödsfall som följd. Eftersom det inte går att veta med säkerhet hur många skott en sådan "ombyggd" m96-mekanism skjutit går det inte skjuta säkert med den, men visst, om inte livet är dig kärt, so be my guest... <_<;)

Också om man också råkar ut för en olycka som t.ex. gubben som sköt upp inför jägarexamen och bössan sprängdes med S&B-köpeskott, som jakt- och skyttepressen skrivit om i sommar, så skulle jag iaf välja m98 före m96.

Jo, så klart är livet en kärt!

Men gäller ovanstående, att en m96 kan haverera efter tillräckligt många skott och dåligt underhåll? Det gäller väl alla bössor? "Shit happens"...så att säga.

Vad det gäller han som sköt för jägarexamen vet jag inte om det har med Stiga Älgen i 30-06 att göra???

Det var en CG 2000 i kaliber 6,5 som det skjutits 10' - 12' skott med...och frågan är hur väl rengjord den skjutbanebössan var? Där misstänker man att det var ammunitionen som var orsaken till olyckan och är det så lär väl ingen vara säker oavsett mekanism? Ja, jag vet inte men det hela låter lite märkligt.

Det känns lite som att varna för att Volvo är farliga eftersom en kört av vägen med en sådan...med blankslitna däck...

Publicerat

Men gäller ovanstående, att en m96 kan haverera efter tillräckligt många skott och dåligt underhåll? Det gäller väl alla bössor? "Shit happens"...så att säga.

Vad det gäller han som sköt för jägarexamen vet jag inte om det har med Stiga Älgen i 30-06 att göra???

Det var en CG 2000 i kaliber 6,5 som det skjutits 10' - 12' skott med...och frågan är hur väl rengjord den skjutbanebössan var? Där misstänker man att det var ammunitionen som var orsaken till olyckan och är det så lär väl ingen vara säker oavsett mekanism? Ja, jag vet inte men det hela låter lite märkligt.

Det känns lite som att varna för att Volvo är farliga eftersom en kört av vägen med en sådan...med blankslitna däck...

det är mer som att varna för en bil med långa spikar som står ut från ratten.

du kan köra hela livet med den utan problem men smäller du kommer det synas i ditt ansikte.

Publicerat

Konstruktionen. Det är konstruktionen i mauser 96 som är farlig. Därför var det tur att gubben inte sköt med en sådan, då han förmodligen inte skulle ha lika mycket fingrar, ögon eller andra bra-att-ha-iga kroppsdelar kvar.

Eller så fungerar det med liknelsen herr maddog kommer med... <_<

Publicerat
  • Författare

bara en allmän fundering: Om de nu är så dåliga så varför är de fortfarande tillåtna att användas överhuvudtaget?

Skulle de inte då bli förbjudna... efter att ha kollat runt lite så kan man ju konstatera att det finns MÅNGA bössor av denna typ...

Nåt att tänka på...

det måsta finnas väldigt många som använder dessa bössor...

David

Publicerat
bara en allmän fundering: Om de nu är så dåliga så varför är de fortfarande tillåtna att användas överhuvudtaget?

Skulle de inte då bli förbjudna... efter att ha kollat runt lite så kan man ju konstatera att det finns MÅNGA bössor av denna typ...

Nåt att tänka på...

David

Då det förmodligen finns alldeles för många av dem, gör man det inte... Annars  tycker jag nog det skall bli förbjudet med m38, m96 och andra klent bygda mekanismer för kalibrar med högt tryck.

Publicerat

Nåt att tänka på...

David

jag vet inte varför men jag vet varför min m96 i 9,3x62 är skrotad sedan många år.

Publicerat
  • Författare

jag har läst lite på robsoft men där tycker jag de skyller mest på ammon istället för mekanismen...

Ja jag vet inte... ska nog inte ha så bråttom med det och leta efter en bössa utan denna mekanism...

Som nämnts tidigare så är livet en för kärt för att chansa... ungarna kanske vill börja skjuta en vacker dag och händer det nått då så förlåter man aldrig sig själv... inte värt det tycker jag...

Kan ju alltid spara ihop 2000 kr istället och få en pålitlig bössa...

David

Publicerat
  • Författare

Husqvarna 1640 är en anna mekanism eller???

David