Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stiga Älgen 30-06

Featured Replies

Publicerat
Mao så är det lite mer motstånd när man fäller ner slutstycket på en M96 och vise versa på en M98 då...

David

Nja, på en 96 så spänner du när du trycker in slustycket så motståndet kommer då.

På en 98 så spänner du det 70% när du fäller upp och 30% när du fäller ner om jag inte minns siffrorna fel.

Med andra ord så är det inget som spänns när du skjuter in slutstycket på en 98

• Svar 71
  • Visningar 25,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Mycket intressant och informativt inlägg!

Med min begränsade erfarenhet har jag inte full koll på allt men eftersom jag är bra på att fråga/undra/påstå så lär jag mig hela tiden.

Vilken tur att min Älgen inte har något toppmonterat sikte! Jag har inga skruvhål på toppen eftersom jag har ett sidomontage...vilket å andra sidan "har sina sidor"...men det försvagar inte bössans konstruktion i alla fall.

Du skriver att Stiga har klåpat sig så att de försvagat lådan då de gjorde förlängningen eftersom de tog bort metall vid den nedre klacken. Kan de ha gjort det på olika sätt eller är alla deras bössor lika dåliga på grund av deras konstruktionslösning? Jag tror iofs inte att min bössa är bättre än någon annan Stiga men det vore intressant att veta......

Som sagt - jag har ännu att se en som man gjort rätt på. Men eftersom jag inte sett alla så vet jag inte - för det enda man kan vara hyfsat säker på är att de flesta Stiga skiljer sig från varandra - lite här och var. Den "individuella friheten" för den som gjorde jobbet var nog ganska hög.....

Håller med om att det är himla konstigt att Sverige inte har något kontrollorgan för bössorna...kan det bero på att vi ("som alltid"...) är "bäst"? Fast det stämmer inte med att vi kontrollerar allt annat i all oändlighet...

Sannolikt betroende på att vi bara haft "en" vapenproducent, och om denna inte varit intresserad av en oberoende kontroll så har den inte blivit av.....

Vad jag förstod i en annan tråd på ett annat forum är det dock inte självklart att vi alltid diskuterar och jämför rätt/samma tryck när vi diskuterar maxtryck. Det fanns visst ett äldre - Cu - och ett nyare elektroniskt sätt - Piezo - att mäta trycket. Där det äldre har ett lägre värde som motsvarar ett högre vi använder idag. Lite som vikt- och volymprocenten när det gäller öl! :lol:

Två olika mätmetoder som ger lite olika svar på samma fråga: hur högt var trycket? Piezo är lite snabbare och hinner upp lite högre än Cu - vi mäter ju ett dynamiskt tryck vilket är en smula knackigt, är mätmetoden för snabb ger tryckets längd en felaktig mätning men är den för trög missar man spiken. Å sedan kommer man till sekundära tryckspiken som dels är 100% dynamisk och därtill ännu snabbare men förekommer bara ibland......

Men skillnaderna är nu inte vrålstora direkt, bägge mäter i bar.....

/T

Publicerat
  • Författare
På dom här länkarna hittar du en hel del info om de olika mekanismerna, finns ett par bra bilder med

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=176938

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=228964

Det enklaste sättet att se skillnaden på 96 och 98 är att se slutstycket i profil, då syns den extra låsklacken tydligt.

Måste bara säga att du är inne på rätt kaliber med 8x57, riktigt mysig att skjuta med och har tillräckligt med "stopping power"

Tack för länkarna... mycket bra info...

Ja jag har inte gett upp tanken på en 8x57 fast jag ny har en 9,3x57 på g...

Har tyvärr äldrig skjutit med en 8x57 men de ska enligt utsago vara en väldigt trevlig bössa som varken är för grov eller för klen... 6,5x55 kan ju vara lite i underkant på tex vildsvin...

Sen har jag en outtalad facination för lite "udda kalibrar som 8x57, mm...

David

Publicerat
...........

Sen har jag en outtalad facination för lite "udda kalibrar som 8x57, mm...

David

Skulle Mausers m/88 hylsa vara "udda"? Möjligen i mellanmjölkens land sverige där vi med en närmast pervers navelskådning inte vågar se annat än 308 och 6,5x55.

Ska man se vad som bygger på vad internationellt sett skulle jag säga att x57 hylsan bara har sin motsvarighet i 375H&H Mag sett till vilka kalibrar den byggts om till.

Jag skulle vilja påstå att m/88 är hypervanlig......

/T

Publicerat

Länkar till en tidigare tråd med liknande frågeställning ang min Carl Gustaf i 30.06 . Tydligen sägs ju M96 i 6.5 vara säkrare, åtminstone med Kronans kulor och krut, men det kan ändå vara intressant läsning.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=21870&hl=pic

Som parantes kan jag tillägga att jag köpt mig en ny bössa till nästa säsong- en Remington 700 i 308Win. Anledningen var framförallt säkerheten, jag vill med 100% säkerhet veta i vilken ände det smäller när jag trycker av. Sen att träffbilden, känslan och trycket är av en helt annan värld än CG63an ... det tar jag som en bonus ;)

Publicerat
  • Författare
Skulle Mausers m/88 hylsa vara "udda"? Möjligen i mellanmjölkens land sverige där vi med en närmast pervers navelskådning inte vågar se annat än 308 och 6,5x55.

Ska man se vad som bygger på vad internationellt sett skulle jag säga att x57 hylsan bara har sin motsvarighet i 375H&H Mag sett till vilka kalibrar den byggts om till.

Jag skulle vilja påstå att m/88 är hypervanlig......

/T

Jaja så udda är den kanske inte... men jag har aldrig träffat på den än så det kan väl vara anledningen till den misstolkningen...men för vissa är ju en kaliber 505 inte någon ovanlig kaliber heller... allt är ju relativt och ligger i betraktarens ögon då man inte har samma insyn och koll på vapenmarknade som andra... ;)

Tack för upplysningen...

David

Publicerat

har själv ärvt en stiga som jag är ganska nöjd med. funkar att skjuta lerduvor på 200meters banan men där någonstans går gränsen. sen om de e jag eller bössan de beror på vet jag inte:) är iallafall nöjd med den och har inga planer på att byta ut den inom de närmsta åren

Publicerat
har själv ärvt en stiga som jag är ganska nöjd med. funkar att skjuta lerduvor på 200meters banan men där någonstans går gränsen. sen om de e jag eller bössan de beror på vet jag inte:) är iallafall nöjd med den och har inga planer på att byta ut den inom de närmsta åren

Beror på om du håller livet kärt och vill att det ska smälla på rätt ände.  ;):lol:

Publicerat
Jaja så udda är den kanske inte... men jag har aldrig träffat på den än så det kan väl vara anledningen till den misstolkningen...men för vissa är ju en kaliber 505 inte någon ovanlig kaliber heller... allt är ju relativt och ligger i betraktarens ögon då man inte har samma insyn och koll på vapenmarknade som andra... ;)

Tack för upplysningen...

David

Hmmmmm, då ska vi se.....

5,6x57

5,6x57R

6,5x57

6,5x57R

7x57 (bla spansk armekaliber, även känd som 275 Rigby, egentligen den ursprungliga hylsan enligt vissa....)

7x57R

8x57I (tysk armekaliber, den ursprungliga Patrone m/88)

8x57IR

8x57IS (tysk armekaliber i två världskrig)

8x57IRS

9,3x57

10,68x57

I europa är 8x57 närmast att anse som extremt vanlig - helt i nivå med vår 6,5x55 som ju är världsberömd i hela sverige, och det mesta av norge. Hyfsat känd i danmark och sedan är den mest känd på på på på på.....öhhhhh ....... på Nya Zeeland..... Prestandamässigt hamnar den på samma plats som 6,5x57.

Men sett till sina mått är vår 6,5x55 tossigt fel på de flesta sätt - och får anses vara en bastard med en extremt lokal berömdhet. Det är hopplöst att brotcha om en x55 till nått annat....

6,5x57R, 7x57R och 8x57IRS får väl anses vara närmast standard på brytvapen i dag - i synnerhet de två senare.

8x57IS är även en tämligen vanlig kaliber på gamla HVA studsare, men extremt vanlig på mer eller mindre kreativt ombyggda gamla surplusvapen från krigen. För de som rotar efter gamla Mausrar är just mausers kalibrar närmast att anse som livsluft.

Sedan kallar vissa 8x57 för "potatiskastare" men med tanke på att den egentligen totalt överskuggar en 308Win i prestanda så blir även det epipetet en smula löjeväckande - laddad med rätt kulor är det närmast den perfekta klass1 kalibern för europeisk högviltsjakt.

7x57 är den förmodligen mest harmoniska kalibern vi känner i dag - och orsaken till att man skapade en amerikansk variant med liknande prestanda: 7mm 08.

/T

Publicerat
Beror på om du håller livet kärt och vill att det ska smälla på rätt ände.  :lol:;)

är de så? va är de som är farligt med stigan då? kanske står tidigare i tråden men jag har inte orkat läsa igenom allt ;)

Publicerat
är de så? va är de som är farligt med stigan då? kanske står tidigare i tråden men jag har inte orkat läsa igenom allt ;)

Den är inte byggd för det gastryck som används i modern ammunition.

Du kan säkert skjuta mängder med skott utan problem men den dagen som något går snett så sitter du med slutstycket vackert planterat i kindbenet.

Publicerat

Du kan säkert skjuta mängder med skott utan problem men den dagen som något går snett så sitter du med slutstycket vackert planterat i kindbenet.

Precis så som Kerberos så vackert beskriver är stigorna ihopplockade av en massa delav från m96-mekanismer och dessa är inte konstruerade frö att klara det tryck som en modern patron skapar. Därför tycker jag absolut att du ska skrota stigan och köpa dig en m98 som finns för en mycket liten peng här i Sverige..

Publicerat
  • Författare
Hmmmmm, då ska vi se.....

5,6x57

5,6x57R

6,5x57

6,5x57R

7x57 (bla spansk armekaliber, även känd som 275 Rigby, egentligen den ursprungliga hylsan enligt vissa....)

7x57R

8x57I (tysk armekaliber, den ursprungliga Patrone m/88)

8x57IR

8x57IS (tysk armekaliber i två världskrig)

8x57IRS

9,3x57

10,68x57

I europa är 8x57 närmast att anse som extremt vanlig - helt i nivå med vår 6,5x55 som ju är världsberömd i hela sverige, och det mesta av norge. Hyfsat känd i danmark och sedan är den mest känd på på på på på.....öhhhhh ....... på Nya Zeeland..... Prestandamässigt hamnar den på samma plats som 6,5x57.

Men sett till sina mått är vår 6,5x55 tossigt fel på de flesta sätt - och får anses vara en bastard med en extremt lokal berömdhet. Det är hopplöst att brotcha om en x55 till nått annat....

6,5x57R, 7x57R och 8x57IRS får väl anses vara närmast standard på brytvapen i dag - i synnerhet de två senare.

8x57IS är även en tämligen vanlig kaliber på gamla HVA studsare, men extremt vanlig på mer eller mindre kreativt ombyggda gamla surplusvapen från krigen. För de som rotar efter gamla Mausrar är just mausers kalibrar närmast att anse som livsluft.

Sedan kallar vissa 8x57 för "potatiskastare" men med tanke på att den egentligen totalt överskuggar en 308Win i prestanda så blir även det epipetet en smula löjeväckande - laddad med rätt kulor är det närmast den perfekta klass1 kalibern för europeisk högviltsjakt.

7x57 är den förmodligen mest harmoniska kalibern vi känner i dag - och orsaken till att man skapade en amerikansk variant med liknande prestanda: 7mm 08.

/T

Ja jo man har ju ingen vidare koll... visar det sig... :D

Jag är dock väldigt nöjd men min 6,5:a...

Jag tackar... nu har jag börjat skymta kunskapens ljus i tunneln... ^_^

Nu börjar tankarna istället vandra över mot handladdning... Har sneglat på Normas laddbok... vad säga, är den värd att inhandla till att börja med eller ska man satsa på boken Laddning till att börja med...

David

Publicerat

Nu känner jag att en viss pmt borde komma in och briljera...  ^_^

Tänk vad man är intelligent i mina inlägg, för titta vem som tittat in i tråden och styrt upp saker och ting..  :DB)

Är som vanligt oerhört tacksam över den erfarenhet och informationsrikedom som dessa forum berikar oss.

Publicerat

lät som ett väldigt gott skäl till att byta ut den måste jag säga. låter ju lite väl "spännande" att fortsätta bruka den

Publicerat
  • Författare
lät som ett väldigt gott skäl till att byta ut den måste jag säga. låter ju lite väl "spännande" att fortsätta bruka den

Ja nåt jag lärt mig på denna tråden är att bara för att de inte är förbjudna så betyder det inte att det är helt säkert att bruka bössorna för det.

Den som lever längst är skeptikern då han ifrågasätter allt... men han har nog inte det roligaste livet direkt...

David

Publicerat
är de så? va är de som är farligt med stigan då? kanske står tidigare i tråden men jag har inte orkat läsa igenom allt :)

Stiga bössorna är bygda av bössor som skrotades av försvaret (Bara det är en anledning att inte använda dom) :huh:

Sen väljer dom att kamra den för en patron som liger ca 40-50% över vad den är avsed för :o

Och för att få plats med 30/06 hylsan förbätrade Stiga låningen på den undre låsklacken genom att slipa bort matrial så att bara 50-70% av styrkan är kvar på den för att få plats med 30/06 hylsan icon8.gif

Mvh Anders Hj

Publicerat
Ja jo man har ju ingen vidare koll... visar det sig... :huh:

Jag är dock väldigt nöjd men min 6,5:a...

Jag tackar... nu har jag börjat skymta kunskapens ljus i tunneln... :)

Nu börjar tankarna istället vandra över mot handladdning... Har sneglat på Normas laddbok... vad säga, är den värd att inhandla till att börja med eller ska man satsa på boken Laddning till att börja med...

David

den är värd sitt pris.

Publicerat
Den som lever längst är skeptikern då han ifrågasätter allt... men han har nog inte det roligaste livet direkt...

Men i det här fallet lever han både längre och har roligare eftersom han skjuter med något annat än Stiga ;)

Publicerat
  • Författare
Men i det här fallet lever han både längre och har roligare eftersom han skjuter med något annat än Stiga :P

;);):P

Publicerat

Har även jag hört mycket spä om 96 mekanismerna. Måste erkänna att jag inte är tillräckligt insatt för att varken säga bu eller bä hurvida dom är livsfarlig eller inte. Vad gällande 3dje låsklacken på en 98,att den skulle göra bössan säkrare tror jag inte ett dugg på ^_^ . Jag menar...de flästa moderna studsare typ ticka,remington 700,sako mm har bara 2 klackar. Remington 700 anses vad jag vet som en av de säkraste av många. Sedan att stiga klantat till det med filen kan jag hålla med om. Härdningen av lådan törs jag inte spekulera i. Kan hända den inte är bra.

Har,som tur är,en 96a (Husqvarna mod 46A) i den väldigt eminenta kalibern 9,3 57. Kan bara säga att jag är tvärnöjd.

Pipan är kapad till lämpliga 53cm,nytt trycke med flaggan kvar. Toppad med en aimpoint 3000. Mycket smidig å lätt att bära med sig. Tål all skit som en bössa kan utsättas för när man knallar runt i moras,ris,kvist å torr barr mm. Smäller ALLTID :D när det ska smälla,oavsett barr,is å snö i mekanismen.

Men framför allt,den skickar fram hälsningen med besked...och det utan att vare sig trasa sönder djuret för mycket eller slå skytten gul å blå. Kulbana som är fullt tillräcklig ut till åtminstone 150m,alltså ingen direkt potatiskastare. Tror alla som skjuter med kalibern jag skriver om,vet vad jag menar.

Kort kan jag väll säga,att jag är och kommer nog alltid vara ett stort fan av 9,3 57. Framför allt till storvilt i Norden.

Publicerat
Har även jag hört mycket spä om 96 mekanismerna. Måste erkänna att jag inte är tillräckligt insatt för att varken säga bu eller bä hurvida dom är livsfarlig eller inte. Vad gällande 3dje låsklacken på en 98,att den skulle göra bössan säkrare tror jag inte ett dugg på :)

Med risk för att vara en smula elak: förstår du den är tänkt att fungera? Den sitter där inte för syns skull och fyller ett syfte tillsamans med resten av konstruktionen....

Jag menar...de flästa moderna studsare typ ticka,remington 700,sako mm har bara 2 klackar. Remington 700 anses vad jag vet som en av de säkraste av många.

Jo men nu är det en annan konstruktion - där man har löst det man gör med det tredje klacken på ett liiiiite annat sätt.

Därtill är det nu inte klackarna i sig som ger sig som regel - det är pipmuttern..... Och då fyller den tredje klacken sitt syfte om den på ett annat ställe......

/T