Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stiga Älgen 30-06

Featured Replies

Publicerat
jag har läst lite på robsoft men där tycker jag de skyller mest på ammon istället för mekanismen...

Ja jag vet inte... ska nog inte ha så bråttom med det och leta efter en bössa utan denna mekanism...

Som nämnts tidigare så är livet en för kärt för att chansa... ungarna kanske vill börja skjuta en vacker dag och händer det nått då så förlåter man aldrig sig själv... inte värt det tycker jag...

Kan ju alltid spara ihop 2000 kr istället och få en pålitlig bössa...

David

Precis. Tycker man hellre ska spara ihop några loppor innan man köpet ett vapen, då dessa är ganska farliga... Sedan går det alltid ladda ner en kaliber till lägre tryck, men håller man inte på med handladdning finns det inte annat än att köpa en riktig mekanism.

Husqvarna 1640 är en anna mekanism eller???

David

Bättre!  :)

• Svar 71
  • Visningar 25,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
det är mer som att varna för en bil med långa spikar som står ut från ratten.

du kan köra hela livet med den utan problem men smäller du kommer det synas i ditt ansikte.

Jo, det förstår jag men...finns det verkligen någon bössa som det inte syns i ansiktet att man skjutit med om bössan i fråga går sönder?

Och...som sagt, när det gäller den CG 2000 som gick sönder i somras så skyller man på ammunitionen och inte bössan trots att det hände en olycka.

Finns det några belägg för att en m96 låda är farligare än andra mekanismer? Att man slutat tillverka den känns inte som ett tillräckligt "bevis". Gamla saker slutar man tillverka till förmån för nyare så att säga. Det är - vad jag förstått - en mekanism som är tillverkad i väldigt stort antal.

Publicerat
Då det förmodligen finns alldeles för många av dem, gör man det inte... Annars tycker jag nog det skall bli förbjudet med m38, m96 och andra klent bygda mekanismer för kalibrar med högt tryck.

Jag förstår vad du skriver men det är "tyckande" och "förmodligen"... :D Jag efterlyser bevis och belägg.

Att någon skriver att det är höga tryck tillräckligt många gånger är inte ett bevis...

Som "bevis" mot ovanstående tar jag mig friheten att sammanfatta lite av vad som skrivits i ett inlägg i "grannforumet" av Fritz Kraut:

En välskött m96 fungerar bra om man håller pipan ren och avstår från att skjuta hårdladdade skott. Att den förmodligen håller högre tillverkningsnoggranhet än många nya vapen.

Så...hur är det...egentligen? Någon som vet?

Publicerat
Jo, det förstår jag men...finns det verkligen någon bössa som det inte syns i ansiktet att man skjutit med om bössan i fråga går sönder?

Och...som sagt, när det gäller den CG 2000 som gick sönder i somras så skyller man på ammunitionen och inte bössan trots att det hände en olycka.

Det syns inte i ansiktet utan på något annat bättre placerat ställe eller kroppsdel.

Finns det några belägg för att en m96 låda är farligare än andra mekanismer? Att man slutat tillverka den känns inte som ett tillräckligt "bevis". Gamla saker slutar man tillverka till förmån för nyare så att säga. Det är - vad jag förstått - en mekanism som är tillverkad i väldigt stort antal.

Varför man fortfarande gör m98 men inte m96? För att den funkar.  :D

Jag förstår vad du skriver men det är "tyckande" och "förmodligen"... <_< Jag efterlyser bevis och belägg.

Att någon skriver att det är höga tryck tillräckligt många gånger är inte ett bevis...

Som "bevis" mot ovanstående tar jag mig friheten att sammanfatta lite av vad som skrivits i ett inlägg i "grannforumet" av Fritz Kraut:

En välskött m96 fungerar bra om man håller pipan ren och avstår från att skjuta hårdladdade skott. Att den förmodligen håller högre tillverkningsnoggranhet än många nya vapen.

Så...hur är det...egentligen? Någon som vet?

Nu känner jag att en viss pmt borde komma in och briljera...  B)

Publicerat

Crille,

ett tips är att lyssna "läs" dubbelt så mycket som man talar "skriver" då man har två ögon/öron men bara en mun( iofs har man tio fingrar eller elva om man kommer från Tierp) men

när det gäller frågan om M96 systemen och deras kapaciteter har den frågan utretts minst tre gånger här och så där tjugo gånger på RS under min tid där,

lådan är byggd för arbetstryck som är cirka 1/2 av dagens moderna kalibrar, att den sedan klarar mer än så har mer att göra med att den är en otroligt bra låda konstruktionsmässigt men,

nej jag skjuter inte en 96:a i 30.06 inte ens en gång, jo en M96 skickar bulten i nyllet på dig, återigen konstruktionen som gör det, saknar en tredje säkerhets klack,

moderna lådor gör inte så, Rem 700 skickar oftast pipan och utdragaren, Sako lådor, de äldre ventilerar allt ned i magasinet, inget far iväg, tom M98:an är otroligt mycket bättre, tredje klack, skickar gaser från tändhattsgenomslag ned i magget, har en fin liten sköld till skydd för ansiktet bak på bulten.

Så utan att bli långrandig, lyss på Maddog och oss andra, håll inte på och "ifrågasätt" öööhhh för jag vill veta, tror att det bara är skitsnack, samt min kompis polares pappa sa faktiskt för detta är sådant som redan är exeptionellt väldokumenterade frågor.

Att det finns en massa M96:or i div moderna kalibrar i Sverige kan förklarar med att vi saknar "Proofing houses" och krav på det samma i Sverige, en sak som jag finner otroligt besynerligt med tanke på att vi lever i kontroll Sverige,

på samma sätt som att ammo som säljs i Sverige inte behöver vara CIP eller motsvarande, dvs ingen kontroll.

Nåja nog om detta,

David skall du inte sikta på att fixa med lite bättre optik eller övningsammo istället för att köpa fler vapen?

/Christian

Publicerat
Crille,

ett tips är att lyssna "läs" dubbelt så mycket som man talar "skriver" då man har två ögon/öron men bara en mun( iofs har man tio fingrar eller elva om man kommer från Tierp) men

när det gäller frågan om M96 systemen och deras kapaciteter har den frågan utretts minst tre gånger här och så där tjugo gånger på RS under min tid där,

lådan är byggd för arbetstryck som är cirka 1/2 av dagens moderna kalibrar, att den sedan klarar mer än så har mer att göra med att den är en otroligt bra låda konstruktionsmässigt men,

nej jag skjuter inte en 96:a i 30.06 inte ens en gång, jo en M96 skickar bulten i nyllet på dig, återigen konstruktionen som gör det, saknar en tredje säkerhets klack,

moderna lådor gör inte så, Rem 700 skickar oftast pipan och utdragaren, Sako lådor, de äldre ventilerar allt ned i magasinet, inget far iväg, tom M98:an är otroligt mycket bättre, tredje klack, skickar gaser från tändhattsgenomslag ned i magget, har en fin liten sköld till skydd för ansiktet bak på bulten.

Så utan att bli långrandig, lyss på Maddog och oss andra, håll inte på och "ifrågasätt" öööhhh för jag vill veta, tror att det bara är skitsnack, samt min kompis polares pappa sa faktiskt för detta är sådant som redan är exeptionellt väldokumenterade frågor.

Att det finns en massa M96:or i div moderna kalibrar i Sverige kan förklarar med att vi saknar "Proofing houses" och krav på det samma i Sverige, en sak som jag finner otroligt besynerligt med tanke på att vi lever i kontroll Sverige,

på samma sätt som att ammo som säljs i Sverige inte behöver vara CIP eller motsvarande, dvs ingen kontroll.

Nåja nog om detta,

David skall du inte sikta på att fixa med lite bättre optik eller övningsammo istället för att köpa fler vapen?

/Christian

Jo, men om du nu vet att detta "utretts" flera gånger här och i andra forum så undrar jag fortfarande: Bevis? Det måste finnas något bevis...inte en massa tyckande.

Att komma med påpekanden om att lyssna mer än "prata" För att jag har en mun men två öron känns jäkligt omoget och messerschmittigt när jag efterlyser fakta.

Att du skriver att det är byggda för halva laddtrycket är intressant. Var finns det att läsa?

Jag ifrågasätter inte din kunskap utan vill veta mer. När en fråga som denna är (jag citerar dig) "detta är sådant som redan är exeptionellt väldokumenterade frågor." Var kan jag ta del av dessa dokument?

Du skriver att lådan är bra men samtidigt att den är dålig...jag antar att du menar att den är tålig men dåligt konstruerad eftersom jag riskerar att få slutstycket i nyllet om jag har otur. Har jag förstått dig rätt?

Vad "Proofing houses" är har jag inte en aning om men det låter ju "bra" när du pratar...

Publicerat

Crille,

då tycker jag att du tar fram bevisen själv,

prova GOOGLE, proof test pressure M96 eller motsvarande text så kan du läsa natten lång.

Proofing houses är sådan som civiliserade länder håller på med.

Prova att GOOGLA det med.

Vill du ha egna bevis föreslår jag att du spenderar 500 kr på en M96:a och 200 meter flätlina,

jag kan ladda några blåpiller av dig och vara med när du spränger pangen i luften.

En väl sammanfattande och explicit tråd är följande från grannkanalen,

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20...97&start=20

såvitt jag vet är det flera bidragande parter in den tråden som postar härinne med.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Crille,

Nåja nog om detta,

/Christian

Hej

Nej jag är nöjd med de kombinationer jag har så det får va men jag skulle vilja ha en lite grövre kaliber till gris och då ha öppna riktmedel eller ev. ett sikte av docter typ eller liknande...

Jag vet att det går skjuta gris med 6,5x55 men då är det rekommenderat att man ej skjuter på annat än stillastående pga risk för sneda skottvinklar där den lilla 6,5:an inte riktigt kan ge betryggande verkan... så då var tanken att införskaffa en 30-06 eller 8x57JS med öpnna...

Man får ju lägga en mindre förmögenhet på bra optik idag så jag nöjer mig med den jag har... finns nog med hål att täppa ändå...

David

Publicerat
Hej

Jag har fått fatt i en Stiga Älgen 30-06 som är till salu men jag vet i princip ingenting om dessa bössor.

.........

Är det någon som vet mer om dessa bössor, vanliga fel, svagheter, mm.

Tack på förhand

David

Den största svagheten är det enkla faktumet att lådan är för kort på en m/93-95 eller en m/93 (vilken är den korrekta beteckningen då Stiga gjorde bössorna på kasserade m/94 karbiner, för den som vill Googla kommer att få vettigare träffar på rätt Mauser-modell.....) för att den ska svälja en 30-06. Alltså måste man ta av en del metall bakom den undre klacken. Nu kan man göra det säkert - det finns det flera som gjort på de flesta av Mausers konstruktioner - men STIGA var nu mer klåpare än de flesta..... Jag har inte sett en enda som man gjort rätt på. Så skiter det sig har du bara en låsklack....

Lägg till att händige herren kanske borrat pipmuttern för kikarklackar och borrat lite fel så har man bara en halv övre klack kvar.... Det är faktiskt vanligare än man tror att hålen sitter där de absolut inte får sitta - bakom slutstyckets låsklack.

Ursprungligen gjordes dessa vapen för 2900-3000 atm tryck - i dag laddar vi det mesta mellan 3600-4000 atm tryck - redan här har vi intecknat marginalen om ni frågar mig - normal marginal är 30% dvs med ett arbetstryck på 4000 ska bössan tåla 5200 (+1200 eller 30% av 4000).

3000 och 30% marginal är 3900 - hoppsan, det är ju nästan vad vi idag laddar 6,5x55 till.....

Lägg till sätthärdad låda som inte ger ngn förvarning, en lite halv knackig konstruktion om det skiter sig - man skyddar inte skytten, i synnerhet inte en vänsterskytt.

Det finns ju en anledning till att 98:an är betydligt starkare och vettigare konstruerad, men så fick paul Mauser "handgripliga erfarenheter" som det så vackert heter - han blev blind på ett öga efter ett haveri..... Förutom att krututvecklingen gick blixtsnabbt 1890-1895. Så en 98:a står pall för 4000 och en bit till som regel, mer som "large ring".

Den enda vettiga kalibern i det låset är 9,3x57 som laddas lågt. 6,5x55 är ju hopplös att hitta vettig ammunition till då allt ska klara klass 1 - och därmed laddas den till uppemot 3800 den med. Lägg sedan till trånga kronopipor (nominellt ska en 6,5 vara 6,50 i bommått) som ofta snittar nedåt 6,46 så kan man helt enkelt inte med vett och sans skjuta särdeles mycket ammunition och vara på den säkra sidan. Varje 1/100 del under nominellt mått ger 10% i runda tal - ibland mer, sällan mindre enligt en amerkansk undersökning. Det enkla faktum att det inte händer mer än det gör är bara ett bevis på att skiten är gjord av yppersta kvalitet egentligen - men hopplöst obsolet i dag och helt utan marginaler med dagens ammunition.

För den som vill veta mer rekommenderar jag tex Frank de Haas "Bolt action rifles", vad som helst av Edward Clinton Ezell.

I övrigt är det tragisk att vi inte har provninglagar eller är en CIP nation - på den punkten är sverige och Zimbabwe väldans lika.....

/T

Publicerat
  • Författare

Men det finns M96:or som är riktigt gjorda då?!?

Vilka är säkra att använda då...om man säger så...

Du skriver att "Den enda vettiga kalibern i det låset är 9,3x57 som laddas lågt.", syftar du på M96 eller M98 då?

Den kaliber jag var mest sugen på är 8x57JS, finns det några fabrikat som lyckats med denna...

Hjälp kan man inte få för mycket av... inte kunskap heller...

David

Publicerat

Du skriver att "Den enda vettiga kalibern i det låset är 9,3x57 som laddas lågt.", syftar du på M96 eller M98 då?

Den kaliber jag var mest sugen på är 8x57JS, finns det några fabrikat som lyckats med denna...

David

det finns husqvarnor i överflöd kamrade i 8x57 med m 98 systemet och inte är dom dyra heller.

Publicerat
det finns husqvarnor i överflöd kamrade i 8x57 med m 98 systemet och inte är dom dyra heller.

Precis. Är själv ute efter en 8x57JS i m98-mekanism och en fin sådan får man för ungefär 1000 - 2500 kr.. 

Publicerat

David

Ingen m96:a är "riktigt" gjord, då alla bygger på samma konstruktion. 9,3x57 går att skjuta med både m98 och m96, då det är lågt gastryck. 

Publicerat
Crille,

då tycker jag att du tar fram bevisen själv,

prova GOOGLE, proof test pressure M96 eller motsvarande text så kan du läsa natten lång.

Proofing houses är sådan som civiliserade länder håller på med.

Prova att GOOGLA det med.

Vill du ha egna bevis föreslår jag att du spenderar 500 kr på en M96:a och 200 meter flätlina,

jag kan ladda några blåpiller av dig och vara med när du spränger pangen i luften.

En väl sammanfattande och explicit tråd är följande från grannkanalen,

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20...97&start=20

såvitt jag vet är det flera bidragande parter in den tråden som postar härinne med.

/Christian

Tack för länken, den var bra.

Googlandet pallar jag inte med...jag försökte men det blir bara en massa skitträffar - om uttrycket tillåts. :)

200 m flätad lina blir det när jag pensionerar pangen. Jag har ju en Älgen själv. :huh: Det positiva är att den är inte mkt skjuten och jag får dra den ren i loppet ofta så att inget händer.

Jag kör (på gott och ont) med fabriksammo och om/när jag börjar ladda själv skulle jag aldrig få för mig att experimentera med överladdningar oavsett bössa.

Du brukar vara nästgårds mig ibland har jag förstått, ja, i alla fall där jag kikar efter vildsvin, och jag brukar vara i Roslagen så vem vet när våra vägar korsas. :rolleyes:

Publicerat

På den tiden fuskade man inte..... De är alla välgjorda, HVA från kriget undantaget kanske..... Men de är gjorda utifrån sin tids krav - varken mer eller mindre.

Beror ju helt på vad du stoppar i den......

Egentligen på alla Small Ring Mausers - men i första hand m/96 och inte m/98.....

Beror ju återigen på vad du stoppar i den, men kalibern som sådan är enligt CIP klassad i 3600-3800 nivån. Sedan behöver man kanske inte ta i så förbannat för att nå klass 1 och använda alla 3600 för att nå dit.....

Men jag tvivlar på att ngn fabriksladdar den till 3000, eller däromkring.... Men visst en laddning för 8x57I brukar ligga i den nivån - och är en balanserad laddning för lådan som sådan.

/T

Publicerat
........ Jag har ju en Älgen själv. :rolleyes: Det positiva är att den är inte mkt skjuten och jag får dra den ren i loppet ofta så att inget händer.

.............

Pipan kanske - men det är nu knappast den svaga länken i kedjan. För hur kan du veta vad låste varit med om? Och kan bedömma hur urtaget bakom den undre klacken är gjort?

Man är aldrig dum om man frågar - bara om man inte lyssnar på svaret....

/T

Publicerat
Den största svagheten är det enkla faktumet att lådan är för kort på en m/93-95 eller en m/93 (vilken är den korrekta beteckningen då Stiga gjorde bössorna på kasserade m/94 karbiner, för den som vill Googla kommer att få vettigare träffar på rätt Mauser-modell.....) för att den ska svälja en 30-06. Alltså måste man ta av en del metall bakom den undre klacken. Nu kan man göra det säkert - det finns det flera som gjort på de flesta av Mausers konstruktioner - men STIGA var nu mer klåpare än de flesta..... Jag har inte sett en enda som man gjort rätt på. Så skiter det sig har du bara en låsklack....

Lägg till att händige herren kanske borrat pipmuttern för kikarklackar och borrat lite fel så har man bara en halv övre klack kvar.... Det är faktiskt vanligare än man tror att hålen sitter där de absolut inte får sitta - bakom slutstyckets låsklack.

Ursprungligen gjordes dessa vapen för 2900-3000 atm tryck - i dag laddar vi det mesta mellan 3600-4000 atm tryck - redan här har vi intecknat marginalen om ni frågar mig - normal marginal är 30% dvs med ett arbetstryck på 4000 ska bössan tåla 5200 (+1200 eller 30% av 4000).

3000 och 30% marginal är 3900 - hoppsan, det är ju nästan vad vi idag laddar 6,5x55 till.....

Lägg till sätthärdad låda som inte ger ngn förvarning, en lite halv knackig konstruktion om det skiter sig - man skyddar inte skytten, i synnerhet inte en vänsterskytt.

Det finns ju en anledning till att 98:an är betydligt starkare och vettigare konstruerad, men så fick paul Mauser "handgripliga erfarenheter" som det så vackert heter - han blev blind på ett öga efter ett haveri..... Förutom att krututvecklingen gick blixtsnabbt 1890-1895. Så en 98:a står pall för 4000 och en bit till som regel, mer som "large ring".

Den enda vettiga kalibern i det låset är 9,3x57 som laddas lågt. 6,5x55 är ju hopplös att hitta vettig ammunition till då allt ska klara klass 1 - och därmed laddas den till uppemot 3800 den med. Lägg sedan till trånga kronopipor (nominellt ska en 6,5 vara 6,50 i bommått) som ofta snittar nedåt 6,46 så kan man helt enkelt inte med vett och sans skjuta särdeles mycket ammunition och vara på den säkra sidan. Varje 1/100 del under nominellt mått ger 10% i runda tal - ibland mer, sällan mindre enligt en amerkansk undersökning. Det enkla faktum att det inte händer mer än det gör är bara ett bevis på att skiten är gjord av yppersta kvalitet egentligen - men hopplöst obsolet i dag och helt utan marginaler med dagens ammunition.

För den som vill veta mer rekommenderar jag tex Frank de Haas "Bolt action rifles", vad som helst av Edward Clinton Ezell.

I övrigt är det tragisk att vi inte har provninglagar eller är en CIP nation - på den punkten är sverige och Zimbabwe väldans lika.....

/T

Mycket intressant och informativt inlägg!

Med min begränsade erfarenhet har jag inte full koll på allt men eftersom jag är bra på att fråga/undra/påstå så lär jag mig hela tiden.

Vilken tur att min Älgen inte har något toppmonterat sikte! Jag har inga skruvhål på toppen eftersom jag har ett sidomontage...vilket å andra sidan "har sina sidor"...men det försvagar inte bössans konstruktion i alla fall.

Du skriver att Stiga har klåpat sig så att de försvagat lådan då de gjorde förlängningen eftersom de tog bort metall vid den nedre klacken. Kan de ha gjort det på olika sätt eller är alla deras bössor lika dåliga på grund av deras konstruktionslösning? Jag tror iofs inte att min bössa är bättre än någon annan Stiga men det vore intressant att veta......

Håller med om att det är himla konstigt att Sverige inte har något kontrollorgan för bössorna...kan det bero på att vi ("som alltid"...) är "bäst"? Fast det stämmer inte med att vi kontrollerar allt annat i all oändlighet...

Vad jag förstod i en annan tråd på ett annat forum är det dock inte självklart att vi alltid diskuterar och jämför rätt/samma tryck när vi diskuterar maxtryck. Det fanns visst ett äldre - Cu - och ett nyare elektroniskt sätt - Piezo - att mäta trycket. Där det äldre har ett lägre värde som motsvarar ett högre vi använder idag. Lite som vikt- och volymprocenten när det gäller öl! :rolleyes:

Publicerat
Pipan kanske - men det är nu knappast den svaga länken i kedjan. För hur kan du veta vad låste varit med om? Och kan bedömma hur urtaget bakom den undre klacken är gjort?

Man är aldrig dum om man frågar - bara om man inte lyssnar på svaret....

/T

Hmmm..."låset varit med om"? Jag är lite lost här...gjorde man alltså nya bössor av begagnade delar? Lite skrämmande i så fall...

Det var just urtaget bakom undre klacken jag tänkte på när jag läste ditt "braiga" inlägg.

Hur ska jag förklara hur det ser ut på min bössa och ser jag på rätt ställe... Urtaget i lådan är...format som en velodrom... Klacken på slutstycket är lika bred som "den rörliga spoilern" som är på högersidan. Ja, som du ser kan jag inte rätt namn på saker och ting...

Övre (slitsade) och undre (homogena) "klacken" på slutstycket är lika breda och lätt fasade - ngn millimeter i ytterkant och några millimeter mot slutstycket på den sidan som går först ned i låset...så att säga...fast det är inte slutsycket som är den svagaste länken har jag förstått...

Publicerat
Hmmm..."låset varit med om"? Jag är lite lost här...gjorde man alltså nya bössor av begagnade delar? Lite skrämmande i så fall...

Tyvärr är Stiga-bössorna ett hopplock av olika delar, precis som t.ex exemplar av Husqvarnas modell 640, där de istället för att använda sig av m98-mekanismer tog så kallade "förstärkta" m38-mekanismer som t.o.m. är sämre än m96...

Publicerat

Hmmmm - du får läsa mina inlägg bättre...... Jag citerar mig själv:

Så nej - STIGA gjorde inga lås.....

Det var just urtaget bakom undre klacken jag tänkte på när jag läste ditt "braiga" inlägg.

Hur ska jag förklara hur det ser ut på min bössa och ser jag på rätt ställe... Urtaget i lådan är...format som en velodrom... Klacken på slutstycket är lika bred som "den rörliga spoilern" som är på högersidan. Ja, som du ser kan jag inte rätt namn på saker och ting...

Urtaget kan ses om du lyfter upp lås och pipa ur stocken till att börja med..... Man har helst sonika flyttat fram rampen som leder patronen in i patronläget dvs underifrån. Hela ingreppet är gjort i pipmuttern.....

Spoilern kallas utdragare.

Övre (slitsade) och undre (homogena) "klacken" på slutstycket är lika breda och lätt fasade - ngn millimeter i ytterkant och några millimeter mot slutstycket på den sidan som går först ned i låset...så att säga...fast det är inte slutsycket som är den svagaste länken har jag förstått...

Övre/undre gäller stängt lås - annars är det vänster/höger. Och de ser ut som de ska, för där har man inte pillat nått. Den svaga delen är pipmuttern - och den är svag redan som den är - för det är där man tar bort material.

/T

Publicerat
  • Författare

Kan man utan specialkunskaper se att det är en M96-mekanism?

Några speciella "tecken" eller skilnader som går att urskilja hyfsat lätt...

Kan vara bra att veta om man ska titta på vapen...

Nu har jag fått nyss om en 9,3x57 som är till salu... om jag fattat rätt då så har det mindre betydelse om det är en M96:a pga lägre gastryck... rätta mig gärna...

Bössan i fråga har inte förbrukat särkilt många skott genom åren så slitaget är nog ganska begränsat.

Har faktiskt börjat snegla lite på handladdning då jag vill ha en 6,5 g kula till min 6,5x55 till räv, mm.

Finns det någon bra sida som förklarar hur det går till lättbegripligt för en total nybörjare... tex vad man behöver, bra att tänka på, mm, mm...

David

Publicerat

Nu har jag fått nyss om en 9,3x57 som är till salu... om jag fattat rätt då så har det mindre betydelse om det är en M96:a pga lägre gastryck... rätta mig gärna...

Bössan i fråga har inte förbrukat särkilt många skott genom åren så slitaget är nog ganska begränsat.

Har faktiskt börjat snegla lite på handladdning då jag vill ha en 6,5 g kula till min 6,5x55 till räv, mm.

Finns det någon bra sida som förklarar hur det går till lättbegripligt för en total nybörjare... tex vad man behöver, bra att tänka på, mm, mm...

David

normas laddbok kan vara det du söker.

Publicerat

David

När du för fram ett slutstycke med en m96 spänns slagstiftet medans slagstiftet spänns när du drar tillbaka det mot dig med en m98. Och ja, du behöver inte oroa dig över mekanismerna med en 9,3x57..

Bra forum om just handladdning, resten äger jaktsnack...  ;)

Publicerat
  • Författare
När du för fram ett slutstycke med en m96 spänns slagstiftet medans slagstiftet spänns när du drar tillbaka det mot dig med en m98. Och ja, du behöver inte oroa dig över mekanismerna med en 9,3x57..

Bra forum om just handladdning, resten äger jaktsnack...  -_-

Mao så är det lite mer motstånd när man fäller ner slutstycket på en M96 och vise versa på en M98 då...

David

Publicerat

På dom här länkarna hittar du en hel del info om de olika mekanismerna, finns ett par bra bilder med

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=176938

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=228964

Det enklaste sättet att se skillnaden på 96 och 98 är att se slutstycket i profil, då syns den extra låsklacken tydligt.

Måste bara säga att du är inne på rätt kaliber med 8x57, riktigt mysig att skjuta med och har tillräckligt med "stopping power"