Publicerat Mars 27, 201016 yr vad tycker ni att man ska ha för kula bössa till jakt på t.ex kråka,skata,kaja,råka, kanin osv, ska man satsa på 222 eller 17 rem??
Publicerat Mars 27, 201016 yr jag hadde nog satsat på en 17 rem, 22 magnum eller en 22 win jag då det inte är så stora djur de där och dom kalibrarna räcker gott till allt från kråka till räv
Publicerat Mars 27, 201016 yr Det beror lite på hur långa håll du ska skjuta på?? En 222:a är lite overkill kanske till kråka mm. Dessutom är dom skotten mycke dyrare! Men ska du inte skjuta över 100m så skulle jag sattsapå 22wm MVH
Publicerat Mars 27, 201016 yr till arterna du nämner passar 22lr bra. avståndet kortas ju ner dock...
Publicerat Mars 27, 201016 yr Författare ja, en vän till mig använder 17 rem, och han har skjutit gås på nästan 300 meter, den går spikrakt i ca 350 meter, jag vill kunna skjuta på ganska långa håll, 22 lr kommer skaffas endå,
Publicerat Mars 27, 201016 yr Njaaa en 17 Rem med en 25 grains kula tappar runt 8 cm från ett noll på 100 och till 300 meter, vindavdriften är runt 10 cm per m/s på det hållet klart att du skall ha en .17 Rem, det är udda, det är kul, det är ett litet rivjärn till kaliber. /Christian
Publicerat Mars 27, 201016 yr Författare Njaaa en 17 Rem med en 25 grains kula tappar runt 8 cm från ett noll på 100 och till 300 meter,vindavdriften är runt 10 cm per m/s på det hållet klart att du skall ha en .17 Rem, det är udda, det är kul, det är ett litet rivjärn till kaliber. /Christian nae min vän, han hade skjutit en kanadagås på 280 meter, höll mitt på, skjutit kråka på 50,höll mitt på, så spikrakt går den ju i minst 300 meter, men jag vill verkligen ha något som man både kan ha till sånt smått som man bara vill bli av med,
Publicerat Mars 27, 201016 yr Finns ingen projektil som går spikrakt 300 m, såvida den inte har egen drivkraft
Publicerat Mars 27, 201016 yr Almen, det finns ett par små saker livet man inte kan förneka, bland annat våra grundläggande krafter, en av den är gravitation, en sak som påverkar alla kroppar inom jordens dragningsfält, dig, mig en kula mm. Du kan prova gravitationen genom att gå och ställa dig på en stol, ha en lös .17 kula i handen, släpp kulan samtidigt som du blundar o tar ett steg framåt, det sista du hör innan du blir medvetslös av smällen i huvudet är kulan som skramlar mot golvet. Gravitationen påverkar även kulor i flykt, därav är det som så att kulor/kulbanor inte kan gå spikrakt, men du har helt rätt i att din vän kan skjuta mitt i på 50 och mer troligt runt 220 meter än 300, det är en funktion av den balistiska parabeln och differensen mellan optiskt centrum och pipans centrum i ett givet vapen. Nåja detta var ju en trevlig utflykt men åter till saken, för allt man inte avser att äta så förefaller .17 Rem vara en kul grej att jaga och skjuta med. /Christian
Publicerat Mars 27, 201016 yr Almen,det finns ett par små saker livet man inte kan förneka, bland annat våra grundläggande krafter, en av den är gravitation, en sak som påverkar alla kroppar inom jordens dragningsfält, dig, mig en kula mm. Du kan prova gravitationen genom att gå och ställa dig på en stol, ha en lös .17 kula i handen, släpp kulan samtidigt som du blundar o tar ett steg framåt, det sista du hör innan du blir medvetslös av smällen i huvudet är kulan som skramlar mot golvet. Gravitationen påverkar även kulor i flykt, därav är det som så att kulor/kulbanor inte kan gå spikrakt, men du har helt rätt i att din vän kan skjuta mitt i på 50 och mer troligt runt 220 meter än 300, det är en funktion av den balistiska parabeln och differensen mellan optiskt centrum och pipans centrum i ett givet vapen. Nåja detta var ju en trevlig utflykt men åter till saken, för allt man inte avser att äta så förefaller .17 Rem vara en kul grej att jaga och skjuta med. /Christian +1
Publicerat Mars 27, 201016 yr nae min vän, han hade skjutit en kanadagås på 280 meter, höll mitt på, skjutit kråka på 50,höll mitt på, så spikrakt går den ju i minst 300 meter, men jag vill verkligen ha något som man både kan ha till sånt smått som man bara vill bli av med, B.S......... Men det är klart............en del definierar ju "spikrakt" jääävligt olika....
Publicerat Mars 28, 201016 yr Författare B.S......... Men det är klart............en del definierar ju "spikrakt" jääävligt olika.... okej, han höll mitt på gåsen på 280 meter,och träffade mitt på, och håller mitt på kråkan, på 50 meter, o träffar mitt på, jag kan ju inte mer änn att säga att det går, jag ska själv prova den på det hållet och se, men skit i det, jag är ju inte 100% säker men det är så han säger och jag kan inte mer änn tro att det är sant, men någon som vet var man kan hitta sånna begangnade och vad ligger priset på en sådan ungefär?
Publicerat Mars 28, 201016 yr men någon som vet var man kan hitta sånna begangnade och vad ligger priset på en sådan ungefär? 17 Rem är en extreeemt ovanlig kaliber i sverige,du lär inte hitta någon hur mycket du än söker. Antingen får du beställa en ny eller så väljer du en annan kaliber som för övrigt gör livet lite enklare då ammunitionen också måste beställas. /Micke
Publicerat Mars 28, 201016 yr Att köpa en beg pang en sådan kaliber hade jag aldrig gjort, pipvård är A o O med en kaliber av detta slag, o köpa beg då är ett stort spel, det Mike anger har stor pregnans, det blir att ladda själv, ha lång framförhållning i planering med komponenter och inköp. Sen är de ju som så att vinden på 200+ meter påverkar verkligen dessa små kulor extremt mycket. /Christian
Publicerat Mars 28, 201016 yr nae min vän, han hade skjutit en kanadagås på 280 meter, Nu när morgonkaffet runnit ner så vill jag bara påpeka att du vet om att 17Rem är klass 4 va? Minsta kulvikt för klass3 är 2,5gram. /Micke
Publicerat Mars 28, 201016 yr Författare Nu när morgonkaffet runnit ner så vill jag bara påpeka att du vet om att 17Rem är klass 4 va?Minsta kulvikt för klass3 är 2,5gram. /Micke ja det vet jag om att det är, och det är sant att jag säger, sett det med egna ögon idag
Publicerat Mars 28, 201016 yr Almen, det är det nog ingen som ifrågasätter, vi har ju kunnat konstatera frågan om kulbanan, det är en fråga om legalitet, gås är inte klass 4 vilt, ergo inte tillått att jaga med en .17 rem. Jag sket i att kommentera den saken tidigare. Ett stilla råd fråm min sida är att du LÄSER vad vi andra skriver och TAR till dig det, ¨ vi svarar av omsorg för dig och din jakt, ignorera våra svar och vi ignorerar dig. /Christian
Publicerat Mars 28, 201016 yr ja det vet jag om att det är, och det är sant att jag säger, sett det med egna ögon idag Sett vad med egna ögon? /Micke
Publicerat Mars 28, 201016 yr Lite OT men inte helt... Jag tänkte på detta med "kaliber 17". Är kaliber .17 Remington samma sak som .17 HMR? Jag förstår att det är samma diameter på kulorna men är "skotten" samma...hylsor osv, ni förstår nog vad jag menar. Angående vilken vapenklass kalibern tillhör enligt lagen kontra vilka djurslag som jagas med kalibern vet jag flera som inte har full koll på alternativt ignorerar lagen. Jag har en jobbarkompis som jagat en hel del rådjur med 22 magnum... Kan tilläggas att han inte har jägarexamen då han skaffat vapen långt innan detta "påfund" kom till. Jag tror dock inte att han jagar nu för tiden då han inte har någon mark längre. En annan jag har gör precis som han vill - med det mesta - och jagar bäver (mm) med kaliber 17 HMR. Han hävdar att den kalibern har suverän prestanda vad det gäller kulbana och "dödande" pga lätta kulor och hög hastighet. Nåja, så länge jag inte hör talas om en mängd skadeskjutningar så kommer jag inte att anmäla dem. Jag är ju inte med på deras jakter så jag har ju inte någon vetskap om det verkligen är så heller... "Kaliber 17 mannen" är för övrigt en stor djurvän och skulle aldrig skjuta ett skott som inte dödar. (Jo, allt kan inträffa så att man inte träffar rätt, men det kan det även om man jagar med kanon...vilket för övrigt inte heller är tillåtet. )
Publicerat Mars 28, 201016 yr .17 rem är så vitt jag har kollat upp en .223 hylsa nerkrympt till .17 kula källa http://en.wikipedia.org/wiki/.17_Remington
Publicerat Mars 28, 201016 yr 17 Remington är nog ungefär det sista jag skulle välja om jag var du, såvida du inte föredrar att krångla till det för dig. Pipätare av rang och kräver en del intressant vapenvård vad jag förstår. En 222:a är onekligen en ganska okomplicerad väg att gå.
Publicerat Mars 28, 201016 yr Crille- 17 Mach II 17 Hrm 17 Fireball 17 Rem dvs från 2200 Fps till 4000 Fps, från kant till centralantänd. Därutöver är jag inte mod så jag är fri att förklara min inställning, det är inte acceptabelt att på ett offentligt fora visa följsamhet med personer som meddelar att de avser att begå jaktbrott genom att jaga vilt med vapen som inte uppfyler kraven på energi, i praktiken uppmuntrar man till brott. Således kan vi ju alla hålla oss för goda för sådant eller hur? Som en ren kommentar tror jag iofs att din bekant kan ha jagat rå med 22 WRM men att han någon gång skulle trott att det var lagligt kan ju helt uteslutas, det var 22 hornet som för många långa år sen var tillåten, numera är den inte det, en 22 K-hornet med 50 grains kula kan dock vara det. /Christian
Publicerat Mars 28, 201016 yr okej, han höll mitt på gåsen på 280 meter,och träffade mitt på, och håller mitt på kråkan, på 50 meter, o träffar mitt på, jag kan ju inte mer änn att säga att det går, jag ska själv prova den på det hållet och se, men skit i det, jag är ju inte 100% säker men det är så han säger och jag kan inte mer änn tro att det är sant, Det går att skjuta in en bössa så att den tar mitt i på 50 och 280 meter, men då snackar vi en kombination av utgångshastighet och kikarmontage som inte är praktiskt användbara. Om din kompis höll mitt i på bägge avstånd och träffade "mitt i" (vilket jag betvivlar) så hade han en osannolik tur och inget annat. Mer sannolikt är att bössans spridning och/eller ett misstag i rekylupptagningen råkade få kulan att träffa rätt.
Publicerat Mars 28, 201016 yr Det går att skjuta in en bössa så att den tar mitt i på 50 och 280 meter, men då snackar vi en kombination av utgångshastighet och kikarmontage som inte är praktiskt användbara. Om din kompis höll mitt i på bägge avstånd och träffade "mitt i" (vilket jag betvivlar) så hade han en osannolik tur och inget annat. Mer sannolikt är att bössans spridning och/eller ett misstag i rekylupptagningen råkade få kulan att träffa rätt. Min första tanke var också. "killen har vinglat skottet till att träffa rätt" Och det är nog högst troligt så det ligger till. MVH/Jocke
Publicerat Mars 28, 201016 yr Tack för bild och även synpunkterna. Du är en kunskapskälla av rang Christian! Jag vet inte om jag visade sådan följsamhet med lagbrytarna jag känner... Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt. 22 magnum-mannen känner definitivt inte till vilka kalibrar som är tillåtna till vad tror jag. Han har inte läst till jägarexamen och tar nog inte del i någon vapendebatt eller liknande. Dessutom var det nog mer än 15 år sedan han jagade aktivt. Kaliber 17 mannen tycker jag inte gör rätt. Jag kan ju inte anmäla någon för något som någon säger sig ha gjort för x-månader sedan - eller? Det skulle kännas ganska märkligt att anmäla någon på flera månader gammal hörsägen för att man vill vara "bror Duktig". Jag vet inte men trodde det var så...? Eftersom jag inte är med på hans jakter så kan jag inte med säkerhet veta vad som hänt heller. Dessutom vet jag inte när han ska ut och jaga så jag kan ju inte anmäla honom för något han eventuellt kommer att göra. När polisen inte ens kan fälla mördare och våldtäktsmän som erkänner sina brott känns det ganska meningslöst att anmäla min jobbarkompis... OT-varning...jojo... och den "följsamhet" och "nonchalans" för lagbrottet jag visat var mer att jag vet att han inte är någon "chansare" som inte bryr sig om djuren. Min egen värdering i hans lagbrott är att jag tycker precis som lagen; man ska inte använda annat än tillåten ammo till respektive djurslag för att så effektivt som möjligt fälla sitt vilt.