Publicerat Mars 28, 201016 yr Crille- du behöver inte försvara dig, bara låta bli att vädra andras och då framför allt oklara osedligheter på ett offentligt fora. Det är den publika delen som jag invänder mot. Du förefaller ha den inre moraliska kompassen att du kan hantera dessa frågor. Så i linje med vad jag själv anser kommer jag inte att kommentera ditt inlägg i sak. /Christian
Publicerat Mars 28, 201016 yr Angående detdär med att hålla mitt på på både 50m o 280m.... har iaf för mig att kulorna stiger lite uppåt innan dom börjar falla igen... varför börjar jag inte fundera på nu... vad jag menar är att +-0 kan ju råka ligga på just 50 OCH 280m.... (Man får gärna rätta mig så jag blir klokare..) kanske bilden förklarar vad jag menar bättre...
Publicerat Mars 28, 201016 yr Himo- inga kulor stiger, det är ett brott mot fysiken. Dock är det med skillnaden mellan optiskt centrum och pipans centrum som så att för att dessa skall sammanfalla någonstans på vägen längs kulans bana måste pipan peka något uppåt alternativt optikens centrum lite neråt, därav att kulan börjar cirka 4 cm under optiskt centra med en lätt vinkel uppåt för att därefter ofta o för standard kalibrar passera optiskt centra först vid 30-40 meter och sedan igen vid inskjutningsavståndet. Så i korthet är ovanstående förklaringen till "påståendet om att kulor stiger" Christian
Publicerat Mars 28, 201016 yr Angående detdär med att hålla mitt på på både 50m o 280m.... har iaf för mig att kulorna stiger lite uppåt innan dom börjar falla igen... varför börjar jag inte fundera på nu... vad jag menar är att +-0 kan ju råka ligga på just 50 OCH 280m....(Man får gärna rätta mig så jag blir klokare..) kanske bilden förklarar vad jag menar bättre... alltså, för en kula att stiga i början kräver en krokig pipa.... pipor är raka varvid slutsatsen att man riktar sin raka pipa uppåt när man får de parabler du plottat, den slutsatsen är inte svår. allt är relativt siktlinje inte relativt jordens yta som christian skrev.
Publicerat Mars 28, 201016 yr Nänä... det är absolut som du säger nog... Har hört någon säga att den stiger, men denna någon visste väl inte vad dom pratade om eller bara sa det ni menar på annat sätt.... Sen har väl utgått från det utan o tänka på orsakerna destomer... hade väl nån tanke på att det var typ borrningen i pipslutet gjorde så att kulan fick ett lyft uppåt av gaserna... fan vet jag... Jaja... bra att ha det ur världen bara... tackar! Diagrammet är bara nå skit jag hittade på google
Publicerat Mars 28, 201016 yr Nänä... det är absolut som du säger nog...Har hört någon säga att den stiger, men denna någon visste väl inte vad dom pratade om eller bara sa det ni menar på annat sätt.... Sen har väl utgått från det utan o tänka på orsakerna destomer... hade väl nån tanke på att det var typ borrningen i pipslutet gjorde så att kulan fick ett lyft uppåt av gaserna... fan vet jag... Jaja... bra att ha det ur världen bara... tackar! Diagrammet är bara nå skit jag hittade på google Att säja att kulan stiger är både rät och fel: det beror på vilken linje man uttgår ifrån Om man drar utt en fortsätningslinje från pipan så är det fel. För från det att kulan lämnar pipan så faler den ifrån piplinjen Men det normala är att kulan stiger i förhålande till sikteslinjen. Och ju störe avståndet är imelan piplinjen och sikteslinjen ju störe blir stigningen på kulan i förhålande till sikteslinjen Mvh Anders Hj
Publicerat Mars 28, 201016 yr Himo- inga kulor stiger,det är ett brott mot fysiken. Dock är det med skillnaden mellan optiskt centrum och pipans centrum som så att för att dessa skall sammanfalla någonstans på vägen längs kulans bana måste pipan peka något uppåt alternativt optikens centrum lite neråt, därav att kulan börjar cirka 4 cm under optiskt centra med en lätt vinkel uppåt för att därefter ofta o för standard kalibrar passera optiskt centra först vid 30-40 meter och sedan igen vid inskjutningsavståndet. Så i korthet är ovanstående förklaringen till "påståendet om att kulor stiger" Christian Mvh Anders Hj
Publicerat Mars 28, 201016 yr ja, en vän till mig använder 17 rem, och han har skjutit gås på nästan 300 meter, den går spikrakt i ca 350 meter, jag vill kunna skjuta på ganska långa håll, 22 lr kommer skaffas endå, laddad til max med 25gr bergerkula går den 55 cm lågt på 350m inskjuten på 100m. inskjuten på 200m går den 44 cm lågt på 350m inskjuten på 300m går den 19 cm lågt på 350m tyvärr går kulan vid den inskjutnngen över siklinjen 8-15cm nästan hela vägen.
Publicerat Mars 29, 201016 yr ja det vet jag om att det är, och det är sant att jag säger, sett det med egna ögon idag Blir ju lite fundersam...........?Har du sett han skjuta gås idag (igår)???? Skyddsjakt eller??
Publicerat Mars 29, 201016 yr Författare Blir ju lite fundersam...........?Har du sett han skjuta gås idag (igår)???? Skyddsjakt eller?? han är kommun jägare så ja såg inte han skjuta gås, men jag provade skjuta med bössan som den gick rakt som jag sagt
Publicerat Mars 29, 201016 yr han är kommun jägare så ja Vad betyder detta då att han får skjuta med den kalibern som passar hans syften bäst?? /Micke
Publicerat Mars 30, 201016 yr han är kommun jägare så jasåg inte han skjuta gås, men jag provade skjuta med bössan som den gick rakt som jag sagt Kommunjägare kan såvitt jag vet ha dispens att använda klenare kalibrar än vad som annars är tillåtet. 22WMR till rådjur, hagel på älg osv. Det handlar om säkerhet i tätbebyggt område. Annars blir det som det skrevs i någin tidning för ett tag sedan- en kille som valde att skjuta rakt genom en älg med ett bostadshus bakom så att han hade kulfång... Tror inte sådan dispens gäller vid skott på 280 m dock. Verkar inte vara så tätbebyggt då...
Publicerat Mars 30, 201016 yr vad tycker ni att man ska ha för kula bössa till jakt på t.ex kråka,skata,kaja,råka, kanin osv, ska man satsa på 222 eller 17 rem?? Köp 17HMR. Tycker den verkar riktigt intressant för arterna du nämner upp till 150 m. Att du får ha med den på ripfjället gör ju inte saken sämre. Billig ammo som får fin sprängeffekt på kråkfåglarna. Vill du ha chansen att klämma till en räv som skulle kunna dyka upp finns 22WMR som alternativ, men då får du sänka maxavståndet en del eftersom kulbanan är mer krökt. Vill du skjuta på längre avstånd är 222 bättre men arterna du nämner är ju inte såååå rädda av sig på 150 m. Men som frågan är ställd så svarar jag 17HMR!!!
Publicerat Mars 31, 201016 yr Kommunjägare kan såvitt jag vet ha dispens att använda klenare kalibrar än vad som annars är tillåtet. 22WMR till rådjur, hagel på älg osv. Det handlar om säkerhet i tätbebyggt område. Annars blir det som det skrevs i någin tidning för ett tag sedan- en kille som valde att skjuta rakt genom en älg med ett bostadshus bakom så att han hade kulfång...Tror inte sådan dispens gäller vid skott på 280 m dock. Verkar inte vara så tätbebyggt då... Jobbar själv som kommunjägare så jag har full koll på reglerna,hade hoppats att almen skulle svara bara. Du kan aldrig få dispens att skjuta rådjur med 22wmr(den frågan är redan prövad hos NVV) eller hagel till älg,dock är det alltid tillåtet att avliva skadade djur med dessa kalibrar,vilket iofs alla jägare kan göra så länge det handlar om avlivning. Att få dispens för klass4 kaliber för klass3 vilt finns inte heller sanktion för. /Micke
Publicerat Mars 31, 201016 yr Författare Jobbar själv som kommunjägare så jag har full koll på reglerna,hade hoppats att almen skulle svara bara.Du kan aldrig få dispens att skjuta rådjur med 22wmr(den frågan är redan prövad hos NVV) eller hagel till älg,dock är det alltid tillåtet att avliva skadade djur med dessa kalibrar,vilket iofs alla jägare kan göra så länge det handlar om avlivning. Att få dispens för klass4 kaliber för klass3 vilt finns inte heller sanktion för. /Micke nej jag vet inte, jag skiter väl i vad han gör, inte mitt problem eller hur? men det blev ett satans tjafs om allt annat utom frågan jag ställde,
Publicerat Mars 31, 201016 yr ja, en vän till mig använder 17 rem, och han har skjutit gås på nästan 300 meter, den går spikrakt i ca 350 meter, jag vill kunna skjuta på ganska långa håll, 22 lr kommer skaffas endå, Om du tror på detta så är det väl bara att köpa en 17 rem Det folk försöker förklara för dig är att det är trams att den skulle gå spikrakt 350m + det någon påpekade med vindavdriften på dessa avstånd 1m/s gör att du bommar eller skadar en de mål du pratar om att jaga med bössan. Troligtvis redan långt innan du närmar dig avstånd på 350m. /Petter
Publicerat Mars 31, 201016 yr nej jag vet inte, jag skiter väl i vad han gör, inte mitt problem eller hur? men det blev ett satans tjafs om allt annat utom frågan jag ställde, Almen- vad har du att klaga på, du har 1 fått svar på alla din frågor 2 utbildats i extern balistik 3 utbildats i frågor om jaktlagstiftning och etik Vad kan man mer begära? Vill du ha en kram också så bjuder jag helt klart på en sådan med, är hemma i C4 regionen om någon vecka eller så och kan effektuera en sådan då. /Christian
Publicerat Mars 31, 201016 yr Almen- vad har du att klaga på, du har1 fått svar på alla din frågor 2 utbildats i extern balistik 3 utbildats i frågor om jaktlagstiftning och etik Vad kan man mer begära? Vill du ha en kram också så bjuder jag helt klart på en sådan med, är hemma i C4 regionen om någon vecka eller så och kan effektuera en sådan då. /Christian nu får du ge dig , har det sjunkit så lågt här inne så du är nere på kramnivå, ja då är det ett lågvattenmärke som heter duga. killarna i denne tråden har en del saker att infria som heter duga. spikrakt på 350 m .... ja jag meddelar om ett år då jag, klantkalle kanske träffar gås på det hållet alla gånger man släpper bulan, högst osannolikt dock, men jag är i sammanhanget högst medioker. en kram hade kanske suttit fint
Publicerat Mars 31, 201016 yr Karl, vad är det man säger, ett leende är gratis, jag bjuder till här och vill höja graden av nöjdhet på forat, vad kan väl vara fel med det? /C
Publicerat Mars 31, 201016 yr nej jag vet inte, jag skiter väl i vad han gör, inte mitt problem eller hur? men det blev ett satans tjafs om allt annat utom frågan jag ställde, Lugn och fin nu. Eftersom bla jag modererar denna rubriken så ville jag bara kolla om det var av okunskap du skrev så. Ibland kommer det följdfrågor på det man skriver,lär varken vara första eller sista gången det händer. /Micke
Publicerat Mars 31, 201016 yr Författare Lugn och fin nu.Eftersom bla jag modererar denna rubriken så ville jag bara kolla om det var av okunskap du skrev så. Ibland kommer det följdfrågor på det man skriver,lär varken vara första eller sista gången det händer. /Micke asså, jag blev bara intresserad när han sa att man kunde skjuta vilt på 280 meter och då tänkte jag att, sån vill jag nog ha då om den är så pass bra, men tydligen är det inte så enligt alla på detta forum att en liten amatör som jag som fårr höra av en vän att han skjutit och träffat på det hållet, och när jag sett själv och provat den och satt kula där jag siktade på 250 meter, så tvivlar jag ju inte på det han sa, men det är tydligen helt omöjligt om man frågar alla här,
Publicerat Mars 31, 201016 yr Almen Ja, det är omöjligt att kulbanan är spikrak, precis som förklarats flera gånger i tråden. Om det nu inte var ett nytt raffigt lasergevär som han har köpt... Sen är det nog ingen som tvivar på att både du och kamraten har träffat på 250 och 280 osv... Men det behöver inte ha något med kulbanan att göra. Köp en kaliber .17, sätt upp en stackars gås på 140-150m samt 280m, 350m eller vad du vill och sikta mitt i - så får du se själv. Du får leta efter en kaliber/laddning som ger ett "maximum point blank range" på t.ex en gås, inom de avstånd du önskar. Men välj ingen kaliber som blåser bort av en flugfjärt, som te.x .17. //hälsn. Danne
Publicerat Mars 31, 201016 yr asså, jag blev bara intresserad när han sa att man kunde skjuta vilt på 280 meter och då tänkte jag att, sån vill jag nog ha då om den är så pass bra, men tydligen är det inte så enligt alla på detta forum att en liten amatör som jag som fårr höra av en vän att han skjutit och träffat på det hållet, och när jag sett själv och provat den och satt kula där jag siktade på 250 meter, så tvivlar jag ju inte på det han sa, men det är tydligen helt omöjligt om man frågar alla här, Inte mycket mer att diskutera,du är ju redan övertygad i sak så köp en 17 Rem så blir det säkert bra Vem vet kanske är det så att samtliga signaturer som svarat dig inte vet vad dom pratar om. Undrar bara varför du frågar när du inte tar till dig svaren /Micke
Publicerat Mars 31, 201016 yr men det blev ett satans tjafs om allt annat utom frågan jag ställde, Håller med dig till fullo! Mitt förslag är 22 hornet, den tycker jag är en mycket trevlig kaliber. Lite sådär lagom på alla sätt, lagom smäll, tillräcklig kulbana, lagom mycket mer fräsa än en salongare.
Publicerat Mars 31, 201016 yr Undrar bara varför du frågar när du inte tar till dig svaren /Micke Kanske för att han fick 300 fler svar än önskat, och bara angående frågor han aldrig ställt!