Publicerat Mars 31, 201016 yr Håller med dig till fullo!Mitt förslag är 22 hornet, den tycker jag är en mycket trevlig kaliber. Lite sådär lagom på alla sätt, lagom smäll, tillräcklig kulbana, lagom mycket mer fräsa än en salongare. Nu ville han ju ha en kaliber för att skjuta på långa håll som går så flackt som möjligt Mitt förslag är en 22-250. Han fick för övrigt många bra svar varav flera förklarade nackdelarna med en 17Rem,är väl aldrig fel eller?? 17rem är en mycket speciell kaliber för speciella ändamål med flera dyra egenskaper,skadar det att klargöra det för en som han själv kallar sig amatör?? Kan bli dyrt för en oinvigd men det kanske inte spelar någon roll Annars kan vi ju alltid skriva oneliners och dunka varandra i ryggen så det osar om det i samtliga trådar /Micke
Publicerat Mars 31, 201016 yr Visst är det ju så men det blev lite urspårningsvarning när det viktigaste i tråden handlade om hur man på advokatsvenska ska formulera ordet "kulbana" istället för att vi alla bara förklarar för pojken att 22 hornet är den BÄSTA kalibern för den jakten han funderar på. Gåsjakt på halv kilometers avstånd var ju inte Almens tänkta jaktform, bara hans kompis lördagsnöje.
Publicerat Mars 31, 201016 yr Läs hans andra inlägg där han själv skriver att han vill kunna skjuta på ganska långa håll. /Micke
Publicerat Mars 31, 201016 yr för att svara på ursprungs frågan skulle jag inte valt 17 rem då jag själv har en ganska dyr pipätare.(4 kr smällen i pipkostnad)
Publicerat Mars 31, 201016 yr Säga vad man vill om .17 Rem men den är en ganska übermysig kaliber om man vet vad den ska vara till o håller sig inom begränsningarna. Almen1 befinner sig ju uppenbarligen i .17 Rem land så hans omgivning är nog lite färgad..... //K9
Publicerat April 1, 201016 yr Författare jag undrade vilken kaliber man kunde ha för att skjuta kråkor m.m på långa håll, men sen vad min vän gör, kommer inte jag göra, för jag har varken kunskapen eller känslan till det, men för att alla nu ska förstå min fråga, så frågar jag igen, vilken kaliber (klass 3) tycker ni att man ska ha , som går långt (100-150m) och inte sprider för mycket och inte har allt för mycke konstnad med sig????
Publicerat April 1, 201016 yr jag undrade vilken kaliber man kunde ha för att skjuta kråkor m.m på långa håll, men sen vad min vän gör, kommer inte jag göra, för jag har varken kunskapen eller känslan till det,men för att alla nu ska förstå min fråga, så frågar jag igen, vilken kaliber (klass 3) tycker ni att man ska ha , som går långt (100-150m) och inte sprider för mycket och inte har allt för mycke konstnad med sig???? jag är i start groparna att bygga en 221 fireball den tycker jag är det mest användbara klass 3 bössan för dom långa hållen. billiga hylsor att omforma och bra pipliv.
Publicerat April 1, 201016 yr Nu anger du klass III, men billighets rådet är en Sako vixen i 222 Rem, vill du ha klass III prestanda så skjuter du med en egen laddning med 35 grains V-max från Hornady, vidare har de en 40 grains fabriksladdning, perfekt till 100-150 meter, en .17 Hmr (kantandtänd) är klass IV då kulan väger 17-20 grain och i stilla väder kan jag tänka mig att den duger till ut till 130 meter i varje fall, om du inte laddar eller kommer att ladda själv är nog det sistnämnda "rådet" läs förslaget det mest prisvärda. Den klassiska klass III kaliber är ju annars 22 Hornet, en kaliber jag själv och flera andra har en brinnande kärlek för, att jag inte föreslår den är på grund av, 1 att ammon är lika dyr eller dyrare än 222 Rem ammo, det är mest bara RWS/Win som gäller 2 att med en 222 Rem får du, lagligen jaga rådjur om så blir aktuellt, du har således en mer användbar bössa. Med påskliga hälsningar/Christian
Publicerat April 1, 201016 yr jag undrade vilken kaliber man kunde ha för att skjuta kråkor m.m på långa håll, men sen vad min vän gör, kommer inte jag göra, för jag har varken kunskapen eller känslan till det,men för att alla nu ska förstå min fråga, så frågar jag igen, vilken kaliber (klass 3) tycker ni att man ska ha , som går långt (100-150m) och inte sprider för mycket och inte har allt för mycke konstnad med sig???? tja 22wm eller hornet får du typ välja mellan finns dock fler dock inte lika vanliga jag tror att .22 horneten är den bättre av dom två
Publicerat April 1, 201016 yr Författare Nu anger du klass III,men billighets rådet är en Sako vixen i 222 Rem, vill du ha klass III prestanda så skjuter du med en egen laddning med 35 grains V-max från Hornady, vidare har de en 40 grains fabriksladdning, perfekt till 100-150 meter, en .17 Hmr (kantandtänd) är klass IV då kulan väger 17-20 grain och i stilla väder kan jag tänka mig att den duger till ut till 130 meter i varje fall, om du inte laddar eller kommer att ladda själv är nog det sistnämnda "rådet" läs förslaget det mest prisvärda. Den klassiska klass III kaliber är ju annars 22 Hornet, en kaliber jag själv och flera andra har en brinnande kärlek för, att jag inte föreslår den är på grund av, 1 att ammon är lika dyr eller dyrare än 222 Rem ammo, det är mest bara RWS/Win som gäller 2 att med en 222 Rem får du, lagligen jaga rådjur om så blir aktuellt, du har således en mer användbar bössa. Med påskliga hälsningar/Christian jag kommer förmodligen handladda, då jag har i stort sett allt utom dom små verktygen till just den kalibern, och handladdning då jag tycker det är en ganska rolig syssla när man inte har nåt annat för sig, farsan har ju lärt mig o handladda till hans studsare, så handladdning är svaret JA. men sen, skulle jag ju vilja ha en som man kan knäppa en o annan räv åsså om man endå är ute och råkar få syn på en sån, svåra val!
Publicerat April 2, 201016 yr Jobbar själv som kommunjägare så jag har full koll på reglerna,hade hoppats att almen skulle svara bara.Du kan aldrig få dispens att skjuta rådjur med 22wmr(den frågan är redan prövad hos NVV) eller hagel till älg,dock är det alltid tillåtet att avliva skadade djur med dessa kalibrar,vilket iofs alla jägare kan göra så länge det handlar om avlivning. Att få dispens för klass4 kaliber för klass3 vilt finns inte heller sanktion för. /Micke Hmm, fel av mig. Då känner jag till en kommunal skyddsjägare som tummar på reglerna...