Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avfyrad kula spinner på is!

Featured Replies

Publicerat
kan ingen här som inte bryr sig om licensen gitta ut i ngn ishall och gå lös? :P^_^

Kan tänka mig att prova i vinter med 9:an jag kommer inneha då :P Ska bara höra mig för om riskerna först med en kille i klubben som är überexpert på rikoschetter och terminalballistik...

• Svar 86
  • Visningar 12k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Det ser inte jag som det stora problemet. Utan hur i allsin dar en kula kan "studsa upp" tämligen oskadd.

nu vet jag rikard!

- Gummikula!

dålig....

Publicerat
Kan tänka mig att prova i vinter med 9:an jag kommer inneha då :P Ska bara höra mig för om riskerna först med en kille i klubben som är überexpert på rikoschetter och terminalballistik...

Do it! :D

Publicerat

Det borde bli bara skrot av kulan. Två meter rakt i ett isblock :huh: Frys en glassburk med vatten och skjut på 15 meter med helmantel, ta sedan ett foto och skicka in det här så ser vi hur den ser ut. Har någon en .45 ACP eller liknande så kan vi jämföra.

Publicerat
hur snabbt spinner en kula då den lämmnar pipan ? måste ju vara ganska många tiotusentals varm i minuten. den behöver ju bara ha en liten liten gnutta energi för att spinna så "snabbt/slött" som i filmen =)

Räffelstigning? hastighet) Approximerade värden. 1/8 och ca 300m/s. 8 tum alltså ca 20 cm ger 5 varv per meter och hastighet 300m/s ger 300x5 alltså 1500rps 1500x60 ger 90 000rpm, den ylar på ganska ordentligt. diameter 9,19 mm är 0,00919m x pi x 90000 den varvar 2597 m/min

Ovanstående beräkningar genomfördes som nördarnas paradis för onödigt vetande NPFOV. :huh:

Publicerat
  • Författare
Räffelstigning? hastighet) Approximerade värden. 1/8 och ca 300m/s. 8 tum alltså ca 20 cm ger 5 varv per meter och hastighet 300m/s ger 300x5 alltså 1500rps 1500x60 ger 90 000rpm, den ylar på ganska ordentligt. diameter 9,19 mm är 0,00919m x pi x 90000 den varvar 2597 m/min

Ovanstående beräkningar genomfördes som nördarnas paradis för onödigt vetande NPFOV. :lol:

Någon som var flitig på matte lektionerna ser jag iaf! B)

Publicerat

Det är så länge sedan jag gick i skolan så jag vet inte om multiplikationstabellerna ser likadana ut nuförtiden. :lol:

Publicerat

Ovanstående beräkningar genomfördes som nördarnas paradis för onödigt vetande NPFOV. :ph34r:

varför tar du multiplicerar du med 60 och sedan dividerar med 0.00919 och vad har pi med hela saken o göra (förutom att kulan är rund.)? :D

undrar bara så att jag fattar det rätt. :rolleyes:

vad mitt dåliga matte huvuda har fattat så är det bara enkelt Bullet RPM = kulans hastighet X 720 / räffelstigning i inches

Publicerat

Det var bara en liten utveckling om kulan ligger på marken och hade fäste så slog den en dragster i acceleration så det sjunger om det. Räknade ut omkretsen (pi X diametern i m) på kulan och sedan antalet varv den gör så får man ganska lätt fram rotationshastigheten.

Jag vet inte vad jag ska tro om videoklippen men skjuter man en pistolkula i solid is så tror inte jag att den ser likadan ut som en icke avfyrad kula med lite räffelmärken. Ryggradskänslan säger att det inte är riktigt möjligt men någon modig med rätt utrustning får väl frysa en hink med is och provskjuta. Jag tror inte att rikochettrisken är så stor vid 90 graders vinkel i allafall med en mantlad blykula.

• 3 months later...
Publicerat

Fejk. I vissa videor ser man en tråd...

Publicerat
Fejk. I vissa videor ser man en tråd...

:lol:

yeah riiight

Publicerat

Taskigt läge för killen om han hade skjutit hål runt om sig och trillat igenom. Ungefär som en tecknad serie när han sågar av grenen som han sitter på :lol:

Publicerat
Det var bara en liten utveckling om kulan ligger på marken och hade fäste så slog den en dragster i acceleration så det sjunger om det. Räknade ut omkretsen (pi X diametern i m) på kulan och sedan antalet varv den gör så får man ganska lätt fram rotationshastigheten.

Jag vet inte vad jag ska tro om videoklippen men skjuter man en pistolkula i solid is så tror inte jag att den ser likadan ut som en icke avfyrad kula med lite räffelmärken. Ryggradskänslan säger att det inte är riktigt möjligt men någon modig med rätt utrustning får väl frysa en hink med is och provskjuta. Jag tror inte att rikochettrisken är så stor vid 90 graders vinkel i allafall med en mantlad blykula.

Vet inte vad jag tror om filmen, men vad gäller skottet i isen så om det var m/39b-ammo, det vill säga ammo av samma typ som försvaret anväbder, så skulle jag nog våga påstå att det absolut fullt möjligt att skjuta i solid is utan att kulan deformeras. Den varianten har nämligen stålmantel.

De flesta 39b man plockat ur en halvfrusen vall (av sand!) ser ju onekligen ut att vara redo för en runda i laddverktyget.

Publicerat

starta en fond och köp en kamera åt mig så åker jag ut och gör detta test i winter.

:lol:

• 3 months later...
Publicerat

Bump.

Är det ingen som kan testa nu...?

:rolleyes:

Publicerat
Bump.

Är det ingen som kan testa nu...?

:rolleyes:

Självbevarelsedriften hindrar mig, sorry =)

Publicerat
Självbevarelsedriften hindrar mig, sorry =)

fegis, kommigennurrå :rolleyes:

Publicerat
fegis, kommigennurrå :rolleyes:

Go Go Go.

Empiriska studier är väl ett sk 'valid reason'

Publicerat
Go Go Go.

Empiriska studier är väl ett sk 'valid reason'

Jag lånar gärna ut verktygen under överinseende om någon annan vill prova :D

• 1 month later...
Publicerat

*host*

Publicerat

*host*

:blush:

Publicerat

:blush:

nå hur blir det ? :P

Publicerat

nå hur blir det ? :P

Vill du ha ihjäl mig eller? :P

På rak arm känner jag inte till nån sjö på vilken jag kan brassa på utan rättsligt efterspel.

Publicerat

Vill du ha ihjäl mig eller? :P

På rak arm känner jag inte till nån sjö på vilken jag kan brassa på utan rättsligt efterspel.

fasiken. undrar ifall farbror blå skulle ge special tillstånd och övervaka hela saken om man nu skulle fråga riktigt snällt. men de har väl fullt opp med att få fasst limsniffare och småvandalister.fasst en av mine skytte kompisar har en glock 9mm med ljudämpare... :P

Publicerat

Har fått tag i en kille (marcus) som har tillgång till bottenfrysta ankdammar. Det finns en möjlighet ändå :rolleyes: