Publicerat April 23, 201015 yr Jag älskar att läsa projekt trådar och tycker det är skoj att skapa dem också så man får bolla lite idéer Hela tanken bakom detta projekt är att ersätta min Remington 6b. som nu sålts. Efter att använt min 6,5-06 som är byggd på en vänster Tikka insåg jag fördelarna med spaken på rätt sida på banan rent jaktligt har det ingen betydelse för mig, men när jag fått en ide´i skallen finns det bara ett sätt att bli av med den och det är genomföra Inser att det är lite galet att bygga en 6br. på en 695 men denna bössa kommer mest att användas till vinterjakt och med skidor på fötterna och bössan fäst på säcken är vikten inte så avgörande och skyttet är dessutom på små mål och ganska ofta på längre avstånd då trivs jag med några extra hekto bössa och längden på lådan lämnar öppet för många roliga pipor när det föds en nya idéer. Ska väl ändå försöka hålla vikten skapligt låg men gissar att den kommer att landa på 4-4,5kg. Här en bild på objektet som hämtas imorgon då jag passerar för att hämta en valp En Tikka Master 6,5x55 i mint kondition 695.bmp Stocken som borde vara hemma vilken dag som helst är en Mc-millan A-5 med denna spec: #2202 ADJ A5 PAINTED BLACK, RH L700, BADGER LUG, BADGER M5 DBM, MTU B/C, THUMBWHEEL C/P, SPACER SYSTEM, 3 STUDS. Som ni ser blir det lite pyssel att passa in en 695 vänster i denna men priset var rätt och jag siktar inte på att vinna någon skönhetstävling med bössan ändå Pipan blir en Krieger med 10" och längden någonstans mellan 50-55 tror jag beroende på vad delarna väger Kommer även att behålla original 6,5x55 pipan som tyvärr bara är 57cm men skjuter den som dem flesta Tikka brukar kan jag nog nöta ut den med gott samvete, köpte dessa idag för att testa och producera lite hylsor Har massa mera idéer men dem får vi väl ta lite eftersom då jag fått hem alla grejer Och jag kan erkänna att det känns rätt galet med två byggen på i princip samma lådor men aldrig påstått något annat själv
Publicerat April 23, 201015 yr Lars- du är hemsk, men på ett bra sätt, känns lite som att med din nya stock blir det ett fall av sop igen och börja gräv, det är inte många dimensioner som överenstämmer och med ett "kantigt" lås i ett runt urtag. Jo då, detta blir en fint litet projekt att följa, skönt att se att det finns fler lätt vansinniga som för vilka standard är ett annat ord för tråkigt. /Christian
Publicerat April 23, 201015 yr Författare Jag är inte så hemsk som det verkar Christian Tikka låset är faktiskt större så det blir mest att avverka lite material. Däremot blir det givetvis att fylla igen urtaget för spaken men det går nog hyfsat för dessa stockar är väl inte gjorda av uttjänta plasthinkar Har inget bestämt vilket underbeslag och magasin som ska användas men någon som funkar med knubbiga br. hylsor och löstagbart blir det, gärna något mindre som inte sticker ut för jakten och ett som rymmer 5-6 skott för banan. Sedan kommer det nog att födas intresse för dig i tråden vad gäller trycken, sansade mig och behöll Jewell trycket från remingtonaren och har vissa planer att montera det på denna för även om Tikka har fantastiska original trycken lirar Jewell i en annan division
Publicerat April 25, 201015 yr Författare Bössan är hemma och maken till fräst objekt har jag sällan sett undra om denna har varit i skogen Tror slutstyckesknoppen spår en blivande stor skytt eller vad ser ni där Tidigare ägare hade nog inget stort ammunitions konto om än något måste kolla pipan om den är skjuten något för slutstycket visar inga tecken på det Fick även hem en 8veckor finne så besöken på skjutbanan blir tyvärr lidande ett tag
Publicerat April 25, 201015 yr Riktigt spännande Lars! Känner att jag snarast måste få hem nya bettan nån gång...
Publicerat April 25, 201015 yr Författare vad hände med xc planerna. En riktig man klarar att göra två saker samtidigt XCen blir en extra pipa till 6,5-06an
Publicerat April 25, 201015 yr En riktig man klarar att göra två saker samtidigt XCen blir en extra pipa till 6,5-06an fint som snus tror på den kalibern, var själv och sköt på 800m med vettern och little gorges. gick bra i början med en bra femskottare runt 20cm men sen började vinden snurra ganska bra och det var ganska otrevliga byar. fina bössor 2500m finns om man vill sträcka ut avstånden lite. om man kollar noga ser man petrus gula jacka därborta vid skjutplatsen.
Publicerat April 26, 201015 yr Författare Dem 1" Tikka fästen jag hade var för låga för 6-18 Swarren skruvade på Zeissen från 6,5-06an och tänkte testa imorgon, då vi går i strejk idag jätte synd då jag kom hem med en valp igår
Publicerat April 26, 201015 yr Gamm pipan kan du ju riva om till 260 Rem. Trivs lite bättre i kortare pipa.
Publicerat April 26, 201015 yr Författare Gamm pipan kan du ju riva om till 260 Rem. Trivs lite bättre i kortare pipa. Nja den får nog förbli en 55a hoppas den skjuter hyfsat så kan den användas som den är, gjorde den ren idag och fick inte ut någon koppar ser ut som att det gått exremt få kulor där. Fick även ett mms av smeden på två 69cm Krieger pipor som nu ligger och väntar, vi får väl se när det finns tid att fixa denna
Publicerat April 26, 201015 yr Fick även ett mms av smeden på två 69cm Krieger pipor som nu ligger och väntar, vi får väl se när det finns tid att fixa denna Kan köpa den ena för att lätta din börda
Publicerat April 26, 201015 yr Författare Kan köpa den ena för att lätta din börda Det går nog men räkna med ett helt annat pris än förra pipan du köpte av mig
Publicerat April 27, 201015 yr Författare Åkte och testade bössan idag och resultatet var inte speciellt roligt, men lite bortskämd är man nog då det standard bössor med fabriksladdat jag använder inskränker till 22an. Skyttet var 100 meter från bänk: Resultatet rätt uselt men går säkert att fixa till med laddning och bäddning Två skott för inskjutning på nr. 11 första satt 12klick lågt. Sedan tre på 1an efter det ner 4klick och 5skott på 2 och 4a slutligen 5skott på 8an med Diamond Line Golden Target verkar inte helt hopplöst men sprätter skotten högt ibland, det är nog både precision och skytte relaterat då framstödet är långt från passande för stocken. Kollade friflykten och den är 4,5mm med fabriks laddade GT så patronläget har inte så våldsamt lång friborrning för att vara en 6,5x55 då Norma tryckt ned kulorna djupt drygt 7mm vilket gör att glidytan på kulan sitter onödigt nära övergången till bröstet. DL sköt jag bara fem skott då det sprätte rätt ordentligt runt tavlan Visst kanske det tar några skott att molla pipan men tror inte dessa kommer att fungera bra så jag avbröt och gnuggar ur pipan. Ska nog knacka ur dessa skott och ladda lite själv inför nästa test med Scenar 123, 139 och GT för att se om det finns hopp om liv, bössan verkar ligga rätt bra i stocken så det borde funka, men jag hoppas att A-5 stocken dyker upp snart så jag kan fixa en bättre klack och bädda för att utesluta några felkällor.
Publicerat April 27, 201015 yr Bössan är hemma och maken till fräst objekt har jag sällan sett undra om denna har varit i skogen Helt klart ett superbt exemplar! Grattis
Publicerat April 27, 201015 yr Författare Helt klart ett superbt exemplar! Grattis Jo denna bössa är tänkt att bli presentabel för ögat också inte som 06an som bara byggdes för att fungera bra
Publicerat April 27, 201015 yr Hade f.ö. själv en 690 i 6,5 för ett par år sen där jag Loc-Tite:ade fast den lösa rekylklacken i lådan och bäddade sedan det hela i stocken. Det var den bössan jag använde när jag och Henrik sköt tillsammans på 150-metersvallen i Gråbo. Vid det tillfället hade jag handladdad ammo med Norma BTHP 139:or som jag tyckte gick rätt bra. Men sen provade jag några serier med "Statens" ammo och den slog dubbelt så tätt Fick aldrig till nån superprecision i den bössan, men jag experimenterade inte med friflykt på den tiden heller. Var lite sugrörsvarning på pipan f.ö. Man är nog lite väl bortskämd med precisionen hos TRG:n och andra välskjutande skapelser
Publicerat April 27, 201015 yr Författare Man är nog lite väl bortskämd med precisionen hos TRG:n och andra välskjutande skapelser Så är det går säkert att vaska fram skaplig precision i denna också men det är just där skillnaden ligger en bra bössa behöver man vaska speciellt mycket
Publicerat April 29, 201015 yr Författare Kändes lite trist att inte bevisa att en standard Tikka skjuter bra så jag laddade lite skott och åkte till bana Detta är resultatet visserligen är det lynnigt att tolka 3skottare men känner mig rätt säker att hitta acceptabel precision i original pipan på denna, har inte skruvat något på kikaren under skjutningen så detta visar att standard bössor och tunna pipor inte är speciellt stabila i träffläget med olika laddningar. Jag hade köpt tre burkar av det trögaste 1214 som ombudet hade då jag var i nöd på MRP till 6,5-06an men trots att datan på burken är den samma som på 1230 burkarna jag använt fungerade det inte riktigt bra, så det skulle passa bra att bränna upp det i denna pipa. Tyvärr var jag nog för feg i laddningen då detta krut ska vara likt 204 men båda dessa laddningar sotade långt ned på hylsorna Laddade även några med Rhino-22 och det såg riktigt lovande ut fast 49gr. sotade något, sedan gillar jag inte att försöka bortförklara flyers men faktum är att jag kände att skottet med GT 50gr. togs galet i rekylen så tror nog det ska gå att vaska fram en skaplig laddning med Normakulan. Vilket skulle vara bra då den är lättillgänglig och billig. Scenaren lovade gott den laddades med samma inställning på kulsättaren som GT men det gav 2,3mm FF Krongrafade ingen laddning men då det sotade på alla utom 50gr. finns det nog öppet för lite hårdare laddningar. Nästa besök blir nog på långhållsbanan med benstöd och handladdat för att kolla den verkliga precisionen
Publicerat Maj 2, 201015 yr Författare Detta projekt skulle visserligen handla om en 6br men då jag inte fått dit den pipan ännu så tjatar jag vidare med 6,5x55 Har jobbat 06-18 hela helgen och tanken är att åka till Sävar imorgon för att skjuta lite längre avstånd men fick lite beslutsångest vad jag skulle ladda, så laddade 3 olika varianter och åkte för ett test på 100 meter här hemma. Det gav inte några enkla beslut men väljer nog att använda 1214 och Norma 130 då även den verkar fungera bra nog och brukar komma mera till sin rätt på längre avstånd. Helt ok serier av en standard bössa som inte är rörd och borde duga gott för lite långhållsskytte också men bössan är väl ingen dröm att skjuta med rätt bråkig rekyl och stockning som inte är optimal för liggande skytte. Har en nio veckors valp hemma som tarvar min mesta tid men hoppas det lyckas att pussla in ett besök på banan imorgon för att se vad man kan prestera med en ur tråkig utrustning
Publicerat Maj 3, 201015 yr Författare Åkte till Sävar idag för att testa fram ett klick-kort och började med skjutning på 100 hade inte säkert i minne hur det tog i bänk men fick justera några klick i sida för att ligga rätt, sedan åkte jag till 500 hade inte gjort någon fusklapp men vet att 6,5-06an får jag justera 2,6mil så jag drog 3,5 och sköt fem skott. Nu med våren kommer mirraget så några hål kunde jag inte se och turbulensen är inte en chans att se med denna lätta studsande bössa åkte fram och såg att det tagit högt på C50 tavlan men helt OK serie runt 130mm och mest sidospridning då det blåste ganska friskt idag. åkte tillbaka och justerade ned till 3,1 och sköt två serier på en C40 och C50 nu låg jag helt rätt i höjd och serierna mätte 85 och 160mm det är tydligt att det går att skjuta skapligt med en enkel standard bössa men svårt att hålla ett jämt resultat som det känns, ska nog gänga pipan för ljuddämparen vilket borde göra bössan lättare att hantera. Dagens bästa 500 serie Har fortfarande inte kollat Vo men kulbanan säger att Norma 130 kulan ligger runt 880 och med bössan i en trevligare stock tror jag det skulle vara en fungerande långhålls bössa om än tråkig
Publicerat Maj 17, 201015 yr Författare Detta projekt stannade till lite då kolven missade containern den skulle åka hem med några dagar Nästa dyker upp runt midsommar så jag ligger lågt med bygget och nöter lite på original pipan så länge då det känns onödigt att karva sönder original stocken för br. pipan Testade tidigare bara fyra skott med Normas Fält då det så illa ut men gav den en chans till för att testa om precisionen skulle vakna till liv då dessa kulor är mollade, det gjorde den efter 7-8skott och skjuter nu med den ammon känns lyxigt att slippa ladda
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Författare Har fått stocken nu och det stämmer rätt bra trots att den är för en Remington LA Givetvis är det lite pyssel att passa in tikka låset men CC måttet mellan bultarna skiljer bara 3mm och bredden är nästan perfekt men det måste avverkas en del för att få ned ett plant lås. Det som blir lite klurigt är magasinschaktet som är för brett då jag tänkt använda enkelrads magg blir nog att montera Tikkas trista plast underbeslag det passade nästan perfekt. Sedan måste jag ta ett snack med smeden runt rekylklacken det är inte så mycket material bakom bulten så blir nog att göra den lite annorlunda än den på min andra Tikka Svart som synden lämplig färg när det måste spacklas för att förvandla den till vänster Det blir att ligga fortsatt lågt med denna då jag ska låna ut den i original skick till maddog som tror sig kunna skjuta ägg med den på 300
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Ser ut som en MYCKET trevlig stock Ägg på 300 är väl inte så svårt? Jag sköt ett ägg på 540 meter igår på andra skottet