Publicerat Augusti 6, 201015 yr Författare Ser ut som en MYCKET trevlig stock Ägg på 300 är väl inte så svårt? Jag sköt ett ägg på 540 meter igår på andra skottet Jo den känns riktigt bra har skjutit en del med en kompis bössa med A5 och tycker den är toppen att skjuta med men kanske inte den optimala jaktstocken men kommer att använda bössan mest med skidor på fötterna då spelar format och vikt mindre roll. Jo läste om ägget på 540 det är RESPEKT men vill nog se det göras med någon regelbundenhet innan jag ropar hej Ta med Bobby och kom till äggskyttet tror det kommer att bli en mycket trevlig tävling
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Jo läste om ägget på 540 det är RESPEKT men vill nog se det göras med någon regelbundenhet innan jag ropar hej Ta med Bobby och kom till äggskyttet tror det kommer att bli en mycket trevlig tävling Visst är det hur mycket tur som helst att träffa ägget, men kul hur som helst också Jag tror inte vi kommer närvara på Widforss-skyttet som det ser ut nu. Men får man positiva rapporter därifrån så kanske det triggar deltagande nästa år. För egen del så har vi KM i grovpistol dagen innan vilket sätter nån liten käpp i hjulet för mig. Men det som bromsar mest är nog tveksamheten i arrangörens intentioner. Den här formuleringen känns så där: Varje skjutlag är 10 skyttar. Av dessa skjuter 6 precision, 2 fallmål och 2 ägg. Det innebär att de som får börja skjuta på äggen är i klart underläge jämfört med de andra som kan "skjuta in sig" innan äggskyttet. Men det ska bli intressant att höra hur det avlöper så klart.
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Författare Detta projekt går som vanligt lite sakta men nu är pipan profilsvarvad så slänger in en bild så man kan ana hur bössan kommer att se ut. Pipan blir 55cm lång och 20mm i mynningen det känns ganska lagom även om en längre pipa nog varit snyggare i den stocken men när det är 10" twist så blir det inget tyngre än 90gr. Scenar som ska skjutas och den brukar jag ladda med N135 då känns 55cm lagom. Imorgon åker jag iväg på jakt inte bestämt hur länge det blir men runt två veckor ska lämna bössan till smeden då jag kommer hem.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Hur gick det sen då? Då blev det bara jakt med hundarna i skallen, men nu är snön här och intresset att plocka ihop bössan har återvänt Har passat in underbeslaget och gjort en rekylklack ska åka och få stocken urfräst för bäddning någon dag så hoppas bössan är klar om någon vecka
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Har börjat med bygget Först passade jag in original underbeslaget Tikkas plast beslag är väl inte direkt snyggt men fungerar, passade rätt bra så med en klick marinepoxi blev det perfekt. Sedan gjorde jag en rekylklack som är 32x22 och 14 hög med sugpassning på tappen på lådan samt 4st m4 skruvar hela kalaset ska limmas med extra stark bussningsloctite så det bör klara att hantera den enorma rekylkraften från 6br. Åkte sedan till smeden idag och drog lös pipan och med ögat ser låsningen ut att bära rätt bra så kommer nog att bara behövas slipas in och plana lådan i framkant. Fräste även ur stocken och det gick utmärkt att passa in en 695 i stocken som är gjord för en remington LA. Efter att klacken är limmad ska jag bädda systemet sedan ska pipan monteras så håller tidplanen ska pangen vara färdig på torsdag Patronläget kommer att skäras med samma brotch som skar min gamla 6br. så att hitta en laddning kommer nog att gå fort Det blev som jag befarade att en 55cm pipa inte blir direkt snyggt i en A5 men tror varken orrar eller tjädrar kommer att våga klaga på denna bössa Några bilder med original pipan
Publicerat November 2, 201015 yr Wow- kan man om möjligt få lite mer närbilder på systemets inpassning baktill? Det där kan bara bli bra o inget annat. /Christian
Publicerat November 2, 201015 yr Författare special view just for you Christian Som synes valde jag att låta det ligga ungefär 1mm högt för att slippa fräsa bort skalet där lådan rundar av i bakkant kommer att fuskas bort med bäddningen då jag köpt svart epobädd till denna
Publicerat November 2, 201015 yr Lars- de där såg inte alls dumt ut, otroligt trevligt som sagt.. Bakkantskillen /Christian
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Trevlig rekylklack! Hoppas skruvarna håller Jo man blir nog lite miljöskadad av att jobbat större delen av livet som svetsare och mekaniker på en industri hålfastighet x100 innan man känner sig trygg Skruvarna fyller egentligen ingen funktion för hållfastheten det gör den 12mm tapp på lådan som går in i klacken skruvarna hindrar den bara att rotera. Men vill man lita på att första skottet alltid sitter på rätt ställe ska man inte pruta på bäddytor tror själv att läskskott ofta beror på att systemet inte ligger 100% i stocken och på en jaktbössa är det första skottet som gäller
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Lars- de där såg inte alls dumt ut, otroligt trevligt som sagt.. Bakkantskillen /Christian Tack! Denna bössa kanske blir både snygg och funktionell om den bara skjuter som jag antar att den ska göra
Publicerat November 3, 201015 yr Författare Bössan är bäddad och isär slagen jag brukar dra dit längre bultar och slå lös bäddningen med dem testade ett annat sätt på denna som smeden tipsade om. Det är lika enkelt som genialt håll i pipan och rappa till med en rekylfri plastklubba uppe på lådan funkade klockrent släppte på första smällen och inga småbitar som släppt i hörn på bäddningen då man slår nedåt och låter rekylen själva lös det hela. Vi börjar väl bakifrån idag: Allt ska städas upp men tror det görs i fräsen när jag ändå ska till smeden imorgon går snabbare och blir snyggare än att halka runt med dremmeln Ska fila ur för handtaget på vänster sida nu sedan har jag en vänster A5 för Tikka Edit: Tycke allt gick lite för bra så kom just på att jag glömde att maskera bakkanten på låden som går ned i bäddningen, men ingen större fara bara att putsa bort några tiondelar så det inte tar rekyl
Publicerat November 5, 201015 yr Författare Det blev ingen pipa på bössan igår då jag och smeden jagade istället men förhoppningsvis kommer den dit idag. Fast nu ska jag jobba tre 12timmars nätter så blir smått om tid att skjuta men vad hjälper det man är ändå som en sjuåring inför julafton
Publicerat November 5, 201015 yr Du har väl planerat att grunda o måla stocken? Din lagning av tidigare högersidigt urtag är väl lite väl uppenbart annars? Min frankenstock skall på ett eller annat sätt få lite vettig färg vad det lider. /Christian-som också valt jakt före ompipning
Publicerat November 5, 201015 yr Författare Du har väl planerat att grunda o måla stocken? Din lagning av tidigare högersidigt urtag är väl lite väl uppenbart annars? Min frankenstock skall på ett eller annat sätt få lite vettig färg vad det lider. /Christian-som också valt jakt före ompipning Kommer inte att måla om stocken men givetvis ska det putsas och målas där jag kletat igen samt där jag filat upp på rätt sida
Publicerat November 8, 201015 yr Författare Bössan är klar Var till banan med smeden för att röja lite sly inför helgen premiär i den numera klassiska tävlingen "toppcupen" Tyvärr blev det lite tidspress när jag jobbat natt så skyttet med bössan bestod av fem smällar i vallen utan stock. Bössan är nu rengjord det var en del koppar men släppte lätt ett tiotal drag med borsten och tre lappar som tonade ned i blått. Har bilder på processen men sitter tyvärr utan kabel så bilder kommer imorgon då har jag även hunnit testa lite på tavlor. Bössan väger komplett med glugg 5,350 vilket känns rätt lagom återstår att snygga till med lite färg på stocken samt byta till lägre fästen men hoppas kunna inviga bössan på någon fågel väldigt snart. Detta får vara en liten cliffhanger inför morgondagens träffbilder
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Kanske inte så spännande för dem mera normala men för mig är det lika roligt varje gång man skaffar en ny bössa Vi börjar med bilderna på "break-in" sköt som sagt fem skott direkt detta fick jag ur pipan Som synes var det en del koppar men släppte ovanligt lätt och övergick snabbt till vita lappar. En bild på bössan från morgonens inskjutning Resultatet fick mig inte att hoppa högt av glädje men enligt smeden kräver skurna pipor ofta ett 50tal skott innan det börjar bita ordentligt. Skotten på 1&2 kommer från första testen av XCen, efter inskjutning sköt jag tre Scenar på 8an och tre 70gr. SMK på 9an Gjorde sedan ren bössan och sköt 4 Scenar på 4an första är det kl.9 justerade 2klick upp och 2höger och sköt tre till som såg lovande ut. Var tidigt på bana så hade ingen kronograf då jag var tveksam på ljuset och lite stressad för att hinna ut på en liten promenad med bössan under den heta morgontimmen när solen stiger en bit över trädtopparna Bössan blev som synes invig på en orre den sköt utan benstöd då jag skruvat bort rembygelfästena i stocken för att skjuta från bänk och givetvis glömt dem hemma. Men funkar att skjuta old school med säcken som stöd också. Tycker kulan var lite våldsam med orren islaget hördes väl och såg även dun yra i kikaren ska kolla med kronografen vad jag har för fart på kulan, samma laddning gav 900 i min gamla br som hade 5cm. längre pipa men denna pipa var tydligen väldigt trång då smeden fick använda minsta bussningen på brotchen. Projektet börjar var klart återstår att snygga till stocken där jag lagt igen samt lägre kikarfästen, hade bara ett par höga otilock hemma ska mäta lite mera noga men har ca 10mm mellan pipan och objektivet så kanske jag kan gå på låga då det skiljer 5mm mellan varje steg
Publicerat November 9, 201015 yr jag har bara en kommentar, sälj skiten till mig, jag är sugen på en vänstervevad pang för ligg skyttet, efter att ha provat en vänsterpang på banan kunde jag konstatera att vänsterbult är snabbare än högerbult om man ligger ner och ligger rätt. Så i korthet, otroligt fin pang, extrem jag vill ha känsla iofs då med dämpare men det är en annan sak. /Christian
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Trots att jag känner mig nöjd med bössan är självinsikten så pass att bra att jag vet att den kan säljas snabbare än man anar Men skjuter du verkligen snabbare och bättre med spaken på fel sida, jag har skjutit större delen av mitt liv med spaken på fel sida och visst går det att skjuta snabbt om man repeterar med icke skjuthand men jag tappar kontrollen över skotten om inte den handen hålls i kolv/baksäck. Nu verkar det ska bli snöstorm imorgon vilket känns surt vill skjuta mera bana och fågel med bössan nu då man har ledig vecka.
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Riktigt riktigt läckert Lars! Tack! Länge sedan man "såg" dig skoj att du tittar in
Publicerat November 9, 201015 yr Tack!Länge sedan man "såg" dig skoj att du tittar in Än en gång, grymt läcker bössa! Tack jo har fått tillbaka lite sug efter forumet, känns kul att "gamla" bekannta fortfarande är kvar Hoppas föresten på mycket bilder från dina toppjakter i vinter
Publicerat November 9, 201015 yr Hej Lars Jag kan bara hålla med Fredde, den pangen är grym. Det blir en riktig dräpare till fåglarna, det är jag helt säker på Har du testat sierras 95 grains matchkula i br:n ? Fick en ide om att den kanske skulle kunna funka som fågelkula om man inte jagar livet ur den. Mvh Jocke
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Roligt att ni gillar bössan fast ska jag vara ärlig tycker jag inte A5an är den optimala jaktstocken men till banskyttet känns den bekväm och när denna bössa mest kommer att användas med skidor på fötterna avskräcker inte lite extra vikt. Jag har torrtränat lite med bössan när det är full snöstorm ute Tror jag ska svetsa på en lite längre knopp för bättre grepp och för att det passar bättre med stocken, pipan kommer nog att glasblästras och stålullas till en matt finish. Jocke: Har inte testat den kulan men 70gr. SMK är en hopplös fågelsprängare har ingen koll vad 95an har för mantel är det en J4a skulle jag inte ens testa dem verkar för svaga. Själv har jag hamstrat på mig några tusen Scenar 90gr. och tycker den kulan är rätt optimal till jakt, skjuter tätt skaplig BC. lagom skottverkan i vettiga farter helt enkelt det bästa jag hittat. Ska dock kolla hur några FMJ kulor fungerar i denna pipa har 80gr. Hornady och 90gr. Lapua skjuter dem Ok skulle det vara toppen till utvalda lägen på fåglar som ska gå till uppstoppning.