Publicerat November 10, 201015 yr Roligt att ni gillar bössan fast ska jag vara ärlig tycker jag inte A5an är den optimala jaktstocken men till banskyttet känns den bekväm och när denna bössa mest kommer att användas med skidor på fötterna avskräcker inte lite extra vikt. Jag har torrtränat lite med bössan när det är full snöstorm ute Tror jag ska svetsa på en lite längre knopp för bättre grepp och för att det passar bättre med stocken, pipan kommer nog att glasblästras och stålullas till en matt finish. Jocke: Har inte testat den kulan men 70gr. SMK är en hopplös fågelsprängare har ingen koll vad 95an har för mantel är det en J4a skulle jag inte ens testa dem verkar för svaga. Själv har jag hamstrat på mig några tusen Scenar 90gr. och tycker den kulan är rätt optimal till jakt, skjuter tätt skaplig BC. lagom skottverkan i vettiga farter helt enkelt det bästa jag hittat. Ska dock kolla hur några FMJ kulor fungerar i denna pipa har 80gr. Hornady och 90gr. Lapua skjuter dem Ok skulle det vara toppen till utvalda lägen på fåglar som ska gå till uppstoppning. Hej Lars Matar din bössa br patroner ur magasinet? Eller kör du enkelskott? Har du nåt tips om var man kommer över lapua 77 grain & 90 grains scenar billigast. Köpte lite kulor förut men det börjar tryta i förrådet, har bara en handfull kvar av 77:orna. 90 grainaren har jag helt slut på. Mvh Jocke
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Tjena! Den matar dåligt med magget som sitter i då det är anpassat för 6XC men ska göra ett för br. borde inte vara några problem då det är radmagasin. Scenar kulor har jag köpt från skytteprecision och Åland vet inte vem som är billigast just nu men sist jag hamstrade var det skytteprecision toppen servis där har fått grejer levererat av Bengt då han åker runt på fältskytte
Publicerat November 10, 201015 yr Tjena!Den matar dåligt med magget som sitter i då det är anpassat för 6XC men ska göra ett för br. borde inte vara några problem då det är radmagasin. Scenar kulor har jag köpt från skytteprecision och Åland vet inte vem som är billigast just nu men sist jag hamstrade var det skytteprecision toppen servis där har fått grejer levererat av Bengt då han åker runt på fältskytte Halloj Jag var lite nyfiken på matningen, min kommande br blir en ren enkelskottare till att börja med. Det var meningen att lådan skulle öppnas upp för magasin på en gång men smeden har hamnat lite i tidsnöd och om jag vill ha bössan i tid så att jag kan jaga med den i vinter så kom vi överens om att vi skjuter upp jobbet med magget till efter jaktsäsongen. Skulle finnas ett snyggt men dyrt magg i fräst aluminium som han talade om, har ett moddat remington magg också så vi får se hur det blir. Men vem vet jag kanske inte ens vill ha ett magg när jag jagat med bössan en säsong. Mvh Jocke
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Till toppjakt är magasin väldigt låg prio för mig att jag ska fixa magg är enbart för skytte på papp. Låter som du har en mycket trevlig bössa på gång se till att släng upp en tråd om den här med många bilder
Publicerat November 11, 201015 yr Till toppjakt är magasin väldigt låg prio för mig att jag ska fixa magg är enbart för skytte på papp.Låter som du har en mycket trevlig bössa på gång se till att släng upp en tråd om den här med många bilder Tjena! Jag får försöka ordna till det då med bilder och allt Ska bli riktigt kul med ny leksak! Ser verkligen fram emot att få hem den. Ska enligt byggmästarn inte vara så långt bort när jag talade men han förra veckan. Då talade han om ca 2 veckor. Mvh Jocke
Publicerat November 11, 201015 yr Författare Bössan har nu gått drygt 50skott men har inte hittat topp precision ännu Visserligen inte laborerat så mycket men brukar inte behövas med 6br. den skjuter inte dåligt men vill få det bättre. Imorgon ska jag testa 65gr match kulor skjuter inte dessa hölihöl måste jag börja felsöka. Idag sköt jag liggande med benstöd 100-300 och bössan känns väldigt trevlig att skjuta med så hittar jag bara topp precision blir detta en dräpare. Jag har skjutit frirekyl från bänken men sist jag sköt höll jag axelkontakt sista tre skotten och det blev ett ovalt hål av dem så kanske lösningen är så enkel. A5an har skrovliga greppytor på förstocken som kanske ställer till det i bänkstöden så imorgon blir det att testa mera.
Publicerat November 12, 201015 yr Författare Kalas väder idag -5 sol och vindstilla, så har gjort ett besök på bana och testat över krongraf för första gången. Inga överraskningar och börjar se hoppfullt ut precisionsmässigt med Scenar vilket är toppen då det är just den kulan som kommer att användas till 99,9% Enklast att visa med bilder: Nära tavelbom på första serien men annars ser det hoppfullt ut med Scenar SMK laddningen på 6an hade nog farbro handladdare strulat till det höga skottet gick 1025 dem två i samma hål 950 Lite skumt att inte 65gr match kulorna presterade bättre dessa sköt toppen i min förra br. men känner mig nöjd att Scenaren börjar prestera. Sköt nu med axelkontakt vilket tydligen fungerar bättre men hade även justerat lite på bössan, underbeslaget är plastat runt kanterna då det inte passade i original fräsningen och satt hårt och kunde möjligen hindra bössan att ligga 100% mot rekylklacken. Gjorde denna för att vakna till liv att bössan inte är helt under isen lätt att bli kräsen Skoj att 80gr Hornady sköt skapligt fast det var en fjutt laddning och ganska samma ställe som Scenaren ska nog ta fram en laddning till den som man kan använda då någon fågel ska finskjutas MarkusR: pipan lär nog vara blank ett tag för jag ids inte blästra den nu och även jag gillar att det blänker lite
Publicerat November 12, 201015 yr .315 moa är inte mycket, vad kräver du egentligen av en bössa och laddning
Publicerat November 12, 201015 yr Lars- det ser lite oroligt ut, å andra sidan att du ens får Hornady FMJ att slå på samma tavla är inte illa. Nåja det släpper nog snart, du är ju knappast mannen som ger upp. /Christian
Publicerat November 12, 201015 yr Författare .315 moa är inte mycket, vad kräver du egentligen av en bössa och laddning Håller den det på 5 skott är jag nöjd men det kanske är lite väl höga krav men har ju ett liknade bygge i 6XC som är en 1/4moa bössa så tanken är att nå dit även med denna Lars- det ser lite oroligt ut, å andra sidan att du ens får Hornady FMJ att slå på samma tavla är inte illa. Nåja det släpper nog snart, du är ju knappast mannen som ger upp. /Christian Precis så känns det lite oroligt eller för att citera en gammal säljägare i byn "hon skjuter inte äkta" Det trevliga idag var att det var extremt låg ES på alla laddningar och träffläget skapligt stabilt så helt oäkta är den inte. Var på banan och sköt 100-300 i sista ljuset och denna bössa är fortfarande en bit efter XC;en men som sagt gur epp kan jag inte ens stava till
Publicerat November 15, 201015 yr Författare Varit på banan igen efter att gnuggat pipan med JB och nu är bössan klart jaktbar då det är rätt svårt att skjuta riktigt smått över snö och utan vindflaggor. Roligt att även 80gr. hornady skjuter skapligt och med 31gr. N135 samskjuter den med Scenar vilket borde vara helt perfekt, gissar att den har runt Vo 930-40 då och skall enligt ballistik programmen då sammskjuta rätt väl ut till 300 med min 90gr. Scenar som har Vo 875 Bilder säger mera än mitt svammel skruvade mellan Scenar serierna så dem skjuter egentligen på samma ställe. Kollar man på moa så är den med 0,5FF mindre men jag tycker ändå den med bomkontakt ser mera lovande ut och den har ett CBS skott också så kommer nog att köra på den Ska ladda upp lite mera Hornady med 31gr. för att testa 5skottare och över kronograf men verkar lovande att kunna samköra denna med 90gr. Scenar på jakten Nästa skytte pass blir med benstöd och på olika avstånd för att verifiera klick och sedan göra ett kort som passar på avståndsmätaren. Efter det känner jag mig redo att dra iväg på jakt men ska nu jobba fyra nätter
Publicerat November 16, 201015 yr Författare Var och testade på bana idag började med att nolla bössan på 150 meter Scenar sköt riktigt fint men Hornady 80gr. som jag tyckte sammsköt i bänken på 100 gjorde inte det den slog ca:4cm högt och 3 vänster så lade ned vidare test med den. Sköt sedan på 200 och skulle enligt ballistiskt program justera 4klick det stämde väl så gick direkt på 300 då det började mörkna. Här sade samma program 15klick såg kulhålen ca:5cm lågt men sköt en femskottare för att testa precisionen. Justerade upp två klick och sköt dem fyra skott jag hade kvar det stämde perfekt och resultatet är jag mycket nöjd med Måste testa flera gånger men lite skumt att datan från telefonen stämde på 200 men inte på 300 kollade även med PCB i datorn det gav samma som telefonen. Visserligen bara två klick men har testat kikaren tidigare och den fungerade perfekt så lite skumt är det, tyvärr är 300 max på den bana jag var idag ska bli skoj att testa på längre avstånd för att se hur beräknade klick stämmer då.
Publicerat November 16, 201015 yr Nu så, tar det tätt o hårt, du Lars, när jag kör med Mil eller snarare Mrad i "shooter" får jag ett par avrundningsfel, typ jag har 1,4 mil på 318 meter, men det har jag även på 325 meter, 1,2 mil är 300 meter, så i realia har jag snarare 1,35 mil på 315-320 meter men det klarar ju inte programmet av, det finns inga avrundningar i halva, du har väl iofs .05 rad klick eller hur? /Christian
Publicerat November 16, 201015 yr Författare Nu så,tar det tätt o hårt, du Lars, när jag kör med Mil eller snarare Mrad i "shooter" får jag ett par avrundningsfel, typ jag har 1,4 mil på 318 meter, men det har jag även på 325 meter, 1,2 mil är 300 meter, så i realia har jag snarare 1,35 mil på 315-320 meter men det klarar ju inte programmet av, det finns inga avrundningar i halva, du har väl iofs .05 rad klick eller hur? /Christian Det är Conquesten som sitter på denna bössa den har 1/4moa så något avrundnings fel är det inte PCB säger 15,3klick Men som sagt 0,5 moa missar programmet så måste testa lite mera på längre avstånd brukar normalt skjuta 100 och 500 för att sedan justera farten tills det stämmer men hade som sagt bara 300 att tillgå idag och ont om tid Kollade just mina gamla klick-kort för 6br och ser att jag fått justera ned farten 20m/s för att det ska stämma med verkligheten. Det är troligt att BC. värdet på .420 är optimistiskt satt ställer jag ned farten från den verkliga 875-850 stämmer det inom ett klick där har vi nog felet
Publicerat November 16, 201015 yr hade inte Litz den inlagd i kulbiblioteket, eller du kanske inte gillar G7 värden? Om så är fallet i båda led förstår jag att du behöver justera lite, så du använder hastigheten som justeringsvariabel, blir det mer exakt så? För egen del är det uppenbart att Milrad justering är precis i grövsta laget för att fungera för precisionsskytte på mindre mål, till allt annat skytte gillar jag det oerhört men ibland saknar jag min gamla ful Zeiss, var nog ett feldrag att kränga den tuben, ibland är .05 mil justering att föredra. /Christian
Publicerat November 16, 201015 yr Författare Jo testa även Litz G7 men dem ger samma data som G1 .420 Till riktig finskjutning kan nog mrad vara lite grovt men är mest framför datorn man lider av det ute i verklighet är andra problem större
Publicerat November 20, 201015 yr Författare Bössan ska nu börja används till jakt förtroendet för den är tillräckligt bra nu så imorgon åker jag iväg för att försöka skjuta tjäder med den Gjorde ett litet genrep hemma med en orre som sköts på 215 meter och skottet satt precis där jag siktade så bössan levererar nu. Det som återstår är att måla där jag lagt igen gamla urtaget för spaken samt filat upp det nya, har köpt en airbrush för att kunna blanda en liknande kulör. Ska även tillverka magasin och eventuellt svetsa på en lite längre spak men inget av detta är det någon brådska med funkar fint att jaga med ändå väntar även på lägre ringar till kikaren.
Publicerat November 20, 201015 yr Bössan ska nu börja används till jakt förtroendet för den är tillräckligt bra nu så imorgon åker jag iväg för att försöka skjuta tjäder med den Gjorde ett litet genrep hemma med en orre som sköts på 215 meter och skottet satt precis där jag siktade så bössan levererar nu. Det som återstår är att måla där jag lagt igen gamla urtaget för spaken samt filat upp det nya, har köpt en airbrush för att kunna blanda en liknande kulör. Ska även tillverka magasin och eventuellt svetsa på en lite längre spak men inget av detta är det någon brådska med funkar fint att jaga med ändå väntar även på lägre ringar till kikaren. Tjena Lars! Kul att du är nöjd med bössan så här långt; lite avundsjuk är man ju att din är klar och inte min Hur mycket väger din bössa som den ser ut på bilden? Grattis till orren !min jakt har blivit lidande av köksrenoveringar men sen jäklar ska det jagas. Mvh Jocke
Publicerat November 21, 201015 yr Författare Bössan väger 5,3kg som den ser ut på bilden en lämplig kompromiss tycker jag Bössan åkte nästan tre mil på min rygg idag och tycker inte den är för tung säcken var däremot för lätt idag blev ingen premiär tjäder med bössan Kanon fint väder med -20 vindstilla och sol med upplega och rim i träden så en skön dag även om det bara blev en orre Nu ska det jobbas några dagar så kanske man skulle ta med stocken och snygga till den så jag kan avsluta detta projekt
Publicerat November 21, 201015 yr Bössan väger 5,3kg som den ser ut på bilden en lämplig kompromiss tycker jagBössan åkte nästan tre mil på min rygg idag och tycker inte den är för tung säcken var däremot för lätt idag blev ingen premiär tjäder med bössan Kanon fint väder med -20 vindstilla och sol med upplega och rim i träden så en skön dag även om det bara blev en orre Nu ska det jobbas några dagar så kanske man skulle ta med stocken och snygga till den så jag kan avsluta detta projekt Tjena !! 5,3 kilo tycker jag är i tyngsta laget men vi har ju alla olika tycke och smak. Visst har man vinst i tyngden i form av stadig bössa när man väl får sin skottchans. Men jag uppskattar en lite lättare bössa men det är jag det. Grattis till orren och en riktigt fin bild. Mvh Jocke
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Köpte en airbrush på biltema för en hunka och har nu lackat dem ställen på stocken som har bearbetats, blev inte riktigt nöjd med resultatet men måste väl visa det ändå Urtaget för slutstycket Det gamla urtaget blev lite för blankt och mitt usla kort med blixt gör det ännu värre, min struktur gjord med en trästicka blev inte så lik mcmillans strukturfärg heller Urtaget för slutstycket i kindstödet Underbeslaget blev inte heller så snyggt bara plasta med epobed skulle kunna slipa till och lacka för att få det snyggare Nåja var på banan igår och sköt lite bössan fungerar då skapligt 100 200 bland dem mindre jag skjutit 300 det lutar framåt på denna bana och då jag hade en ny högre baksäck blev jag tvungen att backa ungefär 10meter. När första skottet tog lågt höll jag av nästa med det klassiska resultatet att det tog precis där jag siktade Återstår att göra magasin då bössan nu är en enkelskottare med en bit liggunderlag i magasinschaktet, har även funderat på att svetsa på en längre knopp på slutstycket men vet inte om jag gör det då det redan nu blev problem att bära bössan på axeln. Har aldrig jagat med vänster vapen och bär bössan på höger axel då skaver handtaget bra i sidan redan som det är. Som tur är kommer nog denna bössa sällan att bäras i rem då den vintertid sitter fäst på ryggsäcken.
Publicerat November 23, 201015 yr Gud så skönt att se att även du är lite mänsklig, för 100/200 var nog inte bara helt "normala för oss andra dödliga träffbilder". Kul att du har en så funkis och praktisk pang, det är dig väl unnat, men visst är denna lite lättare än laminat monstret? /Christian
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Jag finns på riktigt = är mänsklig i allra högsta grad på gränsen till klantskalle allt som oftast Ja bössan känns klart funkis och är med sina 5,3kg fullt bestyckad att räkna som fjäderviktare mot laminat monstret som är runt 2kg tyngre.