Publicerat April 5, 200620 yr Hagelbössorna verkar bli sämre för varje år... Nej Nej! Bara fler som upptäcker hur dålig effekt det är på rådjur och som upptäcker hur smidigt det går med studsaren på all klövviltsjakt 8) MVH/Jocke
Publicerat April 5, 200620 yr Vänster bog fanns som sagt knappt kvar, cirka 2-3 hagel som hade genomslag Alldeles för lite!Jo visst går det 200m med ett bra kulskott, men alla(många) säger "andvänd hagel för att det blir alltid knall och fall!" så fel dom har! Och som jag sa innan. det går INTE att bomma med hagel på ett rådjur! Det blir alltid något/några hagel trotts att det oftast kommer på samlingen " det var en genneralbomm" Det är därför jag tycker att det bör förbjudas till klövvilt(rådjur) Låter ganska otroligt att det inte blev genomslag på 10-15 meter.... Min kaliber 20 ger i regel genomslag på rådjur och jag skjuter med 5:or eller 3:or med 28-30grams laddning. Felet med hageljakt på rådjur är enligt mig att många skjuter över sin förmåga. Bara för att man har hagelbössa så betyder inte det att det är OK att skjuta på ett rådjur i full karriär på 25 meter, jag tror att det är i dom lägena du får dom flesta "bommarna". En annan sak är att när man får ett rådjur inom hagelhåll så behövs det inte mycket rörelse för att djuret ska upptäcka skytten och kasta. Hur många gånger har man inte hört "Det kastade i skottet". Det är inte vapentypens fel att det blir skadeskjutningar utan skyttens, att det dessutom inte görs ordentliga eftersök efter hagelpåskjutna rådjur är inte heller vapentypens fel.
Publicerat April 5, 200620 yr Låter ganska otroligt att det inte blev genomslag på 10-15 meter.... Min kaliber 20 ger i regel genomslag på rådjur och jag skjuter med 5:or eller 3:or med 28-30grams laddning. Jotack! Otroligt var det! men med ett kulgevär så blir det oftast "bommar du så bommar du" eller "träffar du så träffar du" Vidare så är ett eftersök lättare om det gått snett med kula än med hagel. Som en gång jag var medb på en jakt när jag var mindre, en som skjöt med hagelbössan mot ett rådjur och sa att det var en klar bomm. efter fika och lite vila så släppte vi på hunden i spåren, ett kort drev och en ny passgranne skjöt djuret! (med kula) När vi flådde djuret så satt där hagel i låret på djuret!(5-10st) alltså var det inte någon "klar bomm" Detta tror jag sker ofta. Detta djuret sprang som ostört när det kom på drev nummer 2! Jag står fortfarande fast vid att hagel bör förbjudas på djur i rådjurs storlek! MVH/Jocke
Publicerat April 5, 200620 yr Det är inte vapentypens fel att det blir skadeskjutningar utan skyttens, att det dessutom inte görs ordentliga eftersök efter hagelpåskjutna rådjur är inte heller vapentypens fel. Håller med Sax här detta är precis samma diskussion som långhållsskytte mot vilt med kula,allt handlar om skyttens färdigheter. De senaste tre jaktsäsongerna har jag inte lossat ett hagelskott mot vilt pga min övertygelse om att kulskott är bättre i alla avseenden. Samtidigt är jag smärtsamt medveten om att hagelbössan utan minsta problem dödar vilket rådjur som helst ut mot 30m i rätt händer. Konstiga saker händer och kommer alltid att hända men dom är inte praxis. Vid ett tillfälle så sköt jag en Remington Duplex kal 12, 2+4:or mot en stor bock ca 15m rak bredsida. Fick inte genomslag,bocken hittades död efter 60-70m med skummigt lungblod i näsborrarna,när skinnet drogs av så satt svärmen fint över hela bröstpartiet(fick förövrigt silvermedalj på hornen ) Det är väl just pga eftersökssituationer som hagelgeväret ofta diskuteras då det i regel ger mycket dåliga blodspår som ofta helt upphör efter något hundratal meter. Ställer stora krav på riktigt duktiga eftersökshundar vilket långt från alla har. /Micke
Publicerat April 5, 200620 yr jag sköt ett rådjur på 10m med hagel (us3 36gram)...rådjuret kom lunkandes rakt emot mig, så jag sköt mitt i "stickhålet"...flyksträckan blev -1 meter...dvs rådjuret gjorde en bakåtvolt och landade 1 meter bakom stället där svärmen mötte rådjuret för första gången....behöver jag nämna att ett fångskott inte var nödvändigt Min egna högst personliga åsikt är att det finns INGET som är så effektivt på nära håll som hagelbössan...INGENTING... Mvh Fredde
Publicerat April 6, 200620 yr Det är väl just pga eftersökssituationer som hagelgeväret ofta diskuteras då det i regel ger mycket dåliga blodspår som ofta helt upphör efter något hundratal meter.Ställer stora krav på riktigt duktiga eftersökshundar vilket långt från alla har. Just detta är inte riktigt bra! jag har fått uppfattningen om att det är många som struntar i att gå efter djuret om det inte är nått blod på platsen. Många gånger har jag sett att det inte blir något blod på platsen om man andvänder hagel! Med kula så blir det blod, ben osv. vart du än träffar så hittar du oftast något på platsen! Men visst det kanske är lite väl drastiskt att förbjuda hagel, men en sak är säker! Jag personligen kommer aldrig mer att andvända hagel på klövvilt om det inte är inom skolan eller liknande t.ex någonstans med stora slätter så det inte går att hitta något kulfång. Så visst är hagelbössan oslagbar i vissa lägen! t.ex på en stor jag på fälten i skåne där det är svårt med kulfånget till studsaren. Men jag kommer nog inte att andvända hagel så mycket när jag är ute själv längre efter diverse omständigheter. MVH/Jocke
Publicerat April 6, 200620 yr Intressant ämne. Måste här skriva ett par rader om i princip samma diskussion på ett finskt jaktforum. Där går diskussionerna mera åt hållet att det är fullt möjligt att skjuta rådjur med hagel på 30, 40 , 50 m --> o mera nämner jag inte. Använd bara 12/89, 5mm hagel magnum hit o magnum dit så nog stjälper det. Skulle vara bra om alla som jagar sku förstå att hagelvapnet är ett vapen för korta skjutavstånd !! Och enligt mitt tycke oberoende vad du använder för laddningar o kalibrar. Detta betyder dock inte att alla i Finland sysslar med detta utan det här är inlägg av ett fåtal personer som tror på det. Och om man nångång lyckats stjälpa ett djur på ett alldeles för långt avstånd för hagelbössan så tros det förståss på dess möjligheter, men man undrar alldrig över hur många som springer omkring med hagel i kroppen efter en " ren bom". MVH Calle
Publicerat April 6, 200620 yr Intressant ämne. Måste här skriva ett par rader om i princip samma diskussion på ett finskt jaktforum. Där går diskussionerna mera åt hållet att det är fullt möjligt att skjuta rådjur med hagel på 30, 40 , 50 m --> o mera nämner jag inte. Använd bara 12/89, 5mm hagel magnum hit o magnum dit så nog stjälper det. Skulle vara bra om alla som jagar sku förstå att hagelvapnet är ett vapen för korta skjutavstånd !! Och enligt mitt tycke oberoende vad du använder för laddningar o kalibrar.Detta betyder dock inte att alla i Finland sysslar med detta utan det här är inlägg av ett fåtal personer som tror på det. Och om man nångång lyckats stjälpa ett djur på ett alldeles för långt avstånd för hagelbössan så tros det förståss på dess möjligheter, men man undrar alldrig över hur många som springer omkring med hagel i kroppen efter en " ren bom". MVH Calle Så jag ska alltså dra slutsatsen att du inte tror på mina testskjutningar? Det är visserligen inga vetenskapliga tester men jag tycker de säger en hel del ändå...
Publicerat April 6, 200620 yr Så jag ska alltså dra slutsatsen att du inte tror på mina testskjutningar? Det är visserligen inga vetenskapliga tester men jag tycker de säger en hel del ändå... Genom 250 sidor i telefonkatalogen på 50 meter, det är ju verkligen imponerande. Huvudsaken är ju att man har testat sin vapen/choke/patron kombination innan man ger sig ut i skogen och gör ett försök på 50m t.ex. I och för sig borde det ju inte överraska någon att man kan skjuta längre med 12/89 jämfört med t.ex. 12/70, det är ju ren fysik. Jag vet att många anser att 12/89, för att inte tala om 10/89, inte ger något mera än en standardpatron, men i vissa lägen kan det säkert ge en fördel.
Publicerat April 6, 200620 yr självklart kan man skjuta på längre håll med en 12/89a då man har fler hagel i högre fart och trängre borrning, bara täckningen är bra
Publicerat April 6, 200620 yr Bara fler som upptäcker hur dålig effekt det är på rådjur och som upptäcker hur smidigt det går med studsaren på all klövviltsjakt Inte vet jag vad ni har för super rådjur på era marker som står pall för en fullträff på bara 15 meter? : Vi skjuter ca 20 rådjur per jaktår och jag skjuter ensam en 2-3 st på pürsch med kula, resten fälls med hagel på drevjakt och vi har då inte haft några eftersök på skadade djur de 4 år jag varit med i laget. Jag är övertygad att det handlar om självdiciplin och att ge fan i att skjuta när rådjuret kommer i 200 km och på lite drygt håll! Har skjutit 5 st iår med hagel och allt ifrån 15 meter till 30 meter och alla har dom ramlar som käglor, en ungbock sköt jag för drevern på 20 meter rakt framifrån och den gjorde en baklängesvolt och vart kvar på plats. Att ett rådjur skulle springa 200 meter med en bra träff med hagel inom rimligt avstånd låter helt osannolikt i mina öron. Nu har vi iofs en sådan mark att det ej är 100% säkert att springa omkring med studsare där bästa rådjursmarken ligger för det är både elljusspår och en populär vandringsled som går genom marken och flanörerna kan vara många en jaktdag.
Publicerat April 6, 200620 yr Jag är övertygad att det handlar om självdiciplin och att ge fan i att skjuta när rådjuret kommer i 200 km och på lite drygt håll! Mycket kommer du att höra innan öronen trillar av Mickel! du får tro vad du vill, men jag och nårra till i laget vet om att det gick minst 200Meter! Inte vet jag vad ni har för super rådjur på era marker som står pall för en fullträff på bara 15 meter? Jadu dom är gröna och kompisar med hulken och spindelmannen Jag personligen har inte ute mitt hagelgevär en 3:e del av vad studsarna är ute! och då jagar vi ändå med skolan och gäss m.m Måste säga att jag litar mer på studsaren när jag är ute på jakt efter klövvilt än vad jag liter på hagelbössan... MVH/Jocke
Publicerat April 6, 200620 yr "Så jag ska alltså dra slutsatsen att du inte tror på mina testskjutningar? Det är visserligen inga vetenskapliga tester men jag tycker de säger en hel del ändå..." Nej , den slutsatsen skall su inte dra ! Fin träffbild för övrigt på räven din ! Men är fortfarande personligen av den åsikten att hagelbössan är ett vapen för kortare avstånd. Som tidigare sagts i denna tråd , så är det sällan man helt bommar ett rådjur trots att det enligt alla omständigheter verkar som en bom (om det nu är frågan om just rådjur) !
Publicerat April 6, 200620 yr Måste säga att jag litar mer på studsaren när jag är ute på jakt efter klövvilt än vad jag liter på hagelbössan... Jag är rätt övertygad om att det är den som står bakom kolven som är avgörande, vare sig det är en studsare eller hagelbössa, det rådjur som överlever en fullträff med en hagelbössa på 15 meter skulle jag vilja titta på! O andra sidan kör jag alltid med treor, trots "gubbarnas" uppmaning att använda ettor för den tjocka vinterpälsen, men trots allt ramlar dom bra för mina treor.
Publicerat April 6, 200620 yr Jag är rätt övertygad om att det är den som står bakom kolven som är avgörande, vare sig det är en studsare eller hagelbössa, det rådjur som överlever en fullträff med en hagelbössa på 15 meter skulle jag vilja titta på! Visst är det så att det till viss del handlar om mannen/kvinnan bakom kolven! men efter upplevelsen med rådjuret som sprang ifrån mig 200m så har hagel sjunkt väldigt i mina ögon! Även ett rådjur har sprungit några meter efter en kulsmäll också och behövdes avfångas. Men det jag inte gillar med hagel är att det absolut inte synns någonting vid ett eventuelt efftersök! har aldrig ett en bloddroppe på skottplatsen på mina samtliga 3 hagelskjutna rådjur och jag har hittat rikligt med blod m.m på samtliga med kula! Även dom gånger jag varit med och bara kollat på så har jag sellan sett något blod på platsen efter hagel men på samtliga med kula! en gång så blev det att en kille råkade skjuta lågt med studsaren, tog i frambenet och även då hittade vi djuret och kunde avfånga det på ett gärde efter lång spårning av hund. (på skottplatsen fanns benbitar m.m) med hagel hade där inte funnits så mycket som ett to! MVH/Jocke
Publicerat April 6, 200620 yr Nej visst är det kruxet vid hagelskytte att det oftast ej syns något blod, vilket det gör vid en kulsmäll. Sedan finns det ju oxå en viss jargong i stil med "det var en hel bom". Men ska man få en verklig helbom med hagel krävs det nog ett riktigt dopp med pipan.
Publicerat April 6, 200620 yr Men ska man få en verklig helbom med hagel krävs det nog ett riktigt dopp med pipan. Precis...vilket ofta leder till några randhagel i djuret vilket i sin tur kan medfölja visst lidande... Det är det jag vill komma fram till! Du bommar aldrig med en hagel bössa! (nästan aldrig) sitter det ett randhagel någonstans i djuret kan det nog ha ont av det en tid! medans med kulan så blir det ett rijält sår om det träffar, vart det än träffar! MVH/Jocke
Publicerat April 6, 200620 yr ??? ???Jag har jagat i hela mitt liv! jag har hunnit med att skjuta ca. 300 rådjur! jag har skjutit ca 80 - 100djur med kula och resten med hagel. det som min erfarenhet säger mig kula kontra hagel är att ett kulskjutet rådjur han skutta iväg 1 - 100m men jag har aldrig varit varit med om att ett hagel skjutet rådjur lämnar skottplatsen vid en central träff på håll under 30m. mvh. jimbo!
Publicerat April 7, 200620 yr Har skjutit rådjur med både hagel och kula. Hagel anser jag är ypperligt på trånga pass där skotten skjuts under 30 meter. Väldigt effektivt med knall och fall effekt. När man skjuter med kula så rusar ofta rådjuret iväg en bit även om träffen är bra. /Svinhagen
Publicerat April 7, 200620 yr ??? ???Jag har jagat i hela mitt liv! jag har hunnit med att skjuta ca. 300 rådjur! jag har skjutit ca 80 - 100djur med kula och resten med hagel. det som min erfarenhet säger mig kula kontra hagel är att ett kulskjutet rådjur han skutta iväg 1 - 100m men jag har aldrig varit varit med om att ett hagel skjutet rådjur lämnar skottplatsen vid en central träff på håll under 30m.mvh. jimbo! verkar som att du har rådjur som är i vekaste laget Jag säger inte att dom lägger sig direkt med kula, men säger inte heller att dom lägger sig direkt med hagel för det har jag varit med om för många gånger att dom gått undan för hagelskott. Men! Men det blir oftast lättare att spåra sig fram till ett kulskjutet rådjur än till ett hagelskjutet rådjur om det går undan! det är därför jag inte gillar hagel! om vi säger att det kommer två djur på 25m och du skjuter det ena med hagel och det andra med kula och dom går undan så kan jag lova dig att du hittar fram till det kulskjutna lättare! MVH/Jocke
Publicerat April 7, 200620 yr verkar som att du har rådjur som är i vekaste laget Jag säger inte att dom lägger sig direkt med kula, men säger inte heller att dom lägger sig direkt med hagel för det har jag varit med om för många gånger att dom gått undan för hagelskott. Men! Men det blir oftast lättare att spåra sig fram till ett kulskjutet rådjur än till ett hagelskjutet rådjur om det går undan! det är därför jag inte gillar hagel! om vi säger att det kommer två djur på 25m och du skjuter det ena med hagel och det andra med kula och dom går undan så kan jag lova dig att du hittar fram till det kulskjutna lättare! MVH/Jocke Hur många rådjur har du skjutit med hagel? På ditt tidigare inlägg lät det som om du skjutit max 20 rådjur hittils i ditt liv. I så fall kanske du har lite för lite egen erfarenhet för att kunna dra så idiotsäkra slutsatser som du gör nu. Bara en tanke. Jag har själv skjutit runt 70 rådjur mestadels med kula men även en del med hagel. Det har i de flesta fall gått bra och har det inte gjort det så har det inte berott på vilken typ av vapen jag använt. Personligen har jag för lite erfarenhet för att uttala mig om hagelvapnets för/nackdelar vid rådjursjakt. Jag tror det spelar betrydligt större roll vilken person som håller i vapnet än vilken typ av vapen man använder. Ett vapen rätt använt i händerna på en kompetent person lär döda rådjuret oavsett om det är en hagel eller kulbössa. På samma sätt kan en idiot skamma rådjur oavsett vapentyp.
Publicerat April 7, 200620 yr Hur många rådjur har du skjutit med hagel? På ditt tidigare inlägg lät det som om du skjutit max 20 rådjur hittils i ditt liv.I så fall kanske du har lite för lite egen erfarenhet för att kunna dra så idiotsäkra slutsatser som du gör nu. Bara en tanke. Jag har själv skjutit runt 70 rådjur mestadels med kula men även en del med hagel. Det har i de flesta fall gått bra och har det inte gjort det så har det inte berott på vilken typ av vapen jag använt. Personligen har jag för lite erfarenhet för att uttala mig om hagelvapnets för/nackdelar vid rådjursjakt. Jag tror det spelar betrydligt större roll vilken person som håller i vapnet än vilken typ av vapen man använder. Ett vapen rätt använt i händerna på en kompetent person lär döda rådjuret oavsett om det är en hagel eller kulbössa. På samma sätt kan en idiot skamma rådjur oavsett vapentyp. Ja hade jag skjutit 20 rådjur så hade jag ju varit glad jag har skjutit 5 stycken själv. Men jag tycker ju att man får lika mycket erfarenhet av att vara med andra som jaga och bara stå igämte! Och räknar man sådan erfarenhet som jag igenteligen tycker är änn bättre för man kållar allt då! man är inte lika kosentrerad då! Och räknar man den erfarenheten så har jag ju varit med vid skytte på det 5dubbla av din kvot! om inte mer! Och jag tycker ju facktiskt att man kan dra slutsatser utifrån personlig erfarenhet fast man inte skjutit själv utan bara suttit 30cm ifrån skytten! Så svaret är att jo jag drar idiotsäkra slutsatser! MVH/Jocke
Publicerat April 7, 200620 yr Inte rådjur med hagel ??? tycker jag låter mycket konstigt , för innan lodjurens intåg i mina marker så sköts det en h-vetes massa rå för drevrarna som farsan hade allt från små kid till stora bockar med (jo just det ja) hagel och alla dog och förblev döda konstigt som fan kan tyckas men det är fackta. minns själv mitt första rådjur som var en gammal stor get som kom och ställde sig i ett glänta i skogen då kom det en gyttorp special us1 susande mot geten som hoppade rakt upp och när den landade så försökte den fly där i från och det lyckades i 20m sedan var den som död , jag stegade upp avståndet till ca:37m men i dagens läge skulle jag inte ha skjutigt på det hållet eller geten . Håller dock med om att det är svårt att bomma helt med hagel det är der för man kallar hagelbössan (en blind mans vapen) mvh/6mm rem
Publicerat April 7, 200620 yr Steinbok.. Jag har skjutit över 200 rådjur, gissningsvis 65-70% med kula och jag föredrar i alla lägen kula till rådjuren. Äsch, kunde bara inte låta bli då du skrev hur många rådjur du skjutit ;D ;D Givetvis har du rätt, det handlar om vem som håller i vapnet! Mvh!
Publicerat April 7, 200620 yr Givetvis har du rätt, det handlar om vem som håller i vapnet! Inte heller jag har sagt nått annat än att det beror på den som håller i bössan... Ingen som sagt något annat rakt ut men små antydningar kan jag allt se MVH/Jocke