Publicerat April 7, 200620 yr Ska spinna vidare o såga hagelbössan ;D Det 100%-iga jaktskottet finns inte. Förr eller senare skiter det sig oavsett vem som håller vi vilken spak. Då det inträffat så är ett kulskjutet rådjur att föredra framför ett hagelskjutet. Bättre blodspår i alla lägen och ofta en större mekanisk skada.. Ett hagelskammat rådjur så känns det som man är jävligt beroende av att antingen få skott i legan alt då det lämnar legan eller tillgång till bra och snabb avfångningshund. Ett kulskjutet rådjur är lite lättare att spåra långt än ett hagelskjutit som oftast blöder sämre. Mvh!
Publicerat April 7, 200620 yr Steinbok.. Jag har skjutit över 200 rådjur, gissningsvis 65-70% med kula och jag föredrar i alla lägen kula till rådjuren. Äsch, kunde bara inte låta bli då du skrev hur många rådjur du skjutit ;D ;D Givetvis har du rätt, det handlar om vem som håller i vapnet! Mvh! Hipp vi kanske inte ska trigga fram vem som skjutit mest........ Helt klart är hagel ruskigt effektivt i rätt händer,ingen snack om det. Helt klart är kula bättre då eventuella eftersök underlättas avsevärt. Jag har skjutit ungefär lika många djur med hagel och kula genom åren vilket erfarenhetsmässigt har resulterat i att jag i princip endast skjuter med kula idag av samma skäl som rifle anger. Ingen har rätt ingen har fel handlar nog mycket om tycke och smak samt jaktsätt och markförhållanden om vad som är lämpligt. /Micke
Publicerat April 7, 200620 yr Hipp vi kanske inte ska trigga fram vem som skjutit mest........ Helt klart är hagel ruskigt effektivt i rätt händer,ingen snack om det. Helt klart är kula bättre då eventuella eftersök underlättas avsevärt. Jag har skjutit ungefär lika många djur med hagel och kula genom åren vilket erfarenhetsmässigt har resulterat i att jag i princip endast skjuter med kula idag av samma skäl som rifle anger. Ingen har rätt ingen har fel handlar nog mycket om tycke och smak samt jaktsätt och markförhållanden om vad som är lämpligt. /Micke Inget är som väntans tider! Änteligen kom du MR Mauser min andra helft på forumet Ännu en diskution där vi står på samma sida ;D Ska spinna vidare o såga hagelbössan ;DDet 100%-iga jaktskottet finns inte. Förr eller senare skiter det sig oavsett vem som håller vi vilken spak. Då det inträffat så är ett kulskjutet rådjur att föredra framför ett hagelskjutet. Bättre blodspår i alla lägen och ofta en större mekanisk skada.. Ett hagelskammat rådjur så känns det som man är jävligt beroende av att antingen få skott i legan alt då det lämnar legan eller tillgång till bra och snabb avfångningshund. Ett kulskjutet rådjur är lite lättare att spåra långt än ett hagelskjutit som oftast blöder sämre. Mvh! Tackar för medhållet Hipshot Det behövs ibland i vissa diskutioner MVH/Jocke
Publicerat April 7, 200620 yr He he.. när jag skrev så tänkte jag på en viss Mr Mauser.. Tänkte ju att man kunde få vara lite "kung" i tråden ngr minuter iaf ;D Funderar förövrigt på att fixa ett sikte på .243:an nu. Har ffa ett trebent smaldjur som jag inte lyckats få död på än. Stört omöjligt att få läge på rätt djur med hagelbössan, tror att det vore en smal sak att skjuta det med .243:an laddad med Sierra Varminter. Men orka mecka sikte bara för det.. Mvh!
Publicerat April 7, 200620 yr Funderar förövrigt på att fixa ett sikte på .243:an nu. Har ffa ett trebent smaldjur som jag inte lyckats få död på än. Stört omöjligt att få läge på rätt djur med hagelbössan, tror att det vore en smal sak att skjuta det med .243:an laddad med Sierra Varminter. Men orka mecka sikte bara för det.. Ja! titta! ännu ett läge där det är bäst att såga hagelbössan Du har kommit rätt ju Hipshot! 243:an tycker jag låter bra ;D MVH/Jocke
Publicerat April 7, 200620 yr Jorå den är klockren problemet var att jag behövde siktet till 22:an och tja använder 22:an mer än .243:an så det har fått sitta kvar där. Har inte heller möjlighet att köpa ett nytt sikte idag, behovet av .243:an är rätt litet sedan vi fått gris på de olika markerna. Kommer dock att uppstå behov i framtiden har jag en bestämd känsla av så det kommer ;D Blir nog att man skaffar ett bra sikte till 22:an och plockar tillbaka lill zeissen till rådjursbössan.. Mvh!
Publicerat April 7, 200620 yr He he.. när jag skrev så tänkte jag på en viss Mr Mauser.. Tänkte ju att man kunde få vara lite "kung" i tråden ngr minuter iaf ;DMvh! Inte ens några minuter.... bara 54 sekunder ;D /Micke
Publicerat April 7, 200620 yr Inget är som väntans tider!Änteligen kom du MR Mauser min andra helft på forumet Ännu en diskution där vi står på samma sida ;D MVH/Jocke He he ja det kanske är lika bra att vi gör en partnerskapsregistrering ;D /Micke
Publicerat April 7, 200620 yr He he ja det kanske är lika bra att vi gör en partnerskapsregistrering ;D /Micke Haha ;D Kanske bäst det ja ;D Jorå den är klockren problemet var att jag behövde siktet till 22:an och tja använder 22:an mer än .243:an så det har fått sitta kvar där. Har inte heller möjlighet att köpa ett nytt sikte idag, behovet av .243:an är rätt litet sedan vi fått gris på de olika markerna. Kommer dock att uppstå behov i framtiden har jag en bestämd känsla av så det kommer ;D Blir nog att man skaffar ett bra sikte till 22:an och plockar tillbaka lill zeissen till rådjursbössan..Mvh! Ja det kommer nog någon gång när du skulle behöva 243:an som mest så byta kikaren senare MVH/Jocke
Publicerat April 7, 200620 yr Även jag föredrar kulvapen på rådjur. Men det betyder inte att de inte dör på ett utmärkt sätt med hagelvapen. Det som är problemet egentligen är att vissa skjuter i fel lägen på rådjur med hagelbössan, och då blir det ofta svåra eftersök eller bortförklaringar, det är dock inte själva hagelbössans fel utan dess ägare. Så jag tycker nog man kan konstatera att det går att skjuta rådjur med hagel utan tvekan och att man inte bör förbjuda hagelvapnet eller sätta 2m avstånd som max.
Publicerat April 7, 200620 yr Ska länka lite tester från ett finsk forum. Där har de testat olika patroner, och även om ni inte förstår finska, så finns det mycket bilder. Där står det ofta också patronmärke, avstånd, choketyp, och träffprocent. Mycket intressanta bilder skulle jag säga. Läs och begrunda 12/89 kraften http://www.eralle.net/forum/viewtopic.php?t=14134
Publicerat April 7, 200620 yr Vad som är ett acceptabelt längsta hagelhåll varierar otroligt mycket beroende på var i världen man är,satt och diskuterade ringduvejakt med några engelsmän för ett par år sen och dom menade på att 45-50m inte är något konstigt i deras trakter. Amerikanarna skjuter gärna upp mot 50m också, inget konstigt alls i deras ögon. Hagelgeväret har kapacitet att döda varje gång på dessa avstånd och vad vi kanske egentligen skulle diskutera i den här tråden är vilken utrustning och jaktsätt som är lämpligast för att uppnå rätt effekt men då givetvis bara upp till 30m. Själv tror jag att den irrläran som menar att öppna borrningar och fina hagel har en del med dessa dåliga effekter att göra som diskuterats här. För egen del så är det trångt och US 1 som gäller,hade vi fått använda grövre så hade jag gjort det. /Micke
Publicerat April 7, 200620 yr Själv tror jag att den irrläran som menar att öppna borrningar och fina hagel har en del med dessa dåliga effekter att göra som diskuterats här.För egen del så är det trångt och US 1 som gäller,hade vi fått använda grövre så hade jag gjort det. /Micke Helt klart! många gram bly i luften och gärna grova hagel...jag hade köpt en Benelli 12/89 om det inte hade varit för att den inte gick att skjuta skeet (24gram) laddningar med...eller jo...ett skott, men hur kul är det att bara skjuta enkelduvor?... jag har skjutit ett rådjur med hagel...således aldeles för få för att göra ett riktigt uttalande...men för mig är hagelvapnet suveränt ut till 30m...ok visst har man pangat på sjöfågel på 40m och lyckats, men hagelvapnet (iaf 12/76) är och ska förbli ett korthålls vapen (max 30m)...sen ska väl man undvika att skjuta på rådjur med hagel vid 30m om det inte är ren bredsida...eller ??? Sen kan man disskutera choker och ammunition i all evighet...men med 36g us3 och 1/2 choke så ska det inte vara några som helst problem att skjuta ett rådjur på 25-30m om man har ett bra läge (bredsida)... Sen skrev du väl Jocke att du inte riktigt litade på hagelbössan vid rådjursjakt?...om du inte litar på bössan ska du inte använda den (till rådjur, som i det här fallet)...jag har upptäckt att (som i mitt fall) om jag använder en viss ammo till hagelbössan så skjuter jag sämre (det faller ner mindre ) än om jag använder den andra sorten. Jag litar helt enkelt inte på det ena fabrikatet, medans träffprocenten ökar drastiskt om jag använder det andra fabrikatet (har skjutit på papp, och båda har bra täckning)...och jag tror att det har att göra med det psykiska , i det undermedvetna så tappar man självförtroendet och man skjuter således sämre med ena ammon...men sen när man byter så kommer självförtroendet tillbaka pga att "sist gick det bra" och då skjuter man bättre.....låter kanske lite konstigt :-, men jag tror att det är så...iaf i mitt fall Mvh Fredde
Publicerat April 7, 200620 yr Hittade en intressant länk till angående choker. På denhär sidan kan man välja vapenfabrikat, sen kaliber, och sen olika choker. Och jävlar vad trånga choker det finns! ;D Som exempel: extra full har en sammandragning på 0.040! det trodde jag var värst, men nej nej. Det finns tydligen några som heter Turkey också och de var enda upp till 0.100! alltså dubbelt värre än extra full choke http://www.trulockchokes.com/chokesearch.asp
Publicerat April 7, 200620 yr Vad som är ett acceptabelt längsta hagelhåll varierar otroligt mycket beroende på var i världen man är,satt och diskuterade ringduvejakt med några engelsmän för ett par år sen och dom menade på att 45-50m inte är något konstigt i deras trakter.Amerikanarna skjuter gärna upp mot 50m också, inget konstigt alls i deras ögon. Hagelgeväret har kapacitet att döda varje gång på dessa avstånd och vad vi kanske egentligen skulle diskutera i den här tråden är vilken utrustning och jaktsätt som är lämpligast för att uppnå rätt effekt men då givetvis bara upp till 30m. Själv tror jag att den irrläran som menar att öppna borrningar och fina hagel har en del med dessa dåliga effekter att göra som diskuterats här. För egen del så är det trångt och US 1 som gäller,hade vi fått använda grövre så hade jag gjort det. /Micke Oj! Det var lite oväntat.. Helt klart är det så att en fullt trångborrad pipa håller ihop kärven så den mular ett vilt på upp emot 50 meter nästan.. Har själv skjutit ett smaldjur på 55 meter och det tog två steg efter skott så visst funkar det men funkar det varje gång? Icke! Sen finns en parameter till att ha i åtanke.. Hur många tränar på att krossa en lerduva i tex rakt sidskott på 45 meter? Jag själv har testat och vart smått imponerad efter att, med lite handledning, fått till svingen så pass att jag tog duvorna. Men avståndet kändes så sanslöst långt att när första duvan kom så tog jag ned bössan, sköt inte, kändes helt orealistiskt att försöka träffa på det avståndet! Men när kompisen som är en rätt driven sportingskytt talade om hur man skulle göra så tja fan det gick! Men hade den lerduvan varit en ringduva så icke, aldrig i helvetet att jag skjutit! Ok, man lär sig skjuta med trångborrningen och är supergiftig på 25-45 meters håll.. Så kommer rådjuret/kråkan/what ever på ...12 meter! Pröva att pricka en kaja i luften på 12 meter med en 22lr, det är ungefär samma sak nämligen. Rådjuret träffar man nog men till vilken nytta om man inte har möjlighet att skjuta hals/skallskott? Sen finns det väl en del rent skyttetekniska invändningar mot långa håll. Det kan tveklöst vara jag som har problem med det men när man svingar på något som går hyfsat fort och ffa på långt avstånd så blir framförhållningen/avståndet mellan riktpunkt och mål vid avfyring så pass lång att man i praktiken tappar kontakten med målet. Ruskigt knepigt faktiskt.. Säkert en träningssak men iaf.. Jag är en av dem som föredrar öppna borrningar, inte nödvändigtvis fina hagel dock många. Upplever att en 24 grams laddad trappatron är otillräcklig om kråkan är på 35 meters håll medan samma hagelstorlek funkar utmärkt om man har minst 28 gram hagel. När man står och skjuter mycket fågel på tippen tex eller ringduvor över bulvanerna så får man in fåglarna på det avstånd man önskar. En hårt trångborrad pipa då resulterar inte i något annat än ett onödigt försvårande av skyttet samt väl hårt skjuta fåglar. Rattar man i en cylinderborrning så ökar träffprocenten tveklöst men visst, avståndet som man kan skjuta på minskar något. Därför har man vid den jakten tex cylinderborrning i första pipan samt typ halv i andra för att nå fåglarna som kastat då man skjutit den första. Vid rådjursjakten så börjar man mer och mer närma sig ett kulskytte med hagelbössa tror jag om man rattar i för trångt. Man vet att man har goda möjligheter att döda ett rådjur på 45 meter men har man koll på möjligheterna att träffa samma rådjur givet att det rör på sig? Tror många är inne på en farlig väg om man börjar pilla där.. När sedan eftersöken är skitknepiga så tja det känns som en jävligt oacceptabel väg faktiskt.. Mvh!
Publicerat April 7, 200620 yr Kom på några till saker.. Rådjuret i skogen är ju lätt att spika avståndet till men kråkan i luften? Jag har testat lite granna att lasra fågel i luften när vi jagar. Rätt kul, sett folk piska på trut på 71 meters håll säkert i tron att den skulle trilla ned. Det är alltså ett betydligt svårare skytte på stora avstånd och det har jag inte hört ett ord om. Vidare så testade jag att mäta en fågel som jag bedömde som några få meter bara utom håll.. vet inte om lasermätaren fått hicka men jag tror jag fick avtåndet till 32 meter eller något! Ska göra ett nytt ryck med detta i sommar när truten kommer, kändes lite förvirrade sist och hade en usel avtåndsmätare åtminstonde när det gäller fågel i luften. Jänkarna som pangar på 50 meters håll.. Det är inte så att de i viss utsträckning använder kal 10? Har noll och intet kunskap om detta men jag vet att jag sett ngr bilder på gåsjakt i USA och tja fy fan säger jag bara. En gås som träffas klockrent av en hårt trångborrad samt hårt laddad hagelbössa på typ 15 meter är inte tjänlig som människoföda och då måste man åter fråga sig varför man jagar? Måste säga att jag blivit lite nyfiken på detta, en extremtrång tub i överpipan samt en kvart eller cylinder i under pipan.. kan det vara ngt? Äsch, giftigt som fan för man lär ju få "skjuta in sig" på 50 meters trutarna innan de börjar trilla och det känns inte helt ok.. Sen ytterligare en grej som jag funderar på.. Micke, om jag inte är helt felinformerad så har du en gång i tiden skjutit väldigt mycket sporting? Stämmer detta? Givet detta så har du efter all träning och tävling *avsevärt* lättare att träffa ett rörligt mål på långt avstånd. Hur många har det givet att jag har rätt? Jag skjuter väldigt mycket fågel varje år och tidvis en hel del lerduvor men jag måste säga att jag har svårt att träffa då hållen blir längre. Med all sannolikhet så träffar man betydligt oftare än vad man tror när man pillar på längre håll med allt vad det innebär. O shit va jag gick igång på detta då ;D :-[ ;D :- Mvh!
Publicerat April 7, 200620 yr Kom på några till saker..Rådjuret i skogen är ju lätt att spika avståndet till men kråkan i luften? Jag har testat lite granna att lasra fågel i luften när vi jagar. Rätt kul, sett folk piska på trut på 71 meters håll säkert i tron att den skulle trilla ned. Det är alltså ett betydligt svårare skytte på stora avstånd och det har jag inte hört ett ord om. Vidare så testade jag att mäta en fågel som jag bedömde som några få meter bara utom håll.. vet inte om lasermätaren fått hicka men jag tror jag fick avtåndet till 32 meter eller något! Ska göra ett nytt ryck med detta i sommar när truten kommer, kändes lite förvirrade sist och hade en usel avtåndsmätare åtminstonde när det gäller fågel i luften. Jänkarna som pangar på 50 meters håll.. Det är inte så att de i viss utsträckning använder kal 10? Har noll och intet kunskap om detta men jag vet att jag sett ngr bilder på gåsjakt i USA och tja fy fan säger jag bara. En gås som träffas klockrent av en hårt trångborrad samt hårt laddad hagelbössa på typ 15 meter är inte tjänlig som människoföda och då måste man åter fråga sig varför man jagar? Måste säga att jag blivit lite nyfiken på detta, en extremtrång tub i överpipan samt en kvart eller cylinder i under pipan.. kan det vara ngt? Äsch, giftigt som fan för man lär ju få "skjuta in sig" på 50 meters trutarna innan de börjar trilla och det känns inte helt ok.. Sen ytterligare en grej som jag funderar på.. Micke, om jag inte är helt felinformerad så har du en gång i tiden skjutit väldigt mycket sporting? Stämmer detta? Givet detta så har du efter all träning och tävling *avsevärt* lättare att träffa ett rörligt mål på långt avstånd. Hur många har det givet att jag har rätt? Jag skjuter väldigt mycket fågel varje år och tidvis en hel del lerduvor men jag måste säga att jag har svårt att träffa då hållen blir längre. Med all sannolikhet så träffar man betydligt oftare än vad man tror när man pillar på längre håll med allt vad det innebär. O shit va jag gick igång på detta då ;D :-[ ;D :- Mvh! Du har så rätt såå... avståndsbedömning e svårt. Och att skjuta i flykten på långa håll är en teknik. Men man lär sig efter mycket träning. Så för den "professionelle" kanske det här med långa håll är något. Men för den ovane knappast något att pröva på. Sen kan man ju fråga sig dethär med att skjuta på stillastående mål då på långa håll och supertrånga choker då är det väl främst siktandet som blir svårt. Blir ju nästan på tal om att lägga kikare på hagelbössan. Sikta själv på en sittande kråka på 50-60m på fri hand. skulle bli mycket lättare med kikare då. Sen sist men inte minst... rekylen är mycket kraftigare anser jag, som har 12/89, än vanlig 12/70. Men det är en vanesak som allt annat. Mycket träning är nog botemedlet. Liten parentes: har märkt att man ska ha ganska så full choke när man skjuter med 12/89 på långa håll. Jag har full choke, men de som har extra full choke har mycket bättre träffbilder! Så det skulle nästan vara rekommendation att beställa någon av Turkey chokerna. Och när man köper ny bössa så får man ju bara med ett antal "vanliga" choker. Hur många skulle då beställa special supertrång choke? Knappast många... vilket leder till att 12/89 kanske inte går att skjuta med på så långa håll.
Publicerat April 7, 200620 yr Jänkarna som pangar på 50 meters håll.. Det är inte så att de i viss utsträckning använder kal 10? Har noll och intet kunskap om detta men jag vet att jag sett ngr bilder på gåsjakt i USA och tja fy fan säger jag bara. En gås som träffas klockrent av en hårt trångborrad samt hårt laddad hagelbössa på typ 15 meter är inte tjänlig som människoföda och då måste man åter fråga sig varför man jagar? Naturligtvis kan det inte vara meningen att skjuta sönder viltet. Jag tror att en orsak till att man använder tunga laddningar och t.o.m. kaliber 10 i USA är lagstiftningen, som gör att studsare är förbjudna på många ställen, pga faran för utomstående. Att skjuta i flykten på 50 meter låter ju något vansinnigt, och alldeles säkert är det i allmänhet svårare att få in en bra träff på 50 meter mot 30 meter, också på orörliga mål. Men allt hänger ju ihop med träffbilden och kraften, vet man att man har bra täckning och fart på hagelsvärmen på 50 meter, och är säker på att man får in träffen, så är det väl bara att tuta och köra. Att det blir hamburgare om man skjuter nånting på 15 meter med en sån laddning är en annan sak... då måste man låta bli att skjuta.
Publicerat April 7, 200620 yr Sen ytterligare en grej som jag funderar på.. Micke, om jag inte är helt felinformerad så har du en gång i tiden skjutit väldigt mycket sporting? Stämmer detta? Givet detta så har du efter all träning och tävling *avsevärt* lättare att träffa ett rörligt mål på långt avstånd. Hur många har det givet att jag har rätt? Jag skjuter väldigt mycket fågel varje år och tidvis en hel del lerduvor men jag måste säga att jag har svårt att träffa då hållen blir längre. Med all sannolikhet så träffar man betydligt oftare än vad man tror när man pillar på längre håll med allt vad det innebär. O shit va jag gick igång på detta då ;D :-[ ;D :- Mvh! Det stämmer,har skjutit för landslaget under flera år och blev Svensk mästare i Sporting 1997. Skytte med hagel på långa håll är precis som du skriver mycket svårt och är inget som går att göra med "känsla" handlar bara om teknik och har mer med kulskytte att göra egentligen,är dock efter man lärt sig det inte svårare än något annat hagelskytte. /Micke
Publicerat April 8, 200620 yr Usch... :'( Nu blir jag så där avundsjuk igen > Alltså, du lär således vara en ruskigt duktig hagelskytt och så skriver du Swedish Rifleman, No shotgun shit eller något liknande.. eller gjorde iaf förut i dina inägg.. Du är ju en sån där snubbe som man ska fästa nosring på och släpa ut på skjutbana och få goda råd av ju! Varför har du ruttnat på hagelbössan? Mvh!
Publicerat April 8, 200620 yr Nej Nej!Bara fler som upptäcker hur dålig effekt det är på rådjur och som upptäcker hur smidigt det går med studsaren på all klövviltsjakt 8) MVH/Jocke Mitt tycke är att man bör gardera sig på passet.. Är läget bra så släpper jag inte förbi ett rådjur utan att skjuta med hagelpiporna, men är hållet för långt så bör kulan användas istället.. Med drillingen är man ju relativt garderad för ett rådjurspass... Lägger nedan några bilder på en rådjursplåt, med vilken jag har lite testat mig fram till passliga smällar i hagelbrakaren... Den halvfärdiga plåten... Den täckningen är skjuten med förbättrad cyl. och rottweils 12/70 36 gram 3,7 mm, hållet är 30 steg...
Publicerat April 9, 200620 yr Mitt tycke är att man bör gardera sig på passet.. Är läget bra så släpper jag inte förbi ett rådjur utan att skjuta med hagelpiporna, men är hållet för långt så bör kulan användas istället.. Med drillingen är man ju relativt garderad för ett rådjurspass... Lägger nedan några bilder på en rådjursplåt, med vilken jag har lite testat mig fram till passliga smällar i hagelbrakaren... Den halvfärdiga plåten... Den täckningen är skjuten med förbättrad cyl. och rottweils 12/70 36 gram 3,7 mm, hållet är 30 steg... JaJa det går ju klart att mötas på halva vägen ;D Men hällre en smäcker kombi än en drilling då Även jag föredrar kulvapen på rådjur. Men det betyder inte att de inte dör på ett utmärkt sätt med hagelvapen.Det som är problemet egentligen är att vissa skjuter i fel lägen på rådjur med hagelbössan, och då blir det ofta svåra eftersök eller bortförklaringar, det är dock inte själva hagelbössans fel utan dess ägare. Så jag tycker nog man kan konstatera att det går att skjuta rådjur med hagel utan tvekan och att man inte bör förbjuda hagelvapnet eller sätta 2m avstånd som max. Jag har inte sagt att det inte Går att skjuta ett rådjur med hagel. har bara sagt att JAG tycker att kula är mer pålitligt! MVH/Jocke
Publicerat April 9, 200620 yr Varför har du ruttnat på hagelbössan?Mvh! Oj.. det är flera faktorer som spelar in..skulle kunna skriva sida upp och sida ner om mina ideer och tankar....tror att det blir för mycket text :- Mycket kort så av familjeskäl-ekonomiska skäl-tröttnat- och framför allt hagelgeväret som ett sämre alternativ till kulvapen på jakt, och då menar jag all jakt och allt vilt. /Micke
Publicerat April 10, 200620 yr Mycket kort så av familjeskäl-ekonomiska skäl-tröttnat- och framför allt hagelgeväret som ett sämre alternativ till kulvapen på jakt, och då menar jag all jakt och allt vilt. AMEN!!!!! MVH/Jocke