Jump to content

Fiske Säsong 2010

first_clas

Recommended Posts

first_clas

Nu börjar man få sitt damp efter jakten, och grymt sugen på damma i en 40grams toby och bara njuta av fisket är igång!

När börjar HÖ göra sig besvär att åka ut för om man bor i Gällivare trakten? tydligen bor jag 1 mil ifrån ett ok ställe för vara här uppe för just HÖ..Men isarna ligger ännu i mindre bäckar och älvar,så mest nyfiken om dom stigit redan eller är i fullgång samtidigt med isarna far..?

Vet kalix älven har redan gett flugfiskarna(HPDA JANNE) någon vilsen själ till fisk -_-

Iår ska man testa åka ner med en trolling båt till Sorsele samt vara likt en pirat i Stora lulevattnet...

• Replies 224
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• lsjonsson

60

• karelsk blandning

35

• first_clas

29

• Nils l

27

first_clas
Jag vet som inte det där med trolling. Att sitta på pass en hel dag, inget för mig.

inte jag heller blir och testa nu...Du känner väll till uven misstänker jag? Enligt utsagor ska bumlingarna komma då...Men som sagt är båtarna väldigt små och begränsade med möjligheter,blir väl mest fara fram och åter för slippa trassel och fel djup.. :rolleyes:

karelsk blandning

jo nu är det bara vänta tills isarna far och man kan åka och testa om det går att få någon lax.

first_clas

Jo såg älvarna börjar ge med sig nu!! kollat räktforsen,matkakoski,linaälv och kalixälv (ängesån) mest..

ska bli skönt,far ner söder ut imorron och får vi se hur pass öppet det är då

Där jag brukar starta min fiske säsong Krondiket Skellefte Älven har rivit nu och är öppen kring Lejonströmsbron där det går bra att vada ut för att lura Lax o Havsöring. Blir kanske premiär i helgen.

Kågeälven har börjat att riva på vissa sträckor men lite för tidigt än. Har ingen koll på Byskeälven.

HPDA Janne

Blir nog ut på lördg och testa grejerna bland isflaken i torneälven.

Hoppas på prickig fisk :) Gäddan är väl de

Ska testa nya linan på flugspöt.

Kommer med rapport på kvällen.

Skitfiske på er

first_clas

Var och köpte 2 nya spön, 1st 10-30g och ett spinnspö på 15-45grams som min Ambassaduer 5600 ska vara på, Var på blixtsport och kikade,såg älven var helt öppen och säkert havsöringsfisket fullt igång lät det som,loto spinnarna var slut sålda och tubflugorna utplockade..

Fasen vad man är sugen på komma hem och börja sina 1000 kast per lax :D;)

Någon som fått nått i Norrlands länen?

karelsk blandning

nå tycker jag det låter ut tidigt att börja fiska lax redan.

här har då inte älven öppnat mycket ännu men jag vet att det är taget öring på sina ställen redan.

vad var det för tuber du var intresserad av jag har en låda färdigbundet??

miss_winchester
Nu börjar man få sitt damp efter jakten, och grymt sugen på damma i en 40grams toby och bara njuta av fisket är igång!

När börjar HÖ göra sig besvär att åka ut för om man bor i Gällivare trakten? tydligen bor jag 1 mil ifrån ett ok ställe för vara här uppe för just HÖ..Men isarna ligger ännu i mindre bäckar och älvar,så mest nyfiken om dom stigit redan eller är i fullgång samtidigt med isarna far..?

Vet kalix älven har redan gett flugfiskarna(HPDA JANNE) någon vilsen själ till fisk :P

Iår ska man testa åka ner med en trolling båt till Sorsele samt vara likt en pirat i Stora lulevattnet...

Vars i Sorsele ska du trolla?

first_clas
nå tycker jag det låter ut tidigt att börja fiska lax redan.

här har då inte älven öppnat mycket ännu men jag vet att det är taget öring på sina ställen redan.

vad var det för tuber du var intresserad av jag har en låda färdigbundet??

ja slutet av maj börjar juh närma sig,men skicka en bild här eller via pm så är jag nog intresserad av gul färgade saker till HÖ och Lohi :P

Vars i Sorsele ska du trolla?

Överstjuktan hade man planerat in. här i Maj man får som bäst här uppe och blir prova trolla men vet ej om det är min grej att sitta och stirra på ett gäng spön,men ska den store upp tror jag man får prova sig fram..

karelsk blandning

ja ska kolla nån dag vad det är för tuber jag har kvar sen förra sommaren.

jag använder mest svarta tuber men även svarta med rött eller gult och det har fungerat rätt bra.

lsjonsson
ja ska kolla nån dag vad det är för tuber jag har kvar sen förra sommaren.

jag använder mest svarta tuber men även svarta med rött eller gult och det har fungerat rätt bra.

...och glöm inte bort att du ska lära mig att fiska lax med tub fluga också. :rolleyes:;):lol:

karelsk blandning
...och glöm inte bort att du ska lära mig att fiska lax med tub fluga också. :rolleyes:;):lol:

jo vi ska ta en fiske tur så fort det börjar stiga fisk i älven jag har nog kvar tuber så jag klarar mig några svängar iaf.

MichaelaFridell

Kom ner hit någon gång framöver så skall vi nog kunna dra lite lax du och jag. Bombarda och tubfluga nedanför golfbanan vid omberg. Kärlek!

lsjonsson
jo vi ska ta en fiske tur så fort det börjar stiga fisk i älven jag har nog kvar tuber så jag klarar mig några svängar iaf.

Det låter bra Tobbe! -_-

MichaelaFridellPostat Idag, 17:52 QUOTE (lsjonsson @ May 2 2010, 17:06 ) post_snapback.gif...och glöm inte bort att du ska lära mig att fiska lax med tub fluga också. :rolleyes::lol:;)

Kom ner hit någon gång framöver så skall vi nog kunna dra lite lax du och jag. Bombarda och tubfluga nedanför golfbanan vid omberg. Kärlek!

Vi kommer ner ca 10 dagar i sommar runt 31/7 till fruns systerdotters bröllop i Kungsbacka. Vi ska bo i en kompis stuga utanför Gbg. Bröllopet blir förlagt där för att det ska vara ungefär lika långt från både England och Norrbotten. Vilken årstid hade varit bäst då? Jag vet inte hur många timmar jag la på Vättern medan jag höll till på "Ölaberget" men inte f*n blev det någon lax el. röding för det. :lol:

Det gick år många pilsner också. B)

karelsk blandning

får jag också hänga med och fiska lax.

lsjonsson blev det att testa flugorna jag skickade åt dig förra sommaren.

lsjonsson
får jag också hänga med och fiska lax.

lsjonsson blev det att testa flugorna jag skickade åt dig förra sommaren.

Nej, det blev det inte fr det blev mer rehab än vad jag hade räknat med men det har gett resultat men något sprinagnde bland stenblocken blir det inte tal om för min del.

karelsk blandning
Nej, det blev det inte fr det blev mer rehab än vad jag hade räknat med men det har gett resultat men något sprinagnde bland stenblocken blir det inte tal om för min del.

men då har du kvar dom till sommarens fiske och du har ju en stor rulle med mycket lina så du kan ju släppa dom till nästa vik och ta in dom där.

MichaelaFridell
Det låter bra Tobbe! :lol:

Vi kommer ner ca 10 dagar i sommar runt 31/7 till fruns systerdotters bröllop i Kungsbacka. Vi ska bo i en kompis stuga utanför Gbg. Bröllopet blir förlagt där för att det ska vara ungefär lika långt från både England och Norrbotten. Vilken årstid hade varit bäst då? Jag vet inte hur många timmar jag la på Vättern medan jag höll till på "Ölaberget" men inte f*n blev det någon lax el. röding för det. :rolleyes:

Det gick år många pilsner också. ;)

Nja, fisket börjar väl dra igång först i september och håller på till januari har jag för mig..

Men, jag kan ställa av dig i ett par dagar så kan du nöta på och hoppas på lax lite tidigare.

Skall du ändå till Kungsbacka så gör det ingenting om du svänger förbi och säger hej tycker jag :lol:

Tobbe. Du är oxå välkommen!

lsjonsson
men då har du kvar dom till sommarens fiske och du har ju en stor rulle med mycket lina så du kan ju släppa dom till nästa vik och ta in dom där.

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! :D Ambassadur 10000 C. :D

Nja, fisket börjar väl dra igång först i september och håller på till januari har jag för mig..

Men, jag kan ställa av dig i ett par dagar så kan du nöta på och hoppas på lax lite tidigare.

Skall du ändå till Kungsbacka så gör det ingenting om du svänger förbi och säger hej tycker jag :D

Ok! Jaja, man kan ju alltid stå och veva och hoppas på en lax el. 2. Om inte annat så kanske man kan få någon gädda med en vikt över 10 kg. Det är som en jäkla spärr för mig. Hur många som jag har fångat i Bunnsjöarna under 10 kg vet jag inte. <_<

Tack för inbjudan! Jag ska lägga in det i minnet. :wub:

HPDA Janne

Var och testa idag gick ett par km uppströms och fiskade när jag vände ner igen så kom islossnigen igång lönlöst å fiska efter det.

Man fick ju nå idag bli BLÖT.

Verkar bli en lugn islossning iår.

Nya tag nästa helg tror jag om man får tid me det.

karelsk blandning

Skall du ändå till Kungsbacka så gör det ingenting om du svänger förbi och säger hej tycker jag ;)

Tobbe. Du är oxå välkommen!

börjar fisket först i september det lät ut sent tyckte jag men det kanske är andra fiske tider där hos dig inte är det omöjlig att man kommer ner och fiskar för jag har funderat länge på att åka och pröva fiska nån annanstans än här.

nu syns det att det börjat röras i isarna så nu är det bara ca 1 månad kvar innan laxarna börjar stiga så lsjonsson nu är det dags att se över grejerna och ta isär rullen och smörja upp den.