Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiske Säsong 2010

Featured Replies

Publicerat
Jag köpte doggerlina till havsöringfiske på 1000 eller 10000 m spolar när jag var ung. Den var gjord för att bo nät med och var seg och töjde sig säkert 20% innan den small av. En riktig skitlina egentligen men billig och det var huvudsaken då man bytte lina var tredje till var femte dag. Jag tror inte att den linan existerar längre. Numera kör jag med Trabucco T-force, den starkaste och mest knuttåliga lina jag hittat.

Ok! Ja, den töjde sig lite mycket och ville gärna resa sig på multirullar.

Vattenläget i Bondersbyn ovan- & nedanför bron är extremt högt. Vid Månsbyn efter E4:an så är det bara 50-60 cm kvar till vattnet är uppe på E4:an.

post-144-1274624595_thumb.jpg

post-144-1274624635_thumb.jpg

• Svar 224
  • Visningar 35,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

hur är det att fiska i grumligt vatten?hade tänkt ut på älven men ser att det är så grumligt..gör det nå för typ öring?

Publicerat
hur är det att fiska i grumligt vatten?hade tänkt ut på älven men ser att det är så grumligt..gör det nå för typ öring?

En färggladare spinnare eller fluga så borde det göra susen...  :blush:

Själv ska jag iväg och fiska imorrn!  :rolleyes::blush:

Publicerat
  • Författare

jag har haft dåligt i det,men när det går tillbax och blir klarare och lägre vatten som det är här nu är det bästa tiden!

togs några över 4 kilo igår på motståndar sidan..fick en bäcköring på ca 4hekto på en 28grams toby <_< då är man på hugget för vara lika stor ^_^

Publicerat

Kompisen fick sin öring när de va grumligt men med riktigt färggran fluga.

Nu var vattent uppe i 5,14 i matka.

Hoppas att det ligger kring 4,5-4,6 på onsdag när fisket börjar igen efter uppehållet.

Publicerat
Bild0066.jpg

Snyyygt Dansken :rolleyes:

Mvh.

Publicerat

Var ute en sväng o fluga gädda fick en en pump som vanligt men som sagt det är alltid kul när man får något :mad:

post-906-1274893686_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat

Har varit dåligt med fisket på sistone så härrom kvällen gick jag ner till ån och drog några kast. 3 sumpgäddor på 10 kast, sen gick jag hem

Publicerat

Fluga efter gädda är jäkligt skoj :-)

Drog denna i skärgården för ett par helger sedan..

Snart kan man börja köra bland natebollarna i Mälaren...

//JP

post-2080-1274966872_thumb.jpg

Publicerat
Fluga efter gädda är jäkligt skoj :-)

Drog denna i skärgården för ett par helger sedan..

Snart kan man börja köra bland natebollarna i Mälaren...

//JP

Det kan man ju kalla gädda :lol: som du sa otroligt skoj :D

Mvh.

Publicerat

Plötsligt händer de :D

Åkte ut vid 1tiden på dan fiskade hela dagen, hade nog ett hugg vid 6tiden på kvällen.

Byte fluga vid 11tiden på kvällen skulle dra en sista repa efter älven innan jag sku åka hem.

Fick ett hugg vid forsnaken dra ur ca 30-40m lina och vänder upp efter älven lägger sig ca 6m ifrån mig och ligger där och tjurar.

Efter ca 15-20min får jag upp den EN LAX PÅ 10,7KG.

Fan va fint man har sovit inatt.

Bilder kommer senare.

Skit fiske på er alla

Publicerat

Kommer ni till Mörrumsån så kan jag visa runt er då jag bott och fiskat här i många år. Bästa fångsten förra

året var en öringhona på 85 cm början av september, C&R såklart :D

Flugfiske då såklart... :D

Rekommenderar sensommar/höstfisket efter havsöring mest

Publicerat
Plötsligt händer de :D

Åkte ut vid 1tiden på dan fiskade hela dagen, hade nog ett hugg vid 6tiden på kvällen.

Byte fluga vid 11tiden på kvällen skulle dra en sista repa efter älven innan jag sku åka hem.

Fick ett hugg vid forsnaken dra ur ca 30-40m lina och vänder upp efter älven lägger sig ca 6m ifrån mig och ligger där och tjurar.

Efter ca 15-20min får jag upp den EN LAX PÅ 10,7KG.

Fan va fint man har sovit inatt.

Bilder kommer senare.

Skit fiske på er alla

Kul att de äntligen lyckas för dig med flugspöet....Nu är det bara å fortsätta å slå rekordet!

Publicerat

Ska jobba i Niemisel i sommar men känner inte riktigt till vattnena därikring. Råne lär ju ska vara bra! Jag är ute efter småkrokiga vatten som "sticker och far", lämpliga för min lätta utrustning - kör enhands.

Tar gärna emot tips från Norrbottningarna här! (edit: och andra som har varit där i trakterna!)

Publicerat

Var ut igår igen och fick en fin öring på 3,2kg och tappade en öring.

Laxen lyste med sin frånvaro :D

Snart ska man ut igen och fiska får se om det är mycket folk vid älven på fredag var vi 10st som samsades om 3 fiskeplatser igår va jag ensam.

Fan va skönt å ha spräck nollan har gått lax tom i flera år med flugspö.

Skitfiske på er

Publicerat
Ska jobba i Niemisel i sommar men känner inte riktigt till vattnena därikring. Råne lär ju ska vara bra! Jag är ute efter småkrokiga vatten som "sticker och far", lämpliga för min lätta utrustning - kör enhands.

Tar gärna emot tips från Norrbottningarna här! (edit: och andra som har varit där i trakterna!)

Vad är Du ute efter för fiskarter? Harr finns i råneälven bättre längre upp än ner. Gös finns i några av sjöarna som älven rinner igenom. Inplanterat finns i flera sjöar bland andra stora stenträsk och stjikuträsket det senare kan ibland leverera riktigt fina öringar på fluga. Gädda och abborre finns rikligt på många ställen längs älven. Mynningen har alltid varit ett gäddparadis. Lax sparsamt men går att få. Du behöver inte åka långt från Niemisel för att ha riktigt bra harrfisken.

Publicerat

Nu är min magiska helg över :blush:

Fredag Lax på 10,7

Lördag Öring på 3,2

Söndag Öring på 3,4

Och allt på flugspö.

Skitfiske på er

Publicerat
Nu är min magiska helg över :(

Fredag Lax på 10,7

Lördag Öring på 3,2

Söndag Öring på 3,4

Och allt på flugspö.

Skitfiske på er

Grattis Janne! :D Foton?

Publicerat
  • Författare
Nu är min magiska helg över B)

Fredag Lax på 10,7

Lördag Öring på 3,2

Söndag Öring på 3,4

Och allt på flugspö.

Skitfiske på er

Synd du inte tog dom på ambassadeur :lol:

Publicerat
Grattis Janne! :blink: Foton?

Tackar

Ska testa få fram bilder men det är inte lätt när andra har dom i deras kameror :ph34r:

Har öringarna på mobilkamera

Och laxen finns på en annan mobil

Publicerat
Synd du inte tog dom på ambassadeur :blink:

HAHA Inget ryckfiske här inte eller menar du med drag?

När ska du testa fisket i den här delen av sverige?

Publicerat
Tackar

Ska testa få fram bilder men det är inte lätt när andra har dom i deras kameror :blink:

Har öringarna på mobilkamera

Och laxen finns på en annan mobil

Ok! Det låter bra det Janne! :ph34r:

Publicerat
Vad är Du ute efter för fiskarter? Harr finns i råneälven bättre längre upp än ner. Gös finns i några av sjöarna som älven rinner igenom. Inplanterat finns i flera sjöar bland andra stora stenträsk och stjikuträsket det senare kan ibland leverera riktigt fina öringar på fluga. Gädda och abborre finns rikligt på många ställen längs älven. Mynningen har alltid varit ett gäddparadis. Lax sparsamt men går att få. Du behöver inte åka långt från Niemisel för att ha riktigt bra harrfisken.

Harrpinnen är ju en riktigt rolig flug-fiske fångst! Och en totalt underskattad matfisk i mina ögon. Dra upp en, fräs på en, avnjut en å gärna en liten knapp till! Skämt åsido, jag är nog mest sugen på öring/laxen å vet du några bra sträckor längs Råne (eller biflöden) så hojta till! Gös har jag faktiskt aldrig fånga så hä skull vart fint! Inkokt mä finpären hä smak dä!

Publicerat
Harrpinnen är ju en riktigt rolig flug-fiske fångst! Och en totalt underskattad matfisk i mina ögon. Dra upp en, fräs på en, avnjut en å gärna en liten knapp till! Skämt åsido, jag är nog mest sugen på öring/laxen å vet du några bra sträckor längs Råne (eller biflöden) så hojta till! Gös har jag faktiskt aldrig fånga så hä skull vart fint! Inkokt mä finpären hä smak dä!

Laxfiske satsar jag nog hellre på kalix eller torneå älv eller varför inte ängesån istället. Jag har kompisar som fiskar längs råneälven men det krävs en hel del lokalkännedom och den får man skaffa sig själv. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med laxfisket då jag själv inte lagt någon tid på det efter råneåälv och hellre fiskar röding och öring än lax. Öringen har minskat katastrofalt i skogslandet i strömmande och det finns inte många platser där man kan få dessa i några större storlekar. De säkraste korten för öring i strömmande är väl nedströms kaitumfallet och vid jaurekaska samt i några forsar som rinner in i ritsemjaure och även på några platser längs lilla luleälven.