Jump to content

Är polisens FAP nu spikad?

Recommended Posts

Har följt den här diskussionen lite på håll men nu tänker jag lägga mig i lite. Det känns som om ni som jobbar till vardags inom t ex Jägareförbundet är väldigt mycket mer förlåtande och förstående till all byråkrati jämfört med folket ute i landet, lite hjärntvättade rent av;)

Jag retar precis som övriga har på det där med kontaktmännen och utrustning, samt att folk som inte vet ett dugg om jakt och eftersök skall ha åsikter om hur det ska gå till.

Folk som håller på mycket med hundar och eftersök vet nog vilka kläder och prylar som behövs för att klara av eftersöket, jag menar har man en väst med alla grejor lättåtkommligt och på sin plats så ska man kränga på sig en väst ovanpå det och en löjlig mössa, även hunden ska man tydligen kränga på ett löjligt halsband fast min hund redan har ett betydligt bättre reflexhalsband.

Fattar inte varför det skall ställas så mycket krav på eftersöksjägarna, enligt min mening hade det räckt med att de varit godkända av polisen och sedan rapporterat in eftesöken så som det är tänkt att det göras framöver sedan hade man fått pengarna. Eftersöken sker ju fortfarande på frivillig basis, kan man inte så överlåter man ju det till någon annan. Ersättning är ju inte direkt lön utan mer en symbolisk ersättning. Det hade ju varit en annan sak om jägaran varit anställda av polisen och det skulle betalas timlön till jägarna som är anställda.

Nej, lite mindre byråkrati och lite mer tacksamhet till de som ställer upp.

Micke: Alla län anser att deras lösning är den optimala och problemet är inte lösningarna i sig, snarare det svåra i att göra ett regelverk som passar alla organisationer och landsändar.

Att regelverket är krångligt och onödigt i delar kan jag ställa upp på. Men vi visste innan att lagändringar och ersättning skulle innebära krav och regelverk, det kan knappast komma som en överraskning. Jag står fortfarande fast vid att jag är en smula förvånad över att vi lyckats skala bort så mycket tok som vi faktiskt gjort.

Att folk är förbannade och hotar med avhopp eller strejk rör inte polisen i ryggen. De vet lika väl som du och jag att det står massor av nya hugade spekulanter i kö för att få vara med. Som jag sagt tidigare, vi har helt enkelt ett riktigt kasst förhandlingsläge.

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga på slutet men är inte eftersöket beslutat av polis är det inget uppdrag och då finns inga som helst befogenheter. Lagtexten ger polisen rätt att fördela uppdrag med speciella befogenheter men om de inte beslutar ser jag ingen möjlighet att göra annat än gamla vanliga §40 - avlivningar eller jakt på egen mark.

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Daniel Ligne

26

• N S

22

• Carl Corro

14

• 338an

6

Daniel Ligne

Förlåtande, avtrubbad eller vad man nu vill kalla det kan mycket väl vara relevant. Men, man måste också ta med i beräkningarna att vi som suttit med i denna process vet hur skrivningarna såg ut från början, vet du det? Har du någon känsla för hur många tokigheter vi rensat bort?

Jag sitter som ansvarig för hela landets eftersöksorganisation och har dagligen kontakt med polis och eftersöksjägare där det inte fungerar eller missbrukas. Det ger onekligen i alla fall mig en viss förståelse för att man måste ha en del regler. Jag skulle kunna skriva en tjock bok om alla helt hårresande dumheter som eftersökjägarna ställer till med.

Jag blir också nästan lite full i skratt när man retar upp sig på den här mössan. Är den det stora problemet med FAPén måste vi väl ha lyckats rätt bra? Jag måste också bli lite imponerad av din pliktkänsla. Personligen hade jag lämnat kepsen hemma om jag blev utkallad en sommarnatt... :D

När det gäller ditt förslag så faller väl det på att de ska godkännas av polisen? Vilka är det som skrivit FAPén? Hur frustrerad man än är över regelverk så minskar knappast regelverken i vårt samhälle och vi kan knappast önska oss att bara jägarna skulle få bestämma över en stalig angelägenhet som bekostas av skattemedel, det är nog en utopi. Jag är heller inte säker på att det skulle bli mindre regler om jägarna själva fick bestämma. Har du läst remissvaren från vår egen organisation och vet du hur gärna väldigt många vill in i organisationen?

Mössan har nog blivit symbolen för som vissa av oss tycker onödig regler i FAPen som uppenbarlig inte kommer att följas till punkt och prickar :D

Förlåtande, avtrubbad eller vad man nu vill kalla det kan mycket väl vara relevant. Men, man måste också ta med i beräkningarna att vi som suttit med i denna process vet hur skrivningarna såg ut från början, vet du det? Har du någon känsla för hur många tokigheter vi rensat bort?

Jag sitter som ansvarig för hela landets eftersöksorganisation och har dagligen kontakt med polis och eftersöksjägare där det inte fungerar eller missbrukas. Det ger onekligen i alla fall mig en viss förståelse för att man måste ha en del regler. Jag skulle kunna skriva en tjock bok om alla helt hårresande dumheter som eftersökjägarna ställer till med.

Jag blir också nästan lite full i skratt när man retar upp sig på den här mössan. Är den det stora problemet med FAPén måste vi väl ha lyckats rätt bra? Jag måste också bli lite imponerad av din pliktkänsla. Personligen hade jag lämnat kepsen hemma om jag blev utkallad en sommarnatt... :D

När det gäller ditt förslag så faller väl det på att de ska godkännas av polisen? Vilka är det som skrivit FAPén? Hur frustrerad man än är över regelverk så minskar knappast regelverken i vårt samhälle och vi kan knappast önska oss att bara jägarna skulle få bestämma över en stalig angelägenhet som bekostas av skattemedel, det är nog en utopi. Jag är heller inte säker på att det skulle bli mindre regler om jägarna själva fick bestämma. Har du läst remissvaren från vår egen organisation och vet du hur gärna väldigt många vill in i organisationen?

Daniel Ligne

Kan du ge ett enda exempel på ett regelverk inom eftersöksjakten som ens är nära att följas till punkt och pricka? :D

Det var ju inte så att det gamla regelverket ens var känt ute bland de som gjorde eftersöken, än mindre följdes...

Tja... som jag känner det så kommer jag köra på som innan.. så länge ingen säger att jag inte får göra si eller så...

Har inte mött någon kontrollant ute i skogen än o jag är nu 45 år o jagat sen jag kunde gå...

Tänkte på en grej..

Vad blir påföljden om jag tappar benreflexerna?

Kepsen lär nog blåsa bort fort...

Sen är frågan hur lång hals jycken har.. man måste få plats med mycket där nämligen... pejlar, reflexflärpar, spårhalsband och nu det nya relfexhalsbandet.

Ytterligare en sak... den häringa utbildningen "arbete på väg" och den skyddsutrustningen va det väl lag på oxå..?

Den bryter jag o många mot redan... eftersom det alldrig kom ut tillräckligt med varsel-tält, lampor, blixtljus osv..

Fanns visst inga pengar o det är ju förståligt när ett kitt gick på 3-4000:-

Om någon inte gillar mitt sätt så får de väl peta mig ur organisationen dårå.

Ang de där med konktman endast i undantagsfall får göra eftersöket...

Många undantag bliré... ;)

Daniel Ligne

NS: I proppen står det att "förkorta viltets lidande är överordnat t ex markägares jakträtt mm". Jag kan omöjligt se att en glömd strumpebandshållare eller lite egna initiativ skulle kunna leda till någon påföljd, bara du kan motivera att det du gjort gjordes för att förkorta lidande. Så tuta och kör.

Kom på en grej...

Nu när FAPn är spikad och igång sen 1/7 så bryter samtliga eftersökare i landet mot reglen om klädkod...

Hur bra blev det...??

För man igenom ett regelverk så är det väl bäst att alla inblandade har möjligheten(tillgång till utrustning)att följa den när den går i drift...

Daniel Ligne

Man hade nog att välja på ett halvårs upphandling eller lite smidighet. Personligen tycker jag det var bra att de fick ut några riktlinjer, om än överbyråkratiska, snabbt och att de tar lite lätt på klädkoden...

Om inte annat så kanske ett tecken på hur noga man är med kepsbärandet. Jag tror som sagt att det blir rätt ont om kontroller ute i dina småländska granplanteringar kalla och regniga vinternätter. Faktum är att jag aldrig hört talas om någon som helst kontroll av efterlevnaden av detta regelverk, någonsin. Skickar man sedan med ett hundhalsband tycker jag det är åtminstonde ett form av kvitto på att hunden är viktig och att de bryr sig. Man får se det från den ljusa sidan...

Har ett exempel från häromdagen med grisolyckan.... lixom bra för att..

Tysk turist som körde på suggan.

Förbipasserande som bor i området ringer en jägare i närheten som han känner.

Jägaren uppmanar honom att polisanmäla vilket görs.

Förbipasseranden säger till polisen att jägare är på plats.

Jag får samtalet från jägaren som oxå säger att det är polisanmält osv.

Åker dit och hunden letar upp grisen, jag skjuter den sen kör vi till den vi tror är markägaren där.

Tydligen grannen till honom som har jakten precis där och vi äverlämnar grisen.

Tyskarna undrar över försäkringar m.m, jag måste ju ha ett ärende nummer oxå så jag ringer upp LKC.

Lite förvirring först innan tjejen hittar rätt händelse, som inte har någon bil reggad på olyckan eftersom förbipasserande anmält. Jägarens namn fanns oxå med i rapporten och ingen annan har ringts ut.

Förklarar läget, grisen är avlivad, att det är en nissan micra o det tyska reggnummret osv, och får ärendenummret o tyskarna får det oxå ifall de inte skulle få polisanmälan skickad.

Frid o fröjd..

La in rapporten på NVR o ser att nu har man ändrat formuläret.

Allt datumifylladet är nertaget o de är ju bra.

Man ska ange om polisen godkänt platsbesök eller eftersök och vem som isåfall tagit beslutet..

Lite knasigt i detta fallet för ingen polis har ju varken beslutat om eftersök eller platsbesök...

Beslutet tog ju jag..... jag kan inte ange att jag själv har beslutat om eftersök.

Eller att platsbesöket vilket det iofs inte skulle blivit eftersom grisen sågs lämna platsen.

Att det har övergått i eftersök går inte ange heller.

Fast tanken är väl att man ska ringa LKC o få ärendet ändrat från det ena till det andra..

LKC har väl o göra ända antar jag..?

Kommer bara ihåg tjejens förnamn och för att komma vidare i rapporten så är jag tvingad att ljuga...

Ange att det beslutats om eftersök och sätta dit tjejens förnamn på vem som belsutat detta..

Hur rätt blir det???

Sen har jag som vanligt inte koll på exakta tider eller va folk heter... fick bli lite hittepåtider och ?? o några förnamn som vanligt....

Ja, ja...jag va ju utan uniformen o inte lämnade jag över o informerade till annan kontaktman när jag gick på eftersöket.

Hade ju Jägaren med och 6 tyskar som stod vid den krockade bilen som backupp.. :D o de visste nog var vi va, tror jag...

Hur mycket regler o paragrafer han jag bryta mot i den där FAPn den här gången ?? ^_^:D

Daniel Ligne

NS: Någon egentlig praxis har vi väl inte ännu och den kommer säkert att variera såväl över tid som rum. Vi är ju också utlovade en utvärdering av regelverket efter ett år så vi får säkert en del justeringar ganska snart.

Grunden tycker jag alltid måste vara viljan att göra rätt. I det här fallet blev det extremt rörigt och kanske skulle du ringt vakthavande för säkrhets skull innan du gav dig ut i spenaten. I många län har man en speciell linje (nummer) för akuta ärenden av den där typen från eftersöksjägarna.

Nu gjorde du allt rätt utifrån viltets lidandeperspektivet och jag har mycket svårt att se att någon skulle bråka med dig för att du inte fick med alla efternamn eller missade en minut här och där. Då får du väl höra av dig så ska jag ta ett snack med vederbörande. Gör man allt med föresatsen att vara så korrekt det går och prioriterar säkerhet samt viltets lidande blir det nog oftast rätt bra. Man kanske skulle kunna kalla det sunt förnuft, nu funkar det dåligt har jag märkt eftersom en del har ett helt annat sunt förnuft än de flesta av oss andra...

NS: Någon egentlig praxis har vi väl inte ännu och den kommer säkert att variera såväl över tid som rum. Vi är ju också utlovade en utvärdering av regelverket efter ett år så vi får säkert en del justeringar ganska snart.

Grunden tycker jag alltid måste vara viljan att göra rätt. I det här fallet blev det extremt rörigt och kanske skulle du ringt vakthavande för säkrhets skull innan du gav dig ut i spenaten. I många län har man en speciell linje (nummer) för akuta ärenden av den där typen från eftersöksjägarna.

Nu gjorde du allt rätt utifrån viltets lidandeperspektivet och jag har mycket svårt att se att någon skulle bråka med dig för att du inte fick med alla efternamn eller missade en minut här och där. Då får du väl höra av dig så ska jag ta ett snack med vederbörande. Gör man allt med föresatsen att vara så korrekt det går och prioriterar säkerhet samt viltets lidande blir det nog oftast rätt bra. Man kanske skulle kunna kalla det sunt förnuft, nu funkar det dåligt har jag märkt eftersom en del har ett helt annat sunt förnuft än de flesta av oss andra...

Så sant så..

Jag har inte varit inne o rapporterat på länge o visste inte om förenklingen som skett med formuläret.

Vi har direkt nummer som vi e-sökare ska använda o det funkar ju. Fast jag trodde ju att de mesta va fixat iomed att det redan anmälts o den infon jag först fick va att polisen visste att jag va påväg, fast de va fel info...

Mitt namn kom inte dit förren jag ringde in efteråt.

Skit samma.. de e inte lätt o lära gamla hundar skita eller hur de nu va :D

Har ju mer koll nu ang detta o kommer att iallafall ha klart för mig vad ordern är från polis till o börja med.

Om jag ska göra platsbesök eller eftersök men jag kommer inte att åka ut utan att vara förberedd på några timmars eftersök iallafall oavsett vad ordern är från början.

Men faen vet om jag tänker bära på anteckningsblock o penna o föra tidsrapporteringen 100% korrekt... :D

Hålla reda på namn är oxå en av mina största svagheter... ligger nog i släkten..

Jag brukar till o med om jag ska säga nått till nån av ungarna så rabblar jag fruns och alla 3 kidsens innan jag hamnar rätt..

Har till o med lyckats få in hundarnas namn i ramsan.... ^_^

Sen är de ju en o annan som säger att det ligger dött men inte hittar man nått i diket ändå...

Nästa säger att det klarade sig säkert o så ligger det en stendöd gris på vägen...

Borde gå att göra det enklare, ett samtal från LKC, olycka där o där osv.

Den som får samtalet löser uppdraget efter bästa förmåga o lämnar rapport om var när o hur uppdraget slutfördes.

Eller lämnar över till nästa på listan.

Ett H-nummer, plats och ca tid när det va klart.

Vad som hände med viltet, kadaver, överlämnat till markägaren osv.

Mycket mer behövs knappast..

Daniel Ligne

Det jag tror du efterlyser håller vi på att snegla på. Man testar en första version i några län redan. Det är ett ganska enkelt SMS- system där man får alla "indata" och även kan rapportera tillbaka. Då har man allt i telefonen redan, gäller bara att inte radera...

Det där med namn känner jag alltför väl till. Har själv två hanhundar och två pojkar vars namn börjar på A. Alla, inklusive hundarna, blir lika chockade de få gånger jag prickar rätt från början...

Det jag tror du efterlyser håller vi på att snegla på. Man testar en första version i några län redan. Det är ett ganska enkelt SMS- system där man får alla "indata" och även kan rapportera tillbaka. Då har man allt i telefonen redan, gäller bara att inte radera...

Låter vettigt, iallafall för mig som inte äger en klocka... vill jag veta tiden kollar jag mobilen vilket ju kräver att man plockar upp den ur fickan, sätter på den för o få lyse o kisar med ögonen o stäcker ut armen så långt de går o försöker läsa va faen de står utan glasögon...

De går än men förmodligen inte många år till...

Är det dagtid o solljus får man efter att den gått igång försöka skugga displayen för o se siffrorna...

Lite därför jag sällan har koll på tiden annat än i nöfall... ^_^

mats_bengt
Man ska ange om polisen godkänt platsbesök eller eftersök och vem som isåfall tagit beslutet..

:):P

Såg också nymodigheterna när jag rapporterade in en rådjursolycka.

Nu var det ju ingen fråga om jag skulle vara eftersöks eller platsbesök då det låg dött på platsen. Men nästa gång så skall personen som ringer upp mig avgöra om jag ska ut på eftersök eller platsbesök! Hur nu dom ska kunna avgöra detta, känns ju nästan taskigt att sätta dom stackarna på "pottkanten" för jag måste väl fråga och få ett svar!

\Mats

Daniel Ligne

Du är experten. Hela meningen med systemet är att du som blir uppringd ska tala om för polisen, som inte kan ett dugg om denna verklighet, vad som bör göras. Var inte blyg...

Björnhunden
En kopplad fråga Daniel.

Om LKC ej uttryckligen, enligt gällande ordalydelsen i §28 (inte fattar detta beslut om)?

Hur skriver en eftersöksjägare då i sidan fyra beslut om eftersök fattat av?

Eget namn/kontaktmannen eller ?????

För enligt §29 så kan han i "undantagsfall" genomföra detta?

Micke

Micke:

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga på slutet men är inte eftersöket beslutat av polis är det inget uppdrag och då finns inga som helst befogenheter. Lagtexten ger polisen rätt att fördela uppdrag med speciella befogenheter men om de inte beslutar ser jag ingen möjlighet att göra annat än gamla vanliga §40 - avlivningar eller jakt på egen mark.

Hej. Daniel

Vad jag avsåg var just det som NS råkar utför längre ner i denna tråden , dvs att inget formelt beslut finns ang varken platsbesök eller eftersök från LKC.

Sidan 4 i viltolycksrapporten anger att du måste namnge vem som fattat beslutet i ena eller andra riktningen!

Länsansvariga i Blekinge har meddelat att!

Om beslut inte finns så ska kontaktman sätta sitt namn i denna rutan, ansv polis delar denna uppfattningen!

Rätt eller fel ? ja det får vi se framöver!

Tolkning av§ är att vem vet bättre än den som är på plats?

Jag har full förståelse för att hela detta regelverket kunde ha blivit "itter värre" om nu inte du mfl hade rört om i

byråkrat-grytan och vi tackar dig/er för detta! Men!!

Det är fortfarande mycket frustrerande att NV,s föreskrifter inte har kommit i mål ännu, så länge vi inte har sett dessa så är det värre för iaf SO-SYD att agera!

Daniel har du sett den sista utgåvan från Krister?

Micke

Daniel Ligne

Nu är jag på semester så jag har inte stenkoll på vad som dimper ned i brevlådan men om jag förstod det hela rätt så började Ola jobba i måndags och då fanns inget slutligt dokument från NV. Jag vet ärligt talat inte vad som uppehåller dem då det besked jag fick innan jag for ut på semester var att de var beslutade och klara...

Mr Fiberclass

Jag har inte sett den officiella versionen ännu, men frågat efter den på diverse olika sätt...

jag tänker nog för mycket....

Men kom på en sak igen.. :rolleyes:

Sorry om det blir en följetång av de hela men ämnet är ju högintressant.

Kan man numera som förut tacka nej till eftersökshjälp och själv ta de trafikeftersök som blir på egna marken.

Nu menar jag att man oxå avstår ersättning.

Alltså har det lagstiftats bort möjligheten för markägare att ta hand om de trafikeftersök som blir på egna marken?

Kan man lagstifta bort den enskildes jakträtt eller va man ska kalla det...

har för mig att även eftersök är jakt enl lagen numera...

Har ett exempel härifrån nyligen.. där älg kördes på men den kontaktmannen fick inte tag på jakträttsinnehavaren på 7 timmar under värsta torkan o värmen... o eftersöket misslyckades.

Hel åt h-vete... å så jävla fel...

Sen har jag på min sträcka jaktlag som helt tackat nej till e-sökshjälp vid trafikeftersök och vill göra sina e-sök själva.

Nu får iofs jag gå där ändå men resten av folket i NVR i byn är inte välkomna... gammalt jaktmarksgroll som ligger bakom o sånt där.. polisanmälningar osv...

inge kul så sett...

Carl Corro

Hej NS,

Jag håller med dig i allt. Det kan tyckas konstigt att man ska bära saker vid eftersök som inte finns. Men lagen gäller från den 1 juli. Någon måste ha tänkt väldigt fel.

Sen att man som efteröksjägare måste meddela kontaktmannen hur eftersöket gått. Hade det inte varit bättre att kontaktmannen skapar ärendet med HR nr och någorlunda plats var det skedde, och sen att eftersöksjägaren fyllde i resten vid avslutat eftersök. Case closed. Sen får länsansvarig polis/länsansvarig jägare ansvara för för om det skall anses vara eftersök eller inte.

CC

Mr Fiberclass

Hej Niklas!

Du får göra trafikeftersök på din egen mark (dvs bedriva jakt). Det kan polisen inte hindra. Då får du dock inte göra några avsteg från jaktlagens bestämmelser, tex avliva en älg under dygnets mörka timmar eller nu under sommaren då jakttid inte råder.

Om en viss jakträttshavare vill göra trafikeftersök på sin mark så kan de få göra det, under förutsättning att de uppfyller kompetenskraven, ingår i databasen osv och då får de också ersättning. Skillnaden mellan dessa och vanliga eftersöksekipage är att sådana jakträttshavare bara behöver stå till tjänts med eftersök som börjar på den egna marken.

Jakträttshavaren kan heller inte hindra ett ekipage som givits i uppdrag av polisen att göra eftersök. De har rätt att gå varsomhelst för att förkorta djurets lidande. Jag blir förbannad när jag hör om sådana idioter som försöker sig på sånt. Skit i dem!

Mvh

Nu är jag inte så direkt insatt i hela detta ämne, är ej heller med någon databas. Anser mig ha skapliga hundar för eftersök på bla, gris. Vill göra ett hypotetiskt exempel och undrar vad som händer….

Är på egen mark och jagar träffar på en bil i diket vilket krockat med ett vildsvin som gått vidare. Personen i bilen har ringt polis. Jag kan konstatera att grisen är skadad och släpper direkt hunden och lyckas avliva grisen. Vad händer när sedan de av polisen utsedda eftersöksgänget anländer?

Har jag skyldighet att ringa polisen innan jag släpper? Kan de säga nej du får inte släppa då det är ett eftersöksgäng på väg fast det är egen mark?

Lite funderingar av Ekebo

Hej Niklas!

Du får göra trafikeftersök på din egen mark (dvs bedriva jakt). Det kan polisen inte hindra. Då får du dock inte göra några avsteg från jaktlagens bestämmelser, tex avliva en älg under dygnets mörka timmar eller nu under sommaren då jakttid inte råder.

Men man måste väl i det fallet alltså trafikeftersök som ovan kunna avliva ur djurskyddsynpunkt oavsett tid på dygnet eller året?

Det är alltså så att eftersök numera räknas som jakt och lyder under de lagar som styr det?

Får jag då inte använda icke tillåtna medel för att gå i hamn med e-söket?

Typ genskjuta med bil, ej tillåtet vapen, typ fel klass vid avlivning osv.

Menar nu utanför NVR.

Eller under ordinarie jakt.. får jag alltså inte avliva skadskjuten älg under dygnets mörka timmar???

Vem faen har kommit då nått så urbota dumt... hoppas jag misstolkar detta....

Innan har ett eftersök lixom sopat undan en del regler som gäller vid ordinarie jakt.

Mr Fiberclass
Nu är jag inte så direkt insatt i hela detta ämne, är ej heller med någon databas. Anser mig ha skapliga hundar för eftersök på bla, gris. Vill göra ett hypotetiskt exempel och undrar vad som händer….

Är på egen mark och jagar träffar på en bil i diket vilket krockat med ett vildsvin som gått vidare. Personen i bilen har ringt polis. Jag kan konstatera att grisen är skadad och släpper direkt hunden och lyckas avliva grisen. Vad händer när sedan de av polisen utsedda eftersöksgänget anländer?

Har jag skyldighet att ringa polisen innan jag släpper? Kan de säga nej du får inte släppa då det är ett eftersöksgäng på väg fast det är egen mark?

Lite funderingar av Ekebo

Om du läser mitt inlägg så har jag redan svarat på detta. Du får göra eftersök på grisen under samma förutsättningar som du får bedriva vanlig jakt. Skulle det vara nu så får du inte släppa en hund utan du får vänta tills det blir tillåtet.

Mr Fiberclass
Men man måste väl i det fallet alltså trafikeftersök som ovan kunna avliva ur djurskyddsynpunkt oavsett tid på dygnet eller året?

Det är alltså så att eftersök numera räknas som jakt och lyder under de lagar som styr det?

Får jag då inte använda icke tillåtna medel för att gå i hamn med e-söket?

Typ genskjuta med bil, ej tillåtet vapen, typ fel klass vid avlivning osv.

Menar nu utanför NVR.

Eller under ordinarie jakt.. får jag alltså inte avliva skadskjuten älg under dygnets mörka timmar???

Vem faen har kommit då nått så urbota dumt... hoppas jag misstolkar detta....

Innan har ett eftersök lixom sopat undan en del regler som gäller vid ordinarie jakt.

Som sagt, utan polisens uppdrag utanför NVR får du bara bedriva jakt enligt annars gällande regler. Om du gör trafikeftersök på polisens uppdrag inom NVR får du dock göra avsteg från reglerna, beroende på omständigheterna. Tex får du avliva en älg idag/ikväll.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...