Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det någon som vill höra storyn?

Featured Replies

Publicerat

Tja! Här har vi en bild från min rävvalpsjakt nu i kväll. Om det är någon som vill höra storyn bakom får ni säga till men vi kan kort konstatera att det var första gången jag har blivit haffad av en polis som tänker skjuta först om det behövs, den vänstra klillen hade rätt hög eldberedskap men det gick över när vi hade småpratat en stund... Men det VAR mig de var ute efter! ^_^

Om det är någon som kan GISSA var det handlar om får ni gärna skriva en liten fabulerad historia om vad som hände, så korar jag en vinnare sedan. Och kanske för att förtydliga, några poliser är numera utbildade i jaktlagstiftningen, det hela slutade med något som snarast kan liknas vid en trevlig utbildningsinsats i sommarkvällen <_<

post-226-1278283087_thumb.jpg

Publicerat

Måste ta på mig författarbrillorna innan jag gissar mig fram till denna historien...

...men har du bytt kallingar nu? <_<

En sak kan jag dock hålla med om: det är väldigt många inom polisen som inte har en susning om jaktlagstiftningen!

Publicerat

Jajaja...men sköt du nån räv då ? ;)

Publicerat

Tja, det är väl den vanliga historien med nån i allmänheten som får se en beväpnad person som smyger omkring och ringer polisen.

Tillhör väl kanske inte vanligheterna men händer lite då o då när man är kommunal skyddsjägare. ;)

Publicerat

Vafan.. skillnad på konstaplar helt klart..

Jag och en kompis vart stoppade påväg från en rävjakt till en annan. Kallt som fan så vi brydde oss inte om att ta väck ansiktsmaskerna. De konstaplarna blinkade inga blåljus på oss även om en konstapel hade en viss förhöjd eldberedskap på väg fram mot bilen ;)

Men ok.. Någon har sett dej lasta vapen i bilen.. okunnig om jakttidtabellen.. ger mej fan på att du log åt vittnet och då är 112-samtalet helt givet ;)

De torde ha taggat ned påtagligt annars hade nog många konstaplar surnat till när busen halar fram en kamera för att ta en bild ;)

Mvh!

Publicerat
De torde ha taggat ned påtagligt annars hade nog många konstaplar surnat till när busen halar fram en kamera för att ta en bild ;)

Mvh!

Öhhh, varför då? Har de gjort nåt de inte får och därför inte vill hamna på bild?

Publicerat

Det var en gång lille Bengt som skulle ut en sommarkväll och jaga lite rävalp.

Han vandrade gatan fram med vapnet snyggt hängande från armvecket.

Plötsligt såg han vad som skulle kunna vara en räv ute på en liten åker mitt i centrala Stockholm så han på började ansmygningen.

När Bengt smugit en bra bit hörde han på avstånde hur sirener störde kvällen, attant tjuvar o banditer tänkte han.

Räven letade något att äta i bortre kanten av åkern så Bengt började åla medels hasning i ett krondike samtigit som sirenerna kommer närmare.

Plötsligt hör han en barsk stämma vråla i megafon SLÄPP VAPNET OCH LÄGG HÄNDERNA PÅ HUVUDET.

Eftersom Bengt var ute i ärliga ärenden förstod han inte att det var till honom de ropade så han kryp sakta vidare.

Som en blixt från klar himmel har han en poliskänga storlek 43 i nacken och en 9mm mynning mot lilla huvudet.

Jag ger mig kvider Bengt med lera långt ner i halsen.

Efter långa samtal enas poliserna och lilla Bengt om att han får jaga där och vistas med vapen i naturen.

Och så säger de att det inte är spännande att jaga ;)

//

Publicerat

To protect and to serve, låter som dom förmodligen agerat på en privatpersons farhågor. Kan omöjligen gissa mig till den utryckande faktorn, men att dom gör sig skjutklara när dom närmar sig en beväpnad person i skumrasket är nog ren självbevarelsedrift.

Blev det nåt - eat dirt scumbag och knän i korsryggen? ;)

Publicerat
Öhhh, varför då? Har de gjort nåt de inte får och därför inte vill hamna på bild?

Det vet jag inte men det brukar kunna bli lite tjafs kring såna där situationer.. Ofta beror det säkert på att ordningsmakten lämnat instruktioner på ett tydligt sätt som inte innefattar att stanna på plats, fibbla med kamera och fota.. Men jag vet inte.

Bilden var iaf kul, kling och klang såg duktigt avslappnade ut så Mr Berg verkar ha lyckats vända situationen till något gott för dem alla.. konsultjävel :lol:

Lite bättre skärpa på bilen hade uppskattats, hade velat se siffrorna... :lol:

Mvh!

Publicerat

Skojig läsning för en som slapp varamed om det =)

Men så undrar jag, vad trodde någon var i görningen? Inte lever vi i ett samhälle där folk kryperkring och skjuter på varandra? För inte jagar väll polisen tjuvskyttar med dragna vapen?

Publicerat
Det vet jag inte men det brukar kunna bli lite tjafs kring såna där situationer.. Ofta beror det säkert på att ordningsmakten lämnat instruktioner på ett tydligt sätt som inte innefattar att stanna på plats, fibbla med kamera och fota.. Men jag vet inte.

Bilden var iaf kul, kling och klang såg duktigt avslappnade ut så Mr Berg verkar ha lyckats vända situationen till något gott för dem alla.. konsultjävel :lol:

Lite bättre skärpa på bilen hade uppskattats, hade velat se siffrorna... :lol:

Mvh!

Reagerar lite på att Poliser ibland aggerar som om lagar och paragrafer inte gäller dem. Har i färskt minne en incident i Stockholms tunnelbana där två Poliser hotade en fotograf med represalier om han inte raderrade bilderna på dem. Dessa två fick väl be om ursäkt och är säkert stämmplade som Kling o Klang idag men jag får känslan av att det är en vanlig reaktion när folk fotar Poliser även om det sällan kommer fram.

Saken är den att enl. lag är det ok att fota vemsomhelst som uppträder på allmän plats. Det enda man får göra är att avlägsna sig.

Publicerat
  • Författare

OK, dags för en "liten" rekapitulering!

Kom ut rätt sent till jaktmarken pga barnkalas för lillgrabben kombinerat med en del kalenderförvirring. Hade egentligen tänkt att skjuta in 6x45an inför matcherna med rävvalparna i sommar, men detta blev av några olika anledningar inte av. Men jag hade förberett för att skjuta in bössan på jaktmarken, några tavlor var upptejpade på en flyttkartong. I markens nordöstligaste del fanns en slåtteräng som var slagen och som därmed erbjöd optimala omständigheter: jag kunde ligga och skjuta på 110m utan störande gräs och med bra kulfång.

Jag sköt 9 skott under kanske 20 minuters tid. Då stannade en bil med en finskbrytande kvinna i 55-60-årsåldern, med seriösa dreadlocks. Inte vanliga flätor utan jag talar om de där tovorna som man får om man inte tvättar håret på ett par år. Hon berättade för mig att jag inte fick skjuta där, att hon ville veta vem jag är, etc etc.

OK, jag kan den typen. Jag berättade vem jag är, och förklarade att jag jagar på denna mark och att jag har rätt att skjuta 5000 skott per år från samma plats innan jag behöver anmäla detta som en skjutbana till länsstyrelsen. Jag frågade om hon inte hade sagt åt mig av något annat skäl, fanns det månne något annat som låg bakom hennes ilska? Jo, hon var emot jakt. Jag var så otroligt vänlig och trevlig som bara jag kan vara, det absolut roligaste med dessa diskussioner är att förvägra jaktmotståndaren något att bli arg på. Vi talade lite grand om jakt, viltvård och populationsdynamik. Nåja, till slut tryckte jag till med ett "jag tänker åka vidare men jag tyckte verkligen om att få tala med dig, jag tyckte att det var ett trevligt och givande samtal". Och hon tyckte samma sak tillbaka! Inte illa.

OK, nu hade jag en inskjuten småviltspang, dags att leta efter en plats att jaga rävvalpar. Jag hade inte varit ute på marken på ett tag så jag körde runt för att leta efter slagna fält. Vägen var helt plötsligt blockerad av en polisbil. Blåljusen gick igång och en polis hoppade ur bilen och skrek åt mig att gå ur bilen och hålla händerna där han kunde se dem.

Det var helt klart läge att kliva ut ur bilen! Jag gick ut och ställde mig med armarna rakt ut, polisen stod på 4 meters håll och frågade om jag hade något på mig som jag inte borde ha på mig (polisen till vänster på min bild).

Jag sade att jag har en kniv i bältet på höger sida - och det får man ha när man jagar på sin egen jaktmark. Polisen reagerade som om man hade stuckit hål på en ballong, han fattade omedelbart. Polis nummer två kommer ut. Vad som hade hänt är att någon eller några hade reagerat på skottlossningen och ringt polisen. Det var FEM patruller ute som hade stängt av området.

Inte så lite kalabalik alltså, för att någon reagerade på skottlossning...

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Grattis Bengt,

du lyckades med att låsa upp hela Stockholms yttre patruller, eller i varje fall den delen av länets patruller där du var.

Lite roligt men samtidigt ytterst tragiskt, att man av ren illvilja tillkallar polis, intressant för annars brukar inte personer med Dreads ha så otroligt mycket till övers för statsmakten.

/Christian

Publicerat

Så det kan gå. ;)

Själv har jag råkat ut för att bli stoppad för fortkörning och efter lite snackande informerade jag om att det låg bössor i bilen, men det brydde de sig inte alls om. Visserligen skillnad i att man anmält en skottlossning i ditt fall. :huh:

Publicerat

Häftigt!

Christian du kan dock vara lugn, tror det var Enköping/Uppsala patruller och givet det så snackar vi garanterat samtliga resurser i yttre tjänst :huh:

Mvh!

Publicerat

Hippen- ja de låter troligt,

nyttigt för blå annars, lite puls i en i övrigt tråkigt vardag.

Min personliga reflektion är att vi har för få bilar igång, det krävs en sådan här sak, fulsamtal bara så står ett län tomt på resurser till annat.

Men det är klart det har vi ju känt till sedan länge.

/Christian

Publicerat

Min misstanke är tvivelsutan att det var en stycket medelålders lätt uttråkad konsult som för att få lite vardagsedge i tillvaron som småbarnsfar ringde farbror blå och larmade om det smärre inbördeskrig som försegick i guds fria natur ;)

När farbror blå dök upp konstaterades det nog av sagde konsult att han fått lite skatteåterbäring och en bra story att bibringa den egna avkomman och inte minst de andra konsultkollegorna runt lunchbordet :huh:

Men jag kan ha fel,

Henrik

Publicerat

Va med om en liknande sak fast utan vapen hade vart rån i en grännby, Jobbade i skogen då hade fått problem med slang åkte för å handla, sen tillbaks för å mekka sen slut på skiftet, Under den tiden åkta ja förbi en korsning med 3 poliser i 3 gånger varpå ja blev stoppad nästan utryckt ur bilen sen en avhyvling om att de e misstänktsamnt att åka som ja gör. tillsagd att öppna skåpet på pickisen drog pickan sen öppna ja enda som stod där va ett diesel fat å min matlåda.. måttligt road polis undrar om ja stulit bilen då den e för dyr för mig att köpa :huh: nej sa ja e min firmabil ett samtal till min chef allt löst ficck en tillsägelse om att sluta åka i den korsning tills dom åkt ;)

Publicerat
Häftigt!

Christian du kan dock vara lugn, tror det var Enköping/Uppsala patruller och givet det så snackar vi garanterat samtliga resurser i yttre tjänst :huh:

Mvh!

Fem patruller i Enköping/Uppsala!?!

Du skojar!!

Har inte sett mer än en patrull samtidigt de senaste åren...

//Niclas

Publicerat

Bengt,

det var fan det roligaste jag läst på mkt länge! jag högläste det för hustrun och hon skrattade glatt och bad mig tacka för din underhållning denna kväll. Hon undrade om frun din (om du har ngn) blev arg då hon skulle tvätta kalsongerna??

helt fantastiskt, man måste få tacka även lasse för den inspirerade gissningen till historia.

Publicerat

Typiskt dom blå-vita. Om man verkligen skulle behöva dom finns ingen :wub:

Publicerat

Då fick du ju spänning även om det inte vart nåt vilt :wub:

Publicerat

Tänk om man hade denna sorts vardagsspänning..  :wub:

Själv hade jag gett konstaplarna ett par autografer så att dem inte fått gå hem tomhänta..  :lol:

Publicerat

He he tur att man bor lite på sidan men man vet aldrig, men häftig historia iaf :wub: För en som har lite dålig koll och så hur är det med att övningskjyttte på sin jaktmark i lagens mening? Det jag tänker på är att jag har ett grustag mitt på marken som då och då används till inskjutnings bana men hur är det med lagen kring de?

Publicerat

Tack Bengt, du spred ett stort leende här i Göteborg!

Hälsningar,

Martin