Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En moderniserad variant av Karamojo Bell´s studsare.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Projektet ligger lite i bakvattnet och sprattlar. Inget revulotionerande på g utan det går varsamt framåt. Har en riktigt fin kolv (enligt säljaren) lite halvt på G, väntar på bilder bara får se hur det artar sig då bilderna igenteligen skulle trillat ner i maillådan igår men de har inte dykt upp än, vissa verkar inte vilja sälja......

....förespråkar själv att göra snabba och enkla affärer :rolleyes:

Får se vad som händer här framåt.

MVH/Jocke

• Svar 100
  • Visningar 22,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

jag glömde ta kort på bobergkolven åt dig. ska fixa det snarast. om det var mig du menade.... :blush:

Publicerat
  • Författare
jag glömde ta kort på bobergkolven åt dig. ska fixa det snarast. om det var mig du menade.... :huh:

Det var facktiskt inte menat till dig. Har en kolv på G som är klart intressantare, den är bara att droppa systemet rakt i och den ska vara av mycket bra kvalitet och har nätskuren bakkappa, inte skönt att skjuta men väldigt läckert <_<

MVH/Jocke

Publicerat

ok

Publicerat
Har en kolv på G som är klart intressantare, den är bara att droppa systemet rakt i och den ska vara av mycket bra kvalitet och har nätskuren bakkappa, inte skönt att skjuta men väldigt läckert ;)

Snart har du svaret :D

Publicerat
  • Författare

Projektet fortlöper som vanligt snabbare än vad man innerst inne hoppas på. Det blir så hämkt dyrt när allt kommer på en gång, och andra sidan så får man snabbare klart sakerna och kan börja öva med den inför nästa års jakt osv....

....än har jag dock inte fått hem en enda pinal till projektet men det mesta är bokat och klart. Licenspappren ligger här på skrivbordet och det är bara några krumelurer ifrån att dra in de till polisen och få licens på bössan + den nya pipan så att MatsN kan få sätta tänderna i bössan och skära den till 7x57.

Det senaste som bokades och som Exabit så snällt skall plocka upp åt mig här inom den närmaste tiden blev en kolv. Den är köpt osedd för 2000kr så jag hoppas att jag inte köpt grisen i säcken fullständigt, men av bilderna att dömma så är det en kolv helt i min smak!

Pusselbitarna börjar så sakterliga falla på plats....

MVH/Jocke

post-2176-1279997411_thumb.jpg

post-2176-1279997416_thumb.jpg

Publicerat

Ja, stocken ser najs ut ;)

Publicerat
  • Författare
Ja, stocken ser najs ut ;)

Ja, den ser väll inte så pissen ut va. Det tråkiga är och andra sidan att med hjälp av bilder på utsidan kan man sällan urskilja ifall de är spruckna vid magasinsschaktet osv..... Bara till att hålla sina tumma så dom vitnar!

MVH/Jocke

Publicerat
ifall de är spruckna vid magasinsschaktet osv...

Är det nåt som ska kontrolleras innan likvid erlägges?

Publicerat
  • Författare
Är det nåt som ska kontrolleras innan likvid erlägges?

Det skulle möjligen vara de gamla vanliga M98 sprickorna i sådant fall och det är ju kolvhalsen och bakom eller framför magasinschaktet (kolla bilden i inlägget)

2010_0315litedittanochdattan0036.jpg

Bilden är lånad av dunderklumpen ifrån hans tråd på robsoft.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag kommer ringa dig live från affären och rapportera/rådfråga ;)

Publicerat
  • Författare
Jag kommer ringa dig live från affären och rapportera/rådfråga ;)

Låter perfekt!

Men kom ihåg att jag sitter inlåst mellan 12.00 och 21.00 på måndag ch mellan 07.00 och 16.00 de andra dagarna. Finns inte en chans att jag kan svara under den tiden.

Men det är bara till att kolla de ställerna, är där inga sprickor där så är det bara att räcka över sedlarna och promenera ut från butiken :P

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Kommer i första hand att prova följande kulor till min 7x57Mauser.

Kommer när bössan är uppe hos MatsN att beställa följande från Vapex:

100st Hornady HP 100grs (räv, trut, grävling)

200st Hornady SP 120grs ( Övning, bockjakt, rävjakt)

100st Swift Sciroocco 150grs (till allt klass 1 vilt)

100st Sierra HPBT 150grs (övning och evntuell toppjakt, ifall det någon gång i livet blir någon sådan)

MVH/Jocke

Publicerat

Tyckte väl att jag kände igen bilden...  ;):D

Projektet fortskrider och jag blir mer och mer intresserad.  :blush:

Publicerat
  • Författare
Tyckte väl att jag kände igen bilden...  ;):D

Projektet fortskrider och jag blir mer och mer intresserad.  :blush:

Det är trevligt att det finns ett par stycken som följer tråden i vart fall, tycker annars att det har varit skrämmande lite input och tyckande beträffande det här projektet :D

MVH/Jocke

P.S hoppas inte du hade något imot lånet av bilden. Det var den bilden jag kom på i all hast för att visa vad jag menade :D D.S

Publicerat
  • Författare

Nya prövningar

Det kommer att krävas träning med den här nya bössan innan jag bemästrar den på rävar på 150-200meter. Ingenting är omöjligt och det är däröfr som jag kommer att lägga mig i hårdträning så fort bössan tänderar till att bli klar.

Benstöden är det dock bara till att lägga undan inför kommande projekt och istället får man sikte in sig på att helt enkelt lära sig att skjuta med stöd av en ryggsäck eller annat hjälpmedel som fungerar ihop med en förstock av smal modell med schnabelavslut.

Så ni har lite att se fram imot. Bara för att bössan blir klar sedan så betyder inte det att tråden kommer att dö ut, jag har mycket att lära ihop med detta vapen.

MVH/Jocke

post-2176-1280136036_thumb.jpg

Publicerat

Du kan få gå kurs hos mig,

jag kan skjuta över säck/kudde.

/Christian

Publicerat

Eftersom du gillar projekt och är lite budgetbegränsad kanske Varmint Al's Bi-Fur-Pod kan vara något:

http://varmintal.com/abifu.htm

Publicerat

jag har kuddar du kan låna och prova, det funkar fint. magnus sköt fina serier igår på kudden och hur man än vänder på det är det väldigt enkelt skytte jmf benstöd tror jag.

kalle

Publicerat
  • Författare
Du kan få gå kurs hos mig,

jag kan skjuta över säck/kudde.

/Christian

Tjenare Christian!

En lektion är nog på sin plats när du ska komma ner och rensa upp lite bland viltet på markerna här i södern :lol:

Är principen likvärdig mellan ryggsäcksstöd och kudde/säck? Känns klumpigt med typ skyttesäckar med sig ut på passet så det smidigaste hade varit m man kunde använda ryggsäcken som man ändå har med sig ut med torra kläder och kaffetermosen.

Helt klart en ny typ av skytte att lära sig att bemästra.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Eftersom du gillar projekt och är lite budgetbegränsad kanske Varmint Al's Bi-Fur-Pod kan vara något:

http://varmintal.com/abifu.htm

Tack för länken!

Skjutkäppar har jag i mängder så det är ingen kris med det utan det jag "efterlyser" nu och det jag ska träna upp mig på är liggande skytte med stöd som går bra ihop med schnabelavslut på kolven och remfäste på pipan.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
jag har kuddar du kan låna och prova, det funkar fint. magnus sköt fina serier igår på kudden och hur man än vänder på det är det väldigt enkelt skytte jmf benstöd tror jag.

kalle

Tjenare Kalle!

Vet som sagt inte hur det är med dessa kuddar. Känns väl klumpigt att ha ytterligare en sak att släpa på ut till passet. Ryggsäcken har man som sagt ändå med sig så det känns ganska så självklart. I och för sig så bör principerna vara de samma då en ryggsäck blir som en jättestor skyttesäck.

MVH/Jocke

Publicerat
P.S hoppas inte du hade något imot lånet av bilden. Det var den bilden jag kom på i all hast för att visa vad jag menade  B) D.S

:lol:  Varför skulle jag det?  :P

Publicerat
Tjenare Christian!

En lektion är nog på sin plats när du ska komma ner och rensa upp lite bland viltet på markerna här i södern :lol:

Är principen likvärdig mellan ryggsäcksstöd och kudde/säck? Känns klumpigt med typ skyttesäckar med sig ut på passet så det smidigaste hade varit m man kunde använda ryggsäcken som man ändå har med sig ut med torra kläder och kaffetermosen.

Helt klart en ny typ av skytte att lära sig att bemästra.

MVH/Jocke

Joacim- ovanstående var skrivet/sagt "tounge in cheeck" så att säga, jag är knappast mannen som är mest kapabel att lära ut dessa tekniker men det jag kan säga är att det är avsevärd skillnad mellan att skjuta över en ren skjutsäck, bak o fram och en ryggsäck och baksäck.

Självfallet kommer jag o bidrar lite till vältandet av vilt, som det förefaller nu så går den kommande helgens presumtiva jakt åt skogen på fel sätt så det är obra.

Nåja ni kommer att klara er utan mitt skytte men det är klart att det hade varit trevligt att träffas lite.

/Christian