Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En moderniserad variant av Karamojo Bell´s studsare.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Joacim- ovanstående var skrivet/sagt "tounge in cheeck" så att säga, jag är knappast mannen som är mest kapabel att lära ut dessa tekniker men det jag kan säga är att det är avsevärd skillnad mellan att skjuta över en ren skjutsäck, bak o fram och en ryggsäck och baksäck.

Självfallet kommer jag o bidrar lite till vältandet av vilt, som det förefaller nu så går den kommande helgens presumtiva jakt åt skogen på fel sätt så det är obra.

Nåja ni kommer att klara er utan mitt skytte men det är klart att det hade varit trevligt att träffas lite.

/Christian

Självklart så ska du söderut och hjälpa oss att få bukt med rågjur och vildsvin, en och annan räv finns här ju också. Tänkte mig någon gång lite senare i Augusti en helg eller så, men det kan vi ju ta över PM istället.

Har skjutit en del över ryggsäck, eller "picknick" påse med grejer är ju min standard, så visst har jag lite kött på benen. Saken är den att det krävs träning. Det är svårt att gå från att ha skjutit enbart med stöd av tornkanten, till att skjuta med benstöd för att därifrån börja skjuta över ryggsäck. Det krävs en liten inkörningsfas, så att säga.

MVH/Jocke

• Svar 100
  • Visningar 22,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Nu har jag hämtat skönheten. Det tog inte många sekunder att inse att det bara var att fiska upp sedlarna ur fickan ;)

Jag tycker du har gjort ett utmärkt val för en bössa med klassiska linjer. Dessutom sitter stocken som en smäck vid anläggning. Jag fattade tycke för stocken direkt :(

Här är några bilder tagna nyss på balkongen. Tyvärr är ett par av dem lite småsuddiga då det var rejält låga slutartider ett tag. Ville dock inte sabba bilderna med nån blixt. De flesta är dock ok. Enda blessyren är en liten intryckning på höger sida i nätskärningen i framstocken (man kan skönja den på tredje bilden). Men no big deal.

post-296-1280345707_thumb.jpg

post-296-1280345715_thumb.jpg

post-296-1280345724_thumb.jpg

post-296-1280345733_thumb.jpg

post-296-1280345740_thumb.jpg

post-296-1280345749_thumb.jpg

post-296-1280345758_thumb.jpg

post-296-1280345767_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tack så hämskt mycket Rikard för att du hämtade upp kolven åt mig. Ska bli spännande att se vad det månde bliva av detta projektet.

En sak är säker. När du säger att stocken är fin och helrätt för detta projekt, då är det lag :rolleyes:

Det tog för övrigt max 2-3sek att överväga ett köp av den här kolven när jag väl fick bilderna :rolleyes:

MVH/Jocke

Publicerat

Nästan en onödigt trefvlig kolv på min ära :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Projektet rör på sig. På tok för snabbt känns det som :o

Plånboken säger i vart fall att man får börja bromsa lite :D

Hur som helst så har kolven kommit hem vilket var helt underbart då den var bättre än vad jag förväntat mig i utseende och känsla.

Sedan så har jag idag ringt till min licenshandläggare och smörat och varit trevlig (hon minns mig i alla fall vid det här laget, det är ju skönt :D ) Hon tyckte för min skull att vi skulle underlätta det här lite och köra den snabba vägen istället för den långa och utdragna som jag höll på att göra. Nu är det dock upp till bevis för henne och visa vad hon menar med snabbt. Framhävde klart och tydligt vid ett par tillfällen att jag behöver ha licensen innan mitten av september.

Mats har därför också idag blivit kontaktad för att reda ut vissa saker och det lär bli läge att ringa tillbaka här i veckan för att se närmare på när var och hur vi lägger upp det här enklast. Blir bössan bara ompipad så känner jag att jag på allvar kan börja lägga i bromsen en aning.

Med tanke på att man har "fri" tillgång till blånringsbad så blir bössan säkert blånerad och fördigställt en vända utan de öppna riktmedlen för att till nästa år få öppna riktmedel, gänga med en frontmonterad dämpare och ytterliggare en ny blånering för att slutligen bli klar.

MVH/Jocke

Publicerat

HaHa!! Mitten av september det låter nästan för snabbt för att våga hoppas på... Ser ut att bli en fin bössa iaf, ska bli spännande å se resultatet.

/Petter

Publicerat
  • Författare
HaHa!! Mitten av september det låter nästan för snabbt för att våga hoppas på... Ser ut att bli en fin bössa iaf, ska bli spännande å se resultatet.

/Petter

Ja, hoppas gör man ju alltid men jag tror inte heller att det kommer att komma så långt som till handling med att skynda på med licensen.

Resultet ska nog fan bli bra, vart det lider :o

Fick ni fart på några nöffar igår då?

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Nu börjar allt krångel med projektet. Kolven passar inte osv osv.....

Jaja, lägger ner för ett tag får återuppta det när gnistan kommer åter. orkar inte bry mig just nu så det få va tills Mats har pipat om möghögen...

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Och så länge varade det uppehållet från peojektet. På fredag kväll kommer det en massa bilder då jag ska försöka få till det något sånär, så att det passar :D

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Nu börjar bössam att ta form och man börjar att kunna skönja åt vilket håll det lutar. Det är ju trots allt stocken som utstrålar en hel del av utseendet på bössan.

Tog med både 8x57:an och den blivande 7x57:an till jobbet för att ta en tur till Vapensmedjan för att låna verkstaden så att jag kunde få i ordning på bössorna.

8x57:an skulle få laminatkolven som satt på den här blivande 7x57:an innan och 7:an skulle få den prydliga valnötskolven av luxmodell.

Tiden på jobbet gick långsammare än vanligt och det kändes som om klockan aldrig skulle slå 14. Så till slut blev den trots allt 14 och det bar av ner mot Oskarström för att fixa och trixa.

I och med att min 8x57:a är en HVA 640 och den andra en 1640 så anade jag att det skulle skilja en del mellan stockarna och med inpassnin som följd. Men inte fan trodde jag att det var sådan här skillnad på de båda.

Började med 7:an för enkelhetens skull. Här viste jag att det i princip bara var till att fräsa ur för det ställbara trycket som hamnat på bössan istället för orginaltrycket. Det är ju en baggis och tog i rund slängar 20 min att fixa till snabbt och lätt. Hade jag vetat om exakt hur långt tid 8x57:an hade tagit så hade jag passat på att plastbädda den undertiden jag höll på med 8:an. Nu blev det dock inte så utan bäddningen får vänta.

Började med att fräsa ur för trycket i bakkant. Det gick fint. Tog ur lite mycket bakåt, men det löser sig när man bäddar det hele senare.

Därefter så började jag att fräsa ur i träet där ställskruvarna skulle hamna. Även detta gick smärtfritt.

Så då var det bara att smälla ihop det och se hur det ser ut med 9,3 pipan (orginal) monterad.

Ska bli mycket intressant att se när den varit uppe hos Mats och fått bytt pipa och kaliber och fått en M14x1 gänga i fronten (kunde inte låta bli efter att jag konstaterat att det lär bli som en orginal Rigby då dom har kornet 15-20mm in från mynningen standard, på vissa vapen i vart fall.)

På den här gängan ska det sedan kunna monteras en RCC frontdämpare för att kunna använda trots att det finns öppna riktmedel. Dämparen är ju ändå bara något man använder ihop med kikarsikte, ialla fall jag.

Visst börjar damen att bli läcker? :rolleyes:

MVH/Jocke

post-2176-1281123214_thumb.jpg

post-2176-1281123226_thumb.jpg

post-2176-1281123237_thumb.jpg

post-2176-1281123246_thumb.jpg

Publicerat

640 är väl en large ring och 1640 en small ring = en sjuhelsikes klick med bäddmassa?

Publicerat

Jäklar va stilig den blir.. Inte utan att man blir lite sugen på något mer klassiskt än de man har hemma.

Det blev inte så mycket krångel med kolven som du trodde eller var de något du inte kun de lösa?

/Petter

Publicerat
  • Författare
640 är väl en large ring och 1640 en small ring = en sjuhelsikes klick med bäddmassa?

Japp om man vänder på det så blir det så. Men i det här fallet så skulle jag ha i ett M98 system i 1640 kolv = jävlar massa fräsjobb :D

Min projekttråd om 8x57 bygget.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Jäklar va stilig den blir.. Inte utan att man blir lite sugen på något mer klassiskt än de man har hemma.

Det blev inte så mycket krångel med kolven som du trodde eller var de något du inte kun de lösa?

/Petter

Allt går att lösa Petter :D

Du vet, "händig man klarar sig själv" som det så fint heter.

Nästa steg är att polera in säkringen så att den inte skrämmer vart enda vilt mellan Torup o Halmstad när man osäkrar :P

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Licenshandläggaren slängde licensen på lådan igår så den bör komma ner i min brevlåda här under dagen. Mats har blivit kontaktad och projektet börjar ta fart så smått igen.

Tänkte börja krångla lite med licensdamen, men insåg ganska snart att jag nog bara ska hålla mig lugn och inte krångla med kaliberbetäckningen på licensen. Men jag kan inte säga annat än att det hade varit häftigt om det hade stått 275Rigby istället för 7x57 :rolleyes:

MVH/Jocke

Publicerat
Tänkte börja krångla lite med licensdamen, men insåg ganska snart att jag nog bara ska hålla mig lugn och inte krångla med kaliberbetäckningen på licensen. Men jag kan inte säga annat än att det hade varit häftigt om det hade stått 275Rigby istället för 7x57 <_<

MVH/Jocke

Det är en väg du inte vill vandra, tro mig.

Been there, done that... -_-

Publicerat
  • Författare

Nu är jag precis hemkommen från Vapensmedjan där jag polerade säkringen så att den löper ljudlöst när jag lägger lite tryck på den uppeifrån undertiden jag manuvrerar den.

Passade även på att ställa in trycket som jag vill ha det. Nu är det på ca 0,8 -1kg och helt utan släp. Förstår inte hur förra ägaren har kunnat skjuta med den här bössan så som trycket var ställt från början. Men här kommer det gamla vanliga med tycke och smak fram igen. Min far tycker t.ex att mina trycken smäller aldeles för tidigt för hans smak men han håller på att lära om sina vanor för han tyckte om trycket på Schultzen och det ligger nog även det på 0,8kg sisådär.

På måndag går bössan vidare upp till MatsN för en ompipning och gängning för dämpare.

Du får gärna ladda upp bilder här i denna tråden vartefter du jobbar med bössan Mats.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Satan vad kulvalet har snurrat till det i skallen på mig.

Här lär jag behöva hjälp då det är omöjligt att komma fram till något vettigt genom att kasta tankar med sig själv :lol:

Hade en 280remington för några år sedan. Även denna är ju en 7mm:are. Tyvärr han jag bara att använda en enda kula för jakt med denna och det var 160grs Rhino. Denna kulan är dock utraderad från kartan pga att jag vet bättre idag om den här satans molybehandlingen.

Därimot han jag med att skjuta en del kulor i blöta telefonkataloger och ännu fler på tavla. Så jag utgår ifrån en del av erfarenheterna jag fick från min tid med 280:n.

Följande kulor funderar jag på för högviltsbruk.

150grs Barnes TSX - denna kulan sköt oroväckande bra i min 280rem. Dessutom är det ju en ypperlig kula för allt högvilt. Det som talar imot den är rikochettrisken som den ändock har. Vi jagar i ganska så steniga marker vilket gör att man ibland kan dra sig för att skicka iväg en homogen kula åt vissa håll där man med en "vanlig" blötare kula hade skjutit.

150grs Swift Scirocco - Denna har jag endast provat i blöta kataloger i 308win och det var en mycket vacker syn. Lite "blötare" men håller helt klart ihop väldigt bra och har en utomordentlig restvikt trots att den blivit väl tillplattad.

160grs Nosler Accubond - Här har jag ingen egen erfarenhet över huvudtaget. Men har läst mig till att den nog kan vara en het kandidat.

En Allroundkula är ju tvunget att ha till ett vapen likt detta. Kraven som ställs på denna allroundkulan är att den ska kunna stå pall för vilt i storlek från älgkalv, via brungris och neråt rådjur, räv och grävling.

Helst vill jag se en hyffsat billig kula som tar upp plats som både allround jakt och övningskula.

Följande funderingar har jag haft.

154grs Horndy SP - Denna sköt superbra i 280:n och den höll ihop skapligt bra vid test i telekatlogerna. En restvikt på 65 - 70% skulle jag tro att den höll. Den nya ägaren till 280:n använde uteslutande denna kulan på rå och gås med gått resultat.

150grs Sierra GK - Sköt utomordentligt bra i 280:n även den här i övrigt inga egna erfarenheter mer än att GK kulorna brukar hyllas som ett bra allroundval för medelstor och mindre vilt.

150grs Nosler BST - Detta kanske är helt fel tänkt av flera anledningar, dels så är den kanske i mjukaste laget för älgkalv och brungris och sedan så är den på gränsen till för dyr med sina 5kr/st jämfört med de andra två som ligger på ca 3,50kr/st.

Anledningen till att jag tog med BST:n bland allroundkulorna är för att jag ville ha med en kula med plastspets bland alternativen. Det är ju trots allt en 1640 låda bössan är byggd runt och enligt mina erfarenheter så kan dessa käka blyspetsar ungefär som en annan äter en gott & blandat.

Ös på nu med synpunkter på allt i texten ovan. Jag behöver som sagt hjälp att reda ut kulvalet då det börjar att bli dags att beställa kulor till bössan snarast.

MVH/Jocke

post-2176-1281854634_thumb.jpg

post-2176-1281854642_thumb.jpg

post-2176-1281854670_thumb.jpg

post-2176-1281854682_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu rör projektet på sig så seakterliga igen.

Igår ska bössan ha gått iväg ifrån Vapensmedjan upp till Mats och idag beställde jag en frontmonterad ljuddämpare från RCC AB så imorgon bör jag få hem ett litet paket/kuvert med licensansökan och en gängtolk för M14x1 från Roger.

Utöver detta så ska jag ringa och beställa 300st Sierra Game king 150grs vilket kommer att bli min allroundkula till denna bössan. Den kommer så småningom att få tillökning i form av en 160grs Nosler Accubond vilken blir högviltskulan och en 120grs BST vilket blir den rena småviltskulan till rådjur och neråt.

Igår mottog jag dessutom lite QL körningar på GK:n och AB:n som Exabit hade gjort åt mig, tackar och bockar så hjärtligt <_<

Det som är lite vemodigt nu är att snart lider även detta projektet mot sitt slut :rolleyes: Får se vad man kan hitta på för något då <_<

Och andra sidan är det inget jag ska tänka på nu för än så länge så är det en hel del kvar med olika laddningar, skytteövningar, bäddningar, blåneringar och lödning av öppna riktmedel osv.

Som ni förstår så kommer det en uppdatering inom kort!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Ringde vapex idag ch beställde lite att mata bössan med. Tyvärr var det mer utplockat än vad jag befarade så det blev lite smått och gott.

50st 120grs Nosler BST

100st 150grs Sierra GK

50st Barnes Tipped TSX

och sist men inte minst 100st Remington hylsor.

TSX är ju helt klart en jäkligt trevlig högviltskula så detta ska nog sjutton bli bra!

MVH/Jocke

Publicerat

Låter bra med TSX:en :lol:

Vapex imponerar allt mindre på mig. Såg idag att de blykulor till 358 (SWC 158) som jag köpte på Torsbo igår kostar nästan dubbelt så mycket på Vapex (470 kontra 270 kronor). Gäller tyvärr också att kontakta Anders på Vapex via mail varje gång innan beställning, om man vill ha något under varande kalenderkvartal... :lol:

Publicerat
  • Författare
Låter bra med TSX:en :wub:

Vapex imponerar allt mindre på mig. Såg idag att de blykulor till 358 (SWC 158) som jag köpte på Torsbo igår kostar nästan dubbelt så mycket på Vapex (470 kontra 270 kronor). Gäller tyvärr också att kontakta Anders på Vapex via mail varje gång innan beställning, om man vill ha något under varande kalenderkvartal... :lol:

Tyvärr synd på en affär som jag annars alltid mer än gärna har gynnat vad det gäller handladdningsprylar.

Får kanske börja leta nya ställen helt enkelt för så utplockat och trist dom det va igår när jag ringde har jag inte tidigare varit med om.

Annars älskar jag servicen, den är svår att finna bättre på andra ställen. Anders är alltid glad och possitiv, sådant uppskattas. Hoppas bara dom kan ta sig i kragen och få lite rulle på det igen.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Jaha.

Projektet fortsätter så sakterliga. Har stått still ett litet tag nu då det strulade lite när bössan skulle skickas. Men nu är det löst och i eftermiddags när jag åkte inom vapensmedjan med en muta (en vetebröds krans) så hade bössan lämnat bygget.

Med andra ord så är bössan äntligen på väg upp till skeden.

Det har också lämnats in en licensansökan på en RCC dämpare igår.

Vidare så har jag också köpt loss ett par 1" qr ringar av exabit emnade att hålla ett 1,5x20 weaver på plats när man går i drevkedjan eller blir ställd på något vägpass någonstans.

Det enda som saknas nu är ringar till 4-12:an. Sedan känns det som att bössan kan komma när den vill så att man har chansen att få skjuta lite med underverket innan älgjakten drar igång.

Mvh/joacim

Publicerat
Det enda som saknas nu är ringar till 4-12:an. Sedan känns det som att bössan kan komma när den vill så att man har chansen att få skjuta lite med underverket innan älgjakten drar igång.

Om du får loss ett par Warne QR i 30mm så kommer du ha en enhetlig setup till din überbössa ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Här rör det på sig så smått.

Bössan är skickad och uthämtad av MatsN, så när tid finns så sätter han brotchen i pipan.

Var även på posten idag och hämtade ut ett underbart vackert SuB 4-12 sikte. smidigt som få andra sikten med tanke på ålder och ståltub..... Jag är hur nöjd som helst och detta kommer att bli ett underbart "kit" det är jag säker på redan nu.

Så fort det händer något av värde så kommer det en uppdatering.

P.S va visst lite väl tidsoptimist, då jag i all min "blåögdhet" trodde mig ha bössan klar till 1/9 :P Tålamod måste jag lära mig att ha ;)

MVH/Jocke