Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En moderniserad variant av Karamojo Bell´s studsare.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

En dryg månad sedan man skrev något här nu.

Projektet har stått i stiltje ett tag då det strulade till sig med att få tag på en patronlägestolk. Nu har projektet dock tagit en snabb vändning och bössan är snart klar och borde landa här hemma inom kort.

Så snart så kommer en kaskad av bilder på bössan, träffbilder och förhoppningsvis även bilder på lite byten.

Mvh/joacim

• 2 weeks later...
  • Svar 100
  • Visningar 22,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Nu börjar projektet att landa så sakterliga.

Bössan blev skickad från MatsN i torsdags och borde rimligtvis landa i sommarstaden vilken dag som helst.

Har därför laddat upp med 400st 150grs Sierra Gameking, 100st 154grs Hornady SST och 88st 162grs Hornady SST.

Fortsättning följer inom snar framtid.

Mvh/joacim

Publicerat
Har därför laddat upp med 400st 150grs Sierra Gameking, 100st 154grs Hornady SST och 88st 162grs Hornady SST.

Haft lite göra :D^_^

Publicerat
  • Författare
Haft lite göra :D:D

Jadu Mats. Det är väl det minsta man kan säga. Älgjakten är den tid på året då man tänker på mest kulor, krut och kalibrar ;-)

/jocke

Publicerat
  • Författare

Som om aldrig problemen skulle tryta så har det uppstått fler bekymmer. Denna gången står dock både jag och mats utanför och kan inte göra annat än att hålla tummarna ;)

MVH/Jocke

Publicerat
Som om aldrig problemen skulle tryta så har det uppstått fler bekymmer. Denna gången står dock både jag och mats utanför och kan inte göra annat än att hålla tummarna :lol:

Vilket innebär? ;)

Publicerat
  • Författare

Äntligen lite tid att sitta ner och kunna fylla ut den här tråden som börjar att närma sig sitt slut.

För att ta allt från början så skulle MatsN här på forumet pipa om min Husqvarna 1640 i 9,3x62 till 7x57Mauser.

Efter mycket strul från Vapensmedjans sida (de hade hand om att skicka bössan) så kom den äntligen fram till Mats. Men inte var problemen över där. Mats skulle nämligen låna en tolk av en kille, denna killen hade dock åkt på lite jakt just i denna stund. Han fick då tag i en annan man som hade en 7x57 tolk som han fick låna efter några dagar.

Allt ovan är dock sådant som alltid kan hända och man MÅSTE ha överseende med att det inte alltid går som ett rakt spår utan det kan ibland slingra sig och hålla på.

Efter en knapp månads väntan så kom äntligen beskedet om att bössan äntligen var klar. Mats packade ihop den noga och la den på bussgods.

Väntan blev lång även här. Bössan skickades på torsdag och när den inte hade dykt upp på tisdag så blev jag orolig, milt sagt (bussgods LOVAR max 3-5dagar i frakttid!)

Till saken hör att jag hade varit nere på Bussgods Halmstad på måndagen för att se om den kunde tänkas ha trillat in något paket. Väl på plats där så satt där en liten knähund vid golvet, men det var allt. Ingen personal, ingenting.... Där stod saker i rummet för ett antal xx 000 kr men ingen som kollade till det utan man hade kunnat gå in och ta vad man hade velat. Fanns en hel del superfina däck på fälg liggande (behöver vinterdäck till Saaben så frästelsen var stor :P ). jaja efter 35minuter kommer det en liten tjej gående med en säckakärra som hon släpade efter sig med två boxar på. Hallå!! på 35minuter hade ett par erfarna killar kunnat plundra hela stället....

För att komma til saken så hade det inte kommit någon bössa på onsdagen heller. Ringer då till Bussgods Halmstad och förklara läget, killen som jobbade denna dagen utbrast något i stil med "VA! Det va det djävligaste, ring till bussgods i luleå och säg till dom att efterlysa paketet, högst troligt är ditt paket någonstans där det inte ska vara.... Du måste vara bestämd i tonen, detta tolerars inte."

Ringer då till Bussgods i Luleå direkt efter och säger till dom att efterlysa paketet som verkar vara på villovägar. Killen i luleå säger då lugnt och stillsamt "jadu det kan man göra men hade jag varit du så hade jag gett det denna veckan också och sedan efterlyser vi det."

Dagen efter så ringer bussgods och berättar att de har två paket liggande till mig. Skönt! Slänger mig i bilen och kör ner innan jag börjar jobbet. Fiskar upp mina paket och åker hem i ilfart. In snabbt som fan och sliter upp paketet då Mats hade pratat något om att han inte lyckades få bort några enstaka repor. Synar pipan snabbt och konstaterar att det kommer att bli superbra när man får polerat den innan blånering.

Ska precis till att lägga ner systemet i kartongen igen och åka när jag till min stora fasa ser att avtryckaren ligger i två delar :o Bussgods måste ha våldfört sig bra på paketet för att slå av ett gjutjärns trycken igenom embalaget :mad:

Inget att göra åt den saken. Vidare till jobbet.

När man jobbar eftermiddagsskift på jobbet så har man fredagen ledig, vilket är gott och det ger tid att förbereda inför blåneringen. Tar med mig systemet och åker till vapensmedjan för att polera pipan, avfetta den och kalka den för att sedan på lördagen doppa den i blåneringsbadet. Svetten började pärla sig i pannan på mig när jag fiskade upp systemet och pipan och började gnida in det med olja. Hur mycket jag än gned så såg det ut som en massa bubblor (cirklar) i blåneringen. Som tur är så har man ju blånerat några vapen nu så man vet ju vad man ska göra åt olika åkommor :P

System: Husqvarna 1640

Kaliber: 7x57Mauser

Pipan: Lothar Walther Fetherwieght 1/9,5" (rätta mig om jag har fel här Mats!)

Piplängd: 50cm

Säkring: Av winchester M70 modell.

Gängad för dämpare: 1/2" 20

Ringar: Warne QD 30mm låga

Kikarsikte: SuB 4-12x42

Som avslutning kan jag bara säga att jag har nog aldrig varit så nöjd med ett vapen förut. Har heller aldrig fått så mycket possitiv feedback över någon bössa heller som jag fått över denna. Lätt, smidig, säker och alldeles, alldeles UNDERBAR! :(

De första 20 skotten är uppladdade: 7x57Mauser

150grs Sierra GK

45,5grs Norma URP

Bör ge en hastighet strax under 800m/s enligt QL.

Vill också passa på att tacka MatsN här på forumet för det superfina arbetet! Superbra jobbat och många är de fina orden som haglat över ditt jobb med pipan!

MVH/Joacim

post-2176-1287916495_thumb.jpg

post-2176-1287916505_thumb.jpg

post-2176-1287916513_thumb.jpg

post-2176-1287916526_thumb.jpg

post-2176-1287916542_thumb.jpg

post-2176-1287916557_thumb.jpg

post-2176-1287916570_thumb.jpg

post-2176-1287916586_thumb.jpg

post-2176-1287916600_thumb.jpg

Publicerat

Nice- det är ju nästan som att den där tuben är född för att sitta där..

Mats trevligt arbete, du är allt bra duktig och det är kul att se att en "JS-gilles" pang ä född.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Nice- det är ju nästan som att den där tuben är född för att sitta där..

Mats trevligt arbete, du är allt bra duktig och det är kul att se att en "JS-gilles" pang ä född.

/Christian

Håller helt och fullt med dig om att siktet sitter som gjutet på bössan.

Möjligen en "JS-Gillesbössa light" i så fall då kolven är fabriksgjord :mad:

Annars hålller jag med om att det är ett utomordentligt fint arbete han har gjort, Mats!

MVH/Jocke

Publicerat

Najs! Ska bli ruskigt intressant att få se bössan i verkligheten :rolleyes:

Publicerat

Vill inte ropa hej än förrän jag vet hur den skjuter :) Alltid nervigt när man pipat om en bössa nån annan ska ha. Men finishen såg ok ut på bild i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Varför kan inte bara något gå min väg någon gång. Provskjutningen ägde rum idag. Bössan går 25cm högt på 30m förhoppningsvis sitter det fel klackar på.

Annars verkar den skjuta tätt. Inget papp kvar mellan hålen....

Mvh/jocke

Publicerat

Riktigt snyggt och i helt rätt allround kaliber, bra kikarval också.

Hoppas du håller i denna nu ett tag :huh::P

Publicerat
  • Författare
Riktigt snyggt och i helt rätt allround kaliber, bra kikarval också.

Hoppas du håller i denna nu ett tag ;);)

Tackar Magnus!

Ja, det här känns riktigt bra.

Hoppas nu bara att allt fungerar snart så att man kan börja träna med den.

Mvh/Jocke

Publicerat
Annars verkar den skjuta tätt. Inget papp kvar mellan hålen....

Mvh/jocke

Då kan man sova inatt då ;)

Publicerat
  • Författare
Då kan man sova inatt då :wub:

Jadå, du kan släppa det nu. Du har gjort ett bra jobb grabben!

Tack än en gång!

Mvh/joacim

Publicerat
Jadå, du kan släppa det nu. Du har gjort ett bra jobb grabben!

Tack än en gång!

Mvh/joacim

Bra att du e nöjd. Om bara lillpojken ville sova så pappa får lite sömn med :huh:

Publicerat
  • Författare

Har helt klart valt fel stomme att bygga på, en bössa med mer krångel än den här har får man leta efter. Nu har upphaket ballat ur. Trodde först att det kunde vara själva trycket som var för löst eller liknande så att jag började pilla med det igår, höll på hela kvällen men hur jag än vred och vände på det så fick jag inte det till att haka därför började jag misstänka att självaste upphaket var felet. Såg inte kul ut med hemmafilat upphak ;) i värsta fall får det bli ett nytt trycke. Ständiga bekymmer!

Publicerat

Såg det men glömde säga det ;) Tur det inte hänt nåt allvarligt.

Publicerat
  • Författare
Såg det men glömde säga det :lol: Tur det inte hänt nåt allvarligt.

Lugnt, borde väl "bara" vara till att fila upphaket rakt igen. Så snedfilat som det är nu är en bedrift att lyckas få till. Stående ovationer till förra ägaren för hans skicklighet med filen ;)

Mvh/jocke

Publicerat

Att det var snett såg jag inte men såg att händige herrn har gjort nåt. Men hur är det med härdningen på dom grejerna? Har för mig att dom bara ska va ythärdade.

Publicerat
  • Författare
Att det var snett såg jag inte men såg att händige herrn har gjort nåt. Men hur är det med härdningen på dom grejerna? Har för mig att dom bara ska va ythärdade.

Jodå, visst är det så att dessa delar enbart är ythärdade och kanske kan det vara så att det är därför den är lite sneare än vad som var fallet när förra ägaren bytte in den? Metall mot metall ger ju slitage som vi alla vet. Är då dessutom den ena härdad men den andra är filad på ett par gånger så härdningen är borta, ja då ger det sig själv vilken detalj som kommer att nötas ut först.

Lättast lär nog ändå bli nytt trycke. Får se hur jag gör.

MVH/Jocke

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha, då har det förflutit några dagar sedan jag va inne här sist och skrev. Nytt trycke är beställt från midway. Det blev ett Bold trycke, tror nog att det ska fungera fint.

Kommer att återkomma i tråden så fort trycket är hemma vilket bör bli vilken dag som helst.

Mvh/joacim

Publicerat
Jaha, då har det förflutit några dagar sedan jag va inne här sist och skrev. Nytt trycke är beställt från midway. Det blev ett Bold trycke, tror nog att det ska fungera fint.

Kommer att återkomma i tråden så fort trycket är hemma vilket bör bli vilken dag som helst.

Mvh/joacim

jag vill skjuta med den när den är klar....

vi ses ikväll då så ska vi se hur vi skulle kunna sabba skallen på Pontus ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det här projektet går mig på nerverna fullständigt.

Beställde först ett Bold trycke på midway. När detta inte ville komma i lådan såpass fort jag ville, beställde därför ett timney trycke från vapex. Men med mitt flyt landade båda trycken i lådan samma dag ;)

Inte mycket att göra åt det, plockade ut båda paketen 30min senare.

Satte mig så idag för att passa in det på bössan. Men döm av min förvåning då trycken inte är problemet utan det verkar vara säkringen eller haket på slutstycke.

Börjar så smått att ge upp. Skönt att man precis blivit far så att man har andra, betydligt viktigare saker att tänka på. Annars hade man nog varit måttligt lycklig.....

Mvh/joacim