Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grävlingjakten!

Featured Replies

Publicerat

Som sagt hur går det med grävlingsjakten med ställande hund????

Själv lyckades ja skjuta min första för min grå/wachtel ikväll=)

Är skitnöjd o firar med en öl

post-3769-1281137969_thumb.jpg

• Svar 114
  • Visningar 12,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Rätt tänkt. <_< Klart vi ska ha en tråd om grävlingjaktens formel1. :blink:

För oss har väl säsongen börjat så där. 5 nätters jakt har gett 8 grävlingar för mina tjejer.

Publicerat

Grattis Jake!

För mig har det gått trögt som f-n, verkar ej finnas grävling på marken längre. Men i natt far jag 15mil söder ut för några timmars jakt. Så då bör nollan spräckas :D .

Publicerat
  • Författare

tackar

Men Musköt, 8 grävlingar på 5 nätter är väl bra??

vad brukar du snitta på me dina laikor då?

ska ut ikväll så hoppas på flera=)

Kolja, vad har du för hundar??

//jakob

Publicerat

Jag har vart ute tre gånger o letat grimbart men jag tror fanemej att dom är utdöda på min mark. inte ett spår nånstans, helt sjukt.

Plus att jämten löper, o att jag var så trög att jag lämnade kvar den enda labben som ställer grävling hos morsan på öland o hon kommer hem i sept.

Publicerat

Jag har skjutit 3 för min hälleforsare i år..den senaste inatt/morse kl halv sex..

Publicerat

ja nog fan ser du nöjd ut allti! höhö. Grattis till första grävlingen för hunden! Själv har ja inte slitit tummen ur arsle än och kommit ut på nå grävlingsjakt. Men de kommer!

Publicerat
tackar

ska ut ikväll så hoppas på flera=)

Kolja, vad har du för hundar??

//jakob

Jag har för tillfället en laika, 2st plottar och en jack russel terrier. Inväntar en finstövare och en till laika. Avänder både plottarna och framför allt laikan på grävling.

Publicerat

Å jäklars.. :) ..hur hinner du med alla hundarna?? Jag har 3 hundar och tycker att jag har fullt upp med dom..känns som 2 för mycket ibland... :rolleyes:

Publicerat

Beror ju mest på markerna. Men så här i början på säsongen så ska man väl snitta 2 för att få godkänt. :rolleyes:

Publicerat

Sedär, grattis !

Måste fråga vad det är för pang du kör med, ser ut som en gammal enkelskottare, Huskvarna månne ?

Jag har varit ut några ggr, men kammat noll tyvärr.

Men skam den som ger sig, fast det ser trögt ut, inga spår alls vad jag sett, och de få gryt jag vet om är obebodda sen länge.. ;)

Publicerat
Å jäklars.. :D ..hur hinner du med alla hundarna?? Jag har 3 hundar och tycker att jag har fullt upp med dom..känns som 2 för mycket ibland... ;)

Mycket fritid och en otroligt förstående fru. Men visst är det många att hålla en hyfsad kondis på, annars är det inga problem ;).

Publicerat
  • Författare
Sedär, grattis !

Måste fråga vad det är för pang du kör med, ser ut som en gammal enkelskottare, Huskvarna månne ?

Jag har varit ut några ggr, men kammat noll tyvärr.

Men skam den som ger sig, fast det ser trögt ut, inga spår alls vad jag sett, och de få gryt jag vet om är obebodda sen länge.. B)

haha, ja den e inte min tyvärr, men sen krigstiden känns det som=) men en 22 e en 22=) o den fungerar.

Ska ut ikväll, men det regnar så jäkligt nu, hoppas det ger sig.

Publicerat

Ja det kan va bra med en förstående fru då.. B) ..

Publicerat

tja. någon som är hemma på fällor ? och något tipps vad man ska åtla med ? =)

kör med honung och ägg nu men de har inte resulterat med något.

Publicerat
tja. någon som är hemma på fällor ? och något tipps vad man ska åtla med ? =)

kör med honung och ägg nu men de har inte resulterat med något.

plommon och äpplen kan funka bra beroende på om det finns såna träd i området sen så torkad gädda ska visst vara riktigt bra har inte testat själv än sen i nått nr av nån jakttidning så skulle vaxkakorna vara "heta" med

Publicerat
  • Författare

Insåg inatt att grävlingar är ruskigt snabba!!

Släppte min ena vid ett gryt, o efter en 30minuter av dåligt sök så ska ja runda backen o röra mig uppåt mot bilen till, då börjar hon söka som fan o få lite spring i benen. 190m bort så står hon still i vetet, sen kommer hon som en idiot mot oss o på 30m så ser vi även att det springer en grävling 10m framför henne, ja hakar på men hon kommer inte ifatt den utan den passerar ett stort dike o där tappar hon den, där var ju gränsen för grannens mark så bra kanske det än att stå o svära att det e ståndskall på grannmarken.

Men jäklar vad den grävlingen lubbade, undrar varför det inte blev kvar i vetet.

Vet ju att dom brukar tok dra om dom e nära grytet, men denna passerade grytet o drog över en vall istället mot skogen.

På det igen bara!!!

Publicerat
plommon och äpplen kan funka bra beroende på om det finns såna träd i området sen så torkad gädda ska visst vara riktigt bra har inte testat själv än sen i nått nr av nån jakttidning så skulle vaxkakorna vara "heta" med

okej tack för tipsen :lol: blir att testa =)

Publicerat

Har varit lugnt sista nätterna men imorn ser det ut som att vi ska göra ett gästspel på ett nytt ställe :lol:

Publicerat

lånar tråden lite!

hur går sådan här jakt till? vad är det för vapen ni använder? kaliber? vad är det för hundar ni använder?

Publicerat

Det är ungefär som älgjakt, man släpper dock hundarna under kvällen/natten och låter dom söka upp och ställa grävlingarna på backen.

Sen går man helt enkelt fram på ståndet och skjuter grävlingen med en .22lr vanligtvis, normalt med grytvapen men många använder vanliga gevär

Skotthållen blir sällan längre än metern

Publicerat
Det är ungefär som älgjakt, man släpper dock hundarna under kvällen/natten och låter dom söka upp och ställa grävlingarna på backen.

Sen går man helt enkelt fram på ståndet och skjuter grävlingen med en .22lr vanligtvis, normalt med grytvapen men många använder vanliga gevär

Skotthållen blir sällan längre än metern

okey vad är de för hundar man använder? låter som en väldigt rolig jaktform faktiskt ;)

Publicerat

lite blandat faktiskt, man tager vad man haver ;) ;)

Fast mest handlar det nog om ställande spetshundar

Publicerat

Blev en grävling för jämten i fredags änteligen är nollan spräckt ^_^