Publicerat Augusti 27, 201015 yr Surt... Verkligen. Man rycks med av denna läsning. Det är tyvärr medaljens baksida när det sker olyckor eller annat som dessa vänner råkar ut för. Beklagar verkligen, det gör ont att läsa. Men som du nog innerst inne vet så kommer man vidare. Det väger upp med positiviteten hunden ger då den är kry, så ge inte upp. Det finns fina hundar som du kommer att ha glädje av i framtiden, hur än grönjävligt det känns just nu. Blicken uppåt, mot nya mål!
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Fy fan va hemskt! Lider med dig...... Angående barnen så går det inte att begripa sig på hur kloka dem egentligen är, oavsett ålder... Har själv tre små töser och ibland blir man lite skrämd av hur dem förstår sig på saker som man försöker undanhålla för deras "bästa"..... Inte ett öga tortt just nu..... //Tommy
Publicerat Augusti 28, 201015 yr FAN vad trist Har inte sätt tråden förren nu! Detta var ingen rolig läsning efterssom vi också har en valp hemma nu Beklagar sorgen!
Publicerat Augusti 31, 201015 yr Har missat detta Max W. Kan inte i ord uttrycka vad jag känner för dig/er. Tungt med en gammal hund men etter värre med en valp. Mitt bästa råd är ; skaffa en ny valp.
Publicerat September 2, 201015 yr Tråkigt när något så oförklarigt händer, är intresserad av vad obduktionen visar. Känner nämligen till ytterligare en hund, 14 månader gammal och fullt frisk som drabbades av ett liknande förlopp, sjuk i 10 timmar och dog i bilen på väg till Uppsala, detta hände nu i augusti. De har fler hundar men ingen av de andra insjuknade. Obduktion är ju en dyrbar historia om inte försäkringsbolaget vill betala, så det var inte ett alternativ i detta fallet, man får ändå inte tillbaka sin älskade hund. Veterinären som först undersökte hunden ville dock öppna den för att se om det eventuellt kunde vara tarmvred, men allt var i sin ordning, inget synbart fel. Vi är många som tänker på Er .....
Publicerat September 3, 201015 yr Författare Jag har inte fått hela obduktionssvaret ännu, då de microskopiska testerna tydliven tar ett tag att få klart. Men då jag pratade med veterinären på djuksjukhuste här och även på SVA, så tyder det på någon form av förgiftning. Hon hade kraftiga blödningar i tjocktarm, tunntarm, lever och lungor. Hon hade en tydlig koagulationsstörning. På veterinärspråk så betyder det tydligen att "man kan inte utesluta förgiftning". Däremot så var hon ganska säker på att det inte var råttgift, då detta ger många mindre blödningar, medan detta var tydligen större blödningar. Jag har verklgien gått igenom allt tiden innan, i mitt huvud och inte kunnat hitta något som skulle kunna ge en förgiftning. Svamp var en möjlig teori, men veterinären var skeptisk till detta, då det borde ha varit vesätnligt vanligare i så fall. Vilket jag kan hålla med om. Däremot kan tydligen en förgiftning av ett annat slag ge hunden en chock som tydligen kan påverka levern så deet ger koagulationstörning av detta slag. Minns tyvärr inte vad veterinären sa att det hette... Det jag nu vet med ganska stor säkerhet är att hon inte dog av samma sak som min gamla tik för två år sedan. Då jag jämfört deras värden från t ex blodprov så kan man inte se några direkta likheter. Vilket iofs känns rätt bra. Jag hoppas att kunna få svaret inom ett par veckor. Det ger mig ingen hund tillbaka och jag är nu ganska övertygad om att det inte är något jag har här hemma som gjorde hemme sjuk, men kanske får man veta något som kan rädda någon annans hund. Att skaffa en valp nu känns fortfarande ganska uteslutet, men kan erkänna att tankarna snurra på någon valp i framtiden. Jag är ganska säker på är att det inte blir en wachteltik. Jag är tillräckligt rationell för att inse att det inte är något som är länkat till just wachteltikar, men ibland styr känslan över förnuftet. Har haft fyra tikar på 9 år där 3 har fått avlivas pga sjukdomar, den som lever idag har ju "bara" haft elakartade tumörer i juvret.. Lite som när man har en kulsort som skjuter kanonbra, men man har flera dåliga träffar och långa flyktsträckor. Även om inget konkret säger att den är sämre än annant, så har man tappat tron på kulan i fråga.. Men jag lovar att skriva mer om jag får veta något mer.
Publicerat September 5, 201015 yr Jag såg detta först nu på morgonen... Beklagar djupt, Vet vad du går igenom...TYVÄRR. Det finns inga ord i dessa ögonblick i livet som gör nytta. åtminstånde känns det så. Vårda minnet ömt. // Jägare utan gränser
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Idag har jag pratat med SVA igen ang obduktionen o de labratorietester de gjort. Pixie dog troligen av giftig svamp. Teorin grundar sig på att hon även hade lågt glukusvärde samt det snabba förloppet. Men det är inget 100% svar, men tillräckligt för mig just nu. Det var iaf inget ärftligt fel eller något gift på avvägar. Helt enkelt en jäkla otur och inget jag kunde göra något åt eller ens tänka mig.. Inte någon direkt tröst kanske, men i alla fall ett avslut. Men den där röda faran saknar jag fortfarande.. Blev inte den jaktsäsong jag hade tänkt.. :/
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Förlusten blir naturligtvis inte mindre, men det måste vara skönt att inte behöva gå och vara rädd får att någon lagt ut gift eller misstänka grannar. Men det är ju en otäck tanke att valpen slafsar i sig giftsvamp så okritiskt.
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Idag har jag pratat med SVA igen ang obduktionen o de labratorietester de gjort. Pixie dog troligen av giftig svamp. Teorin grundar sig på att hon även hade lågt glukusvärde samt det snabba förloppet. Men det är inget 100% svar, men tillräckligt för mig just nu. Det var iaf inget ärftligt fel eller något gift på avvägar. Helt enkelt en jäkla otur och inget jag kunde göra något åt eller ens tänka mig.. Inte någon direkt tröst kanske, men i alla fall ett avslut. Men den där röda faran saknar jag fortfarande.. Blev inte den jaktsäsong jag hade tänkt.. :/ Skönt att få veta iallafall. Någon aning om vad det kan ha varit för svamp?
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Skönt att få veta iallafall. Någon aning om vad det kan ha varit för svamp? Vit flugsvamp eller lömskflugsvamp... eller heter den falsk? //
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Författare Vit flugsvamp eller lömskflugsvamp... eller heter den falsk?// Jupp, troligen det iaf. Det var iaf det mest rimliga enligt den svampmäniska veterinären hade pratat med iaf. Kunde troligen vara någon form av växtgift av något slag, men det finns inte riktigt så giftiga varianter i Sverige enligt ovna nämnda veterinär.