Publicerat September 11, 201015 yr vi kan nog slå fast att sverige inte är en demokrati Men felet är egentligen folkets. Det är ju vi som ska rösta in de företrädare vi vill ha. Nu blir det kanske omval av euron. Jag tycker att det vore på sin plats med en omröstning av medlemskapet samtidigt om vi nu ska ha en demokrati. Men demokratin gäller väl bara så länge folket röstar"rätt" för annars blir det omval tills vi röstat "rätt" och sedan aldrig mer. Vad jag vet så var EU medlemskapet en handelsunion inte europas förenta stater där Sverige ska vara ett lydrike och en mjölkkossa till det stora drakarna. Röstningen gällde ju det förstnämnda men något mandat till att göra ett storrike har aldrig givits och därför tycker jag att en omröstning är på sin plats. Då är det kanske slut med att kunna gömma sig bakom EU regler när man fattar obekväma beslut.
Publicerat September 11, 201015 yr Men felet är egentligen folkets. Det är ju vi som ska rösta in de företrädare vi vill ha. Nu blir det kanske omval av euron. Jag tycker att det vore på sin plats med en omröstning av medlemskapet samtidigt om vi nu ska ha en demokrati. Men demokratin gäller väl bara så länge folket röstar"rätt" för annars blir det omval tills vi röstat "rätt" och sedan aldrig mer. Vad jag vet så var EU medlemskapet en handelsunion inte europas förenta stater där Sverige ska vara ett lydrike och en mjölkkossa till det stora drakarna. Röstningen gällde ju det förstnämnda men något mandat till att göra ett storrike har aldrig givits och därför tycker jag att en omröstning är på sin plats. Då är det kanske slut med att kunna gömma sig bakom EU regler när man fattar obekväma beslut. vill nog faktiskt drista mej och säga att felet är fortsatt det politisk du har rätt i mycket men vill politikerna ha t,ex euro så är det bara för dom att säga att vi ska ha euron iofs lite grann av politiskt självmord men en folkomröstning är inte mer än en rådgivande tillställning här i sverige tyvärr dock ser jag att vi skulle ha mer folkomröstningar om t,ex vargen och andra heta frågor
Publicerat September 11, 201015 yr folk borde iofs inte få rösta om sånt dom inte vet ett skit om. det behövs körkort för o köra bil, men styra ett land kan tydligen vilken nolla som helst.....
Publicerat September 11, 201015 yr folk borde iofs inte få rösta om sånt dom inte vet ett skit om.det behövs körkort för o köra bil, men styra ett land kan tydligen vilken nolla som helst..... Vem eller vilka av våra politiker har den kunskapen? Vi har flera olika partier som har olika åsikter och livsåskådning. Det är befolkningen i ett demokratiskt land som ska fatta beslut om landets styre. Det andra statsskicket kallas diktatur och där får inte folket ha någon åsikt alls tills man gör uppror och avsätter styret med eller utan våld. Men sedan så gällde det ju hur jägareförbundet hanterar morotsterrorister med respekt eller inte. Mp har ju gått ut och sagt att man ska stänga ytterligare ett kärnkraftverk samtidigt som man vill utveckla elbilar. Vi har ju elbrist som det är nu hur ska det då bli om elanvändningen ska öka samtidigt som produktionen ska minska. Dom vill bygga ut vindkraften i norra norrland men deras sommarställen i stockholms skärgård får inte minska i värde så där kraften behövs ska man inte göra några insatser för att producera den. Jag kan inte respektera ett parti eller en förening som förespråkar en ideologi som dom själva inte ställer sig bakom eller har vetskap om vad det innebär. För mig inger kunskap respekt. Tomtar som tycker och beter sig som gökungar får mig däremot att stänga öronen och vända mig åt ett annat håll.
Publicerat September 11, 201015 yr hehe. blandad kompott i det inlägget..... håller iaf med om att kunskap inger respekt... the rest is silence.
Publicerat September 12, 201015 yr Tycker faktiskt att Garthon var en av de som sade vettigast saker i de TV-sända vargdebatterna i vintras. Han spelade ju in Jägareförbundet när debattledaren ignorerat denne i halva debatten (enbart de extrema talarna är ju intressanta), så något vettigt gjorde han där. Han var i och för sig emot vargjakten, men han hade argument som jag respekterade- även om jag inte höll med. Han gick ju ur förbundet för att Svensk Jakt inte publicerade deras svar på en rad frågor, så som de gjorde med andra partier. Svensk Jakt hade tydligt sagt att man ville att partiledarna skulle svara för att få svar med tyngd. Miljöpartiet sket i detta och lät den jaktpolitiske talesmannen svara istället. Som jag ser på det kan det tyda på tre saker: 1 Miljöpartiet missuppfattade hur viktigt det var att det var partiledarnas svar man ville ha 2 MP förstod hur viktigt det var men partiledarna hade inte tid och prioriterade annat 3 MP lät en annan person ge svar just för att svaren skulle kunna vara lite vaga Alla tre alternativen tyder på ett jaktfientligt parti, eller ett parti som inte ser jägare som sin målgrupp. Hade det inte varit för att jag är jägare skulle jag mycket väl kunnat rösta på MP, de tycker mycket vettigt men går lite långt ibland i vissa frågor. MEN- vilket parti gör inte det egentligen? Lek med tanken att vilket som helst av riksdagens partier skulle få egen majoritet och kunna styra helt efter det egna partiprogrammet. Uhu! Hemska tanke!!!