Publicerat Augusti 29, 201015 yr sitter o funderar på kalibrar till rävvak, min önskan skulle vara en så TYST kaliber som möjligt! men fortfarande till vettigt pris ( spec kalibrar går då med bort ) 22 hornet är de som sitter på näthinnan ( då med dämpare såklart o de går ju inte riktigt så lätt som man önskar ) vad finns de för andra kalibrar?!! 22wrm kanske? 17hmr hade ju varit smutt som fan men den går ju oxå bort desvärre. min andra önskan är att rävarna ska bli på plats! perfekt plaserat skott i kroppen på räven ska lägga den på plats eller inom 5m iaf! ( då blir de genast mkt svårare då jag har så liten erfarenhet av dom riktigt små kalibrarna ) min åtel kommer ligga ca 40-50m från kojan som ska byggas, och längre håll än 100m kommer de aldrig bli av då jag har mer lämpade kalibrar till de min sista önskan skulle vara att en sådan bössa jag letar efter är billig, kolven kommer inte vara org längre än några dagar då den kommer få byggas om o lackas för o passa vakkojan bättre = plan framstock för bättre stöd, högre kindstöd och trevligare pistolgrepp då de är sittande skytte eller liggande endast som gäller! nu har ni något o fundera på vill ha så mkt åsikter o tankar som möjligt! o jag vet att en 6,5:a med dämpare inte låter så mkt men vill gärna ha ner ännu lite till ( och även en bössa man kan pilla med )
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Bygga en bössa för gluggskytte på så pass nära håll?? Klass 3 går bort pga dämpare. Klass två.. vanlig enkel 222.a torde vara optimal.. Lite smått understimulerad? Mvh!
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Författare 222 känns föööör stort, men den dämpar ju helt klart bra med en riktig dämpare på, kanske en rcc t-41:a med extramodul? tycker förövrigt att 22wrm med v-max på 33gr? ( kan ha fel i vikten ) borde vara fin för räv men ja de skiter ju sig för rävarna dör ju inte av de antagligen eller något sånt understimulerad? nä vadå de är väl var mans egendom att ha en renodlad vakjaktbössa för rävarna eller belysning har jag lite iaf från en närliggande gård med starka lampor så behöver inget direkt monstersikte utan en vanlig 6x42:a av lite äldre härkomst borde funka kalas året om dygnet runt mvh//Marcus som är allvarligt störd när de kommer till vapen men lika glad för det
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Säger oxå 222 om du vill ha en liten mysig kaliber med potential att ta räven ut mot 300m om du nu nån gång skulle vilja det. Eller blir bjuden på toppjakt ,samt att den i regel skjuter mkt tätt. Vanlig = bra, om än lite tråkig
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Författare jo 222:ans effekt har jag iaf lite erfarenhet av o den är god nog för längre avstånd, dock har jag ju en 6,5:a med stor zeiss på o snart dämpare på den o då känns en 222:a för nära inpå för nu är de ren o skär vakbössa de handlar om ( max max 100m ) så 50m kommer nog 90% av skotten gå av på
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Säger oxå 222 om du vill ha en liten mysig kaliber med potential att ta räven ut mot 300m om du nu nån gång skulle vilja det. Eller blir bjuden på toppjakt ,samt att den i regel skjuter mkt tätt.Vanlig = bra, om än lite tråkig +1 på det även om jag själv jagar med 6 mm TCU betyder det inte att det är att rekommendera. /Christian
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Författare 222:an vet jag är fin, dock som jag förklara tidigare känns de som att den blir lite malplaserad o pga avsaknaden av behovet att skjuta över egentligen 50-60m egentligen, som sagt 100m är max men lär användas nästan uteslutande till 50m skytte o då från ett stabilt stöd från en skjutkoja jag vaggar mellan 22wrm och 22 hornet, finns de några vettiga priser angående 22 hornet ammo? tänk smått nu gubbar, långskytte blir aldrig av för denna bössa iaf vet att jag sökte tips o tankar, men då 222:an känns stor för detta område tror jag att jag sållar bort den
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Ja ja skit i det då Köp en av varje eller den ena till dig och den andra till mig och jämför villken du gillar bäst sen säljer du båda två och köper ny av den du gillar bäst kan det bli mycket bättre tre bössor och du får den du vill ha
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Författare de är nog tur att du inte jobbar som säljare daniel! då hade du nog lyckats finta bort dig sj tror jag allt
Publicerat Augusti 29, 201015 yr vet att jag sökte tips o tankar, men då 222:an känns stor för detta område tror jag att jag sållar bort den Låter som att du söker nåt som inte finns Köp nu en apbillig 222:a och fixa dämpare till den. Den behöver ju inte ens vara tätskjutande eftersom du ska skjuta på såpass korta håll
Publicerat Augusti 29, 201015 yr köp en 45/70 med 420 gr kulor så är det en närhållsbössa och räven blir på plats jag lovar. du ville ju ha ngt utanför boxen - varsågod marcus! Kalle
Publicerat Augusti 29, 201015 yr jag vaggar mellan 22wrm och 22 hornet, finns de några vettiga priser angående 22 hornet ammo? Menar du att du skjuter så många rävar att denna frågeställning har betydelse För en 50m renodlad rävbössa spelar kalibervalet ingen roll mellan dessa två,mer intressant vad du kan hitta för bössor och till vilka priser. /Mike
Publicerat Augusti 29, 201015 yr köp en 45/70 med 420 gr kulor så är det en närhållsbössa och räven blir på plats jag lovar. du ville ju ha ngt utanför boxen - varsågod marcus!Kalle Tänkte även jag utanför boxen, 300 RUM!! F.. om inte det är den optimala varmintkalibern då vet e f.. den funkar upp till 600meter så du kan sätta vakkojan på en stor åker. RUM Erkänn att den skapar ett visst sug.
Publicerat Augusti 29, 201015 yr hej om viktigaste är att vara tystast - välj whisper med dämpare. ska det vara billigt och tyst - välj 222 med dämpare. ska det vara billigt - välj 22mag eller 22 hornet. +1 på MatsN råd , bara öppna lädret... vänligen nils
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Marcus, din kravspec är rätt lurig att uppfylla. Man kan börja med att fundera lite grann kring juridiken och då konstatera att för att du skall uppfylla kraven på klass 3 och därmed kunna jaga räv så får kulvikten inte vara under 39 grains oavsett kaliber vilket innebär att en hel del laddningar och kalibrar som varit aktuella faller bort och kvar finns det cal .224 kulor och även de allra tyngsta cal .204 kulorna. Vidare så är det som de flesta känner till svårt att få en licens på ljuddämpare för klass 3 laddningar (om man inte har särskilda skäl). För egen del har jag visserligen en begränsad erfarenhet av 40 grains Vmax i 22 hornet men baserat på de tre rävar som jag skjutit med den kombinationen i augusti så känns den väldigt välbalanserad. Men som sagt det är mycket svårt att få en licens på ljuddämpare till den kombinationen. Om du har krav på ljuddämpare så ligger väl ändå en 222 rem klart bäst till, annars finns det såklart en del lite "grövre" klass 2 kalibrar men då är det antingen det du kallar special kalibrar som de olika whisperpatronerna eller också så är det gamla och mer eller mindre obsoleta patroner, undantagen som jag kommer på så här på morgonkvisten skulle vara 25-20 eller 7x33 men det finns kanske fler. Mitt tips blir alltså 22 hornet om du kan tänka dig att jaga utan ljuddämpare, annars ligger nog 222 rem bäst till. Henrik
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Varför inte en .357 magnum? Borde finnas gott om precision för 50m och fungera bra dämpat? Visserligen kommer det krävas handladdning, och blir det en bygel bör man se till att få rätt variant så att den går att dämpa (längre pipa än magtub), alternativt korta av magtuben. Kanske lite mycket jobb med det hela.. men jag tror det skulle bli en smutt rävvaksbössa
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Varför inte en .357 magnum? Borde finnas gott om precision för 50m och fungera bra dämpat?Visserligen kommer det krävas handladdning, och blir det en bygel bör man se till att få rätt variant så att den går att dämpa (längre pipa än magtub), alternativt korta av magtuben. Kanske lite mycket jobb med det hela.. men jag tror det skulle bli en smutt rävvaksbössa Tänkte också på den först, men dels så anser jag att en dämpare på en bygel inte är någon höjdare kanske, och sen kunde det ju bli en hel del liggande skytte, och då är ju inte bygelrepetering eller brytbössa så där jättelämpligt tyvärr.
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Detta är helt klart ett jobb för MatsN, valfritt, billigare lås som har stötbotten för att hantera 308 Win hylsa, ompipning till 45 ACP och internt magasin i magboxen, kort, shroudad pipa med 230 grains flying Ashtrays från SPEER så torde en sådan picka vara rena döden för räven. Just det utanför lådan men oaktat det ett ganska billigt förslag. http://thefiringline.com/forums/showthread.php?p=2602770 så här kan det komma att se ut? Alternativa vapen till ovanstående är Thompson Contender eller H&R enkelskottpuffror i samma kaliber som man gör heldämpade. Dags att förverkliga en dröm Mackan... /Christian
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Tänkte också på den först, men dels så anser jag att en dämpare på en bygel inte är någon höjdare kanske, och sen kunde det ju bli en hel del liggande skytte, och då är ju inte bygelrepetering eller brytbössa så där jättelämpligt tyvärr. Men då gör ju Umberti en nätt lite rullblockare i denna fina kaliber, som löser problemet =)
Publicerat Augusti 30, 201015 yr Detta är helt klart ett jobb för MatsN,valfritt, billigare lås som har stötbotten för att hantera 308 Win hylsa, ompipning till 45 ACP och internt magasin i magboxen, kort, shroudad pipa med 230 grains flying Ashtrays från SPEER så torde en sådan picka vara rena döden för räven. Just det utanför lådan men oaktat det ett ganska billigt förslag. http://thefiringline.com/forums/showthread.php?p=2602770 så här kan det komma att se ut? Alternativa vapen till ovanstående är Thompson Contender eller H&R enkelskottpuffror i samma kaliber som man gör heldämpade. Dags att förverkliga en dröm Mackan... /Christian Det där ser ut som en Marlin M/9. http://www.vapentjanst.com/info.asp?id=319 Nu är denna i kaliber 9x19, vilket är klass 3, men klarar lådlängden av det, så borde det vara möjligt att pipa om den till en 357 Magnum, som är kl 2.