Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ultimata rävvaks kalibern

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Ja det är ju idiotiskt att man inte kan välja bort hagelpipan om man vill.

Jadå det går bra att skjuta 38spc i den, jag gör det ibland i min 357 bygel, men det blir en lite tråkigare renöring efteråt, då den något kortare 38:an guckar ner patronläget lite, då det är gjort för den längre 357:an.

Men funkar jag gör det, och kul är det, smäller lite och ingen rekyl just, synd bara att det är kl 4 på 38spc i Sverige.. ^_^

ringde kjells vapen och han jag pratade med hade inte något direkt svar men skulle återkomma om någon timme sa han så skulle dom titta upp de B)

rengöring osm är så skoj kan jag leva med :D

vad gör en 38spec i hastighet o vilka kulvikter? 357 ammon är ju inte direkt dyrt, 200kr såg jag helmantel kostade iaf för en 50 ask o de funkar ju :)

• Svar 90
  • Visningar 12,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
ringde kjells vapen och han jag pratade med hade inte något direkt svar men skulle återkomma om någon timme sa han så skulle dom titta upp de :D

rengöring osm är så skoj kan jag leva med ^_^

vad gör en 38spec i hastighet o vilka kulvikter? 357 ammon är ju inte direkt dyrt, 200kr såg jag helmantel kostade iaf för en 50 ask o de funkar ju B)

Jag skulle inte vilja stå ivägen för en plattnosad helmantel 357:a iaf =) Det vill nog inte räven heller.. :)

Edit: köpte igår S&B Halvmantlade, flatnos med blyspets. .357. 50st för 250kr.. behövde hylsorna =) Men inget opris om man bara skjuter lite i jaktsammanhang och lite övning :)

Publicerat
  • Författare
Jag skulle inte vilja stå ivägen för en plattnosad helmantel 357:a iaf =) Det vill nog inte räven heller.. :D

synd för räven att han inte har något o säga till om på den delen B)

250kr kan man ju leva med :) skulle man köpa en sådan så skulle ammopriset inte bli mer än 1000-1500kr om året när man räknar med "lite" övning oxå ^_^

Publicerat

Jag ligger på 550-600 m/s med 148-158 grs kulor i min bygel,

De farter som står listade i laddtabellerna är för det mesta testade i reolverpipor på 6-7", så farten blir ju högre i en gevärspipa, likaså precisionen blir bättre.

Men du behöver ju inte gå på så tunga kulor om du inte vill, jag fick riktigt bra resultat i träffbild med Hornadys XTP HP 110grs, jag hade ingen kronograf då, så jag vet inte farten, men enligt Vitavouris lista, så ligger den på 612 m/s med maxladdning i en 7" pipa, så jag borde ha legat betydligt högre än så då i min bygel, då jag körde 0,8 under max ( 20 grs N110)

Och fördelen med en enkelskottare är ju också, att du inte är piskad till en flatnos eller hp kula, utan kan köra med en spetsigare, då den inte har nått rörmagg som bygeln har.. :P

Dessutom är 357M och 38spc världens roligaste kaliber att ladda.. ^_^

Publicerat

Ingen som rekommenderar 7X33 sako än?

Jag vet inget om kalibern men många lovordar den. Sen har vi ju 7,62X39 finns nya Brno i den kalibern..

Jag hade om jag varit du satsat på en Winchesterbygel i 357 eller helst 44 mag. Haft en 44 å den var trevlig.

(Gillar inte marlin tyvärr)

Publicerat
Ingen som rekommenderar 7X33 sako än?

Jag vet inget om kalibern men många lovordar den. Sen har vi ju 7,62X39 finns nya Brno i den kalibern..

Är nog inte alls något dumt val nån av dem, dock blir väl ammokostnaden lite mer, om nu det är av betydelse.

Just 7x33 verkar ju vara en fin trädskällarkaliber, om man ska tro folk som haft dem. :P

Det andra väljer jag att inte kommentera.. ^_^

Publicerat

Jag har en tråkig men intressant lösning:

Sätt ljuddämpare på den älgstudsare du redan har. Ladda sedan ned kulorna i underljudsfart.

tyyyyyst

Räven lär ju dö av en mjuk 10-gramskula i 300 m/s. Kulbanan behöver man heller inte bry sig så mycket om eftersom det brukar bli tämligen konstanta skjutavstånd vid åteljakt, men det beror förstås på åtelplatsen.

Vet inte hur lagligt det är, ej heller om det är lämpligt ur säkerhetssynpunkt men det upplyser säkert någon av forumets erfarna handladdare oss om inom kort. Det uppfyller i alla fall energikravet för klass 3.

En ljuddämpad 6,5:a med normalladdad ammo låter ju inte så värst mycket den heller.

Annars- vill du ha en bössa till och ljuddämpare måste det bli klass 2 eller mer. Då håller jag med många av de föregående talarna om att Sako Vixen 222 är ett prisvärt alternativ.

Enskottare: Torsbo tar på beställning in Baikals enskottare som finns i finare kalibrar för knappa 3000 kr. Någon på forumet måste ju vara först med att prova dem.

Vill du inte ha ljuddämpare skulle jag ta 22WMR eller 22Hornet, den senare om du handladdar.

Publicerat
Enskottare: Torsbo tar på beställning in Baikals enskottare som finns i finare kalibrar för knappa 3000 kr. Någon på forumet måste ju vara först med att prova dem.

Jag har beställt en sådsn i .222 ;) Däremot tog jag den från skånejakt för 2000kr istället :D

Publicerat
Jag har beställt en sådsn i .222 <_< Däremot tog jag den från skånejakt för 2000kr istället :wub:

Då förväntar jag mig en recension när du provat den. Den skall bli intressant!

Publicerat
Då förväntar jag mig en recension när du provat den. Den skall bli intressant!

Absolut =) Kommer ha den i min ägo i slutet av september om allt går som utlovat.

Publicerat

Nu har jag hittat den,

utan tvekan den perfekta vakkalibern,

fan vad jag fick leta länge.

308 TOK, en 7,62x25 med whisper konceptet tillämpad,

tjohooo säger jag bara, rävarna måde bäva.

Men om man nu anser att det förefaller vara dumt, dyrt och kanske lite larvigt att ägna sig åt detta finns det en mer "normal" variant.

En M1 carbin, 110 grains sierra varmint kulor rastar på rätt bra i den kalibern och precisionen finns där för korta håll.

Helt klart dämpbar och i övrigt en gullig pang som det är möjligt att montera optik på.

senast sålda som jag känner till var tre på Widforss vårauktion i år och sedan en på blocket.

/Chris-out

Publicerat
Nu har jag hittat den,

utan tvekan den perfekta vakkalibern,

fan vad jag fick leta länge.

308 TOK, en 7,62x25 med whisper konceptet tillämpad,

tjohooo säger jag bara, rävarna måde bäva.

YES !!

Ge mej hela det paketet ! ;)

200 grs patronen såg ju helt sjuk ut...som en kryssningsmissil i miniatyr.. :lol:

Publicerat
Dessutom är 357M och 38spc världens roligaste kaliber att ladda.. B)

Det råder klart delade meningar om detta :D Jag har bara provat lite grann än så länge och tycker det är aptrist :lol:

Den roligaste kalibern att ladda tycker jag helt klart är 308:an faktiskt :lol: Lagom att hålla i och hantera, okomplicerad, och krutmåttet funkar klockrent till den.

Nog om detta off topic... ;)

Publicerat

Jag citerar Jonas Claesson, bandyanfallaren, som med bred småländsk dialekt sade:

"Svåra inte té et" :blush:

/Tråk-wannabe

Publicerat
Jag har beställt en sådsn i .222 :rolleyes: Däremot tog jag den från skånejakt för 2000kr istället :D

Det var som tusan! En sådan esnskottare är väl helt rak i kolven o borde väl passa en vänsterskytt?

Mycket intressant!

/Nissen

Publicerat
Det var som tusan! En sådan esnskottare är väl helt rak i kolven o borde väl passa en vänsterskytt?

Mycket intressant!

/Nissen

Den är la lika rak som ngn annan bössa :) men den saknar repeterinsmekanism på endera sidan ja B)