Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tätortsnära avskjutning/Long range

Featured Replies

Publicerat

Ja jävlar, vad skall man säga? Enastående och oerhört skickligt Micke!

• Svar 145
  • Visningar 22,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Är du på riktigt? :lol:

Skojar bara, grymt imponerande och man blir inte så lite ödmjuk inför prestationen om man har gjort aldrig så lite försök på långhållsskytte :huh:

Publicerat

En vanlig dag på jobbet :lol:

Har inte ord för ditt enorma skytte.

Just detta med långa håll vet du kanske bättre en någon vilka olika effekter det kan ha på folk men som Lars skrev ingen kan nog klaga på detta :huh:

Respekt och vördnad, må du en dag visa mig hur det ska gå till IRL :D

//

Publicerat

Brutalt det där Mike! :lol:

Hur upplevde du att tabell, vind etc stämde överens med vart skotten tog? Tänker att det kan vara lite lurigt med så pass mycket luft under kulan mellan 2 höjder?

Publicerat

Mike, lyssna inte på slätansiktena, snorbromsen skall bli kvar där den är. En Mike utan ansiktsbehåring är styggelse som sällan skådats tidigare och inte bör upprepas.

Jag vet inte vad jag skall säga om skyttet, enastående är nog rätt superlativ. 100% träff säger mej att du behärskar dom här avstånden.

:wub: Blyström

Publicerat

Även jag måste instämma i hyllningskören!

Grymt snyggt skjutet!!!!

Publicerat

Även jag, med mina tveksamheter kring det jaktliga i dessa avstånd i normala fall, får lyfta på hatten.

Snyggt

Publicerat

I dessa sammanhang så får ofta det "jaktliga" stryka på foten då det inte handlar om just jakt i ordets rätta bemärkelse utan om att kupera en ojagad rådjursstam. Givet förutsättningarna så är detta så klockrent, på vilken annan plats erhålles ett lika bra kulfång? Finns liksom inte och givet detta så är det så j-la kul att nötandet på skjutbanor och investering i potent kaliber ( :wub: ) ger möjligheterna till säkra skott.

Mvh!

Publicerat
I dessa sammanhang så får ofta det "jaktliga" stryka på foten då det inte handlar om just jakt i ordets rätta bemärkelse utan om att kupera en ojagad rådjursstam. Givet förutsättningarna så är detta så klockrent, på vilken annan plats erhålles ett lika bra kulfång? Finns liksom inte och givet detta så är det så j-la kul att nötandet på skjutbanor och investering i potent kaliber ( ;) ) ger möjligheterna till säkra skott.

Mvh!

Det var därför jag la till i normala fall, har inget att invända här. :wub:

Publicerat

Jäv--gt snyggt skjutet. & Grattis!

Har dock två saker att invända mot. Det första är att vi får hoppas att inte "vanliga" jägare därute tar efter utan att ha lagt tillräckligt med tid och pengar på träning och utrustning. Men läser man kommentarerna här så verkar ju alla fatta att det här är inget vem som helst bör syssla med.

Det andra är lite värre. På bilden tagen från bocken mot bilen ser det ut som om kulbanan varit ruggigt nära kraftledningen. Var det något du behövde tänka på i verkligheten eller är det bilden som lurar ögat?

Publicerat
Det var därför jag la till i normala fall, har inget att invända här. B)

Förstod det, det är lugnt.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Brutalt det där Mike! B)

Hur upplevde du att tabell, vind etc stämde överens med vart skotten tog? Tänker att det kan vara lite lurigt med så pass mycket luft under kulan mellan 2 höjder?

Tabell kontra träffläge stämde perfekt,det var helt vindstilla(kestrellen gav inte ens utslag)om det så skulle blåsa 2m/s så ställer vi in jakten till en annan dag.

det finns helt enkelt inte marginal för minsta felberäkning vid skytte i sådana miljöer.

/Mike

Publicerat
  • Författare
Mike, lyssna inte på slätansiktena, snorbromsen skall bli kvar där den är. En Mike utan ansiktsbehåring är styggelse som sällan skådats tidigare och inte bör upprepas.

Jag vet inte vad jag skall säga om skyttet, enastående är nog rätt superlativ. 100% träff säger mej att du behärskar dom här avstånden.

B) Blyström

B):wub:

Du har sett mig renrakad och det traumat jag utsatte dig för då vill jag inte att någon ska behöva uppleva :D

/Mike

Publicerat
  • Författare
Det andra är lite värre. På bilden tagen från bocken mot bilen ser det ut som om kulbanan varit ruggigt nära kraftledningen. Var det något du behövde tänka på i verkligheten eller är det bilden som lurar ögat?

Bra iaktagelse! Jag har väntat på att någon skulle undra över det,att det blev just du är jag inte förvånad över då du har bra koll på det mesta B)

Bilden lurar ögat lite,trådarna finns ju där men jag hade säkert 5-6m marginal till dom på just det skottet.

Fotot är från där bocken låg inte där han stod,han kasade ca 10m ner i slänten efter skottet.

/Mike

Publicerat
Bra iaktagelse! Jag har väntat på att någon skulle undra över det,att det blev just du är jag inte förvånad över då du har bra koll på det mesta :wub:

Tänkte också på det, men vågar inte ifrågasätta :ph34r:

Publicerat
Bra iaktagelse! Jag har väntat på att någon skulle undra över det,att det blev just du är jag inte förvånad över då du har bra koll på det mesta :ph34r:

Bilden lurar ögat lite,trådarna finns ju där men jag hade säkert 5-6m marginal till dom på just det skottet.

Fotot är från där bocken låg inte där han stod,han kasade ca 10m ner i slänten efter skottet.

/Mike

Tackar för komplimangen. I det här sammanhanget vet jag dock inte om jag förtjänar den.

Jämfört med genomsnittslig jägare har jag nog lite mer koll. Men när det gäller långhållsskytte och i det här sällskapet gör jag nog bäst i att hålla en någorlunda låg profil...

Än en gång grattis!

Publicerat
Tänkte också på det, men vågar inte ifrågasätta :ph34r:

Fegis!!!

Skämt åsido så är väl det här ytterligare ett exempel på att det sällan är farligt att ifrågasätta folk som verkligen vet vad de sysslar med.

Det är de där som tror de kan lite mer än du men egentligen är ute på hal is som reagerar med taggarna utåt...

Publicerat
Fegis!!!

Skämt åsido så är väl det här ytterligare ett exempel på att det sällan är farligt att ifrågasätta folk som verkligen vet vad de sysslar med.

Det är de där som tror de kan lite mer än du men egentligen är ute på hal is som reagerar med taggarna utåt...

Sant. Jag ville inte dra ner stämningen i tråden, helt enkelt :ph34r:

Publicerat

Grymt skjutet :ph34r:

Publicerat
Tänkte också på det, men vågar inte ifrågasätta ;)

+1 :)

//

Publicerat

Enda man kan diskutera är möjligtvis hur lång tid det tar för kulan att färdas sina 400+ meter, hinner djuret ändra vinkel, eller flytta sig?

Att träffa där man siktar på det avståndet med övning kan man ju inte kritisera.

Publicerat
Enda man kan diskutera är möjligtvis hur lång tid det tar för kulan att färdas sina 400+ meter, hinner djuret ändra vinkel, eller flytta sig?

Mike kan säkert svara för sig själv, men jag får flygtiden för denna kula till 0,6 sekunder för att nå 425 meter.

Publicerat

Nu är jag ingen Mike men jag har ändå en del erfarenhet av skytte på lite längre och även av jakt på lite längre håll än vad den genomsnittliga jägaren bedriver.

I mina ögon finns det främst två argument EMOT jakt på längre håll som jag tycker håller en lite mer genomtänkt granskning och som alla som bedriver den här typen av jakt måste förhålla sig till.

För det första så är det givetvis så att det rent skyttetekniskt är svårare att träffa ju längre avståndet är, det enda sättet att hantera denna svårighet är genom att träna och att verifiera sin kompetensnivå på de olika avstånd, skjutställningar och yttre omständigheter som kan tänkas vara aktuella. Det gäller att testa och utmana sig själv så att man vet att man på vilka avstånd man klarar av att placera skotten inom snusdosan, lerduvan eller vad som nu kan krävas. Det gäller också att fundera på vilka andra omständigheter som krävs för att detta skall vara möjligt, Mike talade ju bland annat om att hans egen gräns för skytte på dessa avstånd låg på 2 m/s . Det innebär såklart att Mike har testat att skjuta i kraftigare vindar och insett att resultaten då helt enkelt inte var "good enough", jag kan faktiskt själv dra mig till minnes en skyttehelg i våras där Mikes späda lekamen var på väg att lyfta i den kraftiga vinden :rolleyes:

Som en parentes kan det nämnas att när terrängen ser ut som på bilden så tillkommer problemet med att vinden inte bara kommer från någon av sidorna utan också att vinden faktiskt kan komma nerifrån eller uppifrån på grund av terrängen. Det här är någon som kräver väldigt mycket träning för att behärska och jag känner mig trygg i att Mike kommit fram till att blåser det över 2 m/s så är det bara att lyfta på hatten.

Det här med att man skall känna sin egen förmåga och agera utifrån den för att få ett etiskt försvarbart skytte är ju inget som bara omfattar skytte på långa håll. Det finns en massa andra skyttesituationer som kräver god självinsikt och kunskap om den egna förmågan om vi skall kunna avlossa etiskt acceptabla skott , det kan handla om drevjakter på klövvilt i rörelse, flygande änder i skymningen med hagelbössan eller för den delen all jakt där vi skjuter på något vilt i rörelse.

För skyttet på längre håll tillkommer den extra svårigheten som Lillefar lyfter fram, det vill säga att det tar några tiondels sekunder för kulan att nå det vilt man skjuter på. Under denna tid finns det självklart en risk att rådjuret eller vad det nu är man skjuter på tar ett steg fram och det som såg ut som ett perfekt skott har blivit en bukskjutning eller något ännu värre. För att kunna hantera dessa problem så krävs det att jägaren är kapabel att bedöma viltets beteende och är kapabel att avlossa skottet när risken för omedelbar flykt är som allra minst, en bock som fejar eller står med nosen nere i klövervallen ger goda möjligheter till skott men en bock som nervöst tittar bakåt bör man utan tvekan undvika att skjuta på. Återigen handlar det om omdöme, samtidigt kan jag konstatera att de gånger jag själv ångrat ett skott för att viltet flyttat på sig eller kastat så har det utan undantag befunnit sig på avstånd som med bred marginal understiger 100m. När hållen blir lite drygare så brukar bockarna eller för den delen andra vilt uppträda betydligt tryggare och därmed så ökar chansen för lugna väl genomtänkta skott på rätt djur och vid rätt läge.

Kontentan av detta resonemang är såklart att visst sjutton finns det svårigheter med skytte på längre håll, för att bemästra dessa svårigheter så krävs det en träningsinsats som är främmande för majoriteten av den svenska jägarkåren. För den som har tid, intresse och ekonomi för att investera i den nödvändiga träningsdosen så ger långhållskytte inom rimliga gränser möjligheten till ett skytte som håller en mycket hög etisk standard. Oavsett träningsdos så gäller det för alla skyttar och alla jaktformer att man bara skjuter om man vet att man kommer att kunna avge ett direkt dödande skott.

Lev väl och skjut rakt govänner!

Henrik

Publicerat
  • Författare

Ett minst sagt uttömmande svar som jag tillfullo instämmer i.

Om det är någon del som är viktigare än den andra(förutom själva skjutandet) så är det att skaffa sig god viltvana.

Kan man med stor säkerhet bedömma djurets status och sinnesstämning så kan man även med stor säkerhet förutse uppträdandet tiden alldeles innan skott.

/Mike

Publicerat

Varför skulle man inte våga ifrågasätta? Micke är en ganska orädd typ som förvisso argumenterar med hela handen, ofta för att han är påläst men är knappast en envåldshärskare som inte tål ett ifrågasättande. Jag tror inte han la ut detta först på tuben och sedan som en länk här för att skryta, han ville helt säkert skapa lite debatt och har ju redan erkänt att det var väntat.

I jantesverige är det fult att sticka ut, här på forumet råder fin kamratanda och vissa tiger nog pga detta. Att skjuta vilt på 400+ med Stockholm bakom kullarna är kontroversiellt för 99% av alla jägare och 99,9% av alla utanför, att sedan lägga ut det på nätet ger det en ytterligare hävstång, speciellt med nicket Mad Mike. Vibbarna av mannen på taket är ganska uppenbara :huh:

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag var imponerad, ännu mer av modet att visa det än av det egentliga skyttet egentligen. Karln är en ruskigt kompetent skytt det inser ju alla. Men det framgår inte per automatik vilka förberedelser som föregick skotten. Men för mig som har svårt att träffa lerduvor på 300 meter är detta nåt som aldrig någonsin kommer att få upplevas, alla måste inse sina egna begränsningar och det har jag gjort för länge sedan.

Det vissa lite krystat försöker förmedla är "folks, don't try this at home" för det går garanterat åt helvete. :lol:

Tror inte detta gör mig till partypooper heller, för faktum kvarstår att jag är ruskigt imponerad av skyttet.