Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tätortsnära avskjutning/Long range

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Har nå sett filmen til Mad Mike og har intet annet å bemerke enn "godt". Avskytningen som beskrevet byr på en rekke utfordringer, men jeg synes ikke skyteavstanden er en av dem. Som Mike selv påpeker, det å unngå situasjoner som kan oppfattes som truende/farlige for andre er vel mer krevende. Virker som han har rett tilnærming til jobben mtp de tilbakemeldinger han får fra publikum han treffer.

Amax & V-max er topp kuler når man skal strekke holdet litt.

Precis! Säkerheten överskuggar allt annat,det går som bekant inte att backa bandet om det blir fel.

Är verkligen sjukt imponerad av vad A-max kulorna levererar på långt håll,tror dom är helt unika i det avseendet.

/Mike

• 2 months later...
  • Svar 145
  • Visningar 22,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det var mig en jävla tur att jag fick nys om denna tråd Mike :wub: Hatten kastas av och jag bockar ödmjukt! Satan så läckra skott, TOTAL kontroll. Åratal av träning, tusentals skott och pengar investerade....frukten är plockad :D

Ja jakt är det ju inte, målskjutning på Levande mål vilken är förkastligt.

Är inte svårt att skjuta på dom hållen med en dags träning med en som visar på så klarar de flesta att göra samma sak.

Har själv skjutit skabbräv på 300-400 m med min LTR 223.

Jakt för mig är när djuren har en sportlig chans att veta om att man finns till, dessa filmer hör inte hemma på detta forum tycker jag.

;) ......tänk om alla hade samma oerhörda inlärningskapacitet som dig! vilken underbar värld vi skulle leva i då.

Varför ska djuren ha en "sportslig chans att veta om man finns till"? För att dom ska upptäcka dig strax innan skottet och ge dig chansen till ett skott i flykten och/eller kanske en skadeskjutning som följd? Är det inte bättre att dom har absolut noll och ingen chans till att upptäcka dig och ge ett lungt och sansat skott på ett helt ostört djur som står stilla?

Var och en skjuter på det avstånd man känner sig säker på. That´s it!

Om nu vissa tycker att det är så oerhört fruktansvärt att skjuta på "långa" avstånd....ja men snälla vänner, skjut då inte på de avstånden...men kom inte och pracka på andra era egna moraliska åsikter.

Jag anser att sånna här filmer i allra högsta grad hör hemma här, det är ett jakt forum, och filmerna skilldrar faktiskt en jaktform vida utbredd här... för å inte tala om ute i övriga världen.

Keep it up Mike! You know we love it! B)

Publicerat

Gabriel: om du tar de skotten som Mike gjort här, ens de på 300 meter eller så, med endast en dags träning på långhållsskytte, så kallar jag det för snudd på jaktbrott. Jag kallar det för oetiskt och jag kallar det för idioti.

Att lära sig skjuta konsekvent bra på de avstånden, med devisen "one shot, one kill" som fungerar, krävs det ÅR och tusentals kronor i ammunition och utrustning man litar på 110% innan man ens är nära.

Jag ser mig själv som en rätt duktig skytt (för att ara en normal jägare) på avstånd upp till 100m. Drar man ut det till 200 är jag inte ens hyffsad, jag är rätt kass som det är nu. Vid 300 har jag knappt testat skjuta än. Då på tavla och papper, med sandvall och alla säkerhetsmarginaler.

Jag hoppas verkligen att alla förstår vad det är som ligger bakom dessa skott, hur mycket tid, tanke och träning som krävs???!!!

Publicerat
Gabriel: om du tar de skotten som Mike gjort här, ens de på 300 meter eller så, med endast en dags träning på långhållsskytte, så kallar jag det för snudd på jaktbrott. Jag kallar det för oetiskt och jag kallar det för idioti.

Att lära sig skjuta konsekvent bra på de avstånden, med devisen "one shot, one kill" som fungerar, krävs det ÅR och tusentals kronor i ammunition och utrustning man litar på 110% innan man ens är nära.

Jag ser mig själv som en rätt duktig skytt (för att ara en normal jägare) på avstånd upp till 100m. Drar man ut det till 200 är jag inte ens hyffsad, jag är rätt kass som det är nu. Vid 300 har jag knappt testat skjuta än. Då på tavla och papper, med sandvall och alla säkerhetsmarginaler.

Jag hoppas verkligen att alla förstår vad det är som ligger bakom dessa skott, hur mycket tid, tanke och träning som krävs???!!!

Jag vill lägga till att på de här avstånden så krävs det betydligt mer än att "bara" kunna träffa rätt.

Jag vet inte vad Mike hade för utgångshastighet. Men för att göra matematiken enkel så betyder 400m avstånd med 800m/s att det tar en halv sekund för kulan att komma fram. Papptavlor flyttar inte på sig. Men det kan ett rådjur göra. Gäller att man (likt Mike) även kan tolka djurets beteende så man vet när det är säkert att ta skottet.

Sedan måste man även ha koll på massa saker runt omkring som sällan finns på en skjutbana. Mike hade koll på ledningarna. Hade vem som helst haft det efter en dags träning? Tvivlar...

Jag är full av beundran för vad några få visat sig klara av. När det gäller den här typen av Video har jag dock en anmärkning. Det borde vara ett meddelande inlagt blinkande i rött genom hela filmen som säger "Kids don't try this at home"!

// Henrik

• 1 month later...
Publicerat

återuppväcker tråden lite iom att jag fann en liten diskution på flashback om filmen i trådstarten lägger in en länk i fall om nån vill kolla upp den

https://www.flashback.org/t1422077

Publicerat

återuppväcker tråden lite iom att jag fann en liten diskution på flashback om filmen i trådstarten lägger in en länk i fall om nån vill kolla upp den

https://www.flashback.org/t1422077

Tyvärr uppstår den typen av diskussion bland folk som inte känner till bakgrunden. Att tråden startats av "Mohammedpolis" gör inte saken bättre :lol: Var själv inblandad i en grej för några år sen som sedan "avhandlades" på Flashback. När folk inte är upplysta utan börjar spekulera vilt så blir det lätt otrevligt.

Publicerat

Hemskt tråkigt att det skall skrivas på det viset när dom uppenbarligen inte har nån koll över huvud taget. -_-

Publicerat

Tyvärr uppstår den typen av diskussion bland folk som inte känner till bakgrunden. Att tråden startats av "Mohammedpolis" gör inte saken bättre :lol: Var själv inblandad i en grej för några år sen som sedan "avhandlades" på Flashback. När folk inte är upplysta utan börjar spekulera vilt så blir det lätt otrevligt.

jo det har du rätt i

fanns ju några som försökte förklara lite lätt men men

Publicerat
  • Författare

:lol::lol:

Ja jösses vad dom spekulerar om både det ena och andra.

Bortsett från att jag mycket riktigt är kommunjägare så har jag även en knippe dispenser som ger mig rätt stort spelutrymme utöver vad min tjänst gör.

Jag lär inte sluta filma för detta.

/Mike

Publicerat

Där har väl aldrig skrivits något vettigt vad jag sett de ¨gångar man fått länkar till det forumet..

Verkar mest vara folk med noll koll som frågar om råd om diverse självmordsmetoder alt sitter o kollar på "självmord live" och

hur man gör eget knark.

Dessutom helt omodererat.

/Petter

Publicerat

FB är inte vad det har varit...

Nu är det mest slynglar som knappt är torra bakom öronen som skall diskutera saker som de inte har en susning om...

De är nog sura för att de inte kommer in på knypplingsforumet på FB :P

Hade de orkat läsa igenom dina trådar hade de enkelt själv sett att du är kommunjägare men det är ju inte samma sak som att vara konspirationsteoretiker :lol:

Nej, vill de lära sig lite om jakt och viltvård får de nog kliva på pendeln så de kommer utanför tullarna!

Publicerat

/Mike

hoppas jag verkligen inte att du gör skoj att se folk som är otroligt duktiga visar upp sej

Publicerat

Där har väl aldrig skrivits något vettigt vad jag sett de ¨gångar man fått länkar till det forumet..

Verkar mest vara folk med noll koll som frågar om råd om diverse självmordsmetoder alt sitter o kollar på "självmord live" och

hur man gör eget knark.

Dessutom helt omodererat.

/Petter

OT visserligen men en gång i tiden så var stora delar av FB ett seriöst forum och FB är tämligen modererat om inte de modsen de har i dag sitter och sover.

Men visst hittar man allehanda misfits där helt klart!

Publicerat

OT visserligen men en gång i tiden så var stora delar av FB ett seriöst forum och FB är tämligen modererat om inte de modsen de har i dag sitter och sover.

Men visst hittar man allehanda misfits där helt klart!

Kan vara så. Har bara varit inne där vid enstaka tillfällen och regaerat över att man kan driva en publik sajt som sprider så mycket skit utan att det uppmärksammas.

/Petter

Publicerat

Det är väl jättebra att folk vädrar sina åsikter i sann demokratisk andra. Ställen som FB är utmärkta. Där har man möjligheten att förnimma verkligheten där ute.

lägger man ut en video på youtube så ska man nog inte förvänta sig annat än att en o annan e missnöjd oavsett innehåll.

Publicerat

/Mike

Det hoppas jag verkligen inte att du gör, men det du kan göra om du inte gillar att det blir för offentligt är att ändra nån inställning när du laddar upp på youtube är att bara de som har länken (tex. här på Jaktsnack) kan se klippet, dvs. inte sökbart för kreti & peti på tuben ;)

Publicerat

:wub:

Publicerat

Lite överaskad faktiskt, den där tråden på FB hade kunnat se betydligt värre ut.. Vart lite nyfiken på Fettsprutan iaf, "deceniers träning i långhållsskytte" :blink::lol:

Iofs har väl Mike hunnit med 10 års träning på typ 5 års skytte eller nåt :rolleyes:

Skit samma, tyckte inte tråden var så hemsk men jag kanske är påverkad av alla vargtrådar över allt..

Mvh!

Publicerat

Skit samma, tyckte inte tråden var så hemsk men jag kanske är påverkad av alla vargtrådar över allt..

Mvh!

+1

/Må

Publicerat
  • Författare

Det hoppas jag verkligen inte att du gör, men det du kan göra om du inte gillar att det blir för offentligt är att ändra nån inställning när du laddar upp på youtube är att bara de som har länken (tex. här på Jaktsnack) kan se klippet, dvs. inte sökbart för kreti & peti på tuben ;)

Klippet från aktuell plats var och är en engångsföreteelse,nästa höst blir det film från mer normala jaktmarker.

Jag ändrar inga inställningar utan allt kommer vara öppet för alla.

/Mike

Publicerat

Klippet från aktuell plats var och är en engångsföreteelse,nästa höst blir det film från mer normala jaktmarker.

Jag ändrar inga inställningar utan allt kommer vara öppet för alla.

/Mike

Helt rätt!

Det finns så mycket sjuka och skitdåliga jaktfilmer på tuben att det behövs lite bra seriösa också!

Sedan är det ju inget olagligt vi håller på med och kött på bordet innebär också ett dödande skott, det kan man liksom inte komma ifrån.

Sedan blir jag lite sur på en del kommentarer där folk påstår att det inte är svårt att skjuta ett dödande skott på ett rådjur t ex på 400 meter... De har ingen aning vad de snackar om!

Jag tycker allt över 150 meter är utmanande och kräver att man tar det riktigt lugnt och metidiskt till. Hur skall det då inte vara på det dubbla???

Hatten av för ett proffsigt jobb!