Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tätortsnära avskjutning/Long range

Featured Replies

Publicerat
alltså så är dom skott jag har skjutit på <50 meter osportsliga iom att djuret inte var medveten om min närvaro ??

eller är flyktskytte enda som räknas för dej ??

På 1-200 m så har dom en chans att veta om att jägaren finns i deras närområde...

• Svar 145
  • Visningar 22,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Blir lite OT detta från Mad Mikes tråd.

Men det är intressant detta om etik och sportsmansmanér...

Verkar som en del tycker att det man själv sysslar med är det ända rätta och sedan skall resten göra likadant. Annars är man en riktig dåre.

Att påstå eller tro att nya/unga jägare skulle börja med vansinnesskott på extrema håll bara för att dom sir klipp på kontrollerade långhållsskott på nätet, det tycker jag är att nedvärdera deras omdömme.

Snarare tror jag att det kan leda till att dom övar mer på banan.

Om det är mer sportslig eller int att ta sig på X-antal meter från ett vilt eller int tänker jag int strida om, vi jagar alla olika. Tycker jägare överlag skall lära sig lite mer av andra jägares erfarenheter och olika jaktmetoder. Mittiallt kanske man lär sig någe nytt...

Det finns många sätt att fälla ett vilt och så länge djuret int lider så är varken det ena eller det andra mer rätt i mitt tycke.

mvh Tolle som skjutit rådjur på 1,5m-240m...

Publicerat
På 1-200 m så har dom en chans att veta om att jägaren finns i deras närområde...

Då gillar du att jaga med större risker för skadeskjutningar än mig.

Jag vill inte ha spända djur som kan hoppa till när som helst och jag föredrar att befinna mig på korta avstånd och totalt osynlig för djuret för att inte riskera någonting oväntat i skottögonblicket.

Publicerat
Well, jag vidhåller att mina inlägg försvunnit.

Jag hade inlägg innan Mad Mikes 21.24

"Valet av jaktmetod för den som undrar har valts då den är effektivast och säkrast för alla parter med tanke på miljön den utspelar sig i."

dessutom skriver Skuris i tråden jaktetik (IDAG) att mina argument emot långhållsskytte är kända.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Från vilken tråd då??????????

SAXAT FRÅN AKTUELL TRÅD:

"Om vi nu analyserar ditt fall (vilket är gjort förr) så varför smög du inte fram till 50m eller 25 innan du sköt?

Var går i så fall gränsen för ALLA eftersom man bara kan veta sin egna kapacitet.

Att du smyger fram till 100m är helt ok, men att påstå att ALLA ska göra så blir lite snett."

" Det är inte någon rättighet att skjuta på alla djur man ser.

Tar vi oss rättigheten att skjuta på djur så har vi också en skyldighet att optimera sannolikheten för ett bra skott.

För oss som kan förflytta oss till fots så innbär det ALLTID, oavsett skjutförmåga att ett skott på 100 meter är säkrare än ett skott på 300 meter.

Allt annat lika så är ett skott närmare viltet säkrare än ett längre ifrån.

Det är irrelevant att jämföra med andra skyttar etc.

Detta skrev du i en annan tråd den 7:e september så vad skuris menar är att du har ventilerat dina åsikter om skytte förr

Du verkar lite nojig minst sagt

Mvh/Fredrik

Publicerat

Så i korthet och för att summera saken så talar/skriver du ner andra forumister,

utan att läsa in dig på tråden, reaktivt plockar upp på den enda etikrelativtistens argument och sedan bestämmer dig för att det bara är "sportsligt" med jakt om den sker på 1-200 meter för att du tycker det?

Det är ju helt klart god grund, pröva att pilla in ett par sådana där blinkande känsloförstärkande färgkluttar så kanske det accepteras.

Taxmannen- kom ihåg att bara för att du är paraniod betyder inte att de inte är ute efter dig,

tror du verkligen att Wizard skulle fara med osanning om vad som är raderat eller inte och alla övriga mods bara skulle acceptera det?

Nåja, personligen tycker jag att det är rätt tråkigt att man inte kan ta ett öppet meningsutbyte utan måste hemvända sig till en massa stereotypiskt raljerande och personangrepp.

Då jag själv har hänfallit till det samma för en inte så avlägsen tid sedan vill jag stilla påminna om att man kan be om ursäkt och backa bandet utan att det är så att man förlorar ansiktet, ja som ett litet tips då.

/Christian

Publicerat

och risken att bli bukskjuten är högre än på 3-400 m just pga chansen att dom upptäcker skytten och blir skrämd

Publicerat

Släpp skitsnacket om avståndet till djuren !

Rätt i vind kan man ju ha dem under 10m utan de vet att man är där ! Trodde jag alla visste som jagat mer än en gång!?

Och sen om man vill skjuta på 10m eller 600m är ju upp till utövaren. Förutsatt att man vet vad man gör.

Det finns bra skyttar på detta forum, och vi som inte når fram till dem kan ju bara bläddra bakåt och se vad många skott de lägger ner för att uppnå det de vill.

Och vi själva kan välja att börja öva eller hålla käften och fortsätta skjuta på de håll vi gör.

/mvh..

Publicerat
Jag gillar åxå vapen med precision & gillar åxå långhållsskytte på måltavlor, men när det kommer till att skjuta på långa håll på levande vilt så finns det ju parametrar du inte kan rå över, tex att djuret gör en oväntad rörelse & då är det ju inte värt det.

Viltet ska väl ha en sportslig chans att veta om att du finns.

På 3-500 m så finns du inte med i djurets världsbild & det är för mig osportsligt

Jag lägger mig inte i debatten om jakt på långt håll, upp till var och en att ha sin egen åsikt. Men jag undrar en sak bara: Vadå en sportslig chans att veta om att du finns? Hôpper du i âlva å bader innan du fesker oxå eller? :mad:

Publicerat

Nog för att jag hyser stor beundran för folk som behärskar sina vapen och kan skjuta på långa håll, men visst fan minskar marginalerna med avståndet, hur duktig skytten än må vara.

När det gäller tätortsnära skyddsjakt så är väl dom långa avstånden än mer onödiga. Djuren bör väl vara vana vid människor(vilket syns i klippet när det skjuts med mini 14) så det borde inte vara speciellt svårt att ta sig närmare. Hur duktig skytt Mike än är så är risken för skadeskjutning mindre om han skjuter på 100 meter än på 300.

Dessutom så finns ju risken att det finns åskådare som inte gillar jakt och då är det än mer viktigt att allt går rätt. jag tror inte att ett skadeskjutet rådjur som tar sårlega i en villaträdgård stärker jägarnas ställning i samhället precis.

Nu tillbaka till valvakan....

Publicerat
Nåja, personligen tycker jag att det är rätt tråkigt att man inte kan ta ett öppet meningsutbyte utan måste hemvända sig till en massa stereotypiskt raljerande och personangrepp.

Då jag själv har hänfallit till det samma för en inte så avlägsen tid sedan vill jag stilla påminna om att man kan be om ursäkt och backa bandet utan att det är så att man förlorar ansiktet, ja som ett litet tips då.

Det är kloka ord, har själv ibland en förmåga att trassla in mig i debatter kopplade till egen övertygelse. Ibland blir det fel i retoriken och då kan man göra som du säger och allt blir oftast bra, har gjort det själv i samma debatt som den du deltog i med vargar. Dock skall man inte nödvändigsvis backa från egen övertygelse förutsatt att man har nåt utöver känslomässiga synpunkter, det finns saker som ibland förs fram som även jag tvivlar tillför kollektivet nåt positivt. Där måste man få reagera, även om man är i minoritet.

Det är en konstform att debattera utan känslor, jag behärskar den inte heller alltjämt.

Publicerat

Om man sysslar med avskjutning så ser man till varje pris till att inte djuren vet om en... För att på så sätt säkerställa så säkra skott som möjligt! Jag utnyttjar samma taktik när jag skjuter av hjortar i hägn ..Håller man sig på ett längre håll än normalt så blir det inte lika oroligt i flockarna som när djuren känner din närvaro.. risken för ryckiga huvudknyckningar och felskjutningar minskar då avsevärt. Att skjuta på 300 meter med benstöd på ett kännt avstånd och siktet inskruvat, är förmodligen betydligt säkrare än ett frihandskott på 60 meter.

Har fullt förtroende för Mikes jaktetik. Att skjuta nära en tätort ställer mycket högre krav på saker och ting men framför allt så tror jag inte Mike skulle dribbla med onödiga chanstagningar bland folk och hus med allt vad det innebär...

Att en nybörjare skulle ta sig vatten överhuvudet och skjuta på för långa håll efter att ha läst i denna tråd ställer jag mig tveksam till snarare tvärt om tror jag en nybörjare skulle uppmuntras till att öva upp sin förmåga till en nivå med Mike

Publicerat

ok. jag misstog mig. Jag erkänner. det var inläggen i tråden "lär mig skjuta" jag förväxlade med.

Tråden uppstod efter denna, som en reaktion på denna av ngn. som vill skjuta long-range?

I övrigt så kvarstår min uppfattning om fenomenet, men det förstår ni säkert.

Regards.

Publicerat
ok. jag misstog mig. Jag erkänner. det var inläggen i tråden "lär mig skjuta" jag förväxlade med.

Tråden uppstod efter denna, som en reaktion på denna av ngn. som vill skjuta long-range?

I övrigt så kvarstår min uppfattning om fenomenet, men det förstår ni säkert.

Regards.

Jag tror att Marcus haft de ambitionerna långt innan denna tråd och att hans tråd uppkom efter diverse strul med både utrustning och teknik.

Publicerat
  • Författare
Nog för att jag hyser stor beundran för folk som behärskar sina vapen och kan skjuta på långa håll, men visst fan minskar marginalerna med avståndet, hur duktig skytten än må vara.

När det gäller tätortsnära skyddsjakt så är väl dom långa avstånden än mer onödiga. Djuren bör väl vara vana vid människor(vilket syns i klippet när det skjuts med mini 14) så det borde inte vara speciellt svårt att ta sig närmare. Hur duktig skytt Mike än är så är risken för skadeskjutning mindre om han skjuter på 100 meter än på 300.

Dessutom så finns ju risken att det finns åskådare som inte gillar jakt och då är det än mer viktigt att allt går rätt. jag tror inte att ett skadeskjutet rådjur som tar sårlega i en villaträdgård stärker jägarnas ställning i samhället precis.

Nu tillbaka till valvakan....

Filmen handlade om en specifik plats,de flesta djur skjuts på avstånd under 100m.

På platsen ifråga är förutsättningarna följande:

Går man ner i slänterna så är gräset och buskvegetationen manshög,du har i bästa fall en sikt på 10-15m.

Står man i slänten och skjuter antingen brant uppåt eller nedåt finns inget kulfång omedelbart bakom målet......och detta på en plats som används av allmänheten i stor utsträckning.

Genom att ligga på en topp så kan jag inte bara studera djuren i lugn och ro,jag har även ett perfekt kulfång precis bakom djuret.

Som grädde på moset så ger vår höga placering en total översikt åtskilliga hundra meter vilket gör att vi i mycket god tid ser när folket kommer och kan packa ihop och avbryta i god tid.

Säkerheten är den allra högsta ledstjärnan då ingen människa ska behöva vandra in i en situation som dom uppfattar som hotfull eller farlig.

/Mike

Publicerat
  • Författare
Blir det någon film eller ? :)

När jag laddat upp den på datorn så är den inte så intressant,man ser bara mig igen.

Vi har varit och kollat på filmkameror och stativ däremot,om allt vill sig så kan vi spela in riktig film i oktober,där man ser djuren istället för min sämre sida :D

/Mike

Publicerat
När jag laddat upp den på datorn så är den inte så intressant,man ser bara mig igen.

Vi har varit och kollat på filmkameror och stativ däremot,om allt vill sig så kan vi spela in riktig film i oktober,där man ser djuren istället för min sämre sida ;)

/Mike

Ah, okej då, får väl tåla mig till dess då.. -_-

Publicerat
Säkerheten är den allra högsta ledstjärnan då ingen människa ska behöva vandra in i en situation som dom uppfattar som hotfull eller farlig.

Kan inte sägas nog många gånger.

Publicerat

Precis hemkommen från en jakt i Skottland så vågar jag påstå att jag dels aldrig har skjutit ett så lugnt och framförallt stadigt jaktskott här hemma i Sverige på klövvilt som jag sköt på min Kron + Sikahjort därborta, och då pratar vi ändå relativt långa skott mellan 105 resp. 150 meter med lånebössor man knappt har provskjutit - det var helt odramatiskt båda gångerna.

Skottarna har länge använt sig av bra optik, matchpipor och flacka, våta kulor på ostört vilt, som vid träff normalt ger knall & fall-verkan.

I en snabb jämförelse så skulle jag vilja påstå att vi skjuter halvpackade med farfars gamla husqvarna på stressade djur som håller hög fart med hundar i hasorna med hårda kulor för att inte köttboxen skall bli lidande, medans skottarna gör lite mer som Mike - och jag vågar påstå att de har lägre skadeskjutningsfrekvens där borta än vad vi har här hemma i Sverige trots att vissa djur fälls på uppemot 400 meters håll i bra vind.

Näe jag tycker att en viktigare debatt än hur långa avstånd det skjuts på skulle vara varför vi inte har en promillegräns i skogen, eller varför det inte är obligatoriskt med uppskjutning med de bössor man avser jaga med, begränsningen med vad som är "för långt" tror jag de flesta har någon form av självinsikt över i slutändan..

Mike, när du jagar kör du med 10 metersintervaller i din ballistiska tabell eller hur petig är du? Å hur fasen kunde ni stå och prata i senaste filmen utan att bocken hörde er, för att sedan rycka upp när ni visslade till? :rolleyes:

Publicerat
Å hur fasen kunde ni stå och prata i senaste filmen utan att bocken hörde er, för att sedan rycka upp när ni visslade till? :rolleyes:

Det är en 08.a bock tänder på alla när någon visslar efter dom :P

//

Publicerat
Det är en 08.a bock tänder på alla när någon visslar efter dom :D

//

Nog för att de är oskygga, men att de skulle reagera så på en vissling, men inte prat tror jag inte på <_<

Publicerat
Näe jag tycker att en viktigare debatt än hur långa avstånd det skjuts på skulle vara varför vi inte har en promillegräns i skogen, eller varför det inte är obligatoriskt med uppskjutning med de bössor man avser jaga med, begränsningen med vad som är "för långt" tror jag de flesta har någon form av självinsikt över i slutändan..

Instämmer till fullo. Skulle gärna se en möjlighet också att folk som uppträder vårdslöst med vapen år efter år (viftar med skarpladdade bössor i ansiktet på en o.s.v.) kunde fråntas sina licenser för all framtid.

Publicerat
Instämmer till fullo. Skulle gärna se en möjlighet också att folk som uppträder vårdslöst med vapen år efter år (viftar med skarpladdade bössor i ansiktet på en o.s.v.) kunde fråntas sina licenser för all framtid.

+1!

Publicerat
Nog för att de är oskygga, men att de skulle reagera så på en vissling, men inte prat tror jag inte på :)

Säkert en bluff alltihop! haha

Publicerat
Vad har sport och skyddsjakt med varandra att göra? ;)

Well put, spoken like a gentleman! Ikke bland jakt inn i dette, avskyting er dreping.

Har nå sett filmen til Mad Mike og har intet annet å bemerke enn "godt". Avskytningen som beskrevet byr på en rekke utfordringer, men jeg synes ikke skyteavstanden er en av dem. Som Mike selv påpeker, det å unngå situasjoner som kan oppfattes som truende/farlige for andre er vel mer krevende. Virker som han har rett tilnærming til jobben mtp de tilbakemeldinger han får fra publikum han treffer.

Amax & V-max er topp kuler når man skal strekke holdet litt.

Publicerat
  • Författare
Mike, när du jagar kör du med 10 metersintervaller i din ballistiska tabell eller hur petig är du? Å hur fasen kunde ni stå och prata i senaste filmen utan att bocken hörde er, för att sedan rycka upp när ni visslade till? :)

Jag kör med 25meters intervaller,tycker det funkar kanon.

T pratade med kameran i sista filmen,jag var 30m längre fram.

man upplever talet högre än vad det är,även om rådjur i tätortsmiljö är mindre känsliga så kan man inte uppträda hur som helst-då sticker även dom.

/Mike