Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt på räv 2010/2011

Featured Replies

Publicerat

Nej det tror jag inte men det var sånt tryck från andra jägarna så det var ont om dem då. Hörde på radion att dom var små att man tom fick dela dem för att få plats i lådan.

Haha alla sätt e bra utan dom dåliga ;) Det var -5 hos oss när jag gick ut vid 23.45 och när jag kom in vid 02 så var det bara -1.5 så om inte det tog död på dem hoppas jag att elden gjorde det!

Det är den första skabbräven skjuten denna vintern, såg en mitt på ljusa dan för ett par veckor sen men fick inget läge på den. Får hoppas det var denna jag sköt men det tvivlar ja lite på då denna inte var så stor.

Det är inte alls kul att se skabbrävar, man oroar sig hela tiden för att vovven ska få det! :mellow:

På denna var ryggen angripen värst, svansen var fortfarande fin men det var inte kul att se!

Jasså, får man så mkt att man får skatta för det om man har fler än 4?

I natt verkar det inte vara ngn idé att dra ut, blåser ganska friskt och det är kolsvart ute!

skickar du in fler än 4st så blir det skatt!

Men det finns inget som säger att inte någon annan kan skicka in din räv istället ;)

Skatt betalar man tillräckligt ändå.

Jag kommer nog att ta en sittning inatt för nu börjar tiden tryta innan säsongen är slut.

Jaktlaget är snart uppe i 20 rävar i år så jag vill hinna dit ^_^

• Svar 448
  • Visningar 67,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej! Ikväll ska jag o en kompis ut en runda. Få se om vi lyckas för det har setts en del rävar i området. Återkommer med en rapport i morgon . //Andreas

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

Jasså ni jagar så mkt räv där, vart på Tjörn jagar ni då? Sett en del rävar där när jag är ute å kör lastbil på småvägarna Jag har skjutit 4st om man räknar den jag tog på bockjakten och farsan har

• Här blev slutresultatet följande 1 direkt på åtel 2 i anslutning till åtel 1 på lock 1 på smygjakt 5 runt hönsgården Det är helt klart min bästa rävsäsong hittills. Nästa år ska jag försöka slå

Posted Images

Publicerat

Tjena!

OT... Jag tycker att kartongerna från SVA för en räv är för STORA. Vet jag att räven ska skickas in lägger jag den i "ihoprullad" ställning när den är varm, sedan direkt i frysen . De blir inte stora då...

Ser redan fram emot nästa vak/lock säsong!

//Peter

Publicerat

skickar du in fler än 4st så blir det skatt!

Men det finns inget som säger att inte någon annan kan skicka in din räv istället ;)

Skatt betalar man tillräckligt ändå.

Jag kommer nog att ta en sittning inatt för nu börjar tiden tryta innan säsongen är slut.

Jaktlaget är snart uppe i 20 rävar i år så jag vill hinna dit ^_^

Jasså ni jagar så mkt räv där, vart på Tjörn jagar ni då? Sett en del rävar där när jag är ute å kör lastbil på småvägarna :P

Jag har skjutit 4st om man räknar den jag tog på bockjakten och farsan har la tatt en liten med men annars har det inte blivit mer.

All snö hemma är borta nu men det finns fortfarande lite is i viken så jag borde göra ett försök jag med men det blåser för mkt nu.

Publicerat

5aecde28-5133-4f61.jpg

Blev en liten tik på åteln igår kväll. Nr 15 för mig den här säsongen. 18 st har det blivit på åtlen totalt hittills. Men finns fler kvar, såg 2st till igår, så hoppas snön ligger kvar lite till så man hinner med några fler!

Vi har skjutit 28 st i laget än, försöka ta 30 innan säsongen är slut!

Publicerat
  • Författare

Blev ingen i helgen. gick ut vid 20.00 och var rätt så trött så satt bara till 23.00

Kan vell säga så här som alla säger så är det mycke räv, förra sesongen skjöt vi 1 bara, hade inga lägen på fler såg inga fler. I år har vi hitils skjutigt 16st på fördelat på bara 4 jägare av 12 i laget :o Tänk om alla var lika sugna på att skjuta räv för viltvårdens skull :(

Publicerat

Blev en liten tik på åteln igår kväll. Nr 15 för mig den här säsongen. 18 st har det blivit på åtlen totalt hittills. Men finns fler kvar, såg 2st till igår, så hoppas snön ligger kvar lite till så man hinner med några fler!

Vi har skjutit 28 st i laget än, försöka ta 30 innan säsongen är slut!

Grattis till räven!

och till åteln också den verkar vara bra.

:D

Publicerat
post-4685-0-90190700-1299704607_thumb.jpHär är en hanräv jag sköt i vintras.. den vägde 10 kilo och då med en våg som stämmer, måste ändå va en stor räv va? har inte hört någon bland mina jaktkamrater som skjutit en såpass iaf.. dålig bild tyvärr. den har större skalle än mig :D..
Publicerat

Avslutade säsongen med en räv i måndags och en på tisdagen.

slutresultatet blev.

6 på åtel

1 på lock

3 i augusti

1 på älgjakten

Publicerat

sköt en liten räv inatt 01:43 med början till skabb så det var ju bra att få bort den.

jag har bommat samma räv tidigare så den har varit borta en natt från åteln men inatt var den tillbaka men nu är den borta för en längre stund.

jag sköt räven med en sierra varmint 110gr i 308 och räven dog i spåret den stod men jag hade väntat mig en mer trasig räv när jag gick fram och hämtade den för utgångshålet var nog inte större än en 5a men kulan gjorde ju det den skulle ändå.

Publicerat

Här blev slutresultatet följande

1 direkt på åtel

2 i anslutning till åtel

1 på lock

1 på smygjakt

5 runt hönsgården

Det är helt klart min bästa rävsäsong hittills. Nästa år ska jag försöka slå det, kombin har gjort mycket nytta på rävjakten kan jag säga.

Föresten är det någon som vet ifall man får använda lockpipor då man skyddsjagar i närheten av hönsgård. Jag har en räv som varit framme vid hönsgården men jag har aldrig lyckats få syn på den, däremot vet jag att en räv uppehåller sig i området och troligen är det den så jag fundera på om jag får försöka locka in den och skjuta den, jag kommer ju då locka den till hönsgården där jag får skjuta den.

Publicerat

post-4685-0-90190700-1299704607_thumb.jpHär är en hanräv jag sköt i vintras.. den vägde 10 kilo och då med en våg som stämmer, måste ändå va en stor räv va? har inte hört någon bland mina jaktkamrater som skjutit en såpass iaf.. dålig bild tyvärr. den har större skalle än mig :D..

vägde min jag sköt för ett par veckor sedan och han vägde ca 11 riktig stor var den var bara min 2 räv så nån så stor får jag nog aldrig skjuta igen har precis börjat att vaka på räv så man får väll kalla det nybörjar tur :D

Publicerat

Det blev 2st igår :D

Jag sköt en vid kl 22 och min kompis sköt den andre vid kl 24 på samma åtel. Den kom i samma löpa som den första.

2st hanar.

här är bild på den ingen liten pjäs

Publicerat

fick inte med mig bilden :angry: ligger på sidan 13

Publicerat

Fick till ett lyckat avslut på rävsäsongen i år...

Började söndagen med att fälla en tik vid 24 snåret och vid 01:30 en hane som kom i hennes spår.

Kändes inte alltför tungt när jag tvingades släppa min gamle vän illern när den behagade krypa fram vid 4 snåret :blush: .

Att man dessutom fick knäppa sin första lockräv senare på eftermiddagen gjorde inte den här säsongsavslutningen ett dugg sämre :D

Publicerat

05.00 Tik, 140m, 5,2kg.

KopiaavIMGP1325.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

Här gick det dåligt på åtlen i år, blev bara en. Hur gick det för er andra?

Publicerat
  • Författare

Började åtla sent och satt första gången v8 tror jag skjöt en då och sen hade ja två bommskott på 2 olika rävar en kväll också, men nästa sesong så får mickel passa sig! ;)

Publicerat

jag hade en hygglig säsong med 8 åtelrävar.

Jag har inte jagat på åtel så länge men lärde mycket nytt under säsongen som gått.

Nästa säsong tänkte jag börja åtla lite tidigare och grunda bättre annars så blir det nog att följa den vinnande trenden från i år ^_^ .

Publicerat

Okej nästa år ska jag flytta åtlen lite så att den inte är så öppet och bygga ett nytt ställe att sitta på.

Publicerat

fick en fin tik i torsdags...perfect nu innan valptider=)

• 4 weeks later...
Publicerat

En av mina åtlar har legat ute på en äng och för att inte traktorer m,m ska köra punktering så har jag haft på planen att röja undan allt som räven inte fört med sig.

Härom dagen så gick jag systematiskt över hela ängen för att rensa den, resultatet blev ett skulderblad från rådjur , inget annat!!

Jag har formligen vräkt ut kött och ben över åteln de sista 2 månaderna av jakt och ändå finns knappt något spår av det kvar, till och med älghud med tillhörande huvud och hela trafikrådjur har de tagit med sig därifrån.

Att det gått vilt till på åteln har jag ju förstått med både fågel och räv men att hitta stället soprent 1 1/2 månad senare trodde jag ändå inte.

Gott att slippa rulla sig i det dock :P

Publicerat

Har samma erfarenhet då jag kollade min ena åtel inför bonnens vårbruk - inte ett spår som kunde avslöja vinterns aktiviteter. Hoppas nu bara på att han sår in gräs iår - plöje är ingen bra bakgrund utan snö...

Publicerat

Har samma erfarenhet då jag kollade min ena åtel inför bonnens vårbruk - inte ett spår som kunde avslöja vinterns aktiviteter. Hoppas nu bara på att han sår in gräs iår - plöje är ingen bra bakgrund utan snö...

[/quote

När börjar du sitta ungefär!

Sitter du även på barmark under hösten om du ser att det har varit räv på åteln?

Publicerat

När börjar du sitta ungefär!

Sitter du även på barmark under hösten om du ser att det har varit räv på åteln?

Börjar åtla i början av okt, tycker inte att det är lönt att börja tidigare. Dels ruttnar allt åtelmaterial, och sedan finns det mycket mat i skogen. Börjar sitta i slutet av nov om jag ser att det är aktivitet, brukar vara sporadiska besök i början för att sedan dra igång ordentligt runt jultid.

Sommarens projekt är annars att stärka upp den fasta gårdsbelysningen - så att ljuset når längre ut bakom husen... ;)