Publicerat September 13, 201015 yr Nu tycker jag att vi börjar prata lite rävåtel jakt igen. Någon som kommit igång än? Jag ska börja åtla in dom nu. Jag har massor med frågor så jag hoppas att någin vänlig själ står ut med mig //Martin
Publicerat September 14, 201015 yr Jo lite lätt har jag börjat. Bara suttit någon timme ännu och på åteln har det slängts lite fiskrens. Groparna är dock grävda och klara för älgjaktens rester.
Publicerat September 14, 201015 yr Tjena! Ska börja ålta lite i helgen jag med lite "Älgspill"! Är det något speciellt man ska tänka på när man börjar åtla? T.ex vart man ska ha åteln? Är risken stor att man får björn på åteln då det finns i området? Ja, allmänna råd om vad man ska tänka på Tack på förhand ! Mvh Leon
Publicerat September 14, 201015 yr Författare Tjena!Ska börja ålta lite i helgen jag med lite "Älgspill"! Är det något speciellt man ska tänka på när man börjar åtla? T.ex vart man ska ha åteln? Är risken stor att man får björn på åteln då det finns i området? Ja, allmänna råd om vad man ska tänka på Tack på förhand ! Mvh Leon Välkommen hit Frågorna får proffsen besvara då jag är ganska nybörjare också
Publicerat September 14, 201015 yr Författare Nu när jag ska börja åtla går det att gräva en grop och lägga slakt räster i och sedan en sj pall över? De är bara som grund åtel nu i början?
Publicerat September 14, 201015 yr I vintras var det ofta som rävarna grävde efter mitt "godis" medans det som låg uppe på snön lämnades tills några nätter senare. Jag hade bl.a slängt ut en klump gammal köttfärs och räven hade grävt runtom så till slut låg färsen på en piedestal, det såg lite komiskt ut. Att gräva och hitta föda under snön tror jag är en instinkt hos rävarna som ger den trygghet. Men även småplocket på marken är viktigt! Om detta finns mycket skrivet på forumet, sök, läs och lär! För min del brukar det vara mest aktivitet på åteln efter nyår, tycker du ska ändra rubriken till 2010/11.
Publicerat September 14, 201015 yr Har småbörjat men materialet försvinner snabbt i värmen. Jag tycker det är skitkul i början på säsongen att skjuta nötdskrikor mfl på åteln så ett tips till alla är att börja hyffsat i tid och köpa en massa skott till salongarn
Publicerat September 14, 201015 yr Nu när jag ska börja åtla går det att gräva en grop och lägga slakt räster i och sedan en sj pall över?De är bara som grund åtel nu i början? Gräv en grop o täck över med jorden. Kommer funka bra. Dom älskar att gräva.
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Gräv en grop o täck över med jorden. Kommer funka bra. Dom älskar att gräva. Tycker du att de är bättre än att ha en pall över?
Publicerat September 15, 201015 yr Jag har åtlat i 2 månader nu och rävarna besöker åteln varje natt:) Ska börja på en koja nu idag:) MVH
Publicerat September 15, 201015 yr Börjar inte åtla förns älgjakten i oktober. Då älg och hjort räntor kommer , täcker då det mesta med ett stort älgskin bara lite gott gott som får sticka fram . Så att kråkfåglarna får lite, och sammlas där och på så vis sköter annonseringen av åteln. Ser inga fördelar med att börja åtla för tidigt då värmen och fluglarverna får åteln att ruttna upp på ett par dagar ! Och så upplever jag att räven hällre tar färsk sork än rutten åtel. Men när snön eller tjälen sätter stopp för sorkjagandet då kommer fler rävar till åteln. För visst finns det ju alltid nån dum räv som går till åteln jämt, och den blir ju som bekant inte gammal ! För grävde jag ner åteln men får lika bra resultat med ett tungt skin över åteln. Föresten ska jag nog bygga om kojan lite så jag får en till skjutglugg/fönster.
Publicerat September 15, 201015 yr Börjar inte åtla förns älgjakten i oktober. Då älg och hjort räntor kommer , täcker då det mesta med ett stort älgskin bara lite gott gott som får sticka fram . Så att kråkfåglarna får lite, och sammlas där och på så vis sköter annonseringen av åteln. Ser inga fördelar med att börja åtla för tidigt då värmen och fluglarverna får åteln att ruttna upp på ett par dagar ! Och så upplever jag att räven hällre tar färsk sork än rutten åtel. Men när snön eller tjälen sätter stopp för sorkjagandet då kommer fler rävar till åteln. För visst finns det ju alltid nån dum räv som går till åteln jämt, och den blir ju som bekant inte gammal ! För grävde jag ner åteln men får lika bra resultat med ett tungt skin över åteln. Föresten ska jag nog bygga om kojan lite så jag får en till skjutglugg/fönster. Okej Men jag har inte åtlat med kött när det vart varmt då ruttnar det fort:) Har åtlat med billigt hund och katt foder, gammalt bröd osv. Nu har jag börjat lägga ut allt möjligt för nu rensas den hela tiden så det hinner inte ruttna:) MVH
Publicerat September 15, 201015 yr Tycker du att de är bättre än att ha en pall över? Vi gräver ner en del och slänger ut en del på snön. Mest intresse är det för det som ligger under backen. I vintras tunnlade dom sig ner i en meter snö och försökte komma åt en gås jag grävde ner. Nu har vi börjat gödsla med slaktrester i en stenhage vi har ner mot stranden.
Publicerat September 21, 201015 yr Författare I helgen ska jag ut och röjja lite gräs på åten och gräva ner lite slackt rester
Publicerat September 26, 201015 yr Författare Då jag inte kan besöka åten varge dag så ska jag köpa en foder spridare och åtla med hundmat så att de alltid finns mat åt mikel när han kommer. Någon som har testat genzos spridare? Tror att de blir en sån, värkar mycket för pengarna! Är det någon annan som kör hund foder i spridare till rävarna?
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Har startat med ett rör fullt med kycklingar och råttor. Satte upp det i onsdags och ska ut idag och kika, vet att det ligger flera gryt i närheten. Ordentlig åtel blir det dock inte förrän efter älgjakten då ett par älgskallar åker ner i jorden.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Jag kanske får "ta över" en åtel nu i höst. Jag är ny i jaktlaget och en medlem som flyttar från marken har haft en åtel igång. Kojan han sitter i tillhör dock markägaren så det är osäkert om jag får träda in i hans ställe. HoppasHoppas!!! Hursomhelst så har han inte åtlat något ännu eftersom han visste att han skulle flytta. Är det för sent eller är det bara att dra dit slaktrester nu när älgjakten kommer igång? Har följt andra åteltrådar så jag vet hur jag skall göra, men är osäker på om det är för sent på säsongen att börja med åtlingen nu.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Det är aldrig försent. Jag startade en åtel i mellandagarna förra året och den funkade.
Publicerat Oktober 3, 201015 yr Författare Vet att detta är en jätte svår fråga att svara på men : Vid plattsen där jag hade tänkt att ha åten är en liten backe ganska nära skogen, tror ni att de är bäst att anlägga åten i backkanten eller en bit ut på gjärdet? Känner räven sig tryggare om han får vara i back kanten än ute på ett öppet gjärde?
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Kul tråd att följa! jag kommer också vaka på räv. Men som sagt blir det lättare att skjuta räv när vinteråret närmar sig. Den här tiden på året har dom så lättåtkomlig föda, tex sorkar/möss. Hittils den här säsongen har det faktiskt varit mycke på besök på min åtel av räv och grävling. Minus att det är så mörkt den här årstiden när det inte ligger nån snö på backen men en räv har fått plikta med sitt liv. Den här tiken kom förbi kl 22:10!
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Tjena!Ska börja ålta lite i helgen jag med lite "Älgspill"! Är det något speciellt man ska tänka på när man börjar åtla? T.ex vart man ska ha åteln? Är risken stor att man får björn på åteln då det finns i området? Ja, allmänna råd om vad man ska tänka på Tack på förhand ! Mvh Leon hejsan!!! åteljakt på räv...d är så att man nästan får rysningar i kroppen, känna spänningen i kroppen, d är livet=) det som man kan tänka på då man ska åtla till räven är att man ska börja i tid, dvs augusti/ september men man kan börja nästan när som helst, men åtlar man tidigt så vet rävarna av att det finns lättillgänglig mat som räven inte behöver anstränga sej allt för mycket för att få sej en matbit. att få björn på åteln är inte allt för vanligt, beror lite på vad man slänger ut och vart åteln ligger, tättbebyggt område eller långt långt ute i skogen, själv så har jag aldrig varit med om detta, bor själv där det finns gott om björn och har hållit på med åteljakt på räv i ca 10 år nu. Slakt avfall av olika slag är helt utmärkt, men bind fast sakerna så rävarna inte drar iväg med all mat för då kan d dröja till nästa besök, sen då snön har lagt sej så kan man ta en näve eller 2 med hund foder och slänga ut varje kväll, hoppar man över en kväll och räven kommer och det är tomt så tar det ett tag innan den kommer på besök en andra gång, fåglarna gillar hundmaten oxå har jag märkt men d är mindre "sölgöra" än att hacka fisk/kött varje kväll. att ha åteln på ett ställe där det inte är allt för öppet är oxå bra, räven vill gärna känna tryggheten bakom sin rygg hela tiden för om räven skulle bli rädd så är han i tryggt förvar ganska så fort. själv så har jag den vid en åkerkant och igår kväll så kom den förbi men den fick leva vidare. härligt med en sådan tråd som åteljakt på räv
Publicerat Oktober 4, 201015 yr Jag måste berätta om min "åtel" på landet i H-land. Jag slänger ut matresterna under gårdslampan vid dasset. 25 meter från sovrumsfönstret. Jag är där max en helg/månad + lite semesterveckor. Dom har ändå fattat att när lampan är tänd finns det mat. Jag skjuter 2-3 rävar och 3-4 grävlingar per år. Jädrar vilket liv det blir på frun när 222:an ekar i sovrummet . Det är förvisso oftast ungrävar som står så lugnt och fint att man hinner få ut pipan.