Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt på räv 2010/2011

Featured Replies

Publicerat

Var i natt ut på min första vakjakt efter räv sedan jag började jaga(endast jagat räv på hösten tidigare)

Har slängt ut div matrester i ca 3veckors tid vid vak kojan, märkte redan efter första natten att räven varit där.

Men igår så gick jag ut vid 21.00 och efter ca 20 min så fick jag se något röra sig nere vid en liten bäck(fick puls direkt) var det räven?

Nej en hare som sedan kom in på ca 5m(kul även det att sitta å kolla på)

Vid 21,45 så dök det på nytt upp en skugga längst ute på ängen som blev samma visa igen även den haren var inne på under 5m.

22,05 så kom det en mörk skugga inne i skogen till vänster om mig ungefär där sista haren avlägsnade sig, men denna gången var det mickel som kom smygande.

Han satte fart ut mot åteln, och jag smög på mig hörselskydden men då stannade han till och kollad åt mitt håll.

Sen vart det en rusning på ca 15meter, och jag visslade varvid han stannade upp och skottet kunnde gå.

Han blev kvar på platsen, på ca 50m

Riktigt spännande jakt måste jag säga, kommer garanterat bli fler kvällar i kojan.

Sen var det extra kul för det var med nya bössan och siktet, riktigt nöjd med bägge köpen.

Kikaren upplevde jag som riktigt bra.

• Svar 448
  • Visningar 68,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hej! Ikväll ska jag o en kompis ut en runda. Få se om vi lyckas för det har setts en del rävar i området. Återkommer med en rapport i morgon . //Andreas

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

Jasså ni jagar så mkt räv där, vart på Tjörn jagar ni då? Sett en del rävar där när jag är ute å kör lastbil på småvägarna Jag har skjutit 4st om man räknar den jag tog på bockjakten och farsan har

• Här blev slutresultatet följande 1 direkt på åtel 2 i anslutning till åtel 1 på lock 1 på smygjakt 5 runt hönsgården Det är helt klart min bästa rävsäsong hittills. Nästa år ska jag försöka slå

Posted Images

Publicerat

Ingen dålig premier Stefanm, Grattis.!

Va ute en sväng jag med i natt.. Skaren har verkligen gjort så att rävarna kan löpa runt.

Har inte haft ett rävspår på länge i mjuksnön, men i natt såg jag räv vid flera tillfällen !

post-1561-0-25811600-1295517384_thumb.jp

Publicerat

Jag ska ut med hagelbössan imorgon och jaga räv, jag vet att dem för i området. Ska jag slänga ut lite kött och fisk år dem idag, eller kommer dem inte dit till imorgon? Kan man jaga med hagel fast det inte är fullmåne?

Publicerat

Ingen dålig premier Stefanm, Grattis.!

Va ute en sväng jag med i natt.. Skaren har verkligen gjort så att rävarna kan löpa runt.

Har inte haft ett rävspår på länge i mjuksnön, men i natt såg jag räv vid flera tillfällen !

Grattis!

Har ni barmark på vissa håll eller såg det bara ut så på bilden??

Publicerat

Grattis!

Här är det riktigt fin skare, ska ut en sväng i kväll igen så får se hur det går.

Mycket räv har vi i alla fall, hade två utanför kåken när jag gick å la mig i går kväll.

Hörde att S.v.a ville ha in mycket räv för undersökning om nån bandmask.

Publicerat

Här är det riktigt fin skare, ska ut en sväng i kväll igen så får se hur det går.

Mycket räv har vi i alla fall, hade två utanför kåken när jag gick å la mig i går kväll.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Riktade-undersokningar-pa-vilda-djur/Ravar-onskas-for-undersokning-av-dvargbandmask/

Publicerat

Grattis till räven.

Helt riktigt de vill ha 300 rävar från olika delar av Sverige det är bara att höra av sig till dem så får du en 2hundring per räv.

Publicerat

Satt i natt en sväng.

Skaren gör absolut att rävarna springer mkt. Bomma en räv härrom kvällen oxå, de rackarna trivs 250m från kojan.

Inga rävskrik eller att de springer tillsammans än här ivf.

post-1561-0-74087500-1295781120_thumb.jp

Publicerat

Grattis!

Töat på ladugårdsplanen , där vi plogat bort snömassorna.

Publicerat

Grattis till räven.

Helt riktigt de vill ha 300 rävar från olika delar av Sverige det är bara att höra av sig till dem så får du en 2hundring per räv.

200 kr - skatt är det väll !??

Vilket betyder 134 kr ! Se ska du åka och hämta fraktpaketen och sen åka in med det till posten igen. Så i realiteten får man nog inte ett öre över. Detta är inget man kan tjäna pengar på. Då jag misstänker att de hällre vill ha in rävar från olika håll än att få in 20st från samma åtel. (kan ha fel)

Sen om man vill göra det för den goda sakens skull är upp till var och en , jag tycker det är snålt , statligt snålt !

Publicerat

200 kr - skatt är det väll !??

Vilket betyder 134 kr ! Se ska du åka och hämta fraktpaketen och sen åka in med det till posten igen. Så i realiteten får man nog inte ett öre över. Detta är inget man kan tjäna pengar på. Då jag misstänker att de hällre vill ha in rävar från olika håll än att få in 20st från samma åtel. (kan ha fel)

Sen om man vill göra det för den goda sakens skull är upp till var och en , jag tycker det är snålt , statligt snålt !

^_^ Skatt blir det bara om du skickar in fler än 4 st i ditt eget namn ;) .

Mycket riktigt så vill de bara ha 10 st från varje område men det är ju 2000 riksdaler som du dessutom gjort en liten insats för, behåll skinnet om du vill för de vill bara ha tarmarna från räven och de plockar ut dem själva :P

De tar dessutom flera åtgången om man har den möjligheten.

Visst är det kanske snålt men jag trivs bättre med att skicka dit dem istället för att lägga dem på lägerelden..

Publicerat

Skatt efter den fjärde räven ?

Och vad menas med område ? jaktlag , ort ?

Eftersom du verkar skicka in en del räv förklara för oss andra hur mkt man får och hur många rävar varje embalage rymmer,hur gammla de får va osv.

Så är du snäll.

/mvh.

Publicerat

Skatt efter den fjärde räven ?

Och vad menas med område ? jaktlag , ort ?

Eftersom du verkar skicka in en del räv förklara för oss andra hur mkt man får och hur många rävar varje embalage rymmer,hur gammla de får va osv.

Så är du snäll.

/mvh.

Jag har endast skickat in 2 rävar 2010 och 1 räv 2011 så jag är ny på detta också!!

Det jag skrev har jag fått av Eva på SVA!

Hon skickar kartong för 2 rävar om man vill det (det har hon gjort till mig ivarje fall)

2010 så hade de skatt på alla rävar men de har ändrat det i år, så om du inte skickar in fler än 4 rävar per person så blir det skattefritt!

Då har dina jaktkamrater chans att skicka in era andra rävar också,, tolka hur du vill!

Områdets storlek vet jag inte men det är inte baserat på jaktlag utan troligen avstånd i landet???

Pengar?? än så länge har de inte ramlat in på kontot!

De pengar från 2010 kommer sent för att de missat ett formulär i den första omgången till mig.

Eva säger att 2011 pengarna kommer när de 300 rävarna är inskickade eller säsongen är slut.

Så tålamod är en dygd

Publicerat

Vet inte hur du gör men jag åker förbi posten då och då, typ påväg till affärn. Bara att ta med dom då. Jag fick en kartong som ska rymma två rävar, har inte fått några specifikationer på ålder, kön eller storlek så bara dom går ner i lådan antar jag att allt är lugnt. Eftersom jag endå skjuter räv och det faktiskt inte kostar mig något att skicka in så tycker jag att man kan göra det, vore ju för övrigt inte heller fel att veta om dvärgbandmasken finns i sverige i allmänhet och på just mitt område där jag inte bara jagar utan även plockar bär och svamp.

Publicerat

Hon skickar kartong för 2 rävar om man vill det (det har hon gjort till mig ivarje fall)

2010 så hade de skatt på alla rävar men de har ändrat det i år, så om du inte skickar in fler än 4 rävar per person så blir det skattefritt!

Okej ! kan man få kartong för 4st tror du?

Skulle va intresant att veta hur länge de får ha hängt.

Publicerat

Okej ! kan man få kartong för 4st tror du?

Skulle va intresant att veta hur länge de får ha hängt.

Jag misstänker att hon skickar dubbel uppsättning lådor istället!

Posten gillar inte skrymmande gods ^_^

Så länge de hängt kallt så är det nog inte hela världen, de ska ju inte äta dem,men fråga när du beställer lådorna av henne.

Publicerat

Vakräv i Blekinge 23/1 2011

Kopia3avIMGP1150.jpg

Publicerat

Grattis till räven!

Publicerat

Grattis till räven!

Lyckost er som har snö kvar. Min åtel är helt snöfri och maten försvinner varje natt... mer snö nu!

MVH

Publicerat
  • Författare

Skjöt min första åtelräv förra fredagen :D

Story i jaktdagboken.

post-5412-0-23790700-1296227154_thumb.jp

Räv nr 7 för mig denhär sesongen och räv nr 12 i jaktlaget, vi brukar runt 2 rävar per sesong men i år har vi skjutigt 12 :o förjävligt med räv

Publicerat

Det har ej blivit någon åtel räv denna vinter men i kväll smäller det. Det har varit bra drag de 2 senaste nätterna,de brukar vara där efter 23.00. Så nu blir det lite käk sen ut o glugga.

Publicerat

Det har ej blivit någon åtel räv denna vinter men i kväll smäller det. Det har varit bra drag de 2 senaste nätterna,de brukar vara där efter 23.00. Så nu blir det lite käk sen ut o glugga.

Ni som sitter nu sitter ni i nån anslutning till ljus från gårdar eller?

Här är det bra mörkt ute men tänkte ev ut å locka i morgon.

Publicerat
  • Författare

Ni som sitter nu sitter ni i nån anslutning till ljus från gårdar eller?

Här är det bra mörkt ute men tänkte ev ut å locka i morgon.

har hjälp av lampa som sitter på logknuten ;)

Publicerat

Satt ute ikväll från 20.30 till ungefär 22.30. Börja med att efter 5 minuter kom en stor räv på 50meter, men jag hade bara hagelbössan så den fick vara. Sen efterytterligare några sekunder så börja det skälla hej vilt överallt tyckte jag. Efter ytterligare 30min så kom denna väldigt lilla tik på ett avstånd på ca:15 meter, där jag har en lite "fiskbomb" En stor isklump fylld med fisk :).

post-4759-0-78387700-1296254597_thumb.jp

Publicerat

4e4fdb16-46a1-c7b3.jpg

Hade en galen kväll på åteln idag:) 4 rävar på 4 timmar! Jag sköt tre å kompisen 1... :)