Publicerat Januari 29, 201115 yr Ni som sitter nu sitter ni i nån anslutning till ljus från gårdar eller? Här är det bra mörkt ute men tänkte ev ut å locka i morgon. Jag sitter på logen. Gårdsplanen är belyst men når ej till åteln. När det är mulet så reflekteras ljuset ner från sammhället 1 km bort o de räcker. Det blev en räv i natt den kom kl.23.40 grabben o jag ska ut o "spåra" den nu, den gick undan 40m.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Läckert där Nodde ! Jag trodde först du skjutit alla 4! Då hade du slagit mitt personbästa. Bra jobbat !
Publicerat Januari 29, 201115 yr Hade en galen kväll på åteln idag:) 4 rävar på 4 timmar! Jag sköt tre å kompisen 1... Det där är så häftigt!!! Haft en sån där natt.. två är det visst. En där jag sköt 4 och en morgon då jag var ute och kollade bock men sköt slut på plugg på räv, sköt 5 faktiskt. Vårda minnet, det lär dröja innan du är med om det igen. Riktigt snyggt jobbat! / Rikard
Publicerat Januari 29, 201115 yr Det blev en enkel spårning skottet tog långt bak. Stor o fin hanräv var även o kryddade åteln med räkskal
Publicerat Januari 29, 201115 yr Ja,det lär nog dröja innan man får en sån här kväll igen Såg två rävar till, men kan dock vara samma rävar som kom tillbaka senare! Som hippen säger, det är ett minne man kommer ha kvar väldigt länge! Verkar finnas hur mycket räv som helst, helt upptrampat på och runt åtlen. Vi har lyckats skjuta 15 st på åtlen nu 20 är målet nu! Men nu blir det ingen sittning innan det blir ny snö, så man kan se om det blir nya slag. Mvh
Publicerat Januari 29, 201115 yr Någon som vet om räven blir mer försiktig på åteln när man skjutit en räv lite illa. Det blev rejält nersölat med blod o tarmar igår.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Grattis till alla rävarna - nu börjar det bli drag här! 4 på en natt - respekt! Önskade mig snö igår då åteln var nästan snöfri och utan belysning, på kvällen började det snöa och på morgonen 04.45 kom räven! Ibland är livet rättvist...
Publicerat Januari 30, 201115 yr Hade en galen kväll på åteln idag:) 4 rävar på 4 timmar! Jag sköt tre å kompisen 1... Jo nog måste den varit galen alltid Har ni skjutit många i år eller var det premiär med tokstart? Edit : läste vidare och fick svar grattis till rävarna
Publicerat Januari 30, 201115 yr Grattis till alla rävarna - nu börjar det bli drag här! 4 på en natt - respekt! Önskade mig snö igår då åteln var nästan snöfri och utan belysning, på kvällen började det snöa och på morgonen 04.45 kom räven! Ibland är livet rättvist... Grattis till räven! När sätter du dig för att få räv på dig 04:45 sitter du hela natten eller ställer du klockan?
Publicerat Januari 30, 201115 yr Den åteln jag sköt på igår ligger precis vid gården så jag har märkt av kvällssittningar och spår att de verkar föredra att komma in på morgonen. 3:e räven nu 04.30-05.00 - och ja, klockan ringer 03.45 Hustrun verkar inte att gilla det, speciellt inte i nästa skede då hundarna går igång på smällen... MVH
Publicerat Januari 31, 201115 yr Den åteln jag sköt på igår ligger precis vid gården så jag har märkt av kvällssittningar och spår att de verkar föredra att komma in på morgonen. 3:e räven nu 04.30-05.00 - och ja, klockan ringer 03.45 Hustrun verkar inte att gilla det, speciellt inte i nästa skede då hundarna går igång på smällen... MVH De är för roliga de små liven! Att de vill sova när det går att jaga istället
Publicerat Januari 31, 201115 yr hej grattis er på som skjuter räv,, Skickade i väg två rävar via postkontoret till Sva för nån vecka sen det var två ungrävar trodde jag! tills jag fick kartongen med rävar uppvägt på postkontoret. vikten var 16.5 kilo!! då ska varje räv väga drygt 8 kilo var.. tyckte själv dom var små men dom hade rejäl bullmage båda två.. //peter
Publicerat Februari 1, 201115 yr Punktligheten håller i sig, räven kom in 04.35 imorse... Hyfsad hanne på 8kg, hade dock skabb, både svans och länder var angripna - nu blir SVA extra glada då de kollar det också. Hur har ni det med skabbräv i övriga landet? Och Jämtland - man behöver inte vänta tills rävarna ätit klart innan man skjuter MVH
Publicerat Februari 10, 201115 yr Lite halvstorm här och tänkte fara ut till åteln .. Ska jag stanna hemma? Har aldrig haft åtel förut som jag jagat aktivt vid men tänkte börja ikväll.. Men kommer dom i skitväder?
Publicerat Februari 10, 201115 yr SAMT vilken tid kommer dom? Lönar det sig alls att fara ut i veckorna då man måste hem senast 2300 o sova?
Publicerat Februari 10, 201115 yr inte för att jag är en inbiten åtel jägare än men stormar det så skulle iaf jag vart hemma. fast det finns ju dom som skjutit räv i full snöstorm så är jaktsuget stort så varför inte ge sig ut en sväng och testa lyckan mvh
Publicerat Februari 10, 201115 yr inte för att jag är en inbiten åtel jägare än men stormar det så skulle iaf jag vart hemma. fast det finns ju dom som skjutit räv i full snöstorm så är jaktsuget stort så varför inte ge sig ut en sväng och testa lyckan mvh Fick bli så.. Hemma alltså. Sån jäävla storm ju!
Publicerat Februari 11, 201115 yr Här hemma har rävarna svängt från att komma sent runt 0200-0400 till att komma på kvällen. Jag var ut i måndags och kom då ut vid 2300 och rätt mycket snö som föll från himlen gjorde att det var lätt å se vilka spår som var färska, jag hade då 5 spårslingor som var färska och då jag var upp dagen efter och mata rådjur var det bara en som hade återkommit, så nu blir det test att sitta ca 21-00 nästa vecka och se om det funkar. Annars har vi haft bra drag på åteln sedan skaren kom så vi har väl gott om räv precis som övriga sverige verkar ha, tur att dom flesta vi skjutit är tikar så det inte sticker iväg alltför mycket.
Publicerat Februari 11, 201115 yr När räven kommer vet ingen om man inte följt samma räv ett tag och vet på ett ungfär. Börja sitt från 20:00 och specielt nu när de rör sig på dagen oxå ,under löpet. Att det är lite snöstorm gör inget, men man skjuter ju inga mängder räv då men å andra sidan brukar de komma smygande runt husknutarna , precis som de känner sig tryggare. Några sånna rävar har det blivit. Här fick vi 2dm snö i natt ! Får bli en blandning av gris rävvak i kväll.
Publicerat Februari 11, 201115 yr när denna storm bedarrar. blir det bra på åtel då? Det varierar mellan områden och månader när dom vill komma fram. Mina erfarenheter är dock att är det nederbörd så håller dom sig ofta i grytet dom två första nätterna om det är långvarigt, så tredje natten med dåligt väder eller första natten med bra väder efter dåligt brukar jag klassa som en bra natt att sitta oavsett årstid och om man vakar vid åtel eller på andra ställen.
Publicerat Februari 11, 201115 yr Författare Ska bli kul och se efter denhär snön om de blir några spår! Var skitsvårt att hitta rävspår på den hårda skaren som var innan snön kom. //Martin
Publicerat Februari 11, 201115 yr jepp. imorgon blir det skidorna på och spåra mårdhund! om man hittar spår vs! kan man spåra räv och lyckas skjuta den?
Publicerat Februari 11, 201115 yr jepp. imorgon blir det skidorna på och spåra mårdhund! om man hittar spår vs! kan man spåra räv och lyckas skjuta den? Om du spårar på morgonen så finns det chans. Finns väl chans på dagen också men den lär vara väldigt liten.