Publicerat September 15, 201015 yr Halloj där har nu läst en hel del här på forumet och vill ha lite hjälp av er kunniga bågjägare det jag behöver hjälp med är att välja rätt första båge. Har skjutit Recurve tidigare men det var ca 16 år sen jag slutade med det och nu blir det självklart att börja med compound. Har räknar ut att jag har en draglängd på 28.5 eller 29# när jag mäter vingspannet så får jag 28.988# Så jag undrar om det blir 28.5 eller 29# Har kollat runt en hel del på olika bågar och kommit fram till att Bowtech Soldier http://www.bowtecharchery.com/bow_soldier.php eller Martin Cheetah http://www.huntersfriend.com/2010_Martin_C...ompound_bow.htm Varför jag kommit fram till dom 2 är spannet i styrka 45-65# 45-60# är skeptisk till att jag orkar dra en starkare båge än 45# nu när jag är helt otränad för skytte utan skador och inflammationer men vill ändå ha en båge jag kan "växa" i Har satt ett mål att tidigast om ca 2 år så kan jag vara redo för bågjägarexamen och börja jaga, tar som ett tag att skjuta in sig så att säga. Dom bågarna ligger inom gränsen av vad min börs tål nu. Jag bor i Kiruna och vet inte om det finns skyttar här som skjuter compound då klubben här i stan inte är så speciellt snabba eller vill höra av sig till mig. Och på den tiden jag sköt Recurve fanns det inte en enda compound skytt hade vart skoj om det finns nån här på forumet som håller till i mina trakter. Vilken av dessa bågar tror ni passar mig bäst? Jag har inte möjlighet att testa nån av dom såvitt jag vet iaf är dessutom vänsterskytt är väl lika ovanligt än idag med vänsterskyttar. Eller har ni tips om någon annan båge i den prisklassen som jag bör titta närmare på samt tips på releaser, pilar m.m behöver jag hjälp med, Sikte uppgraderar jag om det behövs när det är dags att börja jaga. Hur länge tror ni att #1 bågen håller så att säga innan det är dags att uppgradera? Mvh Danne
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Btw så är länkarna bara till för att visa bågarna köper helst här i Sverige
Publicerat September 15, 201015 yr Halloj där har nu läst en hel del här på forumet och vill ha lite hjälp av er kunniga bågjägare det jag behöver hjälp med är att välja rätt första båge. Har skjutit Recurve tidigare men det var ca 16 år sen jag slutade med det och nu blir det självklart att börja med compound. Har räknar ut att jag har en draglängd på 28.5 eller 29# när jag mäter vingspannet så får jag 28.988# Så jag undrar om det blir 28.5 eller 29# Har kollat runt en hel del på olika bågar och kommit fram till att Bowtech Soldier http://www.bowtecharchery.com/bow_soldier.php eller Martin Cheetah http://www.huntersfriend.com/2010_Martin_C...ompound_bow.htm Varför jag kommit fram till dom 2 är spannet i styrka 45-65# 45-60# är skeptisk till att jag orkar dra en starkare båge än 45# nu när jag är helt otränad för skytte utan skador och inflammationer men vill ändå ha en båge jag kan "växa" i Har satt ett mål att tidigast om ca 2 år så kan jag vara redo för bågjägarexamen och börja jaga, tar som ett tag att skjuta in sig så att säga. Dom bågarna ligger inom gränsen av vad min börs tål nu. Jag bor i Kiruna och vet inte om det finns skyttar här som skjuter compound då klubben här i stan inte är så speciellt snabba eller vill höra av sig till mig. Och på den tiden jag sköt Recurve fanns det inte en enda compound skytt hade vart skoj om det finns nån här på forumet som håller till i mina trakter. Vilken av dessa bågar tror ni passar mig bäst? Jag har inte möjlighet att testa nån av dom såvitt jag vet iaf är dessutom vänsterskytt är väl lika ovanligt än idag med vänsterskyttar. Eller har ni tips om någon annan båge i den prisklassen som jag bör titta närmare på samt tips på releaser, pilar m.m behöver jag hjälp med, Sikte uppgraderar jag om det behövs när det är dags att börja jaga. Hur länge tror ni att #1 bågen håller så att säga innan det är dags att uppgradera? Mvh Danne Jadu, det var inte lite funderingar du hade. Men jag ska göra ett försök att räta ut en del av dina funderingar. Båda bågarna som du nämner funkar alldeles utmärkt och du kommer att kunna börja skjuta med dom. I ditt fall skulle jag välja en draglängd på 28.5. Det är alltid lättare att skjuta bra med en något för kort draglängd än för lång. Min favorit release är den dubbelkäftade James Greene. Men den säljs inte av någon handlare i Sverige, om inte någon har börjat ta hem den. Jag har fått beställa direkt från staterna.När du väljer pil så se till att de matchar din båges maximala dragvikt. Då behöver du inte byta pilar när du når maxstyrkan. Spar gärna nån krona på bågen och lägg det på kvalitetspilar. Idag är det kolfiberpilar som gäller. Ska du jaga så räcker ett 3 pinnars sikte alldeles utmärkt. Med en litet långsammare båge kan man skjuta in 10, 20, 30 meter och det räcker garanterat för jakt. Själv använder jag ett sikte med en justerbar pinne (Tru glo range rover, med TFO pinne, den glöder lite även i mörker) Din första båge kommer att funka i åratal och man byter egentligen för att man vill ha lite modernare design och hänga med lite i utvecklingen. Men en båge från -70 talet gör fortfarande sitt jobb och funkar utmärkt. Så inte behöver du byta båge alltför ofta om du inte vill. Mig veterligen har samtliga bågtillverkare av kvalitetsbågar även vänsterbågar i lager. Ta kontakt med de handlare som finns omnämnda på detta fourm och du får garanterat bra grejer och support. Jag känner tyvärr inte mycket folk i Kiruna som skulle kunna hjälpa dig. Men om någon här på forumet befinner sig i Kiruna så är det väl bara att kontakta dig via PM. I övrigt ska du läsa den lilla guiden som Roger Pettersson skrivit ihop på detta forum. Där finns mycket bra info att hämta. Jag själv skjuter med Martin Firecat och Rytera Alien X. Trophy ridge pilar är mina favoriter.
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Tackar för svaret har insett att releaser är något individuellt men är inte så lätt för mig att testa nån när jag bor här uppe i den förlovade vildmarken Då lutar det fortfarande åt Bowtech bågen för mig fanns inte i vänster när jag kollade med scandinawianbowhunting men bör väl inte vara något större problem för dom att ta hem en. Har som sagt inte bråttom att få bågen i händerna nu, väntar hellre en stund på att få en bra båge av en seriös säljare. Vad rekomenderar ni för releaser att börja med handleds eller handhållen, funderar även på om jag ska ha en loop på strängen eller dra direkt på strängen vad är fördel och nackdel med loop tex? Ska väl räcka för nu iaf återkommer när det är dags att trimma in bågen som jag köpt blir inte köp förrän nästa månad som tidigast. Mvh Danne
Publicerat September 15, 201015 yr Tackar för svaret har insett att releaser är något individuellt men är inte så lätt för mig att testa nån när jag bor här uppe i den förlovade vildmarken Då lutar det fortfarande åt Bowtech bågen för mig fanns inte i vänster när jag kollade med scandinawianbowhunting men bör väl inte vara något större problem för dom att ta hem en. Har som sagt inte bråttom att få bågen i händerna nu, väntar hellre en stund på att få en bra båge av en seriös säljare. Vad rekomenderar ni för releaser att börja med handleds eller handhållen, funderar även på om jag ska ha en loop på strängen eller dra direkt på strängen vad är fördel och nackdel med loop tex? Ska väl räcka för nu iaf återkommer när det är dags att trimma in bågen som jag köpt blir inte köp förrän nästa månad som tidigast. Mvh Danne Anders fixar en till dig om du beställer en, inga problem den bästa releasen för mig har altid varit "Tru Flight" de är som en handske och get bättre stöd än handlleds rem varianter du måste välja en som är för loop eller för sträng ankring, viktigt när du köper.
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Anders fixar en till dig om du beställer en, inga problemden bästa releasen för mig har altid varit "Tru Flight" de är som en handske och get bättre stöd än handlleds rem varianter du måste välja en som är för loop eller för sträng ankring, viktigt när du köper. Ok det låter ju bra det tackar för det. Men ni som är vana bågjägare vad är bäst ur jaktmässig synpunkt loop eller ingen loop? Rent tavelskytte har jag läst att det är ytterst få som skjuter utan loop men det är ju som 2 skilda saker. Jag vill träna för jakt och då vill jag skjuta in mig på bågen när den är fullt utstyrd för just jakt så att jag blir van vid vikt balans m.m bågen ska kännas som en förlängning av armen. Det var så jag trännade när sköt Recurve vart aldrig några överraskningar på tävlingar då det vart mer som en träning bra för det mentala. Just nu under vintern så kommer det att bli svårt att skjuta med jaktspets men i övrigt vill jag ha den redo för jakt. Jag är lite manisk när det gäller sånt men man ska vara lite knäpp Kommer dock inte att träna jaktklädd på inomhus träningar av förståeliga skäl kan bli ett besök till en dårdoktor då
Publicerat September 16, 201015 yr Ok det låter ju bra det tackar för det. Men ni som är vana bågjägare vad är bäst ur jaktmässig synpunkt loop eller ingen loop? Rent tavelskytte har jag läst att det är ytterst få som skjuter utan loop men det är ju som 2 skilda saker. Jag vill träna för jakt och då vill jag skjuta in mig på bågen när den är fullt utstyrd för just jakt så att jag blir van vid vikt balans m.m bågen ska kännas som en förlängning av armen. Det var så jag trännade när sköt Recurve vart aldrig några överraskningar på tävlingar då det vart mer som en träning bra för det mentala. Just nu under vintern så kommer det att bli svårt att skjuta med jaktspets men i övrigt vill jag ha den redo för jakt. Jag är lite manisk när det gäller sånt men man ska vara lite knäpp Kommer dock inte att träna jaktklädd på inomhus träningar av förståeliga skäl kan bli ett besök till en dårdoktor då Jag tycker loopen funkar bra för mig, nackdel kan vara om man ska justera nockläget så blir det krångligare, men man nöter inte så mycket på strängen, detta är något man testar sig fram till antar jag, du kn börja utan och sedan knyta dit en bara, gillar du den inte kan man ta bort den, fast du måste ju ha 2 releaser då..
Publicerat September 16, 201015 yr Författare Jag tycker loopen funkar bra för mig, nackdel kan vara om man ska justera nockläget så blir det krångligare, men man nöter inte så mycket på strängen, detta är något man testar sig fram till antar jag, du kn börja utan och sedan knyta dit en bara, gillar du den inte kan man ta bort den, fast du måste ju ha 2 releaser då.. Ok så det är alltså efter smak och tycke att skjuta med loop. Då blir det att börja med loop och testa senare utan.... Är det något mer som jag bör tänka på som kan vara bra att veta eller känna till som jag inte tagit upp här? Eller något som jag missat när det gäller utrustningen?
Publicerat September 16, 201015 yr Är det något mer som jag bör tänka på som kan vara bra att veta eller känna till som jag inte tagit upp här? Eller något som jag missat när det gäller utrustningen? Förmodligen massor av saker som du kommer på när du fått hem prylarna! Det diskuteras om olika pilhyllor, peepsight, m.m m.m Köper du utrustningen från en proffsfirma så plockar dom ihop så att du kommer igång. När din skjutform sen förbättras så kan mindre detaljer dyka upp som behöver justering. Men det tar vi sen! Kom nu igång med skyttet så ska du se att resten löser sig! Vi finns ju på detta forum för att fungera som lite av distanssupport åt dig! Såg att du ställt dessa frågor på ett bågskytteforum. Det är inte rätt forum för att fråga om bågjakt. Tävlingsskyttar har inte så många tips om just jaktutrustning. Det är trots allt lite skillnad på vad som funkar och inte funkar för bågjakt.
Publicerat September 16, 201015 yr Författare Förmodligen massor av saker som du kommer på när du fått hem prylarna! Det diskuteras om olika pilhyllor, peepsight, m.m m.m Köper du utrustningen från en proffsfirma så plockar dom ihop så att du kommer igång. När din skjutform sen förbättras så kan mindre detaljer dyka upp som behöver justering. Men det tar vi sen! Kom nu igång med skyttet så ska du se att resten löser sig! Vi finns ju på detta forum för att fungera som lite av distanssupport åt dig! Ok det låter riktigt bra det Räknar kallt med att jag kommer att köpa nya prylar som är "livsnödvändiga" har pysslat med flugfiske i 13 år nu så jag vet hur det kommer att bli arg kärring och tom börs
Publicerat September 16, 201015 yr Ok det låter riktigt bra det Räknar kallt med att jag kommer att köpa nya prylar som är "livsnödvändiga" har pysslat med flugfiske i 13 år nu så jag vet hur det kommer att bli arg kärring och tom börs Hmmm! Det där låter bekant!
Publicerat September 16, 201015 yr Författare He he är nog rätt bekant för alla som har både naturintresse och kärring är som en dålig ekvation det där eller så är det så att dom är humorlösa
Publicerat September 16, 201015 yr kom just på en fördel med att leva singel=) Skämt åt sido. Du har som sagt kanon support här på forumet, Finns flera erfarna kunniga bågjägare och som har substans i det dom säger=)
Publicerat September 17, 201015 yr Författare kom just på en fördel med att leva singel=) Skämt åt sido. Du har som sagt kanon support här på forumet, Finns flera erfarna kunniga bågjägare och som har substans i det dom säger=) Men kan vara bra med en bromskloss ibland Har märkt det, var tur att jag hittade detta forum har fått mycket kompetent hjälp här så jag blir kvar här
Publicerat September 17, 201015 yr Men kan vara bra med en bromskloss ibland Har märkt det, var tur att jag hittade detta forum har fått mycket kompetent hjälp här så jag blir kvar här Jag har fria tyglar från min fru, när det gäller inköp av jaktprylar.. Det är bra att vara gift med en kvinna som är intresserad av både böss & bågjakt. Hursom, kul att du uppskattar forumet, och trevligt att du vill stanna kvar. Har du inte redan gjort det, så skriv gärna en liten presentation av dig själv i medlemsareans "Vem är...", det uppskattas alltid.
Publicerat September 17, 201015 yr Författare Jag har fria tyglar från min fru, när det gäller inköp av jaktprylar.. Det är bra att vara gift med en kvinna som är intresserad av både böss & bågjakt. Hursom, kul att du uppskattar forumet, och trevligt att du vill stanna kvar. Har du inte redan gjort det, så skriv gärna en liten presentation av dig själv i medlemsareans "Vem är...", det uppskattas alltid. He he ok själv är jag sån att jag vill ha nåt intresse för mig själv så hon följer inte med ut i skog och fjäll bara nån enstaka gång Klart att jag uppskattar det när jag fick så bra hjälp så fort Ska fixa en presentation senare när jag har tid, lillchefen kallar på uppmärksamhet just nu
Publicerat September 17, 201015 yr Författare Så nu har jag snackat ihop mig med Anders på ScandinavianBowhunting Båge Bowtech Soldier paket Pilar Velocity Hunter Spine 400 Jaktsptsar NAP ThunderHead Elller Muzzy 100 Tror faktiskt att jag tar båda så får jag se vilken jag gillar bäst Releaser Scott Rhino XT Peep modell stor ska jag hojta till om när jag lägger in beställningen Något jag glömt?
Publicerat September 17, 201015 yr Så nu har jag snackat ihop mig med Anders på ScandinavianBowhunting Båge Bowtech Soldier paket Pilar Velocity Hunter Spine 400 Jaktsptsar NAP ThunderHead Elller Muzzy 100 Tror faktiskt att jag tar båda så får jag se vilken jag gillar bäst Releaser Scott Rhino XT Peep modell stor ska jag hojta till om när jag lägger in beställningen Något jag glömt? Kör mekaniska spetsar Spitfire MAXX eller InnerLoc, men varför köpa jaktspetsar nu innan du börjar jaga ? lägg pengarna på viktigare prylar i stället, det är mitt råd, jaktspets fixar du när det blir dax för IBEP och jakt
Publicerat September 17, 201015 yr Författare Kör mekaniska spetsar Spitfire MAXX eller InnerLoc, men varför köpa jaktspetsar nu innan du börjar jaga ?lägg pengarna på viktigare prylar i stället, det är mitt råd, jaktspets fixar du när det blir dax för IBEP och jakt Varför jag köper jaktspets direkt är för att skjuta in mig på det vill träna under så jaktliknande förhållanden som det bara är möjligt har fin mark vid stugan att träna på. För det är väl skillnad att skjuta med jaktspets och tavelspets dom kallaste dagarna kommer det att bli inomhus med tavelspets utomhus med jaktspets. Kommer helt säkert hinna skjuta sönder spetsar och pilar innan det är dags för jakt men det är väl det man får betala för realistisk träning. Så har jag iaf tänkt träna eller är jag helt fel ute att börja så? Har inte en tanke på att börja jaga förrän jag sätter minst 9/10 pilar på en 3D bana tex
Publicerat September 17, 201015 yr Varför jag köper jaktspets direkt är för att skjuta in mig på det vill träna under så jaktliknande förhållanden som det bara är möjligt har fin mark vid stugan att träna på. För det är väl skillnad att skjuta med jaktspets och tavelspets dom kallaste dagarna kommer det att bli inomhus med tavelspets utomhus med jaktspets. Kommer helt säkert hinna skjuta sönder spetsar och pilar innan det är dags för jakt men det är väl det man får betala för realistisk träning.Så har jag iaf tänkt träna eller är jag helt fel ute att börja så? Har inte en tanke på att börja jaga förrän jag sätter minst 9/10 pilar på en 3D bana tex Som Roger säger skulle jag vänta med att lägga stålarna på jaktspetsar tills IBEP är klart. Dels för att du kommer att komma på eventuellt nya prylar/förbättringar till bågen som du vill ha efter att du skjutit ett tag, samt fått mer erfarenhet. Och sen satsa på enbart samma spetsar. Jag köper hellre sex spetsar av samma typ än tre spetsar av två olika fabrikat. Har man en korrekt "tunad" båge så spelar det ingen större roll om du skjuter jakt eller tavelspets, de flyger i stort sett likadant. Jag övar enbart med tavelspets oberoende var jag tränar, dock kontrollerar jag regelbundet att jaktspetsarna flyger likadant. Om jag ev. inte har jaktspetsar som flyger likvärdigt som mina tavelspetsar så gör det inget, bara inte träffbilden varierar beroende på avstånd. Då vet jag att exempelvis att mina jaktspetsar "träffar fem centimeter mot klockan elva" jämfört med mina tavelspetsar. När jag vet det så gäller det bara att grupperna ser bra ut.
Publicerat September 18, 201015 yr Varför jag köper jaktspets direkt är för att skjuta in mig på det vill träna under så jaktliknande förhållanden som det bara är möjligt har fin mark vid stugan att träna på. För det är väl skillnad att skjuta med jaktspets och tavelspets dom kallaste dagarna kommer det att bli inomhus med tavelspets utomhus med jaktspets. Kommer helt säkert hinna skjuta sönder spetsar och pilar innan det är dags för jakt men det är väl det man får betala för realistisk träning.Så har jag iaf tänkt träna eller är jag helt fel ute att börja så? Har inte en tanke på att börja jaga förrän jag sätter minst 9/10 pilar på en 3D bana tex Om du sattsar på mekaniska spetsar så flyger de exakt lika som fält/tavelspetsarna, då kan du öva lika väl med tavelspets det är billigare,du kan ha flera pilar 6+ st du skjuter inte sönder dina fenor lika mycket och du sparar på målmaterial. en uppsättning jaktspetsar (3 st oftas) kostar skjortan, du får säket 30 tavelspetsar för samma eller mindre pengar. Bågjägare tränar med jaktspets endast inför jakt eller vi justering av bågen, för att resten av året skjuta tavelspetsar du gör naturligtvis som du vill, detta är bara ett råd från min sida. Ps/ Om du planerar att gå 3D stigar hos klubbar tror jag inte att de vill att du skjuter jaktspetsar, dels av säkerhets skäl men även för att spara på mycket dyra 3D mål den är det mycket mera pyssel o dra pilar ur 3D djur om man har jaktspetsar.
Publicerat September 18, 201015 yr Författare Ok tackar trodde att det var rätt stor skillnad på att skjuta med tavel och jaktspets. Men nu vet jag istället att det inte är så så blir lite billigare att beställa nu. Är det några speciella verktyg jag behöver nu så här i början? Är rätt säker på att jag inte kommer att få allt för mycket hjälp av bågskytteklubben här i stan verkar som att dom är rätt så anti bågjakt. Så jag kommer nog att få träna ensam i stugan och göra egna tavlor där m.m En fjädringsjig har jag kommit fram till att jag kommer att behöva är det något mer än så jag behöver nu i början?
Publicerat September 18, 201015 yr Ok tackar trodde att det var rätt stor skillnad på att skjuta med tavel och jaktspets. Men nu vet jag istället att det inte är så så blir lite billigare att beställa nu. Är det några speciella verktyg jag behöver nu så här i början? Är rätt säker på att jag inte kommer att få allt för mycket hjälp av bågskytteklubben här i stan verkar som att dom är rätt så anti bågjakt. Så jag kommer nog att få träna ensam i stugan och göra egna tavlor där m.m En fjädringsjig har jag kommit fram till att jag kommer att behöva är det något mer än så jag behöver nu i början? En bra tavla som är enkel att göra är att skaffa en glasfibervävsäck eller jutesäck och fylla den med fårull eller trasor. Sen kan man hänga upp den på en ställning eller ställa på backen. Bara att skjuta. Fårullen luktar dock lite grann så den bör stå ute året runt, under tak. Se till att säcken inte blir blöt för då kommer du att skjuta rätt igenom den. Säcken funkar inte att skjuta jaktspetsar i. Ja, det går ju att skjuta. Men du har ett helsicke att få ut pilen igen. Ethafoam ska du ha när du skjuter jaktspetsar. Strängvinkel och en bra uppsättning insexnycklar i tum är ett måste. Allt är ju amerikanskt och då funkar inte millimeter. Jag är inte förvånad om du som bågjägare inte får hjälp från en vanlig bågskytteklubb. Du är inte ensam om det. Men då finns ju vi bågjägare här som kan guida dig till korrekt utrustning för just bågjakt. Det är trots allt skillnad på en utrustning som man ska jaga med och den som tavelskyttar använder. Sen finns det ju ingen kunskap om vad som funkar för jakt i vanliga bågskytteklubbar. Du kan ju testa och fråga dom hur man bäst fixar en lina till pilen när man ska jaga bäver!
Publicerat September 18, 201015 yr Författare Ok så då behöver jag bara en strängvinkel insexor har jag konstigt att det inte är torx dom kör med. Mmm har märkt att tavelskyttar är emot jakt rätt skumt att det är så här uppe i kiruna där det finns fler jägare än icke jägare det är ju trots allt bara jaktmetoden som skiljer. Men skit samma själv är bäste dräng som man säger;) tack för tipset med tavlor ska börja snickra ihop såna snart ethafoam borde ju nån bygghandel ha annars fixar jag trasor från jobbet har riktigt fina ställen att träna på ute vid stugan så det blir nog riktigt bra. Bara för skoj skull ska jag fråga om en massa bågjaktsfrågor på klubben när jag är där blir ändå bara att skjuta där från november till mars april nångång om det ens blir det. Läste lite om blunt spetsar är det bara att skruva på och sen kan man skjuta på stubbar och sånt utan att pilen ryker eller har jag missförstått det? Blir lite mycket frågor så här i början så bli inte lessvpå mig redan Mvh Danne
Publicerat September 18, 201015 yr Jag har ingen erfarenhet av att skjuta blunt spetsar i stubbar eller träd el dyl.. Pilen ser kanske hel och ren ut efteråt men de inre skadorna kanske gör att pilen går av i nästa skott=/ och har man otur slutar det så här som på bilden