Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska börja med bågjakt

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Jag har ingen erfarenhet av att skjuta blunt spetsar i stubbar eller träd el dyl.. Pilen ser kanske hel och ren ut efteråt men de inre skadorna kanske gör att pilen går av i nästa skott=/ och har man otur slutar det så här som på bilden

Ingen fara för mig jag håller bågen med höger hand :) Det är väl det som är nackdelen med kolfiber är inte så lätt att se skador på pilen läste nånstans att man ska kolla pilen inför varje skott böja den lätt och känna på pilen. Men det blir väl som med allt annat man alltid ska göra men nåt man alltid slarvar med..

Publicerat
Ok så då behöver jag bara en strängvinkel insexor har jag konstigt att det inte är torx dom kör med. Mmm har märkt att tavelskyttar är emot jakt rätt skumt att det är så här uppe i kiruna där det finns fler jägare än icke jägare det är ju trots allt bara jaktmetoden som skiljer. Men skit samma själv är bäste dräng som man säger;) tack för tipset med tavlor ska börja snickra ihop såna snart ethafoam borde ju nån bygghandel ha annars fixar jag trasor från jobbet :) har riktigt fina ställen att träna på ute vid stugan så det blir nog riktigt bra. Bara för skoj skull ska jag fråga om en massa bågjaktsfrågor på klubben när jag är där blir ändå bara att skjuta där från november till mars april nångång om det ens blir det. Läste lite om blunt spetsar är det bara att skruva på och sen kan man skjuta på stubbar och sånt utan att pilen ryker eller har jag missförstått det?

Blir lite mycket frågor så här i början så bli inte lessvpå mig redan :)

Mvh Danne

Strängvax, reservslang för peep om du har en slang peep, jigg för fjädring är dyrt och pillrigt, fundera på NAP quick fletch

i stället eller köp färdig limmade pilar.

Investera i ett 3D djur kanske ,, bättre än tavelskytte (ur jakt synpunkt)

Ditt fokus bör nu ligga på skytte, i olika ställningar och situationer, mer detta än prylar, det finns inga genvägar till att

bli en bra bågjägare :D

Publicerat
  • Författare
Strängvax, reservslang för peep om du har en slang peep, jigg för fjädring är dyrt och pillrigt, fundera på NAP quick fletch

i stället eller köp färdig limmade pilar.

Investera i ett 3D djur kanske ,, bättre än tavelskytte (ur jakt synpunkt)

Ditt fokus bör nu ligga på skytte, i olika ställningar och situationer, mer detta än prylar, det finns inga genvägar till att

bli en bra bågjägare :)

3D djur blir det när jag lurat med brorsan så blir det billigare :) Skyttet kommer jag att fokusera stenhårt på när jag sköt recurve sköt jag ca 600-700 pilar i veckan under vår och sommar "fria träningstider utomhus då" Binder flugor så jag är van vid pillergöra så det ska inte vara nåt problem.

Publicerat

Je gskyder med en Soldier og den er meget nem at skyde med.....

På 62 pund, med en 26,7 grams pil har den 88 joule og det er rigeligt til mekaniske spidser :D

Håber du blir glad for din nye bue :wub:

Olsen

Publicerat
  • Författare
Je gskyder med en Soldier og den er meget nem at skyde med.....

På 62 pund, med en 26,7 grams pil har den 88 joule og det er rigeligt til mekaniske spidser :)

Håber du blir glad for din nye bue ;)

Olsen

Ok av det jag har läst om bågen så ska den vara riktigt bra så jag kommer nog att bli nöjd :) Men tar ju lite tid innan jag får den en nackdel med att vara vänsterskytt...

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Skit också blir ingen båge detta år har fått en trevlig present från Norska staten restskatt på 30 000 NOK grymt okul kan man säga.... Så jag blir tvungen att hålla mig till våren Scheise som Tyskarna säger

• 1 month later...
Publicerat

hej mitt namn är pierre och jag är 18 snart 19 år och jag har tänkt att börja på bågjakt men jag vet inte vilken båge jag ska ha för nybörjare kan ni hjälpa mig??

MVH pierre

Publicerat
  • Författare

Bowtech Soldier verkar vara en bra båge att börja med sm jag fått fram av allt jag läst om bågar men jag anser inte att jag är kompetent nog att avgöra det. Men det var en sån båge jag tänkte beställa iaf men får vänta till våren sommaren då jag åkte på en skattesmäll :) Men ring till Anders på http://www.scandinavianbowhunting.com/ fick ett gott intryck av han när jag ringde dit så det kan jag rekomendera iaf

Publicerat

Hej Pierre! Det finns en hel djungel av olika pilbågar. Nu utgår jag från att du vill köpa en compound båge :) Och inte börja jaga med långbåge? Mitt tips är i allafall att inte köpa nån båge alls på en gång, utan istället tex via detta forum få kontakt med folk som kanske bor nära dig,ingen aning om vart du bor? Den båge jag tycker är bra, tycker förmodligen någon annan är skit osv.. Men det finns såklart en del mer kända och "bättre" märken.

Du kan förmodligen spara många tusenlappar på sikt, på att få prova olika bågar av personer i stället för att köpa en båge som sedan kanske inte var den rätta. Om du vill köpa compoundbåge är det den sk draglängden och dragvikten det kanske viktigaste du lär kolla upp innan du "lånar" en båge o prov skjuter. mvh

Publicerat
hej mitt namn är pierre och jag är 18 snart 19 år och jag har tänkt att börja på bågjakt men jag vet inte vilken båge jag ska ha för nybörjare kan ni hjälpa mig??

MVH pierre

Läs gärna detta

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=19901

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Så nu har det ordnat upp sig med ekonomin :) Så nu blir det av att beställa en båge men har lite längre draglängd än vad soldiern klarar av så blir att köpa en dyrare båge. Fick testa en APA båge gillade den som fan.

Så jag beställer en APA Black Mamba M7 med Ripcord Code Red fallhylla vad tror ni om det? får även köpa Easton ST Axis Nano pilar ska nog funka bra för jakt. Men beställer pilar för tavla blir att skjuta inomhus fram till våren, blir även ett Truglo Range Rover 1 pins sikte

Ska nog bli bra det paketet

Publicerat

Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med både bågen och grejerna du valt!! :)

Själv använder jag både RangeRover och nya Ripcord och är grymt nöjd!

APA bågarna har jag bara provskjutit, aldrig ägt någon.

Men jag vet flera som har (och har haft) dessa bågar och de är väldigt nöjda.

Så nu har det ordnat upp sig med ekonomin :) Så nu blir det av att beställa en båge men har lite längre draglängd än vad soldiern klarar av så blir att köpa en dyrare båge. Fick testa en APA båge gillade den som fan.

Så jag beställer en APA Black Mamba M7 med Ripcord Code Red fallhylla vad tror ni om det? får även köpa Easton ST Axis Nano pilar ska nog funka bra för jakt. Men beställer pilar för tavla blir att skjuta inomhus fram till våren, blir även ett Truglo Range Rover 1 pins sikte

Ska nog bli bra det paketet

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Yepp blir nog ett riktigt bra paket :) Bara trist att vänta på bågen men Lasse får nog in den snart så får han skicka upp den... Jäkla slöa kanadicker som inte tillverkar vänster bågar direkt ;)

Publicerat

Ja du.. Hela bågvärlden är slöa när det gäller vänsterbågar!

Speciellt när det är i början av ett nytt år, innen de har fått igång alla maskiner för fullt..

Du kan ju alltid prova lära om dig till högerskytt! ;)

Publicerat
  • Författare

Mmm är ju det ja lite synd att man är vänsterskytt, finns ju lite större begagnat marknad för högerbågar men knappt nån för vänster. Skjuter faktiskt rätt hyfsat med höger men känns fel och måste blunda med vänster öga så jag håller mig till vänsterbåge :)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Så nu är bågen i Umeå pilhylla och peep är på så nu är det bara att vänta på att få hem den...