Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blivit pekad på!

Featured Replies

Publicerat

Så här tänkte jag. Vi lägger ihop hur många gånger som vi har haft ett laddat vapen riktat mot oss under säsongen. För mig ligger gränsen för ett laddat vapen vid att det är stängt.

Själv så har jag blivit pekad två gånger redan

Första gången var på en skjutbana och när skjutledaren såg min reaktion så reagerade han på ett mycket bra sätt.

Andra gången så hade killen bössan på ryggen och lutade sig så att jag såg rätt in i myningen. Tänkte inte så mycket på det då men sen när jag fick se att bössan var stängd ;) . Jag erkänner jag var för feg för att säga till. Om det är något jag ångrar i mitt liv så är det de gånger jag varit för feg för att påpeka att folk inte agerar säkert under jakt!

Alltså Lindberg 2 hoppas att det inte blir så många mer.

Publicerat

0 ggr vad jag märkt, trots 6 besök på skjutbanan och 1 besök med jaktlaget i skogen.

Publicerat
  • Författare
0 ggr vad jag märkt, trots 6 besök på skjutbanan och 1 besök med jaktlaget i skogen.

Grattis! Kan ju vara så att jag har fobi! Men lever hellre med den än att jag dör utan den ;)

Alltså fortfarande 2

Publicerat

Du anger säsongen,

denna ingen, tidigare många gånger, alltid lika olustigt och en skiljedelare för att umgås med folk på jakt för mig.

/Christian

Publicerat

jag har blivit skjuten...dock av nedfallande hagelsvärm som motsvarade lätt snöhagel...annars har man kikat många ggr i olika pipmynningar...men än har ingen olycka hänt som skönt är,,dock ingen i år vad jag kan komma på

Publicerat

0 ggr.

Eller, okej då, jag bad faktiskt yngsta sonen göra anläggning rakt mot mina ögon med stängt hagelgevär (efter att ha kollat att det var tomt förstås) för att se om vi var tvungna att göra något åt kolven.

Däremot under tidigare säsonger, så har det hänt och jag har faktiskt blivit skjuten mot (älgen klev upp mellan oss och avfyringen skedde när den andra skytten var i linje med mig och älgen. Skottet hade nog om det gått igenom landat strax framför mig. Skytten fick en stark reprimand under ett enskilt samtal med jaktledaren. Frågan är om inte andra jaktlag hade sparkat ut honom. Hann själv aldrig bli rädd, men det är klart, jag funderade en hel del på det efteråt. Dessa funderingar har sedermera gjort att jag alltid är väl medveten om andras vapenhantering runt omkring mig.

Jag har personligen en svag aversion mot halvautomater (hagel och kula) just för den bristande tydligheten mot andra. Personligen alltså, andra må tycka vad dom vill.

Publicerat

0 gånger denna säsong, men ja har varit ute ett fåtal gånger bara.

För några år sedan på en älgjakti värmland så passa vi på en väg. Det knaka till i skogen och skottet gick från passgrannen, skymta en ko som gick förbi men kom inte till.

I efterhand visade sig att passgrannens radiotråd snurrat sig runt avtryckaren och denna hade osäkrat så skottet brann av när personene reste sig. Bössan var riktad neråt som tur var fan vet vad som hjänt annars :P

Publicerat

Inte under denna sässong men många gånger förut.

Har också lyckats få en hagelsvärm i benen från hundra meter.

Det kom en hare upp på vägen mellan mig och passgrannen, den satte sig mitt emellan oss så det var på tok för långt bort för att skjuta. Men när grannen får syn på Haren lyfter han bössan, jag hann ropa vafan och ta ett steg åt sidan innan det small.

Det var i Februari på en liten grusväg som var isbelagt så jag kan tala om att det gjorde ont. Inga hagel gick dock igenom skinnet men några fastnade i fodret på byxorna och något hagel ramlade ner i stövlarna och jag kan tala om att det sved som fan.

Jag hade alldeles ny jägarexamen och det hade han med, och eftersom ingen kom till skada så blev det inte så mycket snack om saken, men så här en massa år efteråt kan jag konstatera att jag alltid säger åt folk som viftar med bössan som om det vore ett flugspö att de bör åka hem.

Jag har ingen tolerans för folk som inte har vapenvett.

Publicerat

Har inte noterat någon pipmynning i år.....

För några 10-tals år sedan så var jag och en kompis ute och jagade morkulla. Båda tämligen nyutexaminerade. Vi stod på ca 150-200m från varandra. Båda fick nedfallande hagel runt oss.....

I början av den jaktliga kariären, jagade jag med en "gubbe" som inte gjorde patron ur innan stoppade bössan i bilen. Ej heller när han hängde undan bössan i jaktstugan eller vid samlingar.

Vi var två som uttryckte oro för hans vapenhantering och han förstod och gjorde sedan patron ur i närheten av bilar, folk och stugor. Dock tog det ett tag för oss ynglingar att fatta mod och tillrättavisa en gammal erfaren jägare......

Publicerat

Bara på jobbet annars så gör ja det klart att det är säker vapenhantering som gäller när jag jagar med en eller flera.

Mvh.

Publicerat

öhh ca 15 ggr i år tror jag samtliga mellan stationerna eller vid väntan på stationerna under skytte på jaktstig

nästan samtliga av "elit"skyttarna

tänk om fler skulle tänka som mej när det gäller riktingen på mynningen antingen uppåt eller neråt inga mellanting när det finns folk runt en

Publicerat

ingen gång i år men det har hänt många gånger och ibland är jag den skyldige.

Publicerat

En gång i år, hade ett långt samtal med min lärling (som höll i vapnet) om säker vapen hantering både innan och efter att jag fått vapnet riktat mot mig, då är det lite illa.

Publicerat

Har blivit vid ett par tillfällen i år i vapenaffärer. Förhoppningsvis ska där dock inte finnas några skott i de bössorna, men det känns ändå inte bra att kolla in i en pipmynning.

Var ut för en incident för några år sedan som fick mig att ha nolltollerans på det här med viftande pipor.

Det var en medelålders gentleman som jagade med mig och mamma ett tag. Vid ett tillfälle då jakten var över så stod han med bössan lite snyggt över axeln och mynningen pekandes rakt i pannan på mig. När jag då påpekade att han kunde få rikta sin 9,3a åt ett annat håll så kom den givna kommentaren "där är inga skott i den". När han sedan vände sig om, tog ner bössan och drog tillbaka slutstycket och där hoppade ut en Alaska så hade jag kunnat strypa karln!

En annan väldigt vanlig kategori är äldre herrar som har framme bössan en gång om året. När de kommer till vapenaffären, riktar pipan mot dig och drar tillbaka slutstycket så stannar tiden innan kan ser om där finns skott i eller ej. Det är inte jätte sällan som det hoppar ut en patron.

Mvh/joacim

Publicerat

Pekad på en gång än så länge, rapphöna som lyfte bakåt och jag gick lite bakom linjen med apportör för att ha uppsikt. Skytten påbörjar svingen innan mej, svingar igenom mej, för att sedan då rapphönan hunnit ut en bit skjuta två blankbom på den. Var på och skällde på honom, förklarade att han gjort alla fel i boken typ. Hade han gett fan i att svinga igenom mej och vänt sig direkt snett bakåt så hade han med säkerhet tagit rapphöpnan. Nu stog han vänd så han hade visat att skjuta mej och rapphönan.. med påföljd att då han verkligen skulle skjuta så tog kroppen stopp, gick inte att svinga längre. Han var helt på det klara med vad han gjort och bad om ursäkt.

Förra säsongen minns jag bara en kärring som drog två skott mot mej där jag låg och försökte ta skydd i ett dike mot rapphöns. Hörde båda kärvarna braka ned i marken ngr meter framför mej, tur att jag inte träffades av något studsande hagel! Då vart jag hygggligt förbannad faktiskt..

Mvh!

Publicerat

Bra att ni tar upp detta.

Men vänd på frågan också och rannsaka er själva.

Hur många av er är säkra på att ni inte pekat på någon?

Publicerat

ha ha redan gjort.

Publicerat

jag har vid ett par tillfällen ja jävligt slarvigt och extremt otrevlig men jag jagar älg i starkt kuperad terräng så vågar inte drevfolk hojta så kan såna tillbud hända tyvärr

Publicerat

Jag har pekat ut folk, inget snack om saken, skäms som en hund för det varje gång.

Jag har fått gå hem från tävling i "dynamiskt" för att jag pekat ut mig, retsamt men sådant händer under tävling,

till klargörande därvid, att peka ut sig under tävling handlar inte om att man pekat på en person, det är att vapnet varit riktat utanför medgivna skjutvinklar.

Skulle tro att alla har fått göra det vid tillfälle inom ramen för tävling.

Har i yngre dagar och som drevkarl på älgjakter haft ilskna bin, ie kulor passera förbi samt en och annan rickoshette, (varför kan jag inte lära mig att stava till det ordet).

Tycker att denna tråd är en god påminnelse om att det är vapen vi sysslar med och att vi skall vara extremt försiktiga, med oss själva och andra.

/CHristian

Publicerat

En gång detta år, så sent som förra lördagen. Var apportör på drivna rapphöns och satt med ryggen mot såten med skytten framför mig. Det innebär att skott bara kan lossas upp i 45 graders vinkel om man har himmel bakom eller skott bakåt.

Skytten laddade bössan och slog ihop den mot mig på 8-10m avstånd...väldigt olustigt.

Här var godsägarn passgranne och såg detta tilltag. Innan jag hann reagera hade han skarpt påpekat detta och jag fick en ursäkt lika snabbt.

Tanten har blivit skjuten i låret på en andjakt förra säsongen där skytten följde fågeln alldeles för länge och lossade lågt skott. Hunden satt jämte så han kunde likväl fått haglet i ögat...här var avståndet 60-70m.

Sitter som skjutledare på en lokal skjutbana och där får man varje pass påpeka för någon att personen har bössan i farlig riktning.

Publicerat

fick en laddad hagelbössa rakt mot huvet i förrgår. väldigt trevligt var det men bössan var "säker" så på det sättet totalöverreagera inte jag. bössan bärdes i s.k. craddle carry. men jo har blivit flashad en ganska många gånger och alla har varit jägare eller folk som inte har nå vapensäkerhetsvett...

Publicerat

Såvitt jag vet har jag inte pekat på någon...... ännu. Men har bara hållt på ca 5 år så det kommer väl.

Publicerat

Ursäkta om jag stjäl tråden lite...

Vad räknas som en säker bössa? Vi har haft diskussionen i vårt jaktlag där de finns de som kommer till återsamlingar med laddat magasin i och utdraget slutstycke. Anser ni detta som ett säkert vapen?

Har en halvauto som när det gäller vapensäkerhet det sämsta som tillverkats, ingen möjlighet att "haka"upp slutstycket och en kass säkring. Därför kan jag bara gå med ingenslaget vapen. Har löst detta med en modifierad "propp" vars ide kommer ifrån pistolskyttet.

/HP

Publicerat

Vad räknas som en säker bössa? Vi har haft diskussionen i vårt jaktlag där de finns de som kommer till återsamlingar med laddat magasin i och utdraget slutstycke. Anser ni detta som ett säkert vapen?

Har en halvauto som när det gäller vapensäkerhet det sämsta som tillverkats, ingen möjlighet att "haka"upp slutstycket och en kass säkring. Därför kan jag bara gå med ingenslaget vapen. Har löst detta med en modifierad "propp" vars ide kommer ifrån pistolskyttet.

/HP

för mig är ett vapen säkert utan slutstycke.

Publicerat

/HP

Tycker att magasin skall tas ur vid samling. Är inte helt främmande för att slutstycket skall ur vid samling också.

När det gäller automaten...kan du inte köra den gamla klassikern att dra bak slutstycket en bit och stoppa in en hylsa på tvären som på så sätt både spärrar och visar tydligt att du har säkrat bössan genom att sticka ut ur bössan?