Publicerat September 23, 201015 yr Tycker att magasin skall tas ur vid samling. Är inte helt främmande för att slutstycket skall ur vid samling också.När det gäller automaten...kan du inte köra den gamla klassikern att dra bak slutstycket en bit och stoppa in en hylsa på tvären som på så sätt både spärrar och visar tydligt att du har säkrat bössan genom att sticka ut ur bössan? Bra skjuts i omladdningen så tomhylsor hittar jag sällan.. Körde detta innan men proppen i skarp orange färg tycker jag borde fungera. Den som konstruerade winchester sxr, har troligen inga jaktkamrater. Den är jävulenspåfund utan slutstycksupphak och varbygelsäkring men skjuter bra och snabbt... /HP
Publicerat September 23, 201015 yr Författare Vapnet ska vara öppet och utan patroner i magasinet för att räknas som oladdat.
Publicerat September 23, 201015 yr 0 ggr i år och bara någon enstaka gång tidigare. Vad ska jag svara om man vänder på frågan. Någon gång har det hänt men inte många.
Publicerat September 26, 201015 yr Aldrig. Däremot var jag med om en obehaglig grej när jag höll på med jägarexamen och var på älgskyttebanan. Det var bland de första gångerna jag höll i ett vapen överhuvudtaget. Stod i kuren och skulle skjuta på springande älgfigur. Just när jag gett klartecken och älgen kom farandes springer ett litet barn förbi till höger, på väg ner till platsen där de startar "älgen". Det var ju inte mitt på banan men alldeles på sidan och inom skotthåll. Så jag väntade naturligtvis förvirrat, medan gubbarna i kuren hojtade "men skjut då!" flera gånger. De såg aldrig barnet. När jag sedan förklarade blev det ett jäkla liv kan jag lova, det var nämligen en mamma som sagt åt sonen att springa ner till pappa som satt därnere. Ingenting hände ju men ändå... Sedan så HATAR jag när folk hivar in sina hagelbössor obrutna i baksätet på bilen. Det är ju hur enkelt som helst att bara bryta dem, alternativt snabbt visa att den är oladdad.
Publicerat September 26, 201015 yr Ööh... I år vet jag inte men ett par ggr, har själv varit skyldig några ggr men som tur är så är vi (jag, Rikard och Sem) uppmärksamma mot varandra och påminner om stängt/laddat vapen. När jag har hållit till på lokala älg/hagelskyttebanan så kan jag nog inte räkna dom. En speciell gång var när en kärring (ursäkta) först inte hade en blekaste aning om vad hon hade för kaliber för att strax därpå peka på mig med smällen. Läskigaste av allt var nog på pickadollskyttet då en mycket gammal och fruktansvärt skakig gubbe pekade hej vilt med en skarpladdad 22:a. kan nämna att han inte är med och skjuter längre.
Publicerat September 26, 201015 yr Gjorde mig skyldig till pekande igår Stod bakom grabben som sköt med 9.3an, när han skjutit klart skulle vi packa ihop. Efter sista skottet, drog jag bak slutstycket, höll bössan i förstocken med vänsterhanden, vinklar den uppåt samtidigt som jag vänder mig om för att gå till vapenstället och fodralet. Pipan sveper då över huvudet på en snubbe som sköt i bänken bredvid. Jag hade inte hunnit vinkla helt upp innan jag vände mig om. Slutstycket var öppet, han hade själv sett på när jag gjorde det men allt gick väldigt fort. Jag såg att han reagerade och jag bad direkt om ursäkt och vi gjorde ingen sak av det. Men det var ändå en tankeställare, och dumt gjort. Vet inte om jag direkt blivit pekad på men det är ju ohyggligt många som slarvar med att öppna slutstycket. Värsta jag sett hitills var en som satte sig och började sikta medan en var på väg tillbaka från tavelstället, hede det varit jag skulle jag blivit helförbannad, på det avståndet ser man ju heller inte om slutstycket är öppet eller inte.
Publicerat September 27, 201015 yr vi haft 2 vådaskott redan,ett mot ett husfönster då man skulle kolla trycket,killen hade bössan laddad i bilen,andra kollande inte upp detta utan trodde ingen åker runt så,andra som fick sitt vapen avkapad med rondellen skulle klättre upp i ett torn och bössan gick av 20cm ifrån han som stod i tornet,dom skulle dricka kaffe tillsamans.. jag jagar inte älg då sånt här händer allt för ofta..hellre då med sånna som sätter säkerheten före ett skott
Publicerat September 28, 201015 yr vi haft 2 vådaskott redan,ett mot ett husfönster då man skulle kolla trycket,killen hade bössan laddad i bilen,andra kollande inte upp detta utan trodde ingen åker runt så,andra som fick sitt vapen avkapad med rondellen skulle klättre upp i ett torn och bössan gick av 20cm ifrån han som stod i tornet,dom skulle dricka kaffe tillsamans..jag jagar inte älg då sånt här händer allt för ofta..hellre då med sånna som sätter säkerheten före ett skott kapades pipan före eller efter händelsen ??
Publicerat September 28, 201015 yr Har varit med om nått riktigt skrämmande. Jagade toppfågel med en kompis för många år sen. Stod tillsammans med en tjej som var med för att lära och kollade när han smög på en tjäder. Nåja, tjädern tog till vingarna och vi gick fram till kompisen. Han ställer sig upp med geväret på axeln. Tjejen ställer sig på en sten bakom, så hon precis hamnar i skott linjen. Tjejen och kompisen kommer på samtidigt det olämpliga i detta. Samtidigt som tjejen hoppar ner ska min kompis ta ner geväret för att göra patron ur, PANG så smäller ett skott. Hade tjejen inte hoppat av stenen hade hon utan tvekan blivit träffas rakt i ansiktet.