Publicerat Oktober 17, 201015 yr Nu börjar suget komma på allvar för mig iallfall. Dags för besök på banan, träning inskjutning.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr UNDERBAR TRÅD! Nu börjar allvaret snart, kan inte vänta! Då det verkar vara ett kanonfågelår så kan nog den här vintern bli den bästa på länge, nu när man har införsaffat sig jakt i lappland, ny bössa och kikarsikte Hur ser det ut med snö i norra sverige mina herrar?
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Fick mig en tjädertupp i morse ,trots barmark,hade en svår studsar absintens, den har inte vart ute sen bockjakten,såg riktigt bra med fågel ,men orrarna var tok skygg.....
Publicerat Oktober 17, 201015 yr UNDERBAR TRÅD!Nu börjar allvaret snart, kan inte vänta! Då det verkar vara ett kanonfågelår så kan nog den här vintern bli den bästa på länge, nu när man har införsaffat sig jakt i lappland, ny bössa och kikarsikte Hur ser det ut med snö i norra sverige mina herrar? Lokalt är det upp till ca 20 cm snö. Men på det flesta håll bara lite vitt och i största del barmark. Nog blir det väl att vänta några veckor till innan allvaret kan börja.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Härligt härligt. Funderar på en till bössa men vet inte riktigt vad jag ska välja. Står mellan en cal.222 och en 6.5x55. VAd skulle ni säga är en bra toppfågelbössa? Är 222:ans kula väldigt vindkänslig?
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Jag sitter här och både drömmer och planerar lite kring vinterns jakter, vilket förmodligen kommer bli 70/30 rävlock och toppfågel Men nu är det ju så att jag bytt jaktmark och har en fundering. Förut hade jag tillgång till storskog och vidsträckta myrar, men nu har jag mer blandskog och hyggen. Lite myr finns, men inte så mycket. Ni som har jagat mycket toppfågel, vad är er erfatenhet - fungerar det lika väl att skida på hyggen som på myrar? (om än att terrängen är mer kuperad). Jag vet att det är fågel på marken där, jag har en känsla av att det borde gå lika bra mef hyggen, men är det någon som har invändningar mot det påståendet?
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Hyggen är ofta bästa orrmarkerna vintertid även tjäder kan trivas runt hyggen om dem bara är på rätt ställe
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Hyggen är ofta bästa orrmarkerna vintertid även tjäder kan trivas runt hyggen om dem bara är på rätt ställe Perfa! Så hyggen i områden där jag sett fågel under hösten torde alltså vara en bra plats att börja på?
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare Perfa! Så hyggen i områden där jag sett fågel under hösten torde alltså vara en bra plats att börja på? kan även löna sig att skidra igenom någon plantering..om än de kan va ett h-vete. ett år va ja ute i flera timmar utan att se en enda fågel..visste att dom fanns där..massor med snö + att kondisen inte va den bästa..va helt slut. tog skotern på eftermiddan för att göra lite spår..körde efter en traktorväg igenom en plantering å där inne fanns 4-5 tuppar..dom hade hållt till där hela dagen..massor med spår. backade därifrån för att inte stöta dom allt för långt. nästa morgon åkte kompisen skidor igen om planteringen beväpnad me hagel, ja höll kanten, tog inte länge så stötte han ut en gammeltupp som toppade ca100m ifrån mig - klockrent!
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Det blev en smygstart i lördags eftermiddag när älgjakten var avklarad för dagen. Ingen riktigt toppjakt eftersom snön fortfarande saknas men det blev två orrtuppar som satt i några aspar ute på ett hygge. Jag sköt den första och sedan fick en kompis låna bössan och prova. En skön bekräftelse på att bössan fortfarande går bra
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Det är tur att man har toppjakten den är en god tröst när föret inte längre tillåter jakt med hund. Ännu är det inga problem att jaga med hund så resten av denna vecka ska ägnas till det, men kanske måste ut någon morgon och smyga runt och skjuta orrar. Har inför vinterns jakt en ny bössa under byggnad då jag sålt min 6br även beställt ett par Östergrenare 3mx10cm då jag svor att man inte hade sådana sista veckan ifjol. Tror det kommer att bli en bra vinter riktigt bra med tuppar och orrar så hoppas bara på fint väder och trevligt före en stor del av vintern.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr kan bara hålla med alla andra,nu längtar man efter snö och tung skidåkning tjuvstartade förra helgen då det blev 5orrtuppar och en tjädertupp.. Har tittat ut flera nya marker och tror jag kommer testa att bo ute i kåta i år.Förövrigt så satsade jag på en svarre 6-24 samt en a-tech ljuddämpare och det verkar vara en giftig kombo
Publicerat November 14, 201015 yr Författare fan..inne hela dagen..kanonväder ute..klart å kallt.. hade gärna varit ute idag å jagat..men de får bli en annan gång. väntar på att höra av en polare som är ute på nya marker.
Publicerat November 14, 201015 yr fan..inne hela dagen..kanonväder ute..klart å kallt.. hade gärna varit ute idag å jagat..men de får bli en annan gång. väntar på att höra av en polare som är ute på nya marker. Skidrade i det underbara vädret/vinterlandskapet i drygt 3 timmar, såg inte en fjäder Bättre lycka nästa gång
Publicerat November 14, 201015 yr Var också ute en sväng idag med skidorna, nytjärade! Vi skidrade bara för kul skull, inte direkt på nån jaktmark, inte för oss. Mycket renspår, många renar och fick tillochmed se en älgko med sin kalv springa ifrån oss bland tallarna! Hinner jag, blir det kanske lite jakt nästa helg, ska ut med skotern en sväng eventuellt och göra lite spår, kanske drar med bössan och skidorna... Man skulle ha lite tur också och få se(skjuta) nåt i år... Måste bara få lite tid över...
Publicerat November 14, 201015 yr på tisdag bär det iväg till tjädermarkerna igen. marken har varit upptagen av älgjägarna hela hösten så man får passa på medans man är ledig under veckodagarna när det är tomt där. riktigt stora förhoppningar faktist, ska bli skitkul!
Publicerat November 17, 201015 yr är riktigt imponerad över marken jag hittade ifjol, under höster existerar knappt en tjädertupp på området men under vintern så är dom överallt. har sett 7st olika tuppar på 2 mindre svängar nu, och orren är lite överallt. en tjäder fick jag peta ner än så länge, men ska ut imorn igen om jag känner mej kry. MVH
Publicerat November 17, 201015 yr Författare är riktigt imponerad över marken jag hittade ifjol, under höster existerar knappt en tjädertupp på området men under vintern så är dom överallt. har sett 7st olika tuppar på 2 mindre svängar nu, och orren är lite överallt. en tjäder fick jag peta ner än så länge, men ska ut imorn igen om jag känner mej kry.MVH kul med mkt fågel på markerna! Lycka till!
Publicerat November 18, 201015 yr happ då plinkade man ned ytterligare en tjädertupp idag..började med rådjursjakt siktade in mig på 2st men tyvärr valde dom fel sida om diket bägge ggr och talibanland=( sen for alla hem och jag for ut för att rasta hundarna med bössa.. hann bara gå 500m från bilen ser jag den karaktäristiska fågelsiluetten i ett myrspänne mellan 2 hyggen. satt i en relativt lten tall med halsen sträckt. tror det var lilleman som petat upp fågeln då han grötade på i storskogen.satte 2a hunden ned gjorde en ansmygning på 5-6m .la mig ned, kikade in avstånd till ca 160 m . Just då kommer lilleman i full fart mot mig med bjällra som klingade oerhört högt=) platsar honom brevid mig och turligt nog sitter tuppen kvar, håller 5 cm ovan rygglinjen och kramar av ,tuppen tippar ur trädet och jag ser att den ej är helt död. vi går över hygget och jag är beredd med hagelpipan, låg under trädet men b örjade försöka springa iväg så han fick en hagelsmäll sen fick unghunden apportera. inte den största i år men väl en äldre tupp hade ingen våg. såg även en orre efter men på ca 400m inne i en risig plantering omöjligt att komma inom håll, gick ändå in och grötade men i onödan var som en djungel. bild får komma vid senare tillfälle i dagboken...börjar bli ett gott toppår i år 2 orrtuppar och 3 gammel tuppar..hinns nog fyllas ytterligare innan 7 januari då det blir 1 mån i thailand mitt i brinnande toppjaktstid=/
Publicerat November 19, 201015 yr Har haft flera fina jakter efter orre dom senaste svängarna,jag har valt att satsa på orre nu innan snön kommer på allvar då blir det mer tjäder jakt!! Tog ett tips av lars och varmrökt en hel del orrbröst och det är sjukt gott att gnaga på samt ha med i skogen när man jagar
Publicerat November 20, 201015 yr toppjakten flyter på nu, fått skjuta både orre och tjäder. hade kunnat ta en orre med kolven igår men jag hann inte riktigt med här kommer det in lite bilder på min fångst! sedan hittade jag, vad jag endast kan tänka mej är lospår. finns inget annat vad jag vet som kan ha gjort dom.
Publicerat November 23, 201015 yr kammade noll idag förutom lite spår av järpe och orre , ett tom stånd av unghunden fågeln hade nog löpt undan och lyft långt bort...ringade en hare i tätaste hellvete så den klarade sig då det lät som en buffelhjord som bröt fram genom skogen.
Publicerat November 29, 201015 yr verkar glest med uppdateringar i denna tråd...helgen bedrevs i jaktens tecken,, dåligt med fågelspår trots att det inte snöat på 2 veckor...så det gällde att gå å gå å gå tills man hittade dom..började skjuta bom på en orrtupp, bedömde avståndet till 130 men i själva verket var det bara 97m så det gick över, fars gubben däremot tog sig en ur samma flock. gick ut på en myr som brukar hålla tjäder, spanar avmed kikaren när en tupp flyger förbi linsen. försvinner ur synhåll upp mot ett berg med små hyggen. följer efter och sen sitter den där på 130 m lite svårt att hitta rent skottfält .ser att de träffar letar under trädet utan att finna något blir grymt orolig att jag skjutit dåligt å fågeln seglat iväg.. går tillbaka och kontrollerar från skottplatsen att det är rätt träd. vilket det inte var=) tuppen ligger under rätt träd sten död=) 4,5 kg slutar vågen på men den har en näbb av den grövsta kalibern, hade varit intressant att sjuta denna tidigare på hösten, dagen avslutas med 2-3 tuppar i topp som min far lyckas bomma på den ena. beslutat att nu måste någon räv/mård falla innan det blir större utag av tjäder på denna marken iaf trots att det verkar gott om dom. såg även 4 rävar under dyngnets ljusa timmar under helgen 3 från bil och en på 500m..bilder kommer senare är orken komer tillbaka nu med bilder ena bilden har jag fotat just när jag återupptäckt en stött tupp ca 180 m mobilkamera=) leve än idag...
Publicerat December 4, 201015 yr Fyfan ser roligt ut! Var ut förra helgen en sväng, men inte ett spår av nåt... Blev i och för sig bara en kort skidtur i den lilla snön som fanns... Blir en tur imorgon så då får vi se om vi hittar nåt. Nytt ställe alldeles utanför stan så det blir väl svårt att veta var vi ska men vi ska prova i alla fall... Snyggt jobbat!