Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppfågeljakten -10/11

Featured Replies

Publicerat

Hejsan

Jag har vart ute under veckan och jagat. Vi hade strålande solsken och 17 grader kallt.

Fåglar var det gått om såg en hel del orre och en tjädertupp.

Jag fick skjuta två orrar och kompisen fick skjuta en orre han med.

Tyvärr har jag inga bilder att bjuda på men hoppas att jag har till nästa gång.

Skitjakt på er allesammans :wub:

Mvh Jocke

• Svar 65
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Var iväg en sväng igår och fick skjuta 2 orrar, får se om man tar sig iväg imorgon igen, nu när älgjakten är slut.

4e495976-e6bc-5b8c.jpg

4e495976-e6de-f9e7.jpg

Publicerat

var ut idag med en polare, såg 6 tjädertuppar och ca 50 talet orrar varav en tjäder fick smaka, tyvärr så vart det träff i bröstbenet och fågeln exploderade ;) nya tag nästa helg!

Publicerat
var ut idag med en polare, såg 6 tjädertuppar och ca 50 talet orrar varav en tjäder fick smaka, tyvärr så vart det träff i bröstbenet och fågeln exploderade ^_^ nya tag nästa helg!

Sprängd tjäder smakar säker fint den med:P

Publicerat

Jag var ut idag, sköt bom på två tjädertuppar och en orre.... Jagade när skjutbanan så prov sköt bössan där och den gick åt helv.... Jaja, lyckas säkert bättre nästa gång :wub: MVH

Publicerat

Verkar väldigt kul :lol:

Publicerat

Toppfågeljakt och trädskällare är grymt spännande att läsa och se på tycker jag. Verkar vara en underbar jaktform! Jag önskar att man bodde så att man bara kunde sätta på sig skidorna och slänga bössan och skida ut en solig vinterdag och leta efter gammal tuppen.

säger bara det...Jag ska uppleva det.

Och verkar väldigt spännande att smyga på fågel som hunden har hittat + att jag tycker finnspetsen är en väldigt vacker hund.

Publicerat
Toppfågeljakt och trädskällare är grymt spännande att läsa och se på tycker jag. Verkar vara en underbar jaktform! Jag önskar att man bodde så att man bara kunde sätta på sig skidorna och slänga bössan och skida ut en solig vinterdag och leta efter gammel tuppen.

Och verkar väldigt spännande att smyga på fågel som hunden har hittat + att jag tycker finnspetsen är en väldigt vacker hund.

Publicerat
Toppfågeljakt och trädskällare är grymt spännande att läsa och se på tycker jag. Verkar vara en underbar jaktform! Jag önskar att man bodde så att man bara kunde sätta på sig skidorna och slänga bössan och skida ut en solig vinterdag och leta efter gammal tuppen.

Tål att citera ännu en gång mina favorit jakter :wub:

Publicerat
Tål att citera ännu en gång mina favorit jakter :)

Jag ska nog flytta till västerbotten ^_^

Publicerat

Så var årets första toppjakt utförd.

Med massor av km under skidorna o en hel del kikarspanande kunde jag bara konstatera att fåglarna absolut inte satt i topp denna dag.

-10 o mer eller mindre vindstilla med mkt lätt snöfall.

Fick se järpe orre o tjäder men samtliga gick upp från backen.

Släppte jycken på ett hett ställe o ut kommer en grann tjädertupp på perfekt hagelavstånd :D

Men nu va ju den byssen hemma.

Hittade tyvärr inte igen tuppen B)

Men en underbar dag var det o öm i kroppen e man :D

Tror nog det behövs ngra dm snö till för att de ska toppa på riktigt.

Hittade nämligen massor av beten på marken i de trängre skogspartierna med lite snö samt i myrkanter.

Men va vet jag.

Bara på de igen.

Publicerat

Här toppade orrarna fint. Men tyvär gick det åt helsike endå eftersom jag sköt för dåligt. Men nu är övningsammo och tavlor föreställande tjäder beställda så nu ska jag väl råda bot på dåligt skytte.

Publicerat
Så var årets första toppjakt utförd.

Med massor av km under skidorna o en hel del kikarspanande kunde jag bara konstatera att fåglarna absolut inte satt i topp denna dag.

-10 o mer eller mindre vindstilla med mkt lätt snöfall.

Fick se järpe orre o tjäder men samtliga gick upp från backen.

Släppte jycken på ett hett ställe o ut kommer en grann tjädertupp på perfekt hagelavstånd ;)

Men nu va ju den byssen hemma.

Hittade tyvärr inte igen tuppen :D

Men en underbar dag var det o öm i kroppen e man :D

Tror nog det behövs ngra dm snö till för att de ska toppa på riktigt.

Hittade nämligen massor av beten på marken i de trängre skogspartierna med lite snö samt i myrkanter.

Men va vet jag.

Bara på de igen.

Då är det inte bara jag som letat efter fågel i topp utan resultat :D

Har också hittat betesplatser på marken inne i skogen där snön inte är djupare än 8-10 cm så det är nog som du skriver att lite mer snö behövs för att dom ska toppa.

mvh

Publicerat
Då är det inte bara jag som letat efter fågel i topp utan resultat :D

Har också hittat betesplatser på marken inne i skogen där snön inte är djupare än 8-10 cm så det är nog som du skriver att lite mer snö behövs för att dom ska toppa.

mvh

Jag har åxå exakt samma problem som ni beskriver ;) . Men det som gör mig så frustrerad att närliggande marker har lika lite snö, men där sitter pippina så fint i topp...Ifjol denna tid så hade jag riktigt riktigt riktigt bra med orre på markerna, nu har jag sett 2 st på 1 månad, under barmarksperioden så kryllade det av dem!! :D
Publicerat
Jag har åxå exakt samma problem som ni beskriver ;) . Men det som gör mig så frustrerad att närliggande marker har lika lite snö, men där sitter pippina så fint i topp...Ifjol denna tid så hade jag riktigt riktigt riktigt bra med orre på markerna, nu har jag sett 2 st på 1 månad, under barmarksperioden så kryllade det av dem!! :D

Du får gå över till pilbåge och fästa snöre i pilarna :D

Följer för övrigt denna tråden med stort intresse, jättekul att höra om era turer :D Hoppas jag kan komma med ett eget bidrag snart :D

Publicerat
Du får gå över till pilbåge och fästa snöre i pilarna :)

Följer för övrigt denna tråden med stort intresse, jättekul att höra om era turer :) Hoppas jag kan komma med ett eget bidrag snart :)

Håller med Kapten Krok! Bara jullovet kommer igång så man hinner vara ute i dagsljus så hoppas jag att jag kan fylla på tråden med en egen historia :)

Publicerat

Gick bra förra helgen, fick skjuta en fin tjädertupp.

Igår blev det en orrtupp.

4e4fe505-a727-ffaa.jpg

Publicerat

Gick bra förra helgen, fick skjuta en fin tjädertupp.

Igår blev det en orrtupp.

4e4fe505-a727-ffaa.jpg

Grym bild!

Publicerat

Fin bild fin tjäder!

Publicerat

I söndags var jag ut igen med en kompis jag sköt en orre och han sköt bom.

Vaknade 07:15, klev upp och kikade termometern: -21 och stjärnklart! Toppenväder tänkte jag. Ringde till kompisen och han hämtade upp mig vid 8. Han jobbar i skogen och kör skördare så han har ju sett dom flesta ställena här om kring, idag skulle han visa mig ett riktigt fint ställe, han sköt en tjädertupp där helgen före. Riktigt Fin skog var det, riktigt bra biotop enligt mina erfarenheter. Tallbackarna var säkert 150 år gamla och riktigt stora som omringades av ett tiotal stora hyggen, riktigt gammal granskog och ungskog. Började gå efter vägen tre hundra meter framåt och stötte första orren som flög in i ungskogen så vi vek av in i skogen åt samma håll och lunkade på lugnt, kompisens grabb hade kombi så hoppades att stöta ut orren från ungskogen men det lyckades inte..

Fortsatte gå efter kanten, nu kom vi upp på en fin höjd med stor utsikt över skogen, solen började nå topparna på en liten del av skogen så jag tyckte att vi står kvar här ett tag, enligt mina erfarenheter så brukar orrarna vara ganska ivrig och vill vara på plats där solen går upp först så vi drack lite kaffe och spanade. Det dröjde inte länge innan det började flyga massor av orrar, Närmast satte sig en orre på 200m, vi var överens om att han skulle skjuta på första fågeln så han började smyga närmare, han tyckte det var långt med 200m åt han och det är ju bra om man känner sina begränsningar. Vi stod och skådade det hela. Han sköt över orren som resulterade att alla orrarna lyfte och flög åt olika håll, vi gick ner till han och han svor och var förbannad :lol: Vi fikade lite och han frågade lite vart han skulle sikta när han skjutit in bössan på 80m så vi diskuterade det ett tag och allt blev lite klarare för honom.

Vi gick 30 min innan nästa orre upptäcktes och den här gången var det min tur :rolleyes: Hållet var 220-250m och han tyckte jag skulle smyga men jag lade mig bekvämt med bra stöd, hörde att han pratade med grabben sin i bakgrunden: Han kommer aldrig att träffa det är ju grymt långt... Jag har skjutit på det avståndet ganska mycket så ganska säker är man ju, Skottet gick av och orren stöp direkt och en kommentar bakom mig lät så här: Jävlar han träffade! Det skottet kändes riktigt bra och byggde på självförtroendet lite till. :)

Gick fram och såg att jag träffat mitt i bröstet, hela orren var helt sönderskjuten var absolut inget att spara, Sköt med lapuas blyspets i min .222 och enligt han var det lugnt att skjuta med dom, jag hade inget annat än v-max heller för den delen....

Gick i 2 timmar till, såg grymt mycket orre men ingen ville sitta still så det blev bara en sönderskjuten orre idag :) Helt underbar dag måste jag säga och mycket nya marker upptäcktes :)

kommer två bilder när jag lyckats ladda upp dom, felmedelande hela tiden? MVH post-4718-0-61354600-1292598256_thumb.jp

Publicerat

Hej,

Jag håller med att det är snyggt skjutet träffa en orre på över 200 meter!

MEN till vilken NYTTA Rävens och ditt skjut självförtroende........

Orre med Blyspets.... när han har man börjat med det?

Smyg närmare - se till att få en ren träff från sidan - använd helmantel.

Jagat Skogsfågel över 30 år och använder 22Hornet till Finnspets Jakten Till toppjakten i strängkyla (bara ha kulan i handsken)

Jag har på video när en erkänt duktig skytt med stöd träffade en Tjädertupp med 30-06 på dryga 150 meter.

Felträff i magen Tuppen flög rakt upp med skit och blod ur tarmen sedan gledflög den och hittades ej.

Skrivit tidigare om denna nya fluga att sjuta på långa avstånd men det är ej Jägarmässigt utan hör hemma på Skjutbanan.

När ammunitionen var dyr och mat skulle på bordet så jagdes nästan allt villt med SalongGeväret och då tåldes det inte att missa/skadeskjuta gubbarna har berättat att dom fick 2-3 patroner med sig och då skulle 2-3 byten hem md minimal köttförstörning.

Varför inte börja tänka i desssa banor istället.

Bli bra på att smyga på viltet och komma till ett säkert skott bra för djuret och bra för Jägaren.

Har givetvis varit med om att skadesjuta och inte hitta trots timmar av sök och vill minimera detta och håller därför inne på skottet om jag inte är säker på en bra träff.

Kankske lite mycket moralpredikan men det är inget påhopp av något slag utan bara mina tankar och erfarnheter.

Brukar tänka att det enda skott Jägaren inte ångrar är det man inte släppte iväg.

Jakthälsningar,

//k

Publicerat

Hej,

Jag håller med att det är snyggt skjutet träffa en orre på över 200 meter!

MEN till vilken NYTTA Rävens och ditt skjut självförtroende........

Orre med Blyspets.... när han har man börjat med det?

Smyg närmare - se till att få en ren träff från sidan - använd helmantel.

Jagat Skogsfågel över 30 år och använder 22Hornet till Finnspets Jakten Till toppjakten i strängkyla (bara ha kulan i handsken)

Jag har på video när en erkänt duktig skytt med stöd träffade en Tjädertupp med 30-06 på dryga 150 meter.

Felträff i magen Tuppen flög rakt upp med skit och blod ur tarmen sedan gledflög den och hittades ej.

Skrivit tidigare om denna nya fluga att sjuta på långa avstånd men det är ej Jägarmässigt utan hör hemma på Skjutbanan.

När ammunitionen var dyr och mat skulle på bordet så jagdes nästan allt villt med SalongGeväret och då tåldes det inte att missa/skadeskjuta gubbarna har berättat att dom fick 2-3 patroner med sig och då skulle 2-3 byten hem md minimal köttförstörning.

Varför inte börja tänka i desssa banor istället.

Bli bra på att smyga på viltet och komma till ett säkert skott bra för djuret och bra för Jägaren.

Har givetvis varit med om att skadesjuta och inte hitta trots timmar av sök och vill minimera detta och håller därför inne på skottet om jag inte är säker på en bra träff.

Kankske lite mycket moralpredikan men det är inget påhopp av något slag utan bara mina tankar och erfarnheter.

Brukar tänka att det enda skott Jägaren inte ångrar är det man inte släppte iväg.

Jakthälsningar,

//k

Det ligger något i det du säger;) Att skjuta toppfågel på 200m är för mig inget märkvärdigt det gör jag ofta, Skjuter lika bra på 200 som 100 om det är vindstilla. Jag tränar på 200-300m flera gånger i veckan så för mig var inte skottet något problem men för han som aldrig brukat vapnet på längre håll än 100m.

Så klart använder jag helmantel eller match kula annars. Jag har sprängt många många orrar med helmantel med fina sidskott pgr av träff i bröstbenet, min kompis gjorde det igår också.

Många tycker det är mer sport att smyga och andra inte, jag gillar båda delarna. MVH

Publicerat

Det ligger något i det du säger;) Att skjuta toppfågel på 200m är för mig inget märkvärdigt det gör jag ofta, Skjuter lika bra på 200 som 100 om det är vindstilla. Jag tränar på 200-300m flera gånger i veckan så för mig var inte skottet något problem men för han som aldrig brukat vapnet på längre håll än 100m.

Så klart använder jag helmantel eller match kula annars. Jag har sprängt många många orrar med helmantel med fina sidskott pgr av träff i bröstbenet, min kompis gjorde det igår också.

Många tycker det är mer sport att smyga och andra inte, jag gillar båda delarna. MVH

Även jag är nyfiken varför använda blyspets till en 222a som är känd att vara lite stygg även med fmj :rolleyes:

Vad gäller avstånd så ser jag inget fel att skjuta på 200 meter om man behärskar det dock rätt få som verkligen gör det. När du även skriver att avståndet var 220-250 antar jag att du inte använder avståndsmätare då blir det riktigt svårt att skjuta säkra skott på +200 med en 222a.

Skjuter du verkligen lika bra på 200 som 100 så har du övervunnit naturlagarna normalt sprider man ungefär 2,5ggr mera. Jag gillar egentligen inte att diskutera vilka avstånd som är lämpliga att skjuta på då det beror helt på skytt vapen samt yttre omständigheter men bra att du tränar flitigt då ser man på banan vilka avstånd man kan behärska.

Tyvärr brukar man få läsa om massa "bomskott" i dessa toppjakts trådar det tycker jag är väldigt trist och många verkar tro att fåglar kan man bara träffa eller bomma vilket absolut inte är sant området för skadeskjutning är betydligt större än det som fäller fågeln rakt under trädet värt att tänka på innan man testar ett skott...

Publicerat

Så har vansinnet slagit till återigen!

Var ut igårkväll o skjöt in byssen på 100m med hjälp av helljuset från bilen.

5skott senare var de klart att ingreppen, pikröning o ljuddämpare, inte påverkat så mkt.

6click upp ett vänster o cbs skotten satt där de skulle.

Imorse skrek magkänslan att man skulle stanna kvar i sängen men hela jul o nyår ska firas söderöver så detta är sista chansen i år så......

Trots hård vind snö o allmänna varningar om oväder så kunde jag inte låta bli.

Packade ihop o for de 5 milen enkel väg till marken.

Redan här borde man anat ugglor i mossen.

Körde om ett antal plogbilar men tänkte att så illa kunde de väl ändå inte va.

Knappt skidbart förra helgen pga snöfattighet ju.

På plats tyckte jag vädret var riktigt gemytligt.

Lätt snöfall o snålblåst men de hör ju vinterjakten till (på fjället iaf).

För att komma till marken måste jag gå en km längs vägen tillbaks.

Första stället jag försökte kliva av hamna jag med snö till bröstet men de va ju ett dike.

Kom banne mig inte upp för slänten med all lössnö.

Ngr hundra meter bort går en skogsbilväg så vi tog sikte mot den.

Tallarna flörtade lömskt o drömmarna om stortjädern infann sig omedelbart.

Jycken tar glatt ett skutt över snövallen o "PLUFF" e helt borta.

UUuuups, e de så de ska vara idag :huh:

Jaja han får väl gå bakom mig i mina spå tänkte jag men icke.

Likt en mullvad bana han sin väg framåt mer under än över snön.

Nu börja jag ana oråd men hoppades att skogen skulle ha ngt lägre snödjup

Tjii fick jag.

Efter ngr hundra meters plumsande med snö en bit över knäna insåg jag att dagens tilltänkta tur som skulle bära över berg o i dalar ngr km bort bara kunde förbli en dröm tills snön har satt sig.

Bittert vände jag om men ändå glad.

Tallarna fortsatte förföra mig!

Föga hoppfull körde jag o kollade vägen som jag förra helgen kunnat köra på men där låg de en 1/2m pudersnö ovanpå de tidigare 3dm.

Beslutet var hårt men jag ansåg att mödan skulle kosta oändligt mkt mer än nöjet att jaga denna dag så de fick bli en enkel tur hem o en lååång luchvila.

Så kan de gå men som ngn sagt: -"I soffan skjuts inget vilt!"