Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har vi för hundar och vad jagar vi ?

Featured Replies

Publicerat

Har en TJT som jagar allt klövilt, hare, räv och grävling. Har också en jakt springer spaniel på foder som jag apporterar och stöter fasan, rapphöns och allt annat som ligger i vägen för henne med. Men ska snart byta ge tillbaka henne och köpa ev valp från samma uppfödare. Har även lite älghundar och stövare i släkten som jag jagar med.

post-4569-1260962530_thumb.jpg

• 5 weeks later...
  • Svar 125
  • Visningar 25,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har en taxtik. Strävhårig normalstor. Vi jagar uteslutande rådjur, men när hon var valp var det hare och endast hare som gällde. Trodde ett tag att min blivande rådjursdrivare skulle utvecklas till en stövare med korta ben ;) .

Hon fyller 10 nu i februari, så jag börjar titta så smått i valpannoserna...

Publicerat

Jag har en Alpländare, knappt elva månader nu.tanken är spår och kortdrivande. Är provad lite försiktigt denna säsong och har gjort drev på 20 minuter som längst (rådjur).Har drivit både älg, rådjur , hare (en vit) och gris. Kanske även hjort men jag är inte helt säker.Dessutom tror jag att han har jagat alla katter i närheten!

Har även provat dödsök på rå och det verkar lovande.

post-3115-1263503368_thumb.jpg

Publicerat
Har en taxtik. Strävhårig normalstor. Vi jagar uteslutande rådjur, men när hon var valp var det hare och endast hare som gällde. Trodde ett tag att min blivande rådjursdrivare skulle utvecklas till en stövare med korta ben :rolleyes: .

Hon fyller 10 nu i februari, så jag börjar titta så smått i valpannoserna...

Låter trevligt, taxannonser antar jag?

Publicerat

Jag har en labbe till grisskrämma o eftersök

en jämte till dom få älgar som finns

o en tollare på tillväxt, får se vad det blir av den krabaten.

plus tjejens labbar o cockrar.

alltsomallt typ 9-10st

Publicerat

TJT, 3 år i Maj -10. Rådjur är favoritviltet för henne. Älgintresse finns men som alltid med älgjakt så är det antingen fel älg eller fel tid. Grisintresse finns men hon har bara haft 2 griskontakter som jag vet om, dessa har slutat i fällda mindre grisar. Hare/räv ovan jord är tråkigt om man inte snubblar på dem, då kan det bli kortare påstick.

Under jord har hon ingen större erfarenhet men några grävlingar skjutna i gryt samt 2 rävar sprängda varav den ena bommad och den andra inte ens påskjuten. Inget lysande arbetssätt i gryt men det kan ju komma med tiden.

Spontanapportera verkar hon även göra.

Publicerat

2 PRT.s en hane och en tik, och så har jag en drever tik.

Parson hanen använder jag som sprängare, och stöter med honom ovan jord, han jagar allt ;)

Parson tiken är tänkt att hon ska bli förliggare, får se hur de går B) hon värkar lovande som stöthund :D

Drevern ska jag ha till rådjur och räv, rådjur driver hon riktigt bra nu, och hon har visat stort intresse för räv, även drivit räv

kortare stunder (hon är 8 mån)

Publicerat

jag har en finnstövare o 1 foxterrier än så länge,planer finns på fler,då ja får utslag av grålöss o harar B) e de endast rävjakt ja sysslar med

Publicerat

3 cpn :lol: dom jagar nog allt som rör sig,men jag vill helst säga att vi jagar räv,grävling och nått exotiskt över de som heltids syssla :o

post-1234-1264484723_thumb.jpg

Publicerat

har ingen egen men lånar ibland en fläskastövare av far min. tanken är att han ska stöta rådjur men är betydligt bättre på att hålla mina stövlar glänsandes. helt ointresserad av rådjur även om man går på djuren och sätter honom på löpan. däremot går han stenhårt på hjort- och älgspår. mycket konstig hund.

Publicerat

Jag har: Fem wachtlar (Frippe, Enzo, Beta,Aston, och Brandy) som driver allt klövvilt och ståndar gris grävling och älg.

En sträv vorsther Tiger, som jagar fågel och stöter klövvilt samt används som attack hund på skadat vilt. han ställer skadade älgar och kron.

Två Vit älghund/wachtel korsningar (kolan och Björne)som jag jagar i huvudsak gris, grävling, kron, dov och älg och även större rovvilt med den äldre. Som har ställt lo ett par ggr och björn vid några tillfällen.

En vorsthe/ wachtel korsning (Bruno)som driver allt klöv och "ställer" :D grävling.

En Laika/vitälghund-wachtel korsning som heter Ludde. :lol: Jagar ja det mesta men lite för fort och stort.

En Vit älghund Jackie som jagar gris älg och grävling. Skjutit massor av gris och grävling för henne :D

En öst laika Elsa som jagar älg, gris och grävling

En gråhund Sirpa. Unghund som är tänkt till björn älg och gris. Har ställt älg och gris och jag har skjutit båda slag för henne men hon har en bit kvar till färdig hund.

En gråhund/Jämte Yra. som jagar älg och kron mig veterligen. ny i gänget.

post-2573-1264513620_thumb.jpg

post-2573-1264513807_thumb.jpg

post-2573-1264513936_thumb.jpg

post-2573-1264515649_thumb.jpg

post-2573-1264516250_thumb.jpg

post-2573-1264516266_thumb.jpg

Publicerat

Jensa ska då vara värst ^_^

Jag har en korsning wachtel/worsth som är blir 3 i juli (Elvis). Han dödar allt hann hinner ifatt, men med lite heta tips och ett test med munkorg hos Jensa (han som alltid ska vara värst) så dödar han ingenting på egen hand och Elvis ser framemot ett långt liv som eftersökshund!

Så har jag en liten 6 månaders plott som ska användas på spår och andra trevliga överraskningar i Jämtland.. Men nu när hon är en plutt så förstör hon diverse skor och kläder, så jag får chans att köpa massa nytt :wub:

Å för att skapa lite irritation så har jag även anmält min lilla plott till en inoff. utställning. Beauty and brains :wub:

post-4606-1264514175_thumb.jpg

Publicerat
Jensa ska då vara värst :rolleyes:

Jag har en korsning wachtel/worsth som är blir 3 i juli (Elvis). Han dödar allt hann hinner ifatt, men med lite heta tips och ett test med munkorg hos Jensa (han som alltid ska vara värst) så dödar han ingenting på egen hand och Elvis ser framemot ett långt liv som eftersökshund!

Så har jag en liten 6 månaders plott som ska användas på spår och andra trevliga överraskningar i Jämtland.. Men nu när hon är en plutt så förstör hon diverse skor och kläder, så jag får chans att köpa massa nytt :wub:

Å för att skapa lite irritation så har jag även anmält min lilla plott till en inoff. utställning. Beauty and brains :o

post-4606-1264514175_thumb.jpg

Kanske även plutten skulle ha munkorg låter det som :wub:

Publicerat

Har ngr soffvärmare :huh:

Jämthunn är 12 år, har skjutit nån älg för henne men hon funkar bättre som sällskap och fotvärmare ;)

Sen är det mor och dotter tyskor, morsan tysk jagar det mesta men denna säsong är den första som jag har jagat mer i gryt med hon, enbart på räv. Dotter tysk har fått driva lite rådjur under hösten, grytjakten kommer nästa säsong.

Stövaren Asta är 1,5 år nu och syskon med Vita här på sidan och dotter till Kettus vovve. Har kommit igång hyfsat nu på slutet. Skjutit 3 drevrävar för hon och hon har drivit ner ngr, nu på slutet har hon börjat marker gryten oxå vilket är riktigt kul.

post-2814-1264518209_thumb.jpg

post-2814-1264518826_thumb.jpg

Publicerat

Tysktik på snart 2 år jagar jag allt med, detta är första säsongen med henne, det lovar gott kan man säga :huh:

post-2932-1264519339_thumb.jpg

Publicerat
Tysktik på snart 2 år jagar jag allt med, detta är första säsongen med henne, det lovar gott kan man säga :huh:

Ser ut å va full fart i skogen på den svarta saken, gryt oxå?

Publicerat
Ser ut å va full fart i skogen på den svarta saken, gryt oxå?

inte än, bara konstgryt än så länge.. håller på att vänta på rätt läge för ett försök på räv :huh:

Publicerat
inte än, bara konstgryt än så länge.. håller på att vänta på rätt läge för ett försök på räv :huh:

Såg ju ut å va bra storlek på hunn för gryt:) bara å sjukskriva sej vid nästa nysnö å spåra av ;)

Publicerat

Jag jagar mest gris, rådjur och fågel. Har senaste åren börjat jaga älg också. Nu har jag en 4 månaders wachtel/vit älghund som mest jagar strumpor :huh: . Ser fram emot hösten... ;)

post-4665-1264523210_thumb.jpg

Publicerat
Såg ju ut å va bra storlek på hunn för gryt:) bara å sjukskriva sej vid nästa nysnö å spåra av :rolleyes:

japp det ska snöa i morgon :rolleyes:

Publicerat

Har skaffat mig en Nobs. Tanken är att det skall bli en skallkung :excl:

img0136kk.jpg

Publicerat

gallery_3302_110_25429.jpeg

3 Taxar...

Tiken jagar istortsätt bara rådjur

Grabbarna jagar förhoppningsvis rå,hare & räv :excl:

Mvh Niklas

• 4 weeks later...
Publicerat

Har en strävhårig tax som jag jagar rådjur med :wacko: Sen kanske det blir en laika till sommaren.

Jag jagar det mesta men mäst blir det rådjur, älg och vildsvin. <_<

Publicerat

En labbe till eftersök och apport, men med eftersök som starka sidan! Sen en schäfer till att jaga bovar och busar :rolleyes:

Publicerat

Jag har två Drevertikar till Hare o Rådjur samt övertagit en 5 årig Eng Springer spaniel tik som jag tränat upp på viltspår/eftersök med gott resultat.Försöker även med lite apport.

Ska para en av Drevrarna vid nästa löp som är på G.

post-4119-1266685090_thumb.jpg