Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har vi för hundar och vad jagar vi ?

Featured Replies

Publicerat

Vafasen att man har missat denhär länken???!

Jag har iaf en Parsson Tik på 1 år och 4 månader som främst används som grythund..en riktigt kul byracka :)

• Svar 125
  • Visningar 25,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hos oss finns en Lagotto Rogmanolo (stavning?)

Han skäller ståndskall på ekkorar  ;)

Publicerat

hos mig finns det en beagle, hon jagar husses ryggsäck ;)

Publicerat

Rogmanolo  ??? En ras för mig kanske  ;D Länka till info eller bilder!

//Roggman66

Publicerat

//Roggman66

Knappast Roggman. Lagotto Romagnolo tror jag det ska vara. Liknar en pudel i pälsen iaf
Publicerat

Ja nää jag skojade bara då namnet liknade mitt nick  ;D

Publicerat

//Roggman66

Mm.. gillar du att jaga björn så helt klart! Han är helt galen i björn ståndskall på dem hela tiden...

Publicerat

;D. Boxer för er som inte vet!...

används som stötande, samt ställande på grävling.. gör även mina eftersök med honom!..

Mvh

post-1257-1193753406_thumb.jpg

Publicerat

Underbar bild TMamre !

Jag försökte få göra eftersök med min spårmeriterad tax för många år sedan, under älgjakten. Tvärnit från älghundsgubbarna.

''Här ska det inte gås med några råttor''. Slut citat.

Jag undrar vad kommentaren hade blivit med en boxer i spårlinan..........

Publicerat
Underbar bild TMamre !

Jag försökte få göra eftersök med min spårmeriterad tax för många år sedan, under älgjakten. Tvärnit från älghundsgubbarna.

''Här ska det inte gås med några råttor''. Slut citat.

Jag undrar vad kommentaren hade blivit med en boxer i spårlinan..........

vet precis hur de är!.. de är många som höjt på ögonbrynen!. tills dom sett hans resultat!..

MVh

Publicerat

Fint foto! ;D Kul Thomas att han har slagit igenom som jakthund. ;D

• 4 months later...
Publicerat

golden retriever :(detta är vad jag jagar med min hund) fågel, främst, rådjur, eftersök på älg och annat,

• 2 months later...
Publicerat

Har,.. 1st Golden som används som stöthund på allt från and till gris osv. 2st Labbar av jakttyp, som är rena apportörer och som vi kör mkt på både prov och praktiska jakter, såväl stora som små. Samt en Tax som bara är till för rådjursdreven. Taxen och Goldenhannen är även våra eftersökshundar.

Sen så kommer snart en TJT in i flocken också! Hämtning av denna lilla svarting i mitten av Juli ;) Så med denna flock blir det _mkt_ jakt :unsure:

Mvh PW

Publicerat

Har en strävhårig taxtik på ett å ett halvt år. Gjorde sin första säsong i höstas och kom igång på slutet Är dock liten i kroppen men kan nog bli ngt ändå!

Jagar mest rådjur å älg. Vi har dessutom beagle, småland/drever å wachtel i laget.

• 1 year later...
Publicerat

Har en tysk på snart 9 månader som jag håller på att jaga in, någon som har några tips?

Publicerat
Har en tysk på snart 9 månader som jag håller på att jaga in, någon som har några tips?

TJT = gryt hund börja med de sen kan du ta de andra vartan efter ;)

Publicerat

har själv en 4½ årig pudel som jag hartill de mästa allt från att banda på älg jakten til att använda på skator som smiter iväg eftre en träff ;) och även går efter sök med han

de är många som höjer ögonbrynet på han o mej när ja sa de i skolan men sen har dom inte stätt han arbeta på slag heller..de var nära att de blev älg skjute för han förra sesången om dom inte hadde gått över linjen inne i skogen,

o i går tog han förata skatan som smet efter en dålig träff :lol:

post-1171-1259524847_thumb.jpg

Publicerat

Jämte till gris och älg, och en jämte till bara älg, å så taxen då till rå, men den rackars taxen jagar ofta älg den med!!

Publicerat

American Akita som jagar älg.

Kommer prövas på Lo i vinter.

Björn ska han få testa lite till våren när de kommer ur idé. Spåra alltså, sen får vi se om det kan bli en AA till, då finns det fler potentiella numer jaktbara vilt.

post-3483-1259743893_thumb.jpg

post-3483-1259743899_thumb.jpg

Publicerat

Jag och killen har tillsammans 8 hundar, alla jagar.

Mina egna är tre utav dessa är en väst-laika som är valp nu men är tänkt till älg och vildsvin, en vorsteh som jagar allt, driver allt klövvilt med skall i några minuter samt ställer gris, grävling och älg. Jagar även skogsfågel och ripa med henne. Sen har jag en drever som driver hare, rådjur, räv, dov och kron. Hon är också ung än så länge så vi får se vad hon nischar in sig på men än så länge driver hon allt.

Killens fem hundar är en öst-laika till gris och älg. En gråwachtel till hjort, rådjur och grävling. En karelare/wachtel/laika/wachtel till gris. En karelare/wachtel/vit älghund/wachtel också till gris samt en terriermix som jagar gris så det står härliga till.

Publicerat

Jagar älg och björn med mina jämtar och fruns blandning jämte/leonberger:) Blandningen har inte skällt något än men han har ett förföljande på älg på ca 40 min om han är själv, använder han mest som hjälphund till gamtiken ibland de gånger man släpper dom så förvandlas dom till "dygnsryttare" och man får jakt hela dan och över halva socknen:) Han är två år och kan fortfarande bli något:) Gamtiken blir lite tuffare på björn om hon får sällskap så...... Ungtiken 13 mån är under injagning och gnällskällde på sin första älg i helgen:)

Publicerat

Strävhårig vorsteh, hane på 2.5 år.

Jagar skogsfågel.

Framtida planer: Annat vilt, fjälljakt, apportör på sjöfågel och eftersök.

Vi får se vad vi hinner med efter att viktigaste delen (fågel) är hundraprocentligt. ;)

Publicerat

Jag har en jämthund som heter Birk men som oftast benämns "hunnarackan", han jagar precis som sin husse allt! Eller nästan iallafall, har skjutit älg, vildsvin och grävling för honom, har även haft en del jakt på räv,, ståndskall på räv trodde jag inte skulle funka men jojomen. Han är verkligen ingen stjärna, grävling är det som han är riktigt duktig på, men det är å andra sidan inte så svårt.. Men han spårar upp dem på rätt långa håll om man släpper honom på ett gryt.

Här kommer lite bilder:

I Hemavanfjällen sommaren 09

P1010104.jpg

Efter att jag skjutit första ståndälgen för honom utanför Umeå

PA310001.jpg

Grävling utanför Umeå(Flurkmark)

P8220009.jpg

Jagar kaniner i Öster-Malmas gräsmatta ;)

P9170274.jpg

Grävling i Småland

P8090013.jpg

Grävling utanför Umeå(Flurkmark)

P8230128.jpg

En coollugn hund som kan somna var som helst, när som helst!

PA250007.jpg

Publicerat

Har en Finnspets som ska jaga in mig på att bli bättre på skogsfågel. Hon är duktig det är husse som är sämre :P

post-386-1260205498_thumb.jpg

post-386-1263502504_thumb.jpg

post-386-1263502621_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

har 2 vorsthrar 1 kh tik på dryga 2,5 år som främst jagar skogsfågel,,,men även drar kortare drev på hare (ca 3-600m)som skulle få stövarjägare tro att en stövare var i skogen. även skallat 2 ggr på rådjur vad jag vet...har precis börjat försöka få till stöt på rådjur i höst men har tyvärr inte hittat några bra lägen än ...men kanske imorgon?

även apporterande.

sen har vi "Gratis hunden" en 6 mån strävhårig vorsteh hane

som i dagsläget jagar allt! fågel,hare,älg och rådjur...så nu har jag lagt släppandet i skog på is för resterande år. måste tyglas innan proppskåpet brinner upp permanent.

men framtiden är det skogsfågel,apportering och eftersök som är viktigt ,,,resten blir bonus

post-1886-1260909609_thumb.jpg