Publicerat November 9, 201015 yr Enligt forskningsstudier behöver en vuxen varg ungefär 500 till 800 kg föda per år. Det blir väl ett genomsnitt på ungefär två kg per dag även om dom nu säkert får svälta nån dag eller två ibland. Enligt artiklar jag har läst så dödar en normalstor vargflock runt 100 älgar på ett år. SLU i Grimsö har gjort en studie där vuxna vargar från tio olika revir märkts med GPS, där studerades vargens sommarjakt lite mer detaljerat. Dom kom fram till att 96 % av födan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar. En annan predationsstudie visade att 43% av rådjursstammen inom ett revir dödades under vinterhalvåret av varg. Det jag har svårt att finna info om är ifall vargen tar lika många rävar som grävlingar, om räven undkommer med livet i behåll kommer det ske en snedfördelning där mellan räv och grävling vilket ju absolut inte kommer gynna rådjuren då räven sägs kunna ta mer än 50% av nyfödda killingar. Det verkar inte heller finnas uppgifter om ifall vargen tar lodjur vilka ju också kan gå hårt åt rådjuren. Av ovanstående kan man utläsa att älgarna som Grimsö studerade endast åt kalv eller ettårga djur, det är väl inget konstigt med det men ska man i fortsättningen då minska tilldelningen på just kalvar av den anledningen? Med minst 20 föryngringar per år innebär det ju att det då är mer än 20 flockar där varje flock tar cirka 100 älgkalvar var per år. Hur många flockar utan föryngring finns i Sverige/Norge per år? Om nu vargen ändå går hårt åt räven, kan vi då vänta oss en större ökning av rovfåglar då konkurensen om de mindre bytesdjuren minskar? Här där jag bor nu har jag konstaterat att det finns betydligt fler grävlingar än rävar vilket jag tror beror på att det knappt finns rådjur på marken, det finns dock dovhjort i tusental vilka väl sägs konkurera om födan med rådjuren. Det finns även väldigt mycket rovfågel här av många olika slag och även kråka och korp ser jag i antal som jag aldrig har sett någon annan stans vilket jag tror beror på det lilla antalet rävar. Vad händer i ett område där förekomsten av dovhjort är enormt stort (jag bor tydligen i ett område som anses vara det dovhjortstätaste i Sverige) ifall en vargflock skulle bilda revir i närheten? Flyttar dom annars så stationära hjortarna eller kommer man se en stor minskning på grund av predation? Om nu en normal vargflock i normalfall dödar cirka 100 älgar på ett år lär väl det innebära att det skulle gå åt minst 300 dovhjortar per år om antalet älgar saknas medans förekomsten av dov är stort. Om man idag på en sådan mark skjuter cirka 150 dovhjortar per år skulle en sådan minskning som 300 helt spoliera kommande jakter på dov. Studier på vargens predation av vildsvin är även den bristfällig även om jag har läst att vargen i vissa områden i Polen mer eller mindre helt livnär sig på just vildsvin. Kan en utplantering av vildsvin i vargtäta områden minska predationen på älg och rådjur? Kan en utplantering av dovhjortar hjälpa stammarna av älg och rå på samma vis i så fall eller kommer dovhjortarna endast konkurera om födan med rådjuren? Kan ett kraftigt ökat fokus på jakten efter kråka, korp och räv innebära att rådjuren i vargtäta områden tillåts öka i antal så det i fortsättningen finns jaktbara stammar av rådjur? Kan tallplanteringar fungera som "viltåker" för älg och kronhjort där man inte ser en ekonomisk vinning på planteringen? Vilka åtgärder förutom jakt på varg anser du vara vettiga i viltvårdande syfte för vårt jaktbara vilt? Kan vi med enkla medel öka chansen för det jaktbara viltets överlevnad genom att försvåra för vargen som predator på laglig väg? Jag tänker främst på stödutfodring, viltåkrar och liknande åtgärder närmare bebyggelse. Vargen är här i Sverige för att stanna, kan vi nu försöka vara lite kreativa och bolla idéer för hur vi ska kunna underlätta för bytesdjuren som vi vill kunna fortsätta jaga själva?
Publicerat November 9, 201015 yr En spontan tanke angående räven och vargen. Räven borde rimligen gynnas av vargar. De är ju små opportunistiska rackare som borde kunna leva gott på de kadaver vargarna lämnar. Att leva på as är en enklare försörjningsstrategi än att jaga själv vilket då borde medföra en minskad rävpredation på rådjurskid.
Publicerat November 9, 201015 yr Jag tror också den gynnas, dessutom hittar har man inte hittat spår av räv i dessa studier, om jag läser rätt. Grävling och räv är ju en helt annan sak att jaga ikapp för en varg också. Tomas
Publicerat November 9, 201015 yr Vad det gäller dov så tror jag bara du/vi har bättre förutsättningar att hysa varg där vi har fullproppat med dov och fortfarande ha en meningsfull jakt kvar. Ett vargrevir är tämligen stort, om vi frånser Riala som är lite speciellt och med ovanlig förutsättningar. Tomas
Publicerat November 9, 201015 yr Räven lär garanterat gynnas och frodas av varg. Jag tror inte att vargen tar räv i någon större utsträckning, det känns helt enkelt inte logiskt att dom skulle göra det. Så vad bör man göra i ett vargrevir? Hålla efter räven såklart. Om räven har gott om föda överlever fler ungar och stammen ökar, visst gör det väl inget med gott om räv om dom endå bara "städar" efter vargen men förr eller senare hamnar ju stammen på en nivå där kadavren efter varg inte räcker, eller så ökar vargflockarna i storlek och lämnar då mindre av varje kadaver eller så flyttar dom, helt enkelt håll efter räv. Sedan är det väl lite samma spår, ökar en dödsorsak så måste man jobba för att minska dom övriga. Vinterutfodring, arbete på åkrarna för att kidd, harungar etc inte ska hamna hamna i hö och ensilagebalar, jaga på ett sådant sätt att stammen ges goda förutsättningar att öka. Utfodring nära samhällen är nog ingen god ide, vargen drar sig inte för att röra sig i samhällen, det förekommer även att dom rör sig i samhällen dagtid.
Publicerat November 9, 201015 yr Håller helt med Teffek, en djurart nöjer sig sällan med en födokälla, och dom stoppar inte heller bara i sig pricis så mycket dom behöver. Kolla bara på våra vargar. Dom bor ju faktiskt i världens älgtätaste land men nog sjutton ska det ätas hundar, får, kor, renar och allt annat löst dom råkar springa på. Detsamma tror jag även gäller för räven.
Publicerat November 9, 201015 yr Varg lever i fred med fjällräv och förser den med kadaver men det finns ganska mycket dokumentation på att varg gärna dödar rödräv (och äter den). Dvs rödräv trivs inte alls bra i vargrevir. Det finns en rapport om det där någonstans som jag länkat till för något år sedan på kamratforumet. Vilka slutsatser man skall dra av det i viltvårdshänseende är inte självklart, men att skogsfågel gynnas, liksom rådjur där det finns gott om annat matvilt känns väl inte helt långsökt. Det vi skall ha klart för oss är att vargen äter nästan 100% älg som födoval på grund av det EXTREMA älgöverskott vi har i detta land och särskilt i de områden där vargen huserar. Kan man äta sig mätt på älgkalv var tredje dag så gör man ju det, annars är även vargen ganska opportunistisk i sitt födoval och äter allt från gnagare via hare och skogshöns till räv, rådjur och hjort/älg. Intressant blir det ju när vildsvin och varg möts. Win-win?
Publicerat November 9, 201015 yr Jävligt spännande detta med räv-varg.. Satt en natt och lyssnade på en räv som gick och skällde, måste ju vara hyggligt självmord om man är räv och huserar i vargrevir? Om vargarna jagar ifatt och dödar jyckar så borde rimligen rävarna vara precis lika eftertraktade eller nåt? Vargen är väl opurtuninst (?) precis som räven? Surrade med en kompis som är uppväxt i vargrevir, han hävdade med bestämdhet att vargen inte dödade räv.. kändes som det var en sån där hemkokt sanning som är blott allt för vanlig när det gäller vargen. Så någon studie som spikar detta? Mvh!
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Om vargarna jagar ifatt och dödar jyckar så borde rimligen rävarna vara precis lika eftertraktade eller nåt? Det där är ju min uppfattning också...
Publicerat November 9, 201015 yr http://proj.formas.se/detail.asp?arendeid=16502 Någon som sitter i Umeå kan ju kila upp på SLU... om inte annat kan man beställa den. http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/09/36/09/2ed67346.pdf Här finns den stora SOU om rovdjur och deras förvaltning. http://skandulv.nina.no/skandulv%20new/Pub..._for_vargen.pdf En parallell för lopredation på rödräv: http://www-grimso.slu.se/forskning/pdfer_s...slutrapport.pdf http://skandulv.nina.no/ Här finns massor om varg, den förste som hittar något relevant för tråden kan väl posta direktlänk.
Publicerat November 9, 201015 yr Bra frågeställning! Jag har absolut inga svar men kanske några teorier... Till att börja med så måste man nog inse att vilka åtgärder vi än talar om så kommer de att innebära en viss kostnad. Jag anser att det vore olyckligt om denna kostnad till 100% drabbar de jagande på dessa områden. Det borde alltså finnas någon form av statliga bidrag att söka för de åtgärder vi så småningom kommer fram till är de bästa. De åtgärder jag direkt kommer att tänka på är. 1: Stödutfodring av hjortvillt. Om detta bäst sker genom att man lägger ut foder eller genom att man sår viltåkrar/ kapar tall i midjehöd eller vad man nu hittar på är en senare fråga. Det får forskarna uttala sig om. 2: Utökad jakt på andra predatorer om det nu visar sig att någon av dem gynnas av vargen. (Tvivlar dock på att rödräv hör dit) Sedan lite mer kontroversiellt vore kanske att hjälpa spridningen av Gris/Dov på traven eller återinföra skogsren. Sedan har jag ett riktigt kontroversiellt förslag. Jag hade egentligen tänkt spara det till ett annat sammanhang som handlar om att gynna tjädern i sitt södra utbredningsområde i Sverige. Det finns en lite närmare koppling i det fallet och min tanke var då att om man kunde visa på att man har en viss storlek på tjäderstammen så får man en viss kvot av sträckjakt på morkulla. Det skulle man istället kunna koppla till vargetablering. Jag vet att det kanske inte finns samma biologiska koppling som i fallet med Tjädern och det sätter ev lite krokben för ett allmännt införande av den jakten. Men visst skulle det kunna bidra till en viss ökad acceptans för en vargetablering? Eller tänker jag lite för långt utanför boxen nu??? MVH // Henrik (Som duckar för alla arga kommentarer...)
Publicerat November 9, 201015 yr Tror absolut att du är rätt ute i att tänka incitament för att lyfta blicken och se totalbilden. Specifika förslag får man kanske tänka över lite mer...
Publicerat November 9, 201015 yr Tror absolut att du är rätt ute i att tänka incitament för att lyfta blicken och se totalbilden.Specifika förslag får man kanske tänka över lite mer... Jovisst. Men som du ser så överbelastas ju servern med alla konkreta konstruktiva idéer vi måste gå igenom och sortera innan vi kan börja diskutera hur vi förfinar dem...
Publicerat November 9, 201015 yr Att varg jagar hund är inte så konstigt även så om de flesta vargforskare är förvånade över omfattningen. Hunden uppfattas nog av vargen som en konkurent det gör inte räven. Vad som händer när det kommer in varg i dovområden vet jag inte men kommer det i lo så flyttar doven. Lo är än effektivare på dov än rå. //Lasse D.
Publicerat November 9, 201015 yr Att varg jagar hund är inte så konstigt även så om de flesta vargforskare är förvånade över omfattningen.Hunden uppfattas nog av vargen som en konkurent det gör inte räven. Vad som händer när det kommer in varg i dovområden vet jag inte men kommer det i lo så flyttar doven. Lo är än effektivare på dov än rå. //Lasse D. Är det även skillnad på hund och hund? Med resonemang enligt ovan så borde ju inte t.ex. taxar vara lika utsatta som Jämthund och Vorsteh? Är det ingen som vet något om situationen mellan Varg och Lo?
Publicerat November 10, 201015 yr Ska till jobbet så det får bli ett snabbt svar här. Förhållandet mellan lo och varg. Lo och varg konkurerar ju till viss del även om vargen är nichad på större hjortdjur (ex kron och älg) medans lo är mer nichad på hare och rådjur. Därför lär ju varg plocka även lo. Å andra sidan, ska man se till mitt jaktområde så rör sig lodjur och varg i samma område, ibland ligger spårslingorna inte mer än ett par hundra meter ifrån varandra. Varg, hund och räv. Hunden ses ju rimligen av vargen som en handikappad varg, helt enkelt en artfrände som är och jagar på deras revir och som dessutom har ett konstigt språk, att dom dödar avarter och konkurenter är i min värld helt naturligt och självklart. Räv däremot är inte alls särkilt lika. Den har ett helt annat födoval än vargen t ex, den är försiktigare och enligt mina kunskaper och erfarenheter mer oppurtunistisk. Hur många har sett varg på sina åtlar? Jag kan säga att jag har aldrig sett varken varg eller vargspår på mina åtlar även fast jag har gott om varg i trakten och dom rör sig ibland 200-300 m från åteln. Lika med fällor, hur många har haft varg i sina rävfällor? Nu har jag inte gått igenom dom länkar som lämnades tidigare i tråden men det kommer göras senare.
Publicerat November 10, 201015 yr Det kan ju vara nedärvt att det inte är så hälsosamt att flyga på katten, nånting vargen drar sig för att göra. Men även att den inte har kapaciteten att komma ifatt den, den kan ju vid nödsituation faktiskt klättra upp i träd hyffsat lätt.
Publicerat November 10, 201015 yr Jo det kan den iofs. Såvitt jag hört förekommer det att lo dödas av varg och får vargen en chans tror jag den tar chansen. Rävarna på området fortsätter att öka trots att vi jagar dom och har 2 lodjur och minst 6 vargar på området. Sedan vi fick in varg har räven ökat men frågan är om dom ökat pga vargen eller av andra anledningar, t ex att vi varit duktiga på att utrota skabben i trakten kanske. Skogsfågel och hare har ju också ökat, det kanske kan ha en inverkan på den ökade rävstammen. Men nu lär jag dra till nästa jobb och väl där ska jag gå igenom länkarna och skriva ännu ett inlägg (vadå spamma?)
Publicerat November 10, 201015 yr Nuvarande diskussion är högintressant på många sätt. Jag vill absolut inte att vi slutar kommentera den. Men jag skulle samtidigt vilja påminna om trådskaparens första inlägg som avslutas med meningarna. "Vilka åtgärder förutom jakt på varg anser du vara vettiga i viltvårdande syfte för vårt jaktbara vilt? Kan vi med enkla medel öka chansen för det jaktbara viltets överlevnad genom att försvåra för vargen som predator på laglig väg? Jag tänker främst på stödutfodring, viltåkrar och liknande åtgärder närmare bebyggelse. Vargen är här i Sverige för att stanna, kan vi nu försöka vara lite kreativa och bolla idéer för hur vi ska kunna underlätta för bytesdjuren som vi vill kunna fortsätta jaga själva? " Jag tycker att jag la ribban ganska lågt för hur genomtänkta förslagen behöver vara lite tidigare i tråden. Är det ingen mer som vågar "brain storma"? MVH // Henrik
Publicerat November 10, 201015 yr Lo och varg konkurerar ju till viss del även om vargen är nichad på större hjortdjur (ex kron och älg) medans lo är mer nichad på hare och rådjur. Därför lär ju varg plocka även lo. Jag tror knappast vargen dödar lodjur, dom klättrar väl bara upp i närmaste träd och även om dom blir överraskade tror jag inte en varg riskerar att bli blind så enkelt, lodjur är elaka djur! Hur rent praktiskt tror du vargar i så fall dödar lodjur? Deras lyor ligger ju ofta otillgängligt dessutom. Det känns ju väldigt osäkert hur vargen påverkar andra viltarter och det är ju inte direkt enkla förhållanden mellan populationer så man får nog nöja sig med att se hur det utvecklas men det kan väl aldrig vara fel att hålla predatorantalet nere om man vill gynna matviltet? Min förhoppning vore att vargen tog över alla andra i området rovdjurs predation på småvilt men jag är rätt övertygad om att vargen bara adderar till trycket så jag ser mörkt på framtiden, rådjuren är nog snart borta t.ex.
Publicerat November 10, 201015 yr Utfodrar du klövvilt så utfodrar du samtidigt vargen! Självklart, men jag förstår inte riktigt vad du vill säga med detta? Att man skall sluta utfodra klövvillt om det finns varg eller att man skall öka den utfodringen så att det finns fler djur för vargen och jägaren att dela på. Eller om du vill att man skall sticka huvudet i sanden och se hur det blir, eller om du tror att du har möjlighet att påverka politikerna så att man skall försöka utrota vargen? Jag är övertygad om att du har svårt att få igenom det sista. Och även om du vill försöka så ser jag inget negativt med att försöka hitta andra lösningar under tiden. Som en backup ifall du skulle mislyckas eller om det skulle dra ut på tiden...
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Vargen tar tydligen räv... i alla fall enligt SLU. http://www.slu.se/sv/samverkan/kunskapsban...en-andra-arter/
Publicerat November 10, 201015 yr Vargen tar tydligen räv... i alla fall enligt SLU. Men jag tror nog att räven gynnas i längden av varg. För en räv tror jag är mera uppmärksam på andra faror i skogen mot om man jämför med en jakthund. Angående korpen som gynnas av vargen så påstår en del jägare i norra Värmland att det finns mera korp i skogen än kråkor.
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Även jägareförbundet anser att vargen tar räv. Exempelvis så tar vargen rävoch grävling, lodjur tar räv, och det gör även kungsörnen http://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca...FmpSe2IybL-RhVQ