Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargen och viltvård.

Featured Replies

Publicerat
Självklart, men jag förstår inte riktigt vad du vill säga med detta?

Att man skall sluta utfodra klövvillt om det finns varg eller att man skall öka den utfodringen så att det finns fler djur för vargen och jägaren att dela på.

Med varg i landet menar jag att vi kommer att hamna i en upp eller nedåtgående (välj själv) spiral. Utan utfodring så kommer vargarna att hålla sig på en viss nivå och klövviltet på en dålig nivå. (mina ord endast)

Med utfodring så kommer det att bli mer käk till vargarna som då kommer att öka och därmed ställa till mer elände än att bara käka dovvilt, se ovan: varg äta allt bla bla... Två dåliga slutresultat enligt mig, OM inte vargstammen får hållas på den nivå den har idag eller lägre än idag. Men det tror inte jag.

Eller om du vill att man skall sticka huvudet i sanden och se hur det blir, eller om du tror att du har möjlighet att påverka politikerna så att man skall försöka utrota vargen?

Nu börjar vi prata mitt språk här, inte sticka huvet i sanden men det där onämnbara andra som inte får sägas i dagsljus utan att man blir dumförklarad.

Jag är övertygad om att du har svårt att få igenom det sista. Och även om du vill försöka så ser jag inget negativt med att försöka hitta andra lösningar under tiden. Som en backup ifall du skulle mislyckas eller om det skulle dra ut på tiden...

Det kan nog dra ut på tiden kan jag tänka mig, men kvinnorna fick ju rösträtt i sverige till slut även om det tidigare var bestämt att dom inte skulle få rösta...

Publicerat

Varg tar räv.

Varg tar även lo (dvs det har hänt).

Lo tar räv.

Allt detta framgår i den länk jag postade tidigare: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/09/36/09/2ed67346.pdf

Om just lons predation på räv kan man läsa här: http://www-grimso.slu.se/forskning/pdfer_s...slutrapport.pdf

Mer läsvärt i sammanhanget: http://scandlynx.nina.no/Aktuelt/Artikkel/...e-lodjuren.aspx

Och om samverkan varg-älg-skog forskas det just nu: http://vilt.ekol.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=10136

Spara ned pdf-filerna och öppna i en pdf-läsare, så blir det lättare att söka och ha överblicken. Och läs dem, det är mycket intressant läsning.

Publicerat

Det är ju bara "vi" regeringen som kan styra hur mycket varg det skall finnas eftersom de inte har några naturliga fiender.

Sen att vargen äter vad den än kommer över lättast är ju rätt självklart efter vad man läst.

Det ända sättet för att vargen inte skall slå ut en art helt, är väl att det finns fler sorters bytesdjur i området ??? Nu menar jag inte mer bytesdjur utan fler sorter bara så att de förhoppningsvis inte bara äter älgkalv.

Men en sak känns säker..... skall vi ha mycket varg så krävs även att vi har mycket vildsvin för det är väl den ända arten som kan fortplanta sig i takt med vad vargarna behöver äta. Och förhoppningsvis så lättar trycket på andra arter.

Men vill man hejda vargens utbredning så skall man väl se till att vargstammen och vildsvinsstammen aldrig kommer i närheten av varandra.

Så jag tycker det här är komplicerat.

Skjut den jäkeln, bare skjut som morfar hade sagt =)

Nä det är upp till svenska folket hur vi skall ha det.

Publicerat

Tolma

Förstår vad du menar men håller inte riktigt med.

Vi har ett politiskt beslut på att det skall finnas varg. Det tycker jag att man får leva med och försöka anpassa sig till fram tills den dagen du lyckats få igenom en förändring.

Vi har också ett beslut på att det skall finnas max 210 vargar. (eller var det 200?)

Nu är det lite olyckligt att tjänstemanna styret på NVV försöker ändra det beslutet men det är en separat fråga.

Det innebär att om det föds många vargar så skall det även skjutas många vargar. Det får vargkramar extremisterna leva med.

Så länge dessa politiska beslut håller trots egenmäktiga förfarande från SGT , Tjänstemän på NVV och div bevarande falanger så är det alltså en bra idé att öka klövdjurs stammarna.

Jag hade visserligen hellre sett 150 än 200. Men om gränsen är där eller på de 220-250 som NVV's tjänstemän självsvåldigt plöstligt ökat det till så är det ändå en fördel med mer klövdjur i skogen.

// Henrik

Publicerat

Jomenvisst, jag har aldrig pratat om att tjyvskjuta vargar utan ligger väl mest och drömmer om ett "vargförbud". Kanske att jag fastnade lite i mitt varghat här.

Publicerat
Jomenvisst, jag har aldrig pratat om att tjyvskjuta vargar utan ligger väl mest och drömmer om ett "vargförbud". Kanske att jag fastnade lite i mitt varghat här.

Starkt att erkänna! Det skall du ha Cred för.

Sedan är det ett steg till att ta för att kunna trycka ner ett dylikt hat så till den grad att man kan försöka göra något åt situationen så som den är med gällande politiska beslut. Det är ofta det där hatet som gör att debatten är så svår.

Sedan är det faktiskt etter värre på andra sidan. Framförallt om vi talar om jaktmotståndare. DVS de som verkligen är emot all jakt. Inte helt sällsynt att jag upplever det som att många av dem skulle vara glada för om man utrotade allt villt eftersom de då skulle få slut på jakten...

Publicerat

Nå nu lät det som att jag erkände alkoholism eller nåt sånt.

Jag står ju inte på barrikaderna och skriker eller så. Jag har inga planer på att sluta hata varg men jag var kanske något ickekonstruktiv för den här specifika tråden. :mad:

Publicerat
Nå nu lät det som att jag erkände alkoholism eller nåt sånt.

Jag står ju inte på barrikaderna och skriker eller så. Jag har inga planer på att sluta hata varg men jag var kanske något ickekonstruktiv för den här specifika tråden. :mad:

Jag har nog diskuterat med både varghatare och jakthatare som har svårare för att erkänna att de är just det än vissa alkoholister har för att erkänna att de är alkoholister.

Och på tal om att vara ickekonstruktiv så har det ju ändå inte direkt haglat konstruktiva förslag på hur vi skall göra för att minska de negativa effekterna av att tvingas leva med Varg in på knuten...

Det tycker jag är synd!

Publicerat

som många har redan skrivit är att öka jakttrýcket på dom små rovdjuren sen att börja arbeta för en tillväxtboom inom klövviltet en rätt bra plan

men kruxet blir ju att dom stora rovdjuren får mer mat själv och hamnar i en tillväxtboom så den planen blir ju inte bra heller

nu fick jag nån jäkla lördagskväll "snille" idé

om jag har förstått det rätt så är en stor del av vargstammen sändarförsedda så varför inte koppla in en stöt-anordning typ eldressyrhalsband som ger vargen en "körvel" så fort vargen närmar sej en sändare som man kan sätta på t,ex hund boskap eller ute på gården eller varför inte se till att gamle tant asta har en i ficka

beroende på vilken typ av sändare man har så skickar den signalen olika långt säg 5-10 meter för hund 50-100 för boskap 100-150 meter för gård och 150-200 meter för människa

eftersom jag gärna påstår att djur lär sej saker så borde det snart var vittspritt att dom här lukterna och ljuden ger mej obehag i magen bäst att sticka

hur gör man med batterierna då undrar ni jo det finns ju en hel del forskare som gärna daltar med dom så dom kan ju sätta i nya när det behövs

nej nu ska jag gå och sova så jag inte får några mer "bra idéer"

Publicerat
som många har redan skrivit är att öka jakttrýcket på dom små rovdjuren sen att börja arbeta för en tillväxtboom inom klövviltet en rätt bra plan

men kruxet blir ju att dom stora rovdjuren får mer mat själv och hamnar i en tillväxtboom så den planen blir ju inte bra heller

nu fick jag nån jäkla lördagskväll "snille" idé

om jag har förstått det rätt så är en stor del av vargstammen sändarförsedda så varför inte koppla in en stöt-anordning typ eldressyrhalsband som ger vargen en "körvel" så fort vargen närmar sej en sändare som man kan sätta på t,ex hund boskap eller ute på gården eller varför inte se till att gamle tant asta har en i ficka

beroende på vilken typ av sändare man har så skickar den signalen olika långt säg 5-10 meter för hund 50-100 för boskap 100-150 meter för gård och 150-200 meter för människa

eftersom jag gärna påstår att djur lär sej saker så borde det snart var vittspritt att dom här lukterna och ljuden ger mej obehag i magen bäst att sticka

hur gör man med batterierna då undrar ni jo det finns ju en hel del forskare som gärna daltar med dom så dom kan ju sätta i nya när det behövs

nej nu ska jag gå och sova så jag inte får några mer "bra idéer"

Thinking out of the box!!!

Tror det blir svårt att genomföra men gillar skarpt att du delade med dig av idén!

Fler?

Publicerat

vild och kul idé. Skall spinna vidare på det så borde det väl räcka med att alfaparet i flockarna förses med systemet. Då kan de styra undan övriga flockmedlemar och skapa ett i våra ögon acceptabelt beteende till en betydligt lägre kostnad än om många/alla skall sändarförses.