Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapstens sameby i blåsväder

Featured Replies

Publicerat

älgjakt

om detta är sant så....

• Svar 57
  • Visningar 8,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Manus till en spännande film.

Publicerat

Och/Eller bara ytterligare ett tråkigt bevis på den situation som ena gånger samer utan renar står för, andra gången renskötare och tredje gången svenskar rår för. Det är mycket som är infekterat och jag tror knappast detta minskar den tidigare lättantändliga stämning som råder mellan de som bor och verkar i området.

Publicerat

Miljontals kronor? Det blir många älgar det, därskilt om de skall säljas svart. Om man in snitt kan ta 5000 spänn för en älg (har inte en aning) och skall komma upp i miljontals kronor (3 miljoner?) behöver det alltså vara 600 älgar.

Jag är skeptisk. Det kan säkert vara ett överuttag men när överdriften är så stor från ena sidan tar jag mig friheten att betvivla hela storyn.

Publicerat
  • Författare
Miljontals kronor? Det blir många älgar det, därskilt om de skall säljas svart. Om man in snitt kan ta 5000 spänn för en älg (har inte en aning) och skall komma upp i miljontals kronor (3 miljoner?) behöver det alltså vara 600 älgar.

Jag är skeptisk. Det kan säkert vara ett överuttag men när överdriften är så stor från ena sidan tar jag mig friheten att betvivla hela storyn.

Dom skjuter inga små älgar utan det största som finns för det ger mest i börsen så dom kanske får runt 8000 lågt räknat,

om dom skjuter dubbla tilldelning alltså ung 30 älgar per år så blir det 240000 bara det året. Då kan ni ju räkna själv hur många år det behövs innan det är uppe i miljoner

Det här är nånting som har pågått länge och jag är inte förvånad.

Jag bor int inom vaptstens sameby men inom en annan och JAG VET att det förekommer grova överskjutningar.

Jag tror faktiskt på det här och all heder åt dom som har hjälpt till så att sånt här kommer fram i media för så här går det till.

Publicerat

Sålde en älg i höst som vägde 232kg och den fick vi 11600 för... Alla samer säljer väl det dom skjuter och på sin höjd sparar en liten fjoling som mat älg... Pratade med en på slakteriet där vi var och sålde och kan säga han sålde då minst 8-10 per år och jagade ensammen med hund och det var inga små älgar han kom med...

Nu tillhör inte den här jag pratade med denna sameby det är tal om...

Men tror detta förkommer bland de flesta samer eller lappar vad man nu vill kalla dom...

Publicerat
Jag tror faktiskt på det här och all heder åt dom som har hjälpt till så att sånt här kommer fram i media för så här går det till.

+1, vet att de förekommer även på andra ställen, kanske inte samma utsträckning men ändå...förjävligt

Publicerat

Nu skall man som skåning kanske inte uttala sig i en fråga som befinner sig så långt bort, både fysiskt och samtidigt också kulturellt måste man faktiskt också säga. För oss skåningar framstår nog samer och deras livsstil som tämligen exotiska. För övrigt skulle jag vilja säga att det nog gäller norrlänningar och Norrland rent allmänt.

Men jag tittade på inslaget och slogs av ett par saker. Det ena är att detta är en konflikt som inte endast gäller jakten utan att detta är en delfaktor i denna konflikt. Grundproblemet är äganderätten till marken och brukningsrätten till den allmänna marken dvs statens mark. Det är här det skär sig som jag förstår det och här finns ett stort inneboende problem som jag ser det. När det är ingen som äger marken och samtidigt alla så blir det mycket svårare att förvalta marken och dess rikedomar på ett bra sätt.

Har man sedan ett system där styrningen av denna förvaltning sker från långt avstånd genom lagar och regler som av vissa gruppen inte uppfattas som rättfärdiga så är det inte konstigt att det blir problem. I detta finns ju också att olika myndigheter övervakar och förvaltar olika delar av resurserna och att det finns en politisk styrning i systemet gör att det är bäddad för konflikter.

Sen finns här ju en konflikt också mellan de som direkt livnär sig på resurserna på markerna och på de som använder dessa mer som en hobbymöjlighet.

Publicerat

är inte förvånad alls... alla har väl sett Jägarna!! Based on a true story =)

Publicerat
Nu skall man som skåning kanske inte uttala sig i en fråga som befinner sig så långt bort, både fysiskt och samtidigt också kulturellt måste man faktiskt också säga. För oss skåningar framstår nog samer och deras livsstil som tämligen exotiska. För övrigt skulle jag vilja säga att det nog gäller norrlänningar och Norrland rent allmänt.

Men jag tittade på inslaget och slogs av ett par saker. Det ena är att detta är en konflikt som inte endast gäller jakten utan att detta är en delfaktor i denna konflikt. Grundproblemet är äganderätten till marken och brukningsrätten till den allmänna marken dvs statens mark. Det är här det skär sig som jag förstår det och här finns ett stort inneboende problem som jag ser det. När det är ingen som äger marken och samtidigt alla så blir det mycket svårare att förvalta marken och dess rikedomar på ett bra sätt.

Har man sedan ett system där styrningen av denna förvaltning sker från långt avstånd genom lagar och regler som av vissa gruppen inte uppfattas som rättfärdiga så är det inte konstigt att det blir problem. I detta finns ju också att olika myndigheter övervakar och förvaltar olika delar av resurserna och att det finns en politisk styrning i systemet gör att det är bäddad för konflikter.

Sen finns här ju en konflikt också mellan de som direkt livnär sig på resurserna på markerna och på de som använder dessa mer som en hobbymöjlighet.

Det är inte vad jag slogs av... utan av att ordförande sade att "jakt är konkurrens, så är det bara, det vet alla" samtidigt som det utifrån vad hon sade verkade som om ingen hade ansvaret för att kontrollera hur mycket av tilldelningen som skjutits...

Publicerat

Som sörlänning är man ju långt ifrån problemet och saknar ju insyn men kan samtidigt vara lite objektiv. Vad som alltid slagit mig i samefrågor är att det verkar som en grupp med ett rent kommersiellt intresse (dvs renägarna i samebyarna) spelar mycket på historiska oförrätter mot en etnisk grupp (dvs samerna) för att vinna fördelar. Samtidigt har jag läst om en genetisk undersökning som påstods visa att den genomsnittlige Kirunabon hade exakt lika mycket sameblod i ådrorna som den genomsnittlige renägaren.

Det är förresten ett på alla sätt illavarslande tecken när en sluten grupp inte ser det som viktigt att följa lagarna utan anser sig stå utanför samhället och över lagarna. Det kan lätt sluta betydligt värre än tjuvjakt.

Publicerat
  • Författare
Som sörlänning är man ju långt ifrån problemet och saknar ju insyn men kan samtidigt vara lite objektiv. Vad som alltid slagit mig i samefrågor är att det verkar som en grupp med ett rent kommersiellt intresse (dvs renägarna i samebyarna) spelar mycket på historiska oförrätter mot en etnisk grupp (dvs samerna) för att vinna fördelar. Samtidigt har jag läst om en genetisk undersökning som påstods visa att den genomsnittlige Kirunabon hade exakt lika mycket sameblod i ådrorna som den genomsnittlige renägaren.

Det är förresten ett på alla sätt illavarslande tecken när en sluten grupp inte ser det som viktigt att följa lagarna utan anser sig stå utanför samhället och över lagarna. Det kan lätt sluta betydligt värre än tjuvjakt.

Det är därför det blir osämja och det har inte bara med jakten att göra turistnäringen blir oxå lidande för dom företag som vill utveckla får inte göra så.

Publicerat
Det är därför det blir osämja och det har inte bara med jakten att göra turistnäringen blir oxå lidande för dom företag som vill utveckla får inte göra så.

Nej precis. Det måste ju gälla rätt stora pengar från alla möjliga inkomstkällor.

Publicerat

Nu är ingen skyldig förrän man är fälld, etc. men liiiite lustigt måste jag få säga att det låter när hon beskriver hur dom håller reda på avskjutningen... I vårt eget älgjaktslag träffas vi varje jaktmorgon, kommer överens om vad som ska skjutas och inom två minuter från avlossat skott bör man via radio rapportera in till jaktledaren om påskjutet/fällt djur...

Och har vi typ bara ett djur kvar på licensen och man hör ett skott avlossas så ska man inte skjuta på någon älg förrän man fått klartecken på detta - för att undvika överskjutning.

Men visst är det sen också att man ska rapportera in avskjutningen till Länsstyrelsen efter avslutad älgsäsong? Så någon måste ju hålla reda på exakt vem som sköt vad/var....

Men som sagt, ingen är skyldig förrän man fällts i domstol, men nog lät det allt bra flytande hur dom "höll reda på sin avskjutning"....

/Rikard

Publicerat
  • Författare
Publicerat

Uttalandena från samebyn är ganska avslöjande.

- De här ortsbojaktlagen borde veta att man delar de här markerna med samebyarna. Vi har första jakträtt där sen är det upplåtit till ortsbojaktlag att ha så kallad husbehovsjakt.

Det är alltså så som man ser på äganderätten. Markägaren har andrahandsrätt till jakten. Om detta verkligen är svensk lag så är jag tveksam till att det skulle hålla i Europadomstolen om någon ids dra det hela vägen dit.

Publicerat
  • Författare
Uttalandena från samebyn är ganska avslöjande.

Det är alltså så som man ser på äganderätten. Markägaren har andrahandsrätt till jakten. Om detta verkligen är svensk lag så är jag tveksam till att det skulle hålla i Europadomstolen om någon ids dra det hela vägen dit.

Det finns lagar och regler men dom följs inte, det är samebyn som ska kontakta ortsbojaktlaget om och när dom ska jaga.

Där jag bor jagar vi på samma mark som samerna men vi har olika dagar vi får jaga och det funkar bra

Publicerat
Det finns lagar och regler men dom följs inte, det är samebyn som ska kontakta ortsbojaktlaget om och när dom ska jaga.

Där jag bor jagar vi på samma mark som samerna men vi har olika dagar vi får jaga och det funkar bra

Bara för att det fungerar har jag personligen extremt svårt att acceptera att man ska ha någon som helst jakträtt baserat på annat än markägande eller arrende. Nu har jag förstått att samebyar kan ha det ändå och det kan man kanske acceptera, men påståendet från samebyns jaktledare var alltså att de hade förstahandsrätten. Inte lika rätt utan större rätt. Jag är inte jurist men betvivlar starkt att detta skulle anses förenligt med Europarättens skydd av den personliga äganderätten om det nu är en korrekt tolkning av svensk lag (samebyföreträdaren kan ju snacka skit ockspå)

Publicerat

Jag såg inslaget på dagens Oddasat. Herre jäv**rns vilket liv det var.

Publicerat

Verkar vara lite delade meningar mellan grupperna när man ser inslaget (milt sagt).

Men om jag förstått det rätt så ska samebyn meddela när de ska jaga på mark som tillhör annan ägare (enligt den delade jakträtten). Men taleskvinnan för samebyn erkänner ju att de inte gör det. Är inte det ett brott/misskött licensjakt då? (Spelar ingen roll vad de har för anledning att inte meddela, har de inte gjort det så har de ju brutit mot reglerna och hon erkänner ju det?)

Eller har jag missat något?

/J

Publicerat

Det finns så mycket skit som förekommer, som många vet om och har sett men det är helt meningslöst att försöka göra något då "gärningsmännen" alltid hålls bakom ryggen av länsstyrelse och polis. Jakt från skoter, jakt från fyrhjuling, jakt utanför tiderna, att skjuta ko men lämna kalven då den inte genererar pengar, i synnerhet om det krävs helikopter för att få hem djuret.

En stor eloge till den här gruppen som har fått upp skiten i media. Får hoppas att det utreds seriöst och går till domstol om dom finns skyldiga.

Publicerat

Detta blir spännande att följa. man känner ingen ganska mycket, bla att dom inte meddelar när dom ska jaga, dom (inte alla) gör som dom vill. fan blir bara förbannad.. :rolleyes:

Publicerat

Helt säker på att det stämmer samerna har alltid gjort som dom vill se bara på de jävla renarna dom släpper ut överallt. Visserligen har dom tillstånd till att göra detta med det är ju långt ifrån alla som dom tar med sig hem sen när våren kommer och den skada renen gör är bra mycket mer än vad det andra viltet gör tillsammans.

Det var väll lite ifrån samtalet men det är ganska konstigt att samerna inte sköter sig bättre än vad dom gör med tanke på att dom e ganska beroende av alla skattepengar de bara roffar åt sig, så negativt i media är väll det sista de behöver.

Publicerat

Personligen så tror jag att de som har gått till pressen har handlat fullständigt strategiskt fel. Efter att detta har kommit fram så kommer bevisbördan att ligga på dem och då gäller det att de verkligen kan bevisa detta utan det minsta rum för tvivel. Kan de inte göra detta så kommer anklagelserna om rasism och diskriminering att vina omkring dem. Det räcker att dessa ord bara yttras så drabbas alla makthavare, både politiker och tjänstmän av en sådan beröringsskräck att lagar,regler och sedvanor sätts ur spel. Utfallet av denna konflikt kommer med stor chans att utfalla till samernas fördel. Det finns ett gammalt uttryck, väck inte den björn som sover.

Tro mig, som skåning vet man hur de här sakerna fungerar nu.

Uppdatering.

Läste listan över observationer. Kan bara säga idioter som har gått till pressen nu. För litet antal som är överskjutna. Har de inte mer så är bevisningen för tunn. Blir för lätt att bortföklara från samernas sida och myndigheter kommer vara snabba att godtaga denna förklaring då det räddar dem från anklagelser om rasism och diskriminering. Det skulle naturligtvis ha väntat och helst haft ett par års observationer.