Publicerat November 19, 201015 yr Författare Personligen så tror jag att de som har gått till pressen har handlat fullständigt strategiskt fel. Efter att detta har kommit fram så kommer bevisbördan att ligga på dem och då gäller det att de verkligen kan bevisa detta utan det minsta rum för tvivel. Kan de inte göra detta så kommer anklagelserna om rasism och diskriminering att vina omkring dem. Det räcker att dessa ord bara yttras så drabbas alla makthavare, både politiker och tjänstmän av en sådan beröringsskräck att lagar,regler och sedvanor sätts ur spel. Utfallet av denna konflikt kommer med stor chans att utfalla till samernas fördel. Det finns ett gammalt uttryck, väck inte den björn som sover.Tro mig, som skåning vet man hur de här sakerna fungerar nu. Uppdatering. Läste listan över observationer. Kan bara säga idioter som har gått till pressen nu. För litet antal som är överskjutna. Har de inte mer så är bevisningen för tunn. Blir för lätt att bortföklara från samernas sida och myndigheter kommer vara snabba att godtaga denna förklaring då det räddar dem från anklagelser om rasism och diskriminering. Det skulle naturligtvis ha väntat och helst haft ett par års observationer. Det kommer ett reportage ikväll där länstyrelsen kommenterar händelsen, ska lägga upp den senare så får vi se vad dom säger om saken. Jag tror att dom du kallar idioter är så fruktansvärt less på det här för det har pågått i många många många år säkert så nån måste börja. Även om dom har skjutit några för mycket så är det några för många. Vet du ens vad böterna är för en att skjuta en älg över tilldellningen?? Jo det ska jag berätta då för några år sen låg den på 7000 kr, så har dom skjutit fem älgar för mycket blir det 35000 kr så överskjutningen kan dom inte skylla på rasism och diskremenering då det är dom själva som gjort fel
Publicerat November 19, 201015 yr 1 miljon flera miljoner... Sameby anklagas för tjuvjakt:Kan ha tjänat miljoner på älgköttet Men nu visar uppgifter från en rad olika källor att byn systematiskt överskridit sin licenskvot och skjutit fler älgar än tillåtet. De flesta älgarna har gått till försäljning. I förlängningen handlar det här om miljontals kronor som kommit in till de enskilda familjerna inom samebyn. 1älg=10 000*kr 100älgar=100 0000*kr 200älgar=200 0000*kr Frågan är väldigt lurig då man på 10 år kan slå ut det till miljoner,men på ett år som gärna vill uppfattas är jag skeptisk till man lyckas få ner 100älgar och kan sälja dom till tärnaby slakteri...Skeptisk är ordet... Hur vida man använder helikopter eller ej till att jaga vet jag ej,men väldigt vanligt med frakta med helikopter och då går det ej ihop med skjuta kalvar tex.. Räkna lyft kostar i snitt 5000kr och tar sällan 2vuxna älgar.. Så räknar vi 100älgar=80 helikopterlyft=400 000*kr=600 000*kr i "vinst" *innan moms,osv Idag finns det folk som arbetar som fiskare även och anses det vara bättre att ge alla som konkurrerar mot sina egna fritids intressen bidrag så får det stå för en,men helt enkelt personligt att tycka jakt inte ska vara ekonomiskt vinnade men låt vissa som kan det göra det,likså med fisket.. Låt det vara fulare att gå på bidrag!Istället för låta folk ska bli arbetslösa!
Publicerat November 19, 201015 yr Författare 1 miljon flera miljoner...1älg=10 000*kr 100älgar=100 0000*kr 200älgar=200 0000*kr Frågan är väldigt lurig då man på 10 år kan slå ut det till miljoner,men på ett år som gärna vill uppfattas är jag skeptisk till man lyckas få ner 100älgar och kan sälja dom till tärnaby slakteri...Skeptisk är ordet... Hur vida man använder helikopter eller ej till att jaga vet jag ej,men väldigt vanligt med frakta med helikopter och då går det ej ihop med skjuta kalvar tex.. Räkna lyft kostar i snitt 5000kr och tar sällan 2vuxna älgar.. Så räknar vi 100älgar=80 helikopterlyft=400 000*kr=600 000*kr i "vinst" *innan moms,osv Idag finns det folk som arbetar som fiskare även och anses det vara bättre att ge alla som konkurrerar mot sina egna fritids intressen bidrag så får det stå för en,men helt enkelt personligt att tycka jakt inte ska vara ekonomiskt vinnade men låt vissa som kan det göra det,likså med fisket.. Låt det vara fulare att gå på bidrag!Istället för låta folk ska bli arbetslösa! Dom här hundra skulle ha blivit skjutna under 2008 och 2009. och dom har en tilldelning på 32 per år alltså 64 på två år, och för att komma upp i hundra älgar på den tiden måste dom skjuta 18 till per år vilket inte är helt otroligt. Det värsta är inte pengarna dom tjänar, det värsta är att dom skjuter sönder älgstammen helt och hållet
Publicerat November 19, 201015 yr Dom här hundra skulle ha blivit skjutna under 2008 och 2009.och dom har en tilldelning på 32 per år alltså 64 på två år, och för att komma upp i hundra älgar på den tiden måste dom skjuta 18 till per år vilket inte är helt otroligt. Det värsta är inte pengarna dom tjänar, det värsta är att dom skjuter sönder älgstammen helt och hållet 2008/2009 är väl ett jaktår... en överskjutning på 68 älgar på ett jaktår då... klart dom behöver det för att inte svälta. Dessutom så säger man ju att man bara har kunnat kolla halva Vapstens sameby... En annan sak som retar mig är att samerna i Vapstens sameby i 100% av fallen lämnar in protester för alla markägare (stora som små) som vill avverka skog... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=1702674
Publicerat November 19, 201015 yr Personligen så tror jag att de som har gått till pressen har handlat fullständigt strategiskt fel. Efter att detta har kommit fram så kommer bevisbördan att ligga på dem och då gäller det att de verkligen kan bevisa detta utan det minsta rum för tvivel. Kan de inte göra detta så kommer anklagelserna om rasism och diskriminering att vina omkring dem. Det räcker att dessa ord bara yttras så drabbas alla makthavare, både politiker och tjänstmän av en sådan beröringsskräck att lagar,regler och sedvanor sätts ur spel. Utfallet av denna konflikt kommer med stor chans att utfalla till samernas fördel. Det finns ett gammalt uttryck, väck inte den björn som sover.Tro mig, som skåning vet man hur de här sakerna fungerar nu. Du tror inte att anledningen att de gått ut just nu är att man för ett par dagar sedan släppte nyheten att man skulle se över dubbelregistreringen ... http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...ringen-1.15256/
Publicerat November 19, 201015 yr Dom här hundra skulle ha blivit skjutna under 2008 och 2009.och dom har en tilldelning på 32 per år alltså 64 på två år, och för att komma upp i hundra älgar på den tiden måste dom skjuta 18 till per år vilket inte är helt otroligt. Det värsta är inte pengarna dom tjänar, det värsta är att dom skjuter sönder älgstammen helt och hållet
Publicerat November 19, 201015 yr Du tror inte att anledningen att de gått ut just nu är att man för ett par dagar sedan släppte nyheten att man skulle se över dubbelregistreringen ...http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...ringen-1.15256/ Hehe. Smart!
Publicerat November 19, 201015 yr Du tror inte att anledningen att de gått ut just nu är att man för ett par dagar sedan släppte nyheten att man skulle se över dubbelregistreringen ...http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...ringen-1.15256/ En faktor som för mig var okänd, ändrar lite i förutsättningarna. Ändrar dock inte min kritik mot de som anmälde utan tvärtom så stärks den snarare. Hade de samlat in ännu mer information om olagligheterna så hade de haft ett ännu starkare påtryckningsmedel gentemot de folkvalda. Tyvärr har de nog drabbats av fenomenet på att tro om man bara berättar sanningen så kommer politiker att fatta rätt beslut utifrån detta. Detta är oerhört naivt och godtroget tänkt och visar på att de inte riktigt förstår hur systemet fungerar. För det första så kommer förslaget från ett utskott riksdagen och redan där så ser man att frågan inte är av större vikt. Det är först när regeringen lyfter upp frågan som den verkligen hamnar på agendan. Detta tar tid så det hade funnits all anledning att vänta för att samla mer information/bevis. Sen kommer man till frågan om det finns någon politisk vilja att sätta åt samerna för deras brott, tveksamt skulle jag vilja säga med tanke på den debatt som antagligen skulle följa om rasism och diskriminering. Alla politiker är livrädda för att ta ställning i en sådan fråga där de skulle kunna bli anklagade för något sådant. De vet att då åker de ut i kylan och sötebrödsdagarna är över. Det enda jag ser som skulle kunna förändra läget är om de olika partierna skulle se att de förlorade stora mängder röster i de berörda områdena. Ett tankeexempel bara. Låt oss säga att Sd gick ut och sa att de stödde ortsjägarna i deras krav. Hade de fått ett massivt stöd och de andra blev rädda för att tappa sina mandat så finns det en möjlighet att de etablerade hade omvärderat sitt stöd. Det finns dock en hake och det är samma som med vargjakten. Visar det sig att det i opinionen nationellt sett finns ett större stöd för samerna än för ortsjägarna så kommer de sistnämnda offras i ett bondeoffer. För att kunna påverka politiskt så måste man också förstå hur både systemet och politiker fungerar. Det hela är mycket enkelt i grunden. Oavsett ideologi så skall man titta på dem som giriga kapitalister. Deras valuta är röster och makt är kapitalet väldigt förenklat. Läs gärna detta av en fd. riksdagsledamot. Beskriver på ett mycket bra sätt hur systemet fungerar. http://www.a-mpalsson.nu/docs/amp113.pdf
Publicerat November 19, 201015 yr Och att Riksdagen om 1,5 vecka behandlar den stora propositionen om älgförvaltningen påverkar inte heller din syn på tajmingen?
Publicerat November 19, 201015 yr Det kommer ett reportage ikväll där länstyrelsen kommenterar händelsen, ska lägga upp den senare så får vi se vad dom säger om saken.Jag tror att dom du kallar idioter är så fruktansvärt less på det här för det har pågått i många många många år säkert så nån måste börja. Även om dom har skjutit några för mycket så är det några för många. Vet du ens vad böterna är för en att skjuta en älg över tilldellningen?? Jo det ska jag berätta då för några år sen låg den på 7000 kr, så har dom skjutit fem älgar för mycket blir det 35000 kr så överskjutningen kan dom inte skylla på rasism och diskremenering då det är dom själva som gjort fel Din tilltro till systemet och på att sanning och rättvisa kommer att segra är nästan lite rörande. Erkänner att jag gjorde fel som kallade dem idioter. Kan lätt misstolkas. Skulle naturligtvis använt uttrycket politiska idioter istället då deras kunskap om det politiska systemet verkar vara tämligen bristfälligt. Skall de dock inte vara ledsna över. Detta är något som de delar med majoriteten av det svenska folket skulle jag vilja säga. Sen pratar du om böter. Men det är något för det juridiska att ta hand om. Det jag säger är att de bevis som än så länge har lagts är tämligen tunna. Som jag förstår det så rör det sig om fyra älgars överskjutning. Låt oss säga att detta kan bevisas för enkelhetens skull. Som försvarsadvokat för samerna hade rått dem att erkänna sig skyldiga till brottet. Däremot hade jag hävdat att detta inte har skett med avsikt dvs att man inte har haft ett uppsåt att bryta mot lagen utan att dessa har varit misstag. Köper rätten denna motivering så har de avväpnat ortsjägarna politiskt. Hade ortsjägarna däremot väntat och kunnat bevisa att överskjutningen är så stor att det finns en systematik och uppsåt bakom så hade deras styrkeposition inför politiska förändringar varit oerhört mycket starkare.
Publicerat November 19, 201015 yr Och att Riksdagen om 1,5 vecka behandlar den stora propositionen om älgförvaltningen påverkar inte heller din syn på tajmingen? Det är för kort tid. Hade man kunnat visa på tydliga missförhållande redan under utredningsfasen innan det kom så långt som till utskottet så hade det kunnat spelat någon roll. Marginellt skulle jag tro. Som jag förstår det så har redan propen gått igenom utskottet. Den har vunnit bifall där vad jag förstår. Det som skulle kunna hindra den från att gå i genom är ju om Sd och de rödgröna röstar mot den. Det låter väl inte så troligt, inte i mina öron. Om jag förstår dig rätt så skulle man genom att visa upp oegentligheter från samernas sida kunna begränsa deras jakträtt på de områden där det finns dubbelregistrering. Det betyder samtidigt att man skulle inskränka på samernas grundlagstadgade roll som minoritetsgrupp och ursprungsbefolkning. Vill den ickesamiska ortsbefolkningen överhuvudtaget jaga på statens marker där det finns renbetesland så är det ju definitivt inte en väg de skall vandra. Ortbefolkningens rätt att jaga väger väldigt lätt i denna fråga är min slutsats. Det råkar ju vara så i detta land nu att Orwells uttryck från Djurfarmen gäller. "Alla djur är jämlika, men några är jämlikare än andra"
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Du tror inte att anledningen att de gått ut just nu är att man för ett par dagar sedan släppte nyheten att man skulle se över dubbelregistreringen ...http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...ringen-1.15256/ Kanske kanske inte men svt kontaktades för ett år sedan av dessa herrar och det är st som har gjort granskningen och det är dom som har valt att gå ut med detta nu
Publicerat November 19, 201015 yr Om nu systemet med dubbla licenser ska ses över så kan det ju gå på exakt ett av två sätt (om man nu inte kommer fram till att behålla det): ortsborna får licenserna eller samerna får licenserna. I det läget är det ju absolut nödvändigt för icke-samerna att gå ut med dessa anklagelser NU om det ska finnas någon chans alls att det blir de som vinner.
Publicerat November 19, 201015 yr Författare Om nu systemet med dubbla licenser ska ses över så kan det ju gå på exakt ett av två sätt (om man nu inte kommer fram till att behålla det): ortsborna får licenserna eller samerna får licenserna. I det läget är det ju absolut nödvändigt för icke-samerna att gå ut med dessa anklagelser NU om det ska finnas någon chans alls att det blir de som vinner. Läste du inte mitt förra inlägg om att svt alltså sveriges televison som har gått ut med det här och inte icke samerna. Och den här dubbel regestringen har varit på gång länge. Sä här funkar dubbelregestringen att all mark ovan odlingsgränsen räknas in i samernas jaktmark även privat mark och privat mark kan dom aldrig ta bort från markägarna. Om det blir att ta bort dubbelregestreringen så är det troligt att den statliga marken delas för att nåt av dina alternativ kommer inte att funka för ortsborna har lika stor rätt att jaga som samerna
Publicerat November 19, 201015 yr Dubbelregistreringen tas inte upp i proppen, men proppen sätter fokus på älgförvaltningen. Det är knappast någon slump att utskottet sätter fokus på en av mer kontroversiella frågor som inte täcks in under proppen just nu. När proppen väl är tagen så kommer det bli en massa jobb med föreskrifter osv när det hela skall implementeras. Självfallet är det då man skall försöka ta ett tag även på andra delar av älgförvaltningen än de som täcks in. Ska man göra något är det nu... Det är för kort tid. Hade man kunnat visa på tydliga missförhållande redan under utredningsfasen innan det kom så långt som till utskottet så hade det kunnat spelat någon roll. Marginellt skulle jag tro.Som jag förstår det så har redan propen gått igenom utskottet. Den har vunnit bifall där vad jag förstår. Det som skulle kunna hindra den från att gå i genom är ju om Sd och de rödgröna röstar mot den. Det låter väl inte så troligt, inte i mina öron. Om jag förstår dig rätt så skulle man genom att visa upp oegentligheter från samernas sida kunna begränsa deras jakträtt på de områden där det finns dubbelregistrering. Det betyder samtidigt att man skulle inskränka på samernas grundlagstadgade roll som minoritetsgrupp och ursprungsbefolkning. Vill den ickesamiska ortsbefolkningen överhuvudtaget jaga på statens marker där det finns renbetesland så är det ju definitivt inte en väg de skall vandra. Ortbefolkningens rätt att jaga väger väldigt lätt i denna fråga är min slutsats. Det råkar ju vara så i detta land nu att Orwells uttryck från Djurfarmen gäller. "Alla djur är jämlika, men några är jämlikare än andra"
Publicerat November 19, 201015 yr Läste du inte mitt förra inlägg [...] Nej man kan ju inte följa alla länkar när man är kvar på jobbet.
Publicerat November 19, 201015 yr det är bra att någon iaf försöker göra något åt saken fast jag inte tror det händer så mycket mera än så. det många också säkert är irriterad över är att det skjuts och då gärna så stora älgar som möjligt och direkt säljs för att tjäna så mycket som möjligt. det är nog mer än på ett ställe det förekommer.
Publicerat November 19, 201015 yr Dubbelregistreringen tas inte upp i proppen, men proppen sätter fokus på älgförvaltningen. Det är knappast någon slump att utskottet sätter fokus på en av mer kontroversiella frågor som inte täcks in under proppen just nu. När proppen väl är tagen så kommer det bli en massa jobb med föreskrifter osv när det hela skall implementeras. Självfallet är det då man skall försöka ta ett tag även på andra delar av älgförvaltningen än de som täcks in. Ska man göra något är det nu... Som sagt det är inte riksdagens utskott som sätter dagordningen. Det är regeringen och det finns ingen där som är beredd att gå i bräschen för ortsbefolkningen om det inte finns så mycket bevis så att de inte kan blunda längre. De vet om att det vore i praktiken ett politiskt självmord att göra något sådant. Kan ha en viss förståelse för att du som jägare finner dessa frågor viktiga men för våra folkvalda så ligger nog detta oerhört långt ner på deras priolista. Oppositionen då tänker kanske några. Verkar som de har lite annat att syssla med för tillfället. Återstår Sd. De hade nog gärna tagit ortsbefolkningens parti men i dagsläget hade det varit en riktigt björntjänst. Jag tror att ortsbefolkningen största chans är att visa på att de bara agerar utifrån att de tycker det är fel och inte kan misstänkas för att vara rasister. Bäst hade ju varit om de kunde visa att det fanns samer som stödde deras sak. Rätt tid eller inte. Tror med hänvisning till det jag har skrivit att det är viktigare att ha vattentät bevisning och visa på att man inte hyser några rasistiska eller diskriminerande åsikter. Det här med att rätt skall vara rätt, det kan ni glömma. I frågor som det här är de reglerna satta ur spel om det hamnar på riksnivå. Då kan de antagligen glömma sina jakttillstånd. Samerna kommer att få dem.
Publicerat November 19, 201015 yr Som sagt det är inte riksdagens utskott som sätter dagordningen. Det är regeringen och det finns ingen där som är beredd att gå i bräschen för ortsbefolkningen om det inte finns så mycket bevis så att de inte kan blunda längre. De vet om att det vore i praktiken ett politiskt självmord att göra något sådant. Kan ha en viss förståelse för att du som jägare finner dessa frågor viktiga men för våra folkvalda så ligger nog detta oerhört långt ner på deras priolista. Oppositionen då tänker kanske några. Verkar som de har lite annat att syssla med för tillfället. Återstår Sd. De hade nog gärna tagit ortsbefolkningens parti men i dagsläget hade det varit en riktigt björntjänst. Jag tror att ortsbefolkningen största chans är att visa på att de bara agerar utifrån att de tycker det är fel och inte kan misstänkas för att vara rasister. Bäst hade ju varit om de kunde visa att det fanns samer som stödde deras sak.Rätt tid eller inte. Tror med hänvisning till det jag har skrivit att det är viktigare att ha vattentät bevisning och visa på att man inte hyser några rasistiska eller diskriminerande åsikter. Det här med att rätt skall vara rätt, det kan ni glömma. I frågor som det här är de reglerna satta ur spel om det hamnar på riksnivå. Då kan de antagligen glömma sina jakttillstånd. Samerna kommer att få dem. Tror du blandar ihop lite saker här. En stor del av dem som kallas för ortsbobefolkning är samer. Likaså är de renägande samebymedlemmarna samer. Det som skiljer dem åt är att renägarna är medlemmar i en sameby. Det är med andra ord inte en konflikt mellan samer och icke-samer utan mellan samebymedlemmar och icke samebymedlemmar. Same kan man vara utan att vara medlem i en sameby. Jag tycker "rasism" passar ganska dåligt in i denna konflikt.
Publicerat November 19, 201015 yr Raderat ovidkommande OT inlägg. Denna tråden handlar om Vapstens sameby i blåsväder och inget annat. Diskussioner om kulturella bakgrunder, nord vs. syd eller andra trollaktiga avsteg kommer att belönas med raderade inlägg samt varningar och låst tråd. Mvh, Wizard och moderatorstaben.
Publicerat November 19, 201015 yr När jag såg dessa repotage på Västerbottens nytt så blev jag inte förvånad. Har mina åsikter om Tärna lapparna framför allt denna sameby. Har släkt i Tärna så jag vet hur infekterat detta är.
Publicerat November 19, 201015 yr Raderat ovidkommande OT inlägg.Denna tråden handlar om Vapstens sameby i blåsväder och inget annat. Diskussioner om kulturella bakgrunder, nord vs. syd eller andra trollaktiga avsteg kommer att belönas med raderade inlägg samt varningar och låst tråd. Mvh, Wizard och moderatorstaben. Bra där.
Publicerat November 20, 201015 yr Rätt lustigt man är PI om man hetsar att folk från lättare ryggskott i miljonprojekten men att vara same ska man ha all skit som hänt är helt i ordning!
Publicerat November 21, 201015 yr Gjort lite efterforskning... Helikopterpiloten som fick sluta flyga åt samebyn har nu systemastiskt börjat tala osanningar om att helikoterjakt ska ha förekommit,Dock har han aldrig blivit tillfrågad eller sett,hört det men tyckt dom antyder om det att ta en "extra sväng" Jaktlaget som påstår sig bli "beskjutna" har endast hushållsbehovs jakt,alltså på andraplats,dom ska rätta sig i ledet tills annat bestäms. Alltså ska dom ha fungernade kontakt med jaktlaget som är ute och har rätten där,sker det ej är det på eget ansvar som allt annant folk som rör sig i skogen.. Själklart ska även säker kulfång och så skötas. Tydligen ska det finnas fler rötägg enligt polisen belastnings register än hos dom i blåsvädret