Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapstens sameby i blåsväder

Featured Replies

Publicerat

Tja, som vanligt alltså. Rykten, hörsägen och rent skitsnack tillåts föras fram som "fakta" trots att väldigt få har en aning om vad det handlar om.

Dubbelregistreringen är väl helt enkelt en konsekvens av att samerna "blev av med" renbetesland en gång i tiden och därför fick kompensation i form av bete, jakt och fiske även på mark som delats ut till "bönder" (i syfte att kolonisera Norrland). Att man säljer älgen (eller fisken) direkt kan man absolut ha synpunkter på, men nog vet jag av jaktlag utanför samebyarna där det säljs en hel del älg också... i vårt ekonomiserade samhälle gäller det ju att få in pengarna när hyra, kläder och mat skall betalas. Nog tror jag att mycket handlar om avundsjuka kring jakt&fiskerättigheterna i stort.

Jag väntar med åsikterna i övrigt tills det framkommer pålitliga uppgifter om vad som faktiskt hänt.

• Svar 57
  • Visningar 8,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Jaktlaget som påstår sig bli "beskjutna" har endast hushållsbehovs jakt,alltså på andraplats,dom ska rätta sig i ledet tills annat bestäms. Alltså ska dom ha fungernade kontakt med jaktlaget som är ute och har rätten där,sker det ej är det på eget ansvar som allt annant folk som rör sig i skogen..

Själklart ska även säker kulfång och så skötas.

I dom regler som ortsbor och samebyn har är det samebyn som ska kontakta ortsbojaktlaget var och när dom tänker jaga inte tvärtom.

Jag vill bara säga att jag har inget emot samer i största allmänhet, jag har flera vänner som är samer och är inom renskötseln.

Men då det finns en del rötägg som missbrukar makten så blir det ju så att folk tror att alla samer är så.

Hur hade varit om det hade varit ett vanligt jaktlag som gjort så här?

Publicerat

Jag tror inte på siffrorna som nämns i nyheterna. Men jag vet eftersom jag har jagat i närheten, att allt inte har gått rätt till här.

Publicerat

Oavsett hur sant det hela med överskjutningen är så har saken fått ytterligare en tråkig sida i och med detta :

Ren skjuten i gårdshägn

Någon har tagit chansen att piska upp stämningen lite till.

Publicerat
I dom regler som ortsbor och samebyn har är det samebyn som ska kontakta ortsbojaktlaget var och när dom tänker jaga inte tvärtom.

Jag vill bara säga att jag har inget emot samer i största allmänhet, jag har flera vänner som är samer och är inom renskötseln.

Men då det finns en del rötägg som missbrukar makten så blir det ju så att folk tror att alla samer är så.

Hur hade varit om det hade varit ett vanligt jaktlag som gjort så här?

Jag har iaf fått det förklarat att det är Samebyn som har jakträtten,sedan om den arrenderas ut på vissa områden eller vet jag ej,men så fick jag som svar på min fråga vilka som ägde jakträtten..

Vi har vanliga jaktlag som gör så,alltid när det gäller älgar och det är inget jag behöver beblanda mig i.Men extremt vanligt med avundsjuka och missundsamhet var man än bor..Trist då jakt ska vara kul och nyttigt,inte berika plånboken

Publicerat
  • Författare
Jag har iaf fått det förklarat att det är Samebyn som har jakträtten,sedan om den arrenderas ut på vissa områden eller vet jag ej,men så fick jag som svar på min fråga vilka som ägde jakträtten..

Vi har vanliga jaktlag som gör så,alltid när det gäller älgar och det är inget jag behöver beblanda mig i.Men extremt vanligt med avundsjuka och missundsamhet var man än bor..Trist då jakt ska vara kul och nyttigt,inte berika plånboken

ortsborna arrenderar inte av samerna dom har lika stor rätt att jaga som samerna

Publicerat

Denna konflikt är 100 år gammal enligt sameradion, det är renägande samer kontra icke renägande samer och ortsbor. Man ska inte glömma bort att det finns en konflikt mellan renägande och icke renägande samar dvs skogs,jakt o fiskesamer.

Publicerat

När folk pratar om samer så pratar folk om de som har renmärke och ingår i en sameby. Men kom iihåg att det finns andra samer en de som har renar och renmärke. Men detta glöms bort, då de renägande samerna är de som hörs mest i media, men glöm inte de är i minoritet men de är de som får mest uppmärksamhet.

Jag har troligen sameblod i mig då min släkt på min mors sida kommer från Tärnafjällen, men jag har inget renmärke ingen i min släkt har det, min Morfar och mormor var fjällbönder som de flästa har varit där.

Men så fort det ska diskuteras Samer så kommer det fram hur synd det är om de renägande samerna. men då glömmer media och de som inte har en anknytning till fjällen bort de samer som lever på fiske,jakt och skogen, de som är fastboende i fjällen med är endå samer. men de ser många ner på.

Nu när det gäller vapstens sameby så har det varit strul i många år ett bråk som sträcker sig långt bak i tiden. Det senaste som hände då någon har skjutit en ren på Utsis gård är fel och olagligt. Denna konfligt handlar inte om älgar eller avundsjuka, detta liggar långt bak itiden.