Publicerat November 30, 201015 yr Är det möjligt att äta getter? naturligtvis, men är det någon som provat?
Publicerat November 30, 201015 yr Jag har ätit get. En kompis slakta en av sina för en par år sedan. Den fick hänga i 5dagar. Sen blev det strimlade getfileér i en god ost sås och råstekat potatis till det. Smaka riktigt bra faktiskt.
Publicerat November 30, 201015 yr I sydvästra Norge är det inte ovanligt med get, men det brukar vara killing. Jag har ännu inte haft möjlighet att smaka dessvärre då det är en ganska lokal företeelse och mina svärisar bor på sydöstra kusten, men det ska vara liknande lammkött men med lite kraftigare smak.
Publicerat November 30, 201015 yr det är något jag skulle vilja pröva har funderat på det länge och letat men de är inte helt lätt att få tag på tydligen.. få se om man kan hitta en levande som man kan slakta..
Publicerat November 30, 201015 yr Har ätit massor av get i mina dagar. Både unga och gamla och gillar man "kofta" smaken man kan få på lite äldre får är det helt ok. Ett klassiskt recept på "curried goat" från jamaica är inte illa alls!
Publicerat November 30, 201015 yr Har ätit massor av get i mina dagar. Både unga och gamla och gillar man "kofta" smaken man kan få på lite äldre får är det helt ok.Ett klassiskt recept på "curried goat" från jamaica är inte illa alls! Jag skulle tro att det är med get som med får - den person som flår får inte stycka!
Publicerat November 30, 201015 yr Jag skulle tro att det är med get som med får - den person som flår får inte stycka! Du nämner en mycket viktig sak här. När man hanterar får och getter vid slakt så får man icke ta på slaktkroppen med en hand som har hållit i pälsen. Jag kör med tryckluft och dubbla handskar när jag flår får.
Publicerat November 30, 201015 yr Du nämner en mycket viktig sak här.När man hanterar får och getter vid slakt så får man icke ta på slaktkroppen med en hand som har hållit i pälsen. Jag kör med tryckluft och dubbla handskar när jag flår får. Vad är tryckluften bra för? Och räcker det med bara dubbla handskar? Åh, jag blev sugen på fårikål...
Publicerat November 30, 201015 yr Vad är tryckluften bra för? Och räcker det med bara dubbla handskar? Åh, jag blev sugen på fårikål... Man lägger ett litet snitt fram på ett av benen och sedan pumpar man upp djuret som en ballong, det får skinnet att släppa liksom. Sedan är det en smal sak att dra av hela rasket. På detta sättet minimerar man risken för kontaminering av slaktkroppen. Dubbla handskar har man för att man snabbt skall kunna riva av en kirurghandske om man har fått någonting på den innan man tar på kroppen.
Publicerat November 30, 201015 yr Man lägger ett litet snitt fram på ett av benen och sedan pumpar man upp djuret som en ballong, det får skinnet att släppa liksom. Sedan är det en smal sak att dra av hela rasket.På detta sättet minimerar man risken för kontaminering av slaktkroppen. Dubbla handskar har man för att man snabbt skall kunna riva av en kirurghandske om man har fått någonting på den innan man tar på kroppen. Smart! =)
Publicerat December 1, 201015 yr I sydvästra Norge är det inte ovanligt med get, men det brukar vara killing. Jag har ännu inte haft möjlighet att smaka dessvärre då det är en ganska lokal företeelse och mina svärisar bor på sydöstra kusten, men det ska vara liknande lammkött men med lite kraftigare smak. Jotack, vart bjuden på det en nyårsafton på plattformen jag jobbade på i Norge...tog en tugga sen gick jag över på desserten istället..fy satan vad vidrigt..
Publicerat December 1, 201015 yr Jepp har provat på Azorerna. Gott. Du provade inte Biff London på restaurangen London i Ponta Delgada ? Har aldrig ätit något så gott i hela mitt liv.
Publicerat December 1, 201015 yr Jag fick smak på get när jag jobbade i NV Argentina, det var vanligare med get på menyerna än biff... Sedan hade jag getter ett tag. Hade de inte varit så infernaliskt rymningsbenägna hade jag haft getter istället för får. Jag har käkat allt ifrån killingar till gamla bockar. SOm Wizard påpekade är det noga att man inte får päls/kött kontakt. Det är även noga att man inte tar brunstande djur samt att man putsar bort alla körtlar noga. Håller man bara en bra slakthygien är get bra mat. Jag tycker att geten har lite "vildare" smak än får, men det beror nog på att de käkar med buskar än gräs och örter. Sedan har den också, i alla fall de jag ätit, en svagt syrlig ton som jag inte känner igen från någon annan stans. Jag tycker att get är väldigt gott. Gjorde en del korv av merguiz-typ när jag hade tillgång till getkött. Rökt är det fenomenalt, grytor helt ok. Kallskuret på macka. Funkar till det mesta.
Publicerat December 1, 201015 yr det är något jag skulle vilja pröva har funderat på det länge och letat men de är inte helt lätt att få tag på tydligen.. få se om man kan hitta en levande som man kan slakta.. Från midsommar och frammåt höstkanten brukar det vara lätt att komma över levande getter/killingar att slakta för ett par tre hundringar.
Publicerat December 1, 201015 yr Afrikanska minigetter då? Smakar dom som vanliga getter? Jag tror att skillnaden främst ligger i vilket foder de får eller hur hagmarken där de betar ser ut. I sverige har jag provat afrikansk dvärgget (som kanske till och med är den vanligaste rasen här) samt lantras. Jag skulle nog inte kunna skilja dem åt vid blindtest.
Publicerat December 1, 201015 yr Författare Man lägger ett litet snitt fram på ett av benen och sedan pumpar man upp djuret som en ballong, det får skinnet att släppa liksom. Sedan är det en smal sak att dra av hela rasket.På detta sättet minimerar man risken för kontaminering av slaktkroppen. Dubbla handskar har man för att man snabbt skall kunna riva av en kirurghandske om man har fått någonting på den innan man tar på kroppen. Tar du ur den före eller efter flåningen?
Publicerat December 1, 201015 yr Du provade inte Biff London på restaurangen London i Ponta Delgada ?Har aldrig ätit något så gott i hela mitt liv. Nej tyvärr. Vi hade halvpension och hotellets mat var delikat så vi gick aldrig ut ngn kväll för att äta. Geten åt vi på en dagsutflykt. Skall lägga ditt tips på minnet för vi ska nog dit nästa år.
Publicerat December 1, 201015 yr Från midsommar och frammåt höstkanten brukar det vara lätt att komma över levande getter/killingar att slakta för ett par tre hundringar. Jaa jag har sett det. iaf på blocket.. Men de flesta skriver ju att de inte ska säljas för slakt.. utan som husdjur, sällskap. men iofs så behöver ju int de veta det..
Publicerat December 1, 201015 yr Tar du ur den före eller efter flåningen? Efter. Mycket enklare att flå då.
Publicerat December 1, 201015 yr Efter.Mycket enklare att flå då. Och mindre risk att få ullen i köttet...
Publicerat December 2, 201015 yr Författare Då blir det nog getamedda framöver, e de nån som har nåt bra recept?? he he, tanten rynkade ordentlit på näsan åt denna tanke..
Publicerat December 2, 201015 yr Då blir det nog getamedda framöver, e de nån som har nåt bra recept??he he, tanten rynkade ordentlit på näsan åt denna tanke.. Här är några klassiker. (ganska vanliga i England) http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/601811 http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/604065 http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/639609 Annars har jag ätit getkorv som var riktigt god! Man gör den lite spicy och tärnar i ganska ordentligt med späck (gris t ex) eftersom getfett har en ganska kraftig smak.