Publicerat December 2, 201015 yr Annars har jag ätit getkorv som var riktigt god! Man gör den lite spicy och tärnar i ganska ordentligt med späck (gris t ex) eftersom getfett har en ganska kraftig smak. Jo getfettet, i likhet med fårfett är rätt bra att putsa bort och ersätta med annat fett. Och jag håller med om att "heta" getkorvar är fenomenalt goda, speciellt grillade!
Publicerat December 2, 201015 yr Nu har jag inte provat getkött men jag har blandat färs av älg, rå, gris och får till köttfärs och köttbullar vilket blev riktigt saftigt och gott... enbart älg kan ju bli lite tort eftersom det är så lite fett i köttet men en blandning gör susen.
Publicerat December 2, 201015 yr Provade en delikat getcurry på Fiji för ett antal år sedan. Rejält kryddat, 32 grader varmt med 100 % luftfuktighet och tre liter vatten! Härlig middag.
Publicerat December 2, 201015 yr Jo getfettet, i likhet med fårfett är rätt bra att putsa bort och ersätta med annat fett.Och jag håller med om att "heta" getkorvar är fenomenalt goda, speciellt grillade! Exakt! Och har man i rejält med ryggfett så blir de så j..la goda när man grillar dem! En bra sak med getkött är att det tål riktigt starka kryddor utan att tappa smaken på köttet.
Publicerat April 19, 201115 yr Författare Så har jad då käkat geten... Blev en gryta och den blev kanonfin. Trodde i min enfald det skulle smaka åt fårhållet, men döm om min förvåning då så inte var fallet. Snarare nöt? Gött va de
Publicerat April 19, 201115 yr När jag var i Nambia åt jag get ett par gånger och de getterna som de har där, vilka är framavlade för köttproduktion slår faktiskt lammkött i smaken. Frågade en "fårbonde" (han har ett par tusen får) som jag jagar med då och då, varför ingen kör med getter för kött i Sverige! Svaret jag fick är att ingen har börjat och man fortsätter i gamla fotspår. Men han hade faktiskt funderat men funnit att det är svårt att finna bra livdjur i närheten av Sverige. Här finns en länk till Boer getterna http://www.boergoatshome.com/Photos.php De vi såg i Namibia var helvita med svarta huvuden och hängande långa öron.. //jonas
Publicerat April 20, 201115 yr Jo visst är get gott. Problemet med gethållning i Sverige är (som jag snappat upp) att getter är mer foderkrävande än får i förhållande till hur mycket kött de ger och redan får är i de allra flesta fall en ren förlustaffär om man inte har jättestora flockar på ärvd mark. Ergo, getter ger en sämre avkastning på insatt kapital/arbete. Möjligen kan man tänka sig att getter borde kunna funka bra på magert bete på öar och holmar för att stängsla getter är ungefär som att stängsla dovvilt. De getter om mot förmodan dyker upp i butik är killingar från getmjölksbesättningar.