Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaha... så blev det rast vila ett par veckor för tåget..

Featured Replies

Publicerat

Skit oxå...

Släppte på ett större ensamt grisspår.

Blackie gick ifatt och jakten va igång, gick relativt långsamt ner mot en å o mycket vass o tätningar.

Vi hörde ju inte nått nu men vi tog oss i närheten såg att det va still vid kärret vid ån.

De närmade sig sen lite o vände tillbaka till ån igen o jag gick runt o polaren passade på inspåret.

Nu verkarde de som hon va på väg tillbaka i löpan när jag väl snubblat runt o kommit nerom.

Ser sen att hon är stilla en 80 m bort men hon är tyst..

Går däråt och kommer på löpan i snön o ser att där är lite blod.

Hm..

Tar mig närmare hunden som fortfarande är tyst.

Visslar till o då kommer hon glad i hågen o tjoar lite o ska iväg åt grisens håll igen....

Hon haltar inte o verkar pigg.

Kollar henne o ser att det är blod undertill i västen.

Men inte blöder det så värst som jag kunde se trots snön men beslöt att avbryta och gå till bilen innan jag tog av västen för o kolla.

Blödde inte nåt mycket dit heller, annat än när hon ruskade på sig.

Tänkte att det är nog lungt o en liten skråma.

I bilen så upptäcker vi att hon har ett skär/sticksår vid frambenet i bringan.

Beten har gått in under västen där benet stickerut.

Är en skada fram i västen oxå men den höll där tydligen.

Vi låter västen sitta på ifall det är mer skador vi inte ser så är det nog bäst o ha den på och åker till distriktsvetrinären i Karlskrona.

Såg väl till en början inte så farligt ut o galenpannan har vad jag förstått fortsatt jaga efter smällen...

Men höger bröstmuskel va helt av ända in till bröstbenet. även in under vänster bröstmuskel hade beten nått.

Hon hade luft under skinnet o har fortfarande på högersidan ända bak till där reven slutar.. även vänster sida men inte så långt..Nu är det ju svullet o vätske fyllt oxå.

Lungorna klarade sig men det verkar som det va bra nära hon fick punkterad lunga, ska hålla nogsam koll på andningen enl vetrinären det kan tydligen uppstå efteråt om det är tunnt emellan..

Medans Blackie togs omhand av vetrinären så åkte vi tillbaka och jagade galtjävlen...

Hade den ringad 2 ggr och hund som hittade den 3 ggr men jycken vågade inte skälla den nämnvärt..

Tror nog den lärt sig skrämma hundar o va riktigt elak..

Gissningsvis en brunstig galt för det luktade riktig brunstgalt där jag hittade Blackie.

När det så närmade sig mörker så va det dags att hämta min galning.

Nu så får det väl va ett tag, sånt här dämpar ju jaktlusten en del..

Hoppas bara tiken fixar denna smäll oxå o jagar gris framledes.

post-348-1291138179_thumb.jpg

post-348-1291138191_thumb.jpg

post-348-1291138205_thumb.jpg

• Svar 75
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hua! Som sagt.. Hon hade nog tur i oturen! Få hoppas det inte tetar till sig taran att hon reder sig o kommer igen. Tyvärr är det nog så att bra hundar är de som tar en smäll ibland.. :/

Publicerat

Riktigt tråkigt att höra, tur det inte var värre ändå.

Här i norra länsdelen är det ofrivillig vila pga all jävla snö, skulle tippa på drygt 50cm just nu, bara huvudet sticker upp på min wachteltik :)

Publicerat

Så jädra tråkigt är ju lite av baksidan med grisjakten att få hundarna skadade. Bara hoppas att hon fixar detta också, alltid lika roligt att följa hennes jakter. Kan snön gjort att hon hade svårare att komma undan?

\Mats

Publicerat

Fan är väl det enda man kan säga (!) men jag tror iaf du kan vara lugn map jakten - hon kommer jaga gris igen! Är man så enkelspårig som hon (o vissa i hennes närhet...) så är det bara så! :):)

Publicerat

Tråkigt. Visst kommer hon jaga gris igen.

Publicerat

Surt men ändå bra att hon är med och verkade pigg. Kan man säga hur mycket nytta västen gjorde? Hade det varit värre utgång annars? Krya på dig. Iofs inte det enda tåget det blev stopp för idag ;) .

Publicerat

Uch och fy fasiken. Stackart hund men det är som ni säger att bra hundar blir väl skadade...Hoppas hon kommer igen med samma entusiasm igen. Ge henne nått gott från oss som älskar att läsa om era bravader.

/ Kent.

Publicerat

Fy helvete. Hoppas hon kommer igen efter smällen.. ut och ta tokgalten innan han ställer till med mera elände ;)

Publicerat

Fy så surt!

Framför gärna en krya på dig hälsning till damen från ett fan som verkligen gillar att läsa om era bravader!

Publicerat

Det där lät mycket värre än vad jag trodde. Får hoppas att det läker utan komplikationer.

Och du Niklas, ge krigar'n en fin stek. För det är hon värd. ;)

Publicerat

Usch, det här är baksidan när man jagar med hundar och jag hoppas att hunden lärde sig att hålla sig en meter längre ifrån grisarna nästa gång.

Jag hoppas tillsammans med alla andra här att allt går bra så det inte kommer någe skit dom närmsta dagarna!

Publicerat
  • Författare
Så jädra tråkigt är ju lite av baksidan med grisjakten att få hundarna skadade. Bara hoppas att hon fixar detta också, alltid lika roligt att följa hennes jakter. Kan snön gjort att hon hade svårare att komma undan?

\Mats

Jo det kan tänkas, va mer snö där nere på andra sidan länsgränsen, typ knähögt på hyggerna men de va lössnö så de va inte tungt o gå så sett.

Funderar oxå på om de sista 40-50 kilosgrisarna som vi skjutit för henne har gjort att tuppkammen växt en aning för mycket o hon gick in för hårt.

Det va rent ut sagt jävlig teräng oxå. småbäckar, kärr, vass, självplanterad gran, vindfäll o stenskravell i en salig röra..

Jag hade inte klarat att bära ut hunden ifall det varit enda möjligheten.. Nu gick hon ju glatt själv o ville nog helst sätta efter grisen igen..

Jag som är så smidig hade ett h-vete o ta mig fram.. ;)

Nu har hon mycket ont.. vet inte riktigt hur jag ska göra för hon behöver nog ut o pinka.

Lite mat o vatten har hon fått men vill inte lägga ner huvudet.

Antar att hon hittat en ställning som funkar o ligga i.

Får väl försöka bära ut henne om en stund.

Publicerat

Hua Det lät inget bra o såg värre ut........

Hoppas hon tillfrisknar till snarast så hon får ut i skogen o göra det hon tycker är roligast ;)

//

Publicerat

Hon kommer att jaga igen det behöver du inte vara orolig för! Inte med den jaktlusten och rutinen.

Men välkommen i klubben... Om du finns på fejan så kan jag bjuda in dig tilll vår grupp "Vi som har en tratthund" ;)

Surt sa räven men det har sagts förr! Det kostar på att ligga på topp! Och det är bara hundar som Jagar som riskerar nått..

Mvh //Jonas

Publicerat
  • Författare
Surt men ändå bra att hon är med och verkade pigg. Kan man säga hur mycket nytta västen gjorde? Hade det varit värre utgång annars? Krya på dig. Iofs inte det enda tåget det blev stopp för idag ;) .

Om västen gjorde nytta vet jag inte.. kan lika väl va så att den gjorde skadan...

Nu när beten gick in där västen inte täckte så kan det tänkas att den gjorde mer skada i och med att hon borde blivit fast på nå vis, eller inte....

Vet ju inte heller varför hon har luft under skinnet så långt bak? Kan ju räddat från mer sticksår där.

Vilket som varit bäst får vi alldrig veta...

Känns nu som tiken lixom bränner ljuset i bägge ändarna...

En sak som grämer mig.... de är ju lite löjligt o vidskepligt/religöst....

Men jag glömde min ritual innan släpp...

Å så gick de åt h-vete...

Nä jag kommer inte glömma den igen... oavsett om den hjälper eller ej spelar ingen roll men den känns trygg...

Publicerat
  • Författare
Hon kommer att jaga igen det behöver du inte vara orolig för! Inte med den jaktlusten och rutinen.

Men välkommen i klubben... Om du finns på fejan så kan jag bjuda in dig tilll vår grupp "Vi som har en tratthund" ;)

Surt sa räven men det har sagts förr! Det kostar på att ligga på topp! Och det är bara hundar som Jagar som riskerar nått..

Mvh //Jonas

Nä jag har ingen tratthund för hon vägrade... :D

Fick den med hem iofs men vet. sa att det inte gick o ha den på hon blev helt galen...

Så jag fick köpa en uppblåsbar halskrage...

Hon har inte den heller iofs men den kan ligga i bilen så man kan sova sittande... :D

Publicerat

Skit, kan inte komma på och säga annat. ;)

Psyket att komma igen har hon, frågan är om det ger permanenta men? Så stora och bärande muskler som är avslitna kan ge konsekvenser, tur hon är ganska ung.

Med hopp om full tillfriskning.

Publicerat

Usch o tvi. hoppas att tåget kommer igen för det är ju en riktigt duktig hund du har som det är en fröjd o läsa om.

hoppas att allt går väl och att hon är på benen igen snart.

och glöm inte ge galtajävelen e smäll..

/Eas

Publicerat

Verkligen tråkigt att höra detta! Hoppas att allt går bra och hon kryar på sig och blir helt återställd.

Har ingen egen hund men förstår hur jobbigt detta måste vara för både dig och "tåget".

Tror jag talar för alla här på forumet när jag säger att du får ge henne en liten godbit från oss ;)

Vad använder du för väst på henne?

Publicerat

SHIT Va läskigt, hoppas det ordnar sig ;)

Publicerat

Verkligen tråkigt att höra, "Tåget" har blivit lite av favoritläsningen här inne så jag hoppas att hon repar sig.

När hon är på benen igen och du får lite tid över att klura så skulle det vara intressant att höra dina spekulationer om västen, finns det något som kan ändras eller förbättras?

Kort sagt, så att amatörer som jag kan lära mig något.

Krya på dig Blackie!

Publicerat

Fan vad tråkit att läsa :(

Hoppas hon reåar sig snappt!

Och ge galten en kula på rätt platts.

Publicerat

fy f-n så tråkigt att höra

men tror o hoppas på att hon kommer jaga gris efter hon återhämtat sig..

Publicerat

Hu! Läskiga bilder, det där.

Jag lider verkligen med Dig och Blackie. Hoppas allt går bra.

Mvh/