Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaha... så blev det rast vila ett par veckor för tåget..

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Släppte ut henne på baksidan iförd denna kreationen..

post-348-1291479874_thumb.jpg

Funkar bättre än tratt nu när skada sitter där den gör.

Efter en stund så "saknar" jag några grova skall när hon vill in.

Kollar ut o vid båten är det märkbart mycket mörk jord ovanpå snön..

Ser oxå att det sprätter úpp jord från nånstans under båten..

Funkar tydligen o gräva efter möss iallafall... suck.. ^_^

• Svar 75
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Läker ju bra som synes o det verkar inte va speciellt inflamerat.

post-348-1291453859_thumb.jpg

^_^:) Det är helt otroligt att det där feta såret kan se så fint ut på bara några dagar.

Hoppas bara att muskeln läker lika fint.

Mvh!/

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Här sitter vi o väntar in helgen..

post-348-0-55008100-1292476655_thumb.jpg

Stygnen tog jag i söndagskväll, eller kanske de va i måndags...:rolleyes:

Det blir släpp på söndag.

Får hoppas att vi har nått vettigt o rapportera då;)

Blir väl en 4-5 man o plottfia o en grålle vid namn grållen :) som börjat så smått skälla gris.

Kan ju va bra med en hund till.. Behöver ju inte köra skiten ur Blackie första släppet..

Fast det blir nog svårt o hindra henne...

Men funkande pejl o tanken full så fixar vi det.

PS: säg inte till frun att jag har kräket i soffan..:blush:

Publicerat

Här sitter vi o väntar in helgen..

post-348-0-55008100-1292476655_thumb.jpg

Stygnen tog jag i söndagskväll, eller kanske de va i måndags...:rolleyes:

Det blir släpp på söndag.

Får hoppas att vi har nått vettigt o rapportera då;)

Blir väl en 4-5 man o plottfia o en grålle vid namn grållen :) som börjat så smått skälla gris.

Kan ju va bra med en hund till.. Behöver ju inte köra skiten ur Blackie första släppet..

Fast det blir nog svårt o hindra henne...

Men funkande pejl o tanken full så fixar vi det.

PS: säg inte till frun att jag har kräket i soffan..:blush:

Vad skönt att hon verkar vara tilblaka. Skall bli spännande att höra hur det gick efter söndagen. :)

Publicerat
  • Författare

Kan glädjande meddela att galenpannan är tillbaka i spåret!

Verkade iofs lite försiktigare... men jagar gör hon :)

Denna 70 kilos gyltan sköts på drev o hon låg en minut efter.

post-348-0-14800000-1292772959_thumb.jpg

Hinner inte dra storryn nu... orkade inte ens ta nån redig bild..

Publicerat

Verkligen! :D

+ 2 då

Publicerat

Det va kul att se att tåget går igen :)

Publicerat

Kul att hon är tillbaka på plan. :)

Hur länge sen är det sen ni tog stygnen?

Inga problem med såret i snön?

Publicerat

Kul och läsa NS :)

Publicerat

Fan va kul!

Men ta det nu lugnt, vet inte hur det ser ut i övriga landet men nu går vi in i den hetaste tiden då grisarna är som surast på jyckarna.. Och dessutom snö som fan!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tog väl stygnen i måndag, ev söndag kväll.. kommer inte ihåg..:blush:

Är 19 dar sen sprättandet.

Såret, eller ärret ser bra ut så sett.

Men snön frös i västen o gav lite skavsår, mycke snö nu..

Kommer nog inte släppa mer om det inte dyker upp nått "lätt" läge..

Hon hade ett fuldrev... i första släppet.. korkat men vi försökte hitta gris som va där i igår... o nog faen tjoade hon iväg i den löpan.

De gick åt fanders eftersom vi stötte några fuldjur som hon mötte i löpan sen va de knepigt o få stopp på idioten men det gick inte fort typ en 4-5 km i timmen... men förbannad va jag en stund...

Sen släppte jag på ett ensamt grisspår som va hett, fast vi släppte på fel håll..

O hon tjoar igenom såten i bakslag o kommer ut till en passkytt...'Vi gör en omställning vilket tar en j-vla tid i o med snön. men jag går in på rätt sida o följer löpan 400m innan jag stannar o inväntar att brodern skulle hinna på pass.

Hundfan står i löpan i kopplet o tjoar en hel del..

När så brodern har en 100m till passet så snurrar vinden till lite o tågtutan går igång o hon står på bakbenen o vrålar o vädrar...

Hmm.. nu rapporterar passgranen till brodern att en gris passerar men det blir inte skottläge...

Jag hade gått för långt i löpan o ställt mig 15 m ifrån där grisen låg..

Brodern hinner ner och ser att grisen precis gått ut på hans pass....:rolleyes:

Det är en sådär 450 m till hans pass o de första 350 är över stort hygge..

Jepp där finns snö...-_-

Släpper iallafall tåget för det kan ju va fler grisar men hon driver ner till brodern o han kopplar på löpan.

Blir omställning igen o jag har långt o gå innan jag får åka en bit.

När vi så är omställda så släpper brodern tåget igen o det går ut mot asfalten där 2 man passar men det blir stopp 20 m från vägen.

HInna dit är ju omöjligt i snön..

Går loss igen o går tillbaka nästan i samma löpa och passgranne till brosan får gyltan på 50m o fäller henne med ett snyggt skott. Bara sådär 450m från farbar väg...

När vi drog ut grisne så gcik Blackie bakom o såg allt annat än pigg ut... när vi stannade o pustade så bäddade hon ner sig..

Tog av västen som va full av snö o frusen o hon blev genast piggare igen.

Hon hade inte heller varit så exalterad som hon brukar när det skjutits för henne innan. ett par tre tuggor i grisen sen va de bra..

Antar att hon blivit lite försiktigare, fast hon va nog rätt slutkörd oxå..

Jepp jag är så in i h-vete trött i benen så jag knappt kommer upp för trappan...har nått skit i höften som jag haft typ i 25 år.. sen jag gjorde lumpen..

Det går upp i djup snö om jag går länge..... krigsskada som jag brukar säga..:blush: men de har nog nått med o lyfta de korta tjocka benen onaturligt högt i varje steg för o ta sig fram i snön som gör att varje steg gör faen så ont.

De blir nog faen snöskoter till nästa vinter...

Publicerat

Är lite nyfiken på hur snart man kan släppa. Men det kvittar nog. Ser ut som det inte blir nån jakt på ett tag. :(

Varför vänta in till brodern är på pass? Han står väl ändå inte still. ;)

Du kunde ju köpa ett par snöskor och lägga i bilen. Där gör de mycket nytta, fråga Uffe. :D

Publicerat
  • Författare

Är lite nyfiken på hur snart man kan släppa. Men det kvittar nog. Ser ut som det inte blir nån jakt på ett tag. :(

Varför vänta in till brodern är på pass? Han står väl ändå inte still. ;)

Du kunde ju köpa ett par snöskor och lägga i bilen. Där gör de mycket nytta, fråga Uffe. :D

He, he.. iofs rätt men fel bror.. han är typ likadan fast aningen bättre...

Funderar på en pulka.. ska bara hitta nån som kan dra den.

Är du intresserad?

O nä inte vet jag om det va rätt o släppa idag men jag slipper iallafall ovissheten nu :)

Vi körde fast typ 3 ggr idag oxå.. så jag har insett att det nog blir vila ett tag om det inte sker nått drastiskt med vädret o snödjupet...

Blackie mår förrseten förträffligt som det verkar o haltar inget eller så. trött är hon..med sånt går ju över..

Publicerat

Glädjande att höra att det gick bra även om hon var försiktigare. :)

Var ute och pulsade i 3 timmar i snön igår. Hade taxen med mig, och det var ganska underhållande att se honom jobba. Vette faen om han hade tagit sig 100 meter på 1 timme utan min spårningen men som han jobbade, full kraft och 3-4 cm frammåt, gled 2 cm bakåt och fullt språng 3-4 cm frammåt.

Att det var uteslutet att släppa hund för jakt var glasklart, men motion kan han ju få ändå, även om han nu lögn i helvete skulle hitta djur, om om han nu skulle gjort det hade han väl djuren gått undan 100 meter för att få lugn och ro i 1 timme medans taxen spårade den sträckan. :P

Publicerat

Kul att det gick bra.

Jag var nog lite mer orolig då jag har en labbetik med dålig bindväv, när hon skar upp sig så fick vi skära nya sårkanter

3 ggr innan såret började läka.

Passa höften jag har själv bytt i höst, jag ger mig sjutton på att läkaren var med i någon veganrörelse för jag fick beskedet att höften är kass i Februari, skulle träna upp rygg och ben innan operation, var upptränad i juni, åkte på en infektion i höften i juli, fick vänta på att rötmånaden skulle lugna sig, fick en opperationstid i 15 Oktober och läkaren visste att jag var jaktidiot :angry: , jag har inte jagat mycket i höst kan jag lova. Och nu är det för mycket snö, ska det gå helvete så ska det.

Allvarligt, passa höften jag har gått för länge med min så jag har fått en "gamal rygg" detta är deras beskrivning, jag har fått lite platta kotor i ryggen men jag har haft min dåliga höft tror dom sedan jag gick i småskolan är 40år nu.

:rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Kul att det gick bra.

Jag var nog lite mer orolig då jag har en labbetik med dålig bindväv, när hon skar upp sig så fick vi skära nya sårkanter

3 ggr innan såret började läka.

Passa höften jag har själv bytt i höst, jag ger mig sjutton på att läkaren var med i någon veganrörelse för jag fick beskedet att höften är kass i Februari, skulle träna upp rygg och ben innan operation, var upptränad i juni, åkte på en infektion i höften i juli, fick vänta på att rötmånaden skulle lugna sig, fick en opperationstid i 15 Oktober och läkaren visste att jag var jaktidiot :angry: , jag har inte jagat mycket i höst kan jag lova. Och nu är det för mycket snö, ska det gå helvete så ska det.

Allvarligt, passa höften jag har gått för länge med min så jag har fått en "gamal rygg" detta är deras beskrivning, jag har fått lite platta kotor i ryggen men jag har haft min dåliga höft tror dom sedan jag gick i småskolan är 40år nu.

:rolleyes:

Tja min "höft" tror jag är senfästet på framsidan.

Gör bara ont när det blir extrem (för mig) påfrestningar, typ djup snö eller flera dars vandring o speciellt om det är mycket uppför...

Publicerat

Tja min "höft" tror jag är senfästet på framsidan.

Gör bara ont när det blir extrem (för mig) påfrestningar, typ djup snö eller flera dars vandring o speciellt om det är mycket uppför...

Har du fått kontrollerat om dina ben är lika långa? Låter kanske knas, men jag hade seriösa höftproblem och ingen hittade något fel förutom att min höft ideligen blev överansträngd till följd att ryggen tog stryk. En kiropraktor mätte sedan upp mig i riktbänk och konstaterade att jag hade knappt 1cm kortare högerben. Märks obehagligt ofta då man gått i ansträngande terräng. Framförallt i motlut.

Det visar sig inte alltid då kroppen är så finurlig att den kompenserar din "brist" genom att träna upp andra muskler för att klara mer ansträngning, men i vissa fall som för mig slutade det med besvärliga muskelbristningar i höftböjarmuskeln som inflamerades så djälvigt att jag inte kunde gå alls, gick knappt att ligga heller för den delen vilket var överdjävligt surt då man vid de tillfället precis träffat nuvarande sambon. Och är man nykär så ska det ju gökas sup i kvarten, det var sju år sedan nu så nu man får vara ifred med sina brister... :wub:

btw, ingen i min släkt är från Tierp så jag är defekt på egna meriter.

P.S Glad att läsa att hunden är med i matchen igen, alltid roligt att läsa om de fina arbete ni uträttar tillsammans.

Publicerat

btw, ingen i min släkt är från Tierp så jag är defekt på egna meriter.

ASG!!!!

Publicerat

ASG!!!!

+1

Publicerat

+1

+1

Publicerat
  • Författare

Nä inte är jag från Tierp....

O inte har jag större problem med att nått ben är för kort.. eller jucka.. får man vbara fart så brukar det gå av sig själv...:D

Däremot att bägge benen är i kortaste laget..

Iallafall för större snödjup..

Som sagt ..jag fick första gången ont under "fria" kriget i lumpen.

Andra gången under fjälljakt , 4 dars vandring upp o ner för fjället.

Nån älgjakt har det hänt oxå om jag gått hundförare bårtåt 5 dar i sträck o varje såt.

Eller som nu och en gång förra året med djupsnö, skare o gå en 5 timmar eftersök.. speciellt om jag är lite... otränad..

Så nä jag kommer inte åka o mäta benen...

jag vet att de borde va lite längre, skulle ju se mycket snyggare ut när jag går barbent....

Publicerat

Härligt att läsa att Tåget är med i matchen igen! :D

Nu när det är mkt snö får hon m.a.o. lite extra vila och då får husse extra träning...:P Jo, jag läste det där med ont i höften och det är inget att leka med.

Det finns 2 vägar att gå...minst...1. Det som inte dödar det härdar. 2. Gå till sjukstugan och bli undersökt. Det kan löna sig i längden...och nu snackar jag inte benförlängning. (Torr vits...:blush: )

Ha det gott och ta hand om er!

Publicerat

Nä inte är jag från Tierp....

O inte har jag större problem med att nått ben är för kort.. eller jucka.. får man vbara fart så brukar det gå av sig själv...:D

Däremot att bägge benen är i kortaste laget..

Iallafall för större snödjup..

Som sagt ..jag fick första gången ont under "fria" kriget i lumpen.

Andra gången under fjälljakt , 4 dars vandring upp o ner för fjället.

Nån älgjakt har det hänt oxå om jag gått hundförare bårtåt 5 dar i sträck o varje såt.

Eller som nu och en gång förra året med djupsnö, skare o gå en 5 timmar eftersök.. speciellt om jag är lite... otränad..

Så nä jag kommer inte åka o mäta benen...

jag vet att de borde va lite längre, skulle ju se mycket snyggare ut när jag går barbent....

Stretcha ?

Publicerat
  • Författare

Stretcha ?

Nä .. sånt e för mesar ;)

:D

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Fick förättningsunderlaget från Distrikvetrinärerna idag.

Va jag kan utläsa så gick det på 4600:- vilket ju är mindre än hälften så mycket som förra gången... då det gick på 10500:- nånting.

Har för mig att första gången så blev det nog på jourtid men det är ju inte samma ställe heller utan i Läckeby.

Antar att behandlingen bör varit liknande o såret ungefär likartat, fast riskfylldare denna gång antar jag.

Hur som så va det inte så blodigt pengamessigt som jag trodde det skulle bli...

Få se vad försäkringen täcker.

Kunde man inte teckan försäkring för utebliven jakt oxå ;) de vore nått :D