Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skillnad mellan 6,5 och 30 06?

Featured Replies

Publicerat

Är det så stor skillnad mellan 6,5 och 30 06, vad gäller på älg, gris, björn? Eller över lag?

• Svar 63
  • Visningar 18,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Bifogar skadeskjutningsstatistik på vildsvin. Gäller vildsvinsklubben i Halland. Fick statistiken från Johan T På Svensk Naturförvaltning.

post-2197-1291210963_thumb.jpg

Publicerat

Allt beror på kulvalet,

men ja det är stor skillnad,

6,5 mm max kulvikt 170 grain, .30 cal max kulvikt 240 grain,

med en maxkulvikt om 1,4-1,5x med samma SD på respektive kulor vid maxvikt är det en potentiellt stor skillnad på kalibrarna,

dock är det med detta som så mycket annat i livet, det som är så klart på papper är inte lika klart i verkligheten.

Kulvalet och hur anpassat det är mot viltet som avses att fällas är det som tillsammans med kulplaceringen avgör frågan om ett skott är effektivt eller inte,

alla kan skjuta bra med en 6,5x55, rekylen är schysst mot alla, en fullbumpad 30-06 kräver dubbelt upp av skytten i form av förmåga o kapacitet,

så där ligger snarare skiljelinjen i frågan om valet. Pallar du att övningskjuta 3-600 skott med din 30-06 varje år, ja då är du behjälp av kalibern, skyggar du,

tja då hjälper ingen 30-06:a i världen dig till att lägga mer vilt än med en 6,5:a

/Christian

Publicerat

Stora stötestenen för 6,5:an kommer om det nu skulle bli ett eventuellt blyförbud.

Då får den kalibern svårt att leva upp till klass 1 kraven.

I övrigt är det som Christian säger.

Välj det vapen som passar ditt utövande bäst (träning, mängdträning, långhåll/korthåll, jakt, viltslag, osv.) och kalibern kommer att vara underordnad i fråga om hur pass väl du kommer att nedlägga viltet.

Publicerat

Skulle vilja säga som så.. Att vid en ren lungträff är det ingen större skillnad mellan en 6.5a. 30-06a eller en 338a skjutet med samma kula på samma avstånd, säg 80meter, låt säga Lapua Mega.. det är när vi kommer till exempel ett bogskott, rätt i tjocka benet.. där lär knappast en gris lägga sig med en 6,5a. Där blir anslagsenergin för dålig, men visst man kan ha tur.. splitter kan slå upp i rygg och hals och förlama djuret. Min far jagar gris med 6.5an, det är galtar på 100 kilo som blivit i skottet, dom flesta gånger men det har hänt att han fått hämta hunden vissa gånger också.. alla har hittats döda men har kunnat gå en 200-300 meter från skottplatsen.

Bli inte skrämd för rekyllen hos en 30-06a.. är du något så när normalbyggd så skall du inte ha några problem. Jag har själva en gång stått i valet mellan 6,5 och 30-06.. vi tar en 6,5a sa min far till sin 17 årige son,, men icke, jag hade läst på i älgar krut och kulor. Det blev en 30-06a till den 185cm långe och 60 kilo lätte grabben, visst det kändes i början men idag 30 kilo tyngre är det som en smekning :blink:

Publicerat
Bifogar skadeskjutningsstatistik på vildsvin. Gäller vildsvinsklubben i Halland. Fick statistiken från Johan T På Svensk Naturförvaltning.

Intressant statistik men en viss varning för att det är avsevärt fler skott skjutna med 30-06 än med 6,5. Slumpen har större inverkan på 6,5 med andra ord.

Publicerat

Hej, jag har läst statistiken om vildsvinen förut men inte riktigt förstått.

"Bifogar skadeskjutningsstatistik på vildsvin. Gäller vildsvinsklubben i Halland. Fick statistiken från Johan T På Svensk Naturförvaltning." Är det antalet skadeskjutiningar som är angivna eller är det påskjutningar som krävt eftersök? Jag menar en påskjuten gris kan väl kräva eftersök men ändå vara död och skjuten med ett bra skott?

Publicerat

Det heter oftast dödsök om grisen påträffas död,

men det visste du säkert,

jag skulle tro att det är frågan om fall där grisen har lämnat platsen för skottet och man har varit tvungen att gå efter med hund för att hitta den.

Det statitiska underlaget för siffrorna ovan är lite tunt men den trend som framkommer är att grisarna är lite för pigga efter beskjutning med 6,5:an.

/Christian

Publicerat

Om jag förstått saken rätt, så är nackdelen med 6,5 att det inte lika lätt blir genomskott. Det resulterar i att det inte blöder lika mycket, som i sin tur försvårar uppspårandet av grisen.

Brosk o fettlagret på stora grisar kan täppa till ingångshålet så det inte kommer några droppar.

Men en bra träff är ju dödande, men det kan ju vara kul att hitta grisen...

Och diagrammet som visades ovan talar sitt tydliga språk.

En dålig träff kan inte ersättas med en grov kaliber. (Tjat, jag vet...)

Publicerat
Är det så stor skillnad mellan 6,5 och 30 06, vad gäller på älg, gris, björn? Eller över lag?

Jag vet inte varför jag svarar på det här, då Du antagligen vet mer än jag.

Trots att jag har hanterat bössor i 25-30 år och skjutit massor av papp och vilt, så har jag aldrig snöat in på kulvikter och hastigheter mm.(inte än iaf.)

30-06 är det grövsta jag har och jag använder bara fabriksladdat(Oryx och Alaska). 6,5 har jag i kombins kulpipa och där har jag provat lite olika ammunitioner, mest för att kunna skjuta fågel utan att spränga dom.

Min erfarenhet är iaf att(om man håller sig till standardkulor) den grövre kalibern ger lite bättre marginaler vid en halvtaskig träff.

Ett ex: Jag sköt en råbock för 5-6 år sedan med ett riktigt skitskott(skäms!). Klockren buksmäll med 30-06 och den tog inte ett steg till. Alla vitala organ oskadda. Hade jag skjutit med 6,5x55, .222 eller .223 hade jag haft ett djävulskt eftersök framför mig. Nu skjuter jag iof rådjur med dom klenare kalibrarna också. Man ska ju alltid vara säker innan man avlossar osv. men alla vet att man kan vara säker och det går at helvete iaf.

På de klass 1 vilten Du nämner ovan använder jag endast 30-06. På björn skulle jag vilja ha någon av 9,3 kalibrarna och skulle aldrig använda 6,5 just för att ha lite marginal på kantbollarna.

Mvh!/

Publicerat

Deras statestik suger ! tycker jag..

Nåväl att 6,5an är klenast och där med sämst.

Men näst sämst ska 8x57 va !! ?? Slagen av både 308 , 30,06 och 7mm kalibrar.

Rimmar inte i mina öron !

Av de jag känner som skjuter med 7,62kulor och jag med 8mm så har jag bäst statestik.

Man läser ju ständigt om killar som inte får genomslag i djuren, men det har aldrig hänt med 8x57 kulorna smackar igenom jämt.

/skulle aldrig tveka på en stor gris med 6,5an !!

Publicerat

Det där med rekyl i 30-06 är inget man ska underskatta och speciellt inte i dagens bössor som jag tycker är allt för lätta. Jag har efter dryga 15000 kulskott börjat inse mina begränsingar i rekyl och en odämpad 30-06 är absolut max för mig med jaktammunition. Ska jag skjuta mycket med jaktammunitionen så är det för mycket rekyl. Jag löste problemet genom att sätta en ljuddämpare på och då tycker jag att 30-06 är en otroligt bra kaliber om man inte störs av att piplängden bör vara 55cm vilket ger ett ganska långt vapen med dämpare.

Nu säger säkert många att dom har kortare pipa än så och visst går det men då tappar man lite vitsen gentemot .308 Win enligt mig.

Jag tycker att 50 skott i olika fältmässiga skjutställningar inte ska ge någon påveran på hur man avfyrar och inga ömheter i axeln. Så funderar jag på om jag klarar av en kaliber så ska jag kunna skjuta rejält med den och klarar jag inte det utan att börja göra dåliga avfyrningar så är det enligt mig för mycket rekyl.

Jag har även ägt 3st 375H&H genom åren och har varit tvungen att acceptera att jag inte kan hantera dessa med den precision och träffsäkerhet jag vill.

Skulle jag få göra om den resa jag gjort skulle jag köpt en 6,5:a i början och skjutit slut några pipor och sedan kanske jag hade kunnat fundera på grövre.

Publicerat

Av de jag känner som skjuter med 7,62kulor och jag med 8mm så har jag bäst statestik.

Man läser ju ständigt om killar som inte får genomslag i djuren, men det har aldrig hänt med 8x57 kulorna smackar igenom jämt.

/skulle aldrig tveka på en stor gris med 6,5an !!

Tror inte alls att statestiken ljuger.

Därimot så finns det mycket annat som man skulle vilja ha reda på. Hur van skytt var han som höll i bössan? Vilken kula användes? Vilket riktmedel? osv.

Var det inte så Vakis att när vi tittade på liknande statestik på kulor så var det väldigt mycket eftersök på 6.5x55 och just oryx? Det är inte riktigt det som sägs i reklam och bland forum inlägg.

Publicerat

Det man skall tänka på är att statistiken baseras på relativt få grisar (vilket Christian N också påpekade), sisådär 500 st. Man kanske skulle kunna plocka bort 8mm, 7mm samt 338 från statistiken eftersom de alla baseras på ungefär 20 grisar vardera. Då får individen helt plötsligt ett oproportionerligt stort genomslag, det räcker med en person som inte riktigt känner sin egen kapacitet för att snabbt få en knepig statistik. Vi har sett ett liknande fenomen vid älgjakten hemmavid, det räcker med att en person inte kan låta bli att skjuta vid tveksamma tillfällen för att det helt plötsligt skall bli många eftersök.

Däremot tycker jag att statistiken för 6,5*55 baserad på 42 grisar, 308 för 59 grisar, 30-06 för 186 samt 9,3 för 149 grisar är nog för att peka ut en tendens.

Att man med 6,5 har fått fler eftersök på 42 grisar än man med 9,3 fått på 149 grisar talar inte direkt till 6,5-ans fördel vid grisjakt tycker jag. Detta trots att de flesta pga rekyl skjuter betydligt bättre med 6,5 än 9,3.

Samtidigt kan det inte sägas nog många gånger, grov kaliber kan inte ersätta skjutskicklighet och omdöme.

Publicerat
Tror inte alls att statestiken ljuger.

Därimot så finns det mycket annat som man skulle vilja ha reda på. Hur van skytt var han som höll i bössan? Vilken kula användes? Vilket riktmedel? osv.

Var det inte så Vakis att när vi tittade på liknande statestik på kulor så var det väldigt mycket eftersök på 6.5x55 och just oryx? Det är inte riktigt det som sägs i reklam och bland forum inlägg.

Nu va det ju så att det va den relativt grova 8x57 jag inte tycker borde komma som klen tvåa när det enligt mig finns klenare kalibrar i 7mm och 7,62mm.

Där tycker jag statestiken inte stämmer !

Publicerat
Nu va det ju så att det va den relativt grova 8x57 jag inte tycker borde komma som klen tvåa när det enligt mig finns klenare kalibrar i 7mm och 7,62mm.

Där tycker jag statestiken inte stämmer !

helt riktigt, frågan är väl om de kalibrar som inte representeras av fler än ett 20-tal grisar borde varit med i statistiken över huvud taget....

kanske skulle man fylla på med uppgifter från andra håll. såg att man kan plocka fram motsvarande siffror från vildsvin i mark, någon som vet var man kan hitta fler siffror att leka med?

Publicerat
Det man skall tänka på är att statistiken baseras på relativt få grisar (vilket Christian N också påpekade), sisådär 500 st. Man kanske skulle kunna plocka bort 8mm, 7mm samt 338 från statistiken eftersom de alla baseras på ungefär 20 grisar vardera. Då får individen helt plötsligt ett oproportionerligt stort genomslag, det räcker med en person som inte riktigt känner sin egen kapacitet för att snabbt få en knepig statistik. Vi har sett ett liknande fenomen vid älgjakten hemmavid, det räcker med att en person inte kan låta bli att skjuta vid tveksamma tillfällen för att det helt plötsligt skall bli många eftersök.

Däremot tycker jag att statistiken för 6,5*55 baserad på 42 grisar, 308 för 59 grisar, 30-06 för 186 samt 9,3 för 149 grisar är nog för att peka ut en tendens.

Att man med 6,5 har fått fler eftersök på 42 grisar än man med 9,3 fått på 149 grisar talar inte direkt till 6,5-ans fördel vid grisjakt tycker jag. Detta trots att de flesta pga rekyl skjuter betydligt bättre med 6,5 än 9,3.

Samtidigt kan det inte sägas nog många gånger, grov kaliber kan inte ersätta skjutskicklighet och omdöme.

Visst har både du å Christian rätt ang det.

Och jag tycker sånt här suger. Därför blundar jag åt statestiken.

Eftersök å eftersök efter viss kaliber.

Mån tro om dödssök är med. Annars är det ju inte kaliberns fel att man bukar ett djur !???

/ Mvh.

Publicerat
Visst har både du å Christian rätt ang det.

Och jag tycker sånt här suger. Därför blundar jag åt statestiken.

Eftersök å eftersök efter viss kaliber.

Mån tro om dödssök är med. Annars är det ju inte kaliberns fel att man bukar ett djur !???

/ Mvh.

Och förutom info om var första träffen satt skulle jag vilja få bekräftat om siffrorna är rensade från "döds sök" eller ej.

Om döds söken finns med så är siffrorna ungefär som jag förväntat mig. Om inte så tyder det på att 6,5:an är sämre än jag trott. (Jagar själv älg med 6,5 men har aldrig skjutit just gris med den)

// Henrik

Publicerat
Och förutom info om var första träffen satt skulle jag vilja få bekräftat om siffrorna är rensade från "döds sök" eller ej.

Om döds söken finns med så är siffrorna ungefär som jag förväntat mig. Om inte så tyder det på att 6,5:an är sämre än jag trott. (Jagar själv älg med 6,5 men har aldrig skjutit just gris med den)

// Henrik

Frågan är om statestiken blir så mycket tydligare för att man lägger in mer info. Fler parametrar bör ju påverka även de andra kalibrarna ungeför lika mycket eller t o m mer åt det håll jag misstänker att du vill. Jag tror då att du vill att dåliga skott ska räknas bor och att det ska gör 6,5 till en "bättre" kaliber.

Detta med tanke på att grövre kalibrar brukar räknas som mer svårskjutna och då bör det finnas fler dåliga skott i statestiken ju grövre kalibern är.

Publicerat
Andelen påskjutningar som krävt eftersök

står det som rubrik på försättsbladet. Sammanlagt ligger andelen eftersök på 11%, totalt utgörs statistiken av 597 grisar. De år då störst andel grisar fällts vid vakjakt är behovet av eftersök större än de år då hundjakt dominerar.

Hur man definierar eftersök framgår inte av de papper jag har tillgång till.

Vill minnas att statistiken lyftes fram i svensk jakt nyheter typ i april/maj.

Publicerat

"lögn, förbannad dikt och statistik" (Mark Twain)

Statistik är svårt, det går inte att dra några statisktiskt säkerställda slutsatser av den tabellen, det finns allt för många odefinierade paramertar, precis som ni säger.

Men eftersom statistik ändå ör öppen för fri tolkning så drar jag slutsatsen att med kaliber 338 är man garanterad att slippa eftersök. :wub::huh:

Publicerat
Men eftersom statistik ändå ör öppen för fri tolkning så drar jag slutsatsen att med kaliber 338 är man garanterad att slippa eftersök. :wub::huh:

Inte helt dum slutsats ;) Jag plockade för skojs skull fram statistiken från vildsvin i mark. Den ser lite annorlunda ut, och omfattar 1/5 av mängden djur i den ovan diskuterade statistiken. 100% grisar som utsattes för 338, 375HH, 8mm eller 7mm blev kvar på plats. 100% av grisarna som sköts med 270 fick sökas. Men dessa kalibrar användes bara vid 1-2 skottillfällen per styck så de kan man egentligen inte dra några slutsatser av. Men kikar man på dem som använts för mer än 10 grisar så faller statistiken avseende eftersöksbehov ut på följande vis:

9,3: 9%

300W: 0%

30-06: 14%

308W: 21%

6,5: 8%

Då står sig sexåenhalv bra. Speciellt som man i dataunderlaget kan få fram att det rör sig om 9 st skyttar som vardera skjutit 1-2 svin med den kalibern (totalt 13 svin). Samtidigt skall man vara medveten om att bortåt hälften av svinen fällts med 30-06, så dataunderlaget är rätt litet för de övriga kalibrarna.

Vad lär vi oss av dessa små sifferexerciser? Jo, det gäller att behärska den kaliber man valt oavsett vilken det är.

Publicerat
Frågan är om statestiken blir så mycket tydligare för att man lägger in mer info. Fler parametrar bör ju påverka även de andra kalibrarna ungeför lika mycket eller t o m mer åt det håll jag misstänker att du vill. Jag tror då att du vill att dåliga skott ska räknas bor och att det ska gör 6,5 till en "bättre" kaliber.

Detta med tanke på att grövre kalibrar brukar räknas som mer svårskjutna och då bör det finnas fler dåliga skott i statestiken ju grövre kalibern är.

Nja, Om vi börjar med vad jag tror, så tror jag att 6,5:an är direkt olämplig för skott på större grisar om man inte har tillgång till en bra eftersökshund. (Sedan kan man alltid diskutera om någon kaliber är det, men det gäller i högre grad för 6,5)

Sedan tror jag att 6,5:an duger gott om man har en bra hund som klarar av ett 250m "dödssök".

Men det tråkiga är att statestiken i dagsläget varken bekräftar eller kapar den teorin.

Fast du har helt rätt i att jag skulle se det som väldigt intressant om man via statestiken kunde visa att med t.ex. 7mm istället för 6,5 så räcker det med en leverträff för att djuret skall ligga dött inom 200m.

Eller att med 6,5 så har det krävts si eller så många avlivnings skott trots lungträff.

Dessutom så är jag inte alls ute efter att besinningslöst försvara 6,5:an. Det kan vara minst lika intressant för mig att få svart på vitt att jag bara måste skaffa en bössa till om nu 6,5:an är för klen och dubbeln inte har tillräcklig precision på säg +100m.

(Idag skjuter jag för dåligt med dubbeln för att våga skjuta på mer än ca 60m. Men det är mer mitt fel än bössans...)

Men skall vi komplicera det hela etter värre har jag ytterligare en teori om 6,5:ans skamfilade rykte.

Jag tvivlar starkt på att det finns någon annan kaliber som är så välrepresenterad i skogen när det gäller bössor som borde pensionerats eller åtminstone lämnats in på service. Kan eventuellt även vara så med vissa delar bakom kolven...

Hur gör man för att få med det i statistiken?

// Henrik

Publicerat
Inte helt dum slutsats :wub: Jag plockade för skojs skull fram statistiken från vildsvin i mark. Den ser lite annorlunda ut, och omfattar 1/5 av mängden djur i den ovan diskuterade statistiken. 100% grisar som utsattes för 338, 375HH, 8mm eller 7mm blev kvar på plats. 100% av grisarna som sköts med 270 fick sökas. Men dessa kalibrar användes bara vid 1-2 skottillfällen per styck så de kan man egentligen inte dra några slutsatser av. Men kikar man på dem som använts för mer än 10 grisar så faller statistiken avseende eftersöksbehov ut på följande vis:

9,3: 9%

300W: 0%

30-06: 14%

308W: 21%

6,5: 8%

Då står sig sexåenhalv bra. Speciellt som man i dataunderlaget kan få fram att det rör sig om 9 st skyttar som vardera skjutit 1-2 svin med den kalibern (totalt 13 svin). Samtidigt skall man vara medveten om att bortåt hälften av svinen fällts med 30-06, så dataunderlaget är rätt litet för de övriga kalibrarna.

Vad lär vi oss av dessa små sifferexerciser? Jo, det gäller att behärska den kaliber man valt oavsett vilken det är.

Vet du något om hur man hanterat dödssök i denna statistik?

Publicerat
Vet du något om hur man hanterat dödssök i denna statistik?

tyvärr inte. I deras statistikprotokoll kan man bara kryssa eftersök ja/nej.

Kanske finns det någon här som jagar med/i vildsvinsklubben eller vildsvin i mark som kan svara? Jag har bara försökt rota fram lite siffror för att hjälpa trådskaparen på traven i sina funderingar....