Publicerat December 10, 201015 yr Öhh, du vet om att de flesta här på forumet inte håller på att skriva nån doktorsavhandling.... På detta forum är det helt ok att slänga ur sig teorier/gissningar som har dåligt underlag, bara på skoj! en av skillnaderna mellan ett diskussionsforum på nätet och vetenskapliga peer-prewiev tidskrifter.
Publicerat December 10, 201015 yr Tror jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag menar inte att alla jägare måste ha 100% träffar på allt vilt i alla situationer. Det finns nog ingen som har det - åtminstone inte om man jagar fågel med hagel. Vad jag menar är att 6,5x55 i praktiken är det klenaste som ändå är tillåtet till högvilt. Om man nu ska hålla på med jakt så anser jag att det är ens förbannade skyldighet att bli väl förtrogen med sitt vapen. Det är ju levande varelser vi ska skjuta och då duger det inte att ta "oförklarliga" bommar/skadeskjutningar med en axelryckning etc. Nu är det en väldigt liten del av jägarkåren som har detta problem, men jag har iaf träffat några av dem. Dessa personer tycker jag definitivt ska sluta upp med sin egodrivna "jakt" och ägna sig åt något annat istället (där är vi nog överens RW).
Publicerat December 10, 201015 yr Om man nu ska hålla på med jakt så anser jag att det är ens förbannade skyldighet att bli väl förtrogen med sitt vapen. Det är ju levande varelser vi ska skjuta och då duger det inte att ta "oförklarliga" bommar/skadeskjutningar med en axelryckning etc. Nu är det en väldigt liten del av jägarkåren som har detta problem, men jag har iaf träffat några av dem. Dessa personer tycker jag definitivt ska sluta upp med sin egodrivna "jakt" och ägna sig åt något annat istället (där är vi nog överens RW). Bra skrivet! Instämmer till fullo!
Publicerat December 10, 201015 yr Jag skall repetera något jag sagt förr. Den som skjuter bra med sin 6,5:a kan gärna pröva en grövre kaliber för att se hur det funkar. Den som inte skjuter bra med sin 9,3 , 375H&H mfl kan gärna pröva en 6,5 eller 308. Inte helt ovanligt att de får bättre träffbilder. Ännu bättre är förstås om man drar ner på avståndet. (Vore kul med en vinkling av statistiken där man istället för kaliber utgår från skjutavstånd...) Det jag verkligen vill avråda från om du nu skadskjutit för många djur med din 6,5: är att byta till grövre. Lägg då hellre pengarna på övningsplugg. Om du däremot märker att du trots bra träffar får långa eftersök så är det en annan sak. Det skulle i alla fall få mig att fundera. (Skjuter mest med 6,5) Sedan vill jag även upprepa något om det här med rekyl. Det handlar inte bara om rekylrädsla. Det handlar om att ju mer bössan stökar runt desto mer påverkar din rekyltagning träffbilden. För att tala klartext. Med min 6,5:a flyttar sig träffläget millimetrar - halva centimetrar beroende på hur bössan hålls mot axeln och hur hårt jag håller i stocken. 9,3:an (värst på överpipan) skiljer mer än tiofallt. Jag har även sett exempel på att en 30:06 efter omstockning blivit enormt mycket snällare. Både i känsla och vad gäller förändrad träffbild enligt ovan. Vad gäller statistiken och att grövre skulle vara bättre så vill jag påminna om att 8 är större än 7,62 och 7 är mindre... // Henrik
Publicerat December 10, 201015 yr Vad jag menar är att 6,5x55 i praktiken är det klenaste som ändå är tillåtet till högvilt. Om man nu ska hålla på med jakt så anser jag att det är ens förbannade skyldighet att bli väl förtrogen med sitt vapen. Det är ju levande varelser vi ska skjuta och då duger det inte att ta "oförklarliga" bommar/skadeskjutningar med en axelryckning etc. Nu är det en väldigt liten del av jägarkåren som har detta problem, men jag har iaf träffat några av dem. Dessa personer tycker jag definitivt ska sluta upp med sin egodrivna "jakt" och ägna sig åt något annat istället (där är vi nog överens RW). Jag tror att vi egentligen är väldigt överens, vi bara ordlägger oss på lite olika sätt.
Publicerat December 10, 201015 yr Jag tror att vi egentligen är väldigt överens, vi bara ordlägger oss på lite olika sätt. Håller med! Det är en konst att uttrycka sig på ett begripligt sätt skriftligen.........
Publicerat December 10, 201015 yr Om jag ska summera då: 1. En grövre kula gör mer skada i djurkroppen och är då bättre i det avseendet att det minskar risken för skadeskjutningar. 2. En förutsättning för att träffa oavsett kaliber är att man är väl förtrogen med sitt vapen och känner och respekterar sina egna begränsningar oavsett vilka de är. Har jag rätt? Formulerat mig på ett sett som alla kan ta till sig? //
Publicerat December 10, 201015 yr Lagom är bäst Vilket borde innebära att min 7x64 är den optimala kalibern mellan 6,5x55 och 30-06.Många jag har pratat med ( som bara skjuter ett par skott för att se så vapnet går rätt varje år) ser inte nyttan av att öva mycket och ofta. Med en 6,5a blir ju den övningen billigare och behagligare en med en 30-06a. Jag är inte rekylrädd man har skjutit för lite och framförallt för lite precisionsskytte för att uttala mig om huruvida en 30-06 är för vass i rekylen. Jag kan däremot gissa mig till att kan man inte hantera den rekylen för normala jaktliga skott så bör man öva mera... // Hmm efter att ha sett dig skjuta jaktstig med din 7x64 så skulle jag nog ranka dina hemladdade pilar nånstans emellan 9,3x62 och 375HH
Publicerat December 11, 201015 yr Intressant att det är mer eftersök på Åtel jakt än drevjakt. Det kan inte vara så att om man skjuter en lungskott på åtel så sker det oftast i mörker, grisen drar iväg till syret är slut oavsett kaliber. Mindre kaliber längre sträcka, större kaliber kortare sträcka mm. När passskytten går ned efter ca 15 min för att kolla läget sp ser han ingen gris och letar efter blodspår, hittar han inga så ringer han med stor sannolikhet direkt efter polaren som kommer med hund. Grisen hittas 20 meter bort död i ett buskage och räknas då som ett eftersök. Gör man detta direkt vid drevjakt dagtid? Sannolikt hittar man grisen själv innan hundarna kommer och därmed så ser man kanske inte detta som eftersök eller liknande. Kanske bara svammel i sena natten men bara lite tankar. Personligen så hade jag letat längre efter en gris dagtid än nattetid innan jag ringde efter eftersökshund. Nu jagar jag till 99 % på åtel och har ej någon större erfarenhet på drevjakt på gris. Jag sköt en 150 + galt rakt i bogen från 35 meter och den stöp direkt. Kulan hade gått igenom och satt i skinnet fint uppsvampad på motsatt sida. Detta var en premium kula. Fick sticka grisen och det var inte lätt att komma igenom den bogpansaret den hade. Vad hade hänt om kalibern hade vart i 6.5-55 och samma kula tro? Har nu valt att gå upp till en större kaliber om jag skall jaga större grisar men gäller det årsgris så kommer det ske med 6.5-55. Sett ur förvaltning så bör man man ju inrikta sig på årsgris och spara de större så då räcker kanske 6.5-55 hela vägen iallafall på vakjakt där man kan selektivt välja ut de som skall skjutas.
Publicerat December 12, 201015 yr Hmm efter att ha sett dig skjuta jaktstig med din 7x64 så skulle jag nog ranka dina hemladdade pilar nånstans emellan 9,3x62 och 375HH Ja faan vad det small Alla trodde på minst 50bmg eller nått...... Ska sanningen fram så vet jag inte varför det bidde en sån sabla smäll //
Publicerat December 12, 201015 yr Ja faan vad det small Alla trodde på minst 50bmg eller nått......Ska sanningen fram så vet jag inte varför det bidde en sån sabla smäll // Hade du kanske sparat några från din första batch då du mätte fel på krutet?
Publicerat December 12, 201015 yr Hade du kanske sparat några från din första batch då du mätte fel på krutet? Jag "tror" inte det En av hyslorna som jag sköt den dagen sprack Kanske var just den.... //